Hand Sanitizer Yang Sah Dan Berkesan Perlu Ada Sekurang Kurangnya 60 Alkohol Dr Edwin


Wabak Coronavirus novel yang semakin tular di media sosial amat membimbangkan para pengguna . Pelbagai tips kebersihan yang baik dan langkah berjaga-jaga dengan cara pemakaian topeng dan cara penggunaan hand sanitiser.
Jadi tidak hairanlah bahawa anda mungkin telah melihat beberapa posting dan artikel di media sosial anda mengenai perkara ini – khususnya untuk membuat hand sanitiser DIY anda sendiri dengan pelbagai bahan utama yang penting, seperti alkohol dan juga gel lidah buaya untuk melembapkan kulit. Rasionalnya ialah selagi ia mengandungi alkohol, ia akan membunuh kuman dan menghentikan virus.
Tetapi menurut doktor CNA Lifestyle bercakap, itu adalah tidak benar, kandungan alkohol yang diperlukan adalah minimum untuk menjadi lebih efektif dan bahan-bahan lain tidak menyumbang apa-apa.
“Hand sanitizer yang sah perlu mempunyai sekurang-kurangnya 60 peratus alkohol untuk menjadi berkesan,” ujar Dr Edwin Chng, Pengarah Perubatan Parkway Shenton.
Dr Natasha Bagdasarian, seorang perunding dengan Bahagian Penyakit Berjangkit di Hospital Universiti Nasional, menunjukkan bahawa “bahan-bahan seperti minyak tidak dapat memberikan perlindungan yang tinggi terhadap virus ini. Alkohol – dengan beberapa penyelesaian mengandungi 60 hingga 90 peratus alkohol –  Kuantiti itu amat tinggi, tetapi tidak sihat untuk kulit anda.
“Penggunaan alkohol yang banyak di tangan anda boleh menyebabkan kulit kering dan iritasi,” kata Dr Bagdasarian.
“Lebih baik menggunakan hand sanitiser tangan berasaskan alkohol kerana ia dirumuskan secara khusus untuk kulit, dan mungkin mengandungi emolien atau pelembab.”
Produk berasaskan Alkohol dan Tisu basah Bagaimana dengan beralih kepada produk berasaskan alkohol sebagai pengganti untuk hand sanitiser, seperti minuman keras?
Mouthwash sememangnya mengandungi ejen antimikrobial termasuk glokonat chlorhexdine dan triclosan, kata Dr Bagdasarian, tetapi sebaiknya tidak menggunakannya sebagai sanitizer tangan walaupun dalam secubit. “Jumlah agen pembersih yang berkesan mungkin tidak konsisten dengan kepekatan yang diperlukan untuk membersihkan tangan anda dengan teliti,” tegasnya.
Selain itu, kebanyakan jenama hand sanitizer juga mengandungi ejen membunuh kuman lain seperti benzethonium chloride, benzalkonium chloride atau povidone-iodin untuk lebih berkesan, kata Dr Chng.
Sementara itu, menggunakan tisu basah untuk membasmi tangan anda adalah tidak berkesan  kerana ia kegunaannya membersihkan permukaan alam sekitar, kata Dr Chng.
Begitu juga untuk kain lap bayi. “Secara umum mereka  tidak menyatakan ia mengandungi bahan kimia  dan paras alkohol yang mencukupi kerana ia terlalu sensatif kepada kulit bayi,” katanya.

Sabun dan Air adalah pilihan yang terbaik Jadi apakah tips yang terbaik jika anda tidak menggunakan hand sanitiser? “Basuh tangan anda dengan sabun dan air selama 20 saat atau masa yang diperlukan untuk menyanyi Happy Birthday dua kali,” kata Dr Bagdasarian.
Malah, Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit di Amerika Syarikat menyatakan bahawa sabun dan air lebih berkesan daripada hand sanitiser sebagai “Pengguna tidak boleh menggunakan dalam jumlah yang cukup banyak atau boleh mengelakkannya sebelum ia kering”.

Sumber : CNA Lifestyle
The post “Hand Sanitizer” Yang Sah Dan Berkesan Perlu Ada Sekurang-Kurangnya 60% Alkohol – Dr Edwin appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/02/06/hand-sanitizer-yang-sah-dan-berkesan-perlu-ada-sekurang-kurangnya-60-alkohol-dr-edwin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pastikan Anda Beli Hand Sanitizer Mengandungi Sekurang Kurangya 60 Kepekatan Alkohol

Pastikan Anda Beli Hand Sanitizer Mengandungi Sekurang Kurangya 60 Kepekatan Alkohol

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 296 hits
Setakat 30 Januari 2020 angka bagi individu yang dijangkiti virus korona telah melebihi 7 000 Jangkitan virus korona baharu ini lebih agresif berbanding dengan sindrom pernafasan akut teruk dan sindrom pernafasan timur tengah Namun berbandi...
Tentera Mengamuk Di Thailand Sekurang Kurangnya 20 Maut

Tentera Mengamuk Di Thailand Sekurang Kurangnya 20 Maut

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 317 hits
BANGKOK Sekurang kurangnya 20 orang maut selepas seorang tentera yang dipercayai mengamuk melepaskan tembakan rambang ke arah orang ramai di Nakhon Ratchasima di timur laut Thailand hari ini Jurucakap Kementerian Pertahanan Kongcheep Tantra...
Cuci Tangan Dengan Air Sabun Atau Pakai Hand Sanitizer

Cuci Tangan Dengan Air Sabun Atau Pakai Hand Sanitizer

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 665 hits
Cuci Tangan Dengan Air Sabun atau Pakai Hand Sanitizer Cuci Tangan Dengan Air Sabun atau Pakai Hand Sanitizer Di waktu penularan wabak Coronavirus kini langkah mencuci tangan ialah perkara yang wajib dilakukan Hand sanitizer dapat digunakan...
Hand Sanitizer Boleh Bunuh Kuman Pada Tangan

Hand Sanitizer Boleh Bunuh Kuman Pada Tangan

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 437 hits
Hi Korang Ok lagi satu bacaan ilmiah untuk korangKak lily akan kerap kongsikan artikel daripada Hello Doktor untuk bacaan santai korang Sebab kak lily rasa ianya bagus untuk kita mengambil tahu mengenai kesihatan kita Kita mungkin sering me...
Pemandu Di Mumbai Sering Bunyikan Hon Kuat Penyelesaiannya Sangat Kreatif Dan Ia Berkesan

Pemandu Di Mumbai Sering Bunyikan Hon Kuat Penyelesaiannya Sangat Kreatif Dan Ia Berkesan

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 612 hits
Suasana bising dan bingit akibat pemandu pemandu kenderaan membunyikan hon terlalu kuat di hentian lampu isyarat memang cukup menjengkelkan dan amat mengganggu pengguna pengguna yang lain Polis Mumbai telah membuat strategi yang bijak denga...
Anak Pelat Atau Lambat Cakap Aktiviti Jenis Ini Sangat Membantu Berkesan

Anak Pelat Atau Lambat Cakap Aktiviti Jenis Ini Sangat Membantu Berkesan

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 552 hits
Anak masih tidak pandai bercakap Pelat dan bercakap terlalu laju yang kita sendiri tidak faham Lagi satu anak faham apa yang kita ucapkan kepada mereka tetapi mereka hanya sekadar tersenyum dan jika bercakap sekalipun bahasanya boleh dikata...
Bila Marah Sukar Kawal Baran Tangan Pun Sama Naik Time Out Ibu Ini Berkesan

Bila Marah Sukar Kawal Baran Tangan Pun Sama Naik Time Out Ibu Ini Berkesan

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 296 hits
Lain orang lain cara mendidik anak Tapi jika cara itu baik dan berkesan untuk ibu bapa dalam membesarkan anak anak apa salahnya Masing masing ada impian untuk melihat anak anak kita jadi orang Sebab itulah dalam situasi kita nak mengajar se...
Umno Pembangkang Berkesan Mengapa Tidak Tunggu Pru15

Umno Pembangkang Berkesan Mengapa Tidak Tunggu Pru15

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 183 hits
Ahli Majlis Pimpinan Pusat Nik Nazmi Nik Ahmad mempersoalkan hasrat UMNO mewujudkan kerajaan pintu belakang seperti yang didakwa walaupun menang bergaya melalui dua pilihan raya kecil terbaru Katanya perkara tersebut jelas mengkhianati undi...
Jadikan Pernikahan Semakin Berkesan Dengan Photobooth Berteknologi Ar Dan Holografik

Jadikan Pernikahan Semakin Berkesan Dengan Photobooth Berteknologi Ar Dan Holografik

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 153 hits
Jadikan pernikahan semakin berkesan dengan kehadiran photobooth berteknologi AR dan holografik
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan