Hampir 50 000 Anggota Pantau Perintah Kawalan Pergerakan


KUALA LUMPUR: Lebih kurang 50,000 anggota terdiri daripada tentera, polis, RELA dan pihak berkuasa tempatan kini memantau pematuhan orang ramai terhadap Perintah Kawalan Pergerakan dalam mengekang penularan wabak COVID-19.

Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata selain majlis keselamatan negeri, pusat pengurusan bencana daerah juga akan digerakkan untuk menguatkuasakan dengan tegas peraturan itu.

Beliau berkata walaupun sehingga ini polis mendapati kadar pematuhan terhadap perintah itu adalah 90 peratus, beliau memandang serius baki 10 peratus itu memandangkan bilangan mereka juga besar jika diambil kira bilangan penduduk lebih 31 juta orang di negara ini.

Kerajaan juga setuju tempatkan polis dan tentera di kawasan pasar, pasar raya pantau pematuhan penjarakan sosial, kata Ismail Sabri yang juga merupakan Menteri Pertahanan dalam sidang media di Putrajaya, hari ini.

Langkah itu perlu kerana tempat-tempat seperti pasar pagi dan pasar raya masih sesak walaupun perintah itu berkuat kuasa.

Mengenai penugasan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Ismail Sabri berkata ia dilaksanakan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), dan bukannya mengambil sebarang tindakan atau melaksanakan perintah darurat.

“Banyak khabar angin dan cerita tidak betul apabila kerajaan umumkan penglibatan ATM membantu polis. Kononnya setiap sekatan jalanraya ada kereta kebal. Nampak lucu. Tetapi inilah yang dihebohkan untuk takutkan orang ramai.

“Anggota ATM hanya membantu polis untuk menasihatkan orang ramai untuk patuh kepada arahan. Apa yang dilaksanakan adalah berkaitan akta pencegahan KKM, bukannya di bawah undang-undang darurat atau Majlis Keselamatan Negara.

“Memang benar ada hukuman penjara dua tahun, tetapi setakat hari ini, pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) itu masih di peringkat nasihat. Namun mungkin berubah kepada tindakan yang lebih tegas jika tahap pematuhan masih rendah,” katanya.

Ismail Sabri sekali lagi menegaskan, penglibatan anggota ATM hanyalah untuk membantu polis dan bukan mengambli alih tugas mereka termasuk berkaitan tangkapan.

Ismail Sabri menjelaskan, ATM akan membantu polis dalam melakukan sekatan jalan raya, rondaan di kawasan bandar termasuk di hospital, selain turut melibatkan kerjasama Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan Rela.

“Penugasan ini termasuk kawalan di pintu masuk dan sempadan selain kawasan berisiko tinggi. Selain tentera, kita juga dapatkan bantuan RELA seramai 1,462 anggota dan kira-kira 3,000 APM. Satu jawatankuasa dikendalikan polis, akan berbincang dari masa ke masa untuk penambahan anggota RELA,” katanya.

Beliau berkata selain itu, anggota polis dibantu ATM dan pihak berkuasa tempatan seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur atau majlis daerah akan berada di lokasi orang ramai dilihat masih gagal mematuhi PKP seperti di pasar pagi dan pasar raya seluruh negara.

“Kita dimaklumkan, masih ada pelanggan yang bersesak-sesak untuk membeli barang keperluan. Social distancing (jarakan sosial) satu meter tidak dipatuhi. Saya faham pengguna perlu mendapatkan keperluan harian, tapi tolong renggangkan (jarak antara pelanggan lain),” katanya.

Mengenai jemaah tabligh yang menghadiri perhimpunan ijtimak di Masjid Seri Petaling, Kuala Lumpur, Ismail berkata polis telah berjaya mengesan hampir 9,000 individu setakat ini, dan mereka serta ahli keluarga masing-masing, diminta tampil membuat pemeriksaan di klinik atau hospital berdekatan.

Nasihat yang sama turut ditujukan kepada jemaah tabligh yang bukan warganegara Malaysia untuk menjalani saringan kesihatan di pusat kesihatan berdekatan bagi mengetahui status terkini kesihatan mereka, katanya. - Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kakipalu.blogspot.com/2020/03/hampir-50000-anggota-pantau-perintah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pampasan Rm600 Sebulan Pekerja Pendapatan Bawah Rm4 000 Ketika Perintah Kawalan Pergerakan

Pampasan Rm600 Sebulan Pekerja Pendapatan Bawah Rm4 000 Ketika Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 622 hits
Perintah Kawalan Pergerakan selama dua minggu yang diumumkan kerajaan malam tadi dibuat bagi mengekang penularan wabak Covid 19 namun pada masa sama ia menimbulkan persoalan tentang kesan yang bakal dihadapi oleh tenaga kerja Perintah yang ...
7 500 Anggota Atm Bantu Polis Laksana Perintah Kawalan Pergerakan

7 500 Anggota Atm Bantu Polis Laksana Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 276 hits
KUALA LUMPUR 22 MAC Seramai 7 500 anggota Angkatan Tentera Malaysia di seluruh negara diatur gerak setiap hari bagi membantu Polis Diraja Malaysia melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan dalam usaha membendung wabak Covid 19 Panglima ATM J...
Tentera Aktifkan Dron Pantau Perintah Kawalan Pergerakan

Tentera Aktifkan Dron Pantau Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 165 hits
KUALA LUMPUR 24 MAC Pengggunaan dron bagi mengawal dan memantau pergerakan rakyat sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan berkuat kuasa serta merta di seluruh negara kata Panglima Angkatan Tentera Malaysia Jeneral Tan Sri Affendi Buang...
Boleh Didenda Rm10 000 Jika Langgar Perintah Kawalan Pergerakan Kata Peguam

Boleh Didenda Rm10 000 Jika Langgar Perintah Kawalan Pergerakan Kata Peguam

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 336 hits
V Anbalagan PETALING JAYA Individu yang melanggar perintah kawalan pergerakan berkuat kuasa semalam bagi membendung penyebaran Covid 19 boleh didenda sehingga RM10 000 jika pendakwa raya memfailkan kes di Mahkamah Majistret kata peguam A Sr...
Bukan Perintah Darurat Tetapi Tentera Akan Bantu Polis Pantau Kawalan Pergerakan Bermula Ahad Ini

Bukan Perintah Darurat Tetapi Tentera Akan Bantu Polis Pantau Kawalan Pergerakan Bermula Ahad Ini

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 602 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan akan menggerakkan Angkatan Tentera Malaysia bermula Ahad ini dalam usaha mengurangkan pergerakan rakyat namun ia bukanlah satu perintah darurat Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan yakin dengan...
Ketiga Tiga Cabang Atm Akan Dikerah Bantu Polis Pantau Rakyat Patuhi Perintah Kawalan Pergerakan Panglima Tentera

Ketiga Tiga Cabang Atm Akan Dikerah Bantu Polis Pantau Rakyat Patuhi Perintah Kawalan Pergerakan Panglima Tentera

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 459 hits
Selepas pengumuman dari Menteri Pertahanan dalam satu sidang media hari ini bahawa tentera akan mula membantu pihak polis untuk memantau supaya rakyat patuh kepada perintah kawalan gerakan yang mula berkuatkuasa dari 18 Mac hingga 31 Mac 20...
Perintah Kawalan Pergerakan Di Malaysia

Perintah Kawalan Pergerakan Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 535 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan perintah kawalan selama dua minggu di seluruh negara mulai 18 Mac 2020 iaitu lusa hingga 31 Mac 2020 Beliau menjelaskan larangan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai di seluruh neg...
Perintah Kawalan Pergerakan Ini 25 Sektor Perkhidmatan Penting Negara Yang Tidak Ditutup

Perintah Kawalan Pergerakan Ini 25 Sektor Perkhidmatan Penting Negara Yang Tidak Ditutup

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 366 hits
Perintah Kawalan Pergerakan ini 25 sektor perkhidmatan penting negara yang tidak ditutupBerikut antara sektor perkhidmatan yang tidak ditutup dalam tempoh berkenaan bermula Rabu hingga 31 Mac depan 1 Air2 Elektrik3 Tenaga4 Telekomunikasi5 P...
Perintah Kawalan Pergerakan Malaysia Mama Cancel Percutian

Perintah Kawalan Pergerakan Malaysia Mama Cancel Percutian

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 657 hits
Perintah Kawalan Pergerakan Malaysia Mama Cancel Percutian Korang mesti dah aware yang Malaysia kini sudah dalam Perintah Kawalan Pergerakan Sebenarnya start beberapa hari lepas mama memang dah mulai risau bila lihat angka pesakit covid18 s...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat