Hamil Anak Perempuan Naik Kurap Satu Badan Suami Suka Tengok Cermin Mengemas


Pengalaman bersalin bagi setiap ibu antara momen yang menjadi kenangan sampai bila-bila. Lagi-lagi kalau fasa kehamilan tu antara fasa yang sangat mencabar dan begitu banyak cabarannya. Orang kata setiap anak, fasa kehamilannya tak sama. Jika semuanya lancar alhamdulillah tapi jika dari awal ibu mempunyai alahan teruk atau masalah kesihatan, anggaplah ia pengorbanan buat seorang ibu.
Perkongsian kisah dari Puan Nik Husmahafeefa Abdullah mengenai fasa kehamilannya yang begitu banyak cabaran akhirnya berbaloi setelah dikurniakan anak perempuan selepas mempunyai dua anak lelaki sebelum itu.

Menurut Nik Husmahafeefa, fasa kehamilan untuk anak ketiga sangat lain berbanding dua kandungan sebelum itu. Ini kerana sepanjang awal mengandung langsung tak boleh makan dan minum kerana akan termuntah semula.
“Semasa mengandung anak sulung dan kedua, saya ok kerana suami yang mengalami alahan seperti demam, muntah dan mengidam. Kali ini memang cukup memeritkan saya.
“Bukan setakat muntah tak boleh makan, tapi keadaan diri sendiri cukup memalukan. Ini kerana masuk saja usia kandungan 5 bulan terus naik gatal-gatal di seluruh badan. Saya benci tengok muka sendiri dan langsung tak boleh pandang cermin.
“Masalah gatal itu bermula di celah-celah jari, lepas tu atas belakang. Bahagian belakang tu seperti kena gigit hama (pijat). Penuh bintik-bintik. Apabila pergi klinik, doktor bagi losyen untuk sapu taoi tak hilang pun. Batuk makin kuat, mulut pun busuk sangat,” katanya.

Alahan kurap, mulut busuk dan batuk sampai terkencing hingga bersalin
Tambahnya lagi, selepas gatal di celah jari, ia mula merebak ke bahagian peha sehingga berair. Kalau kepeit dengan kain, boleh melekat kain tersebut. Apabila rujuk doktor, ia bukan gatal biasa tetapi kurap. Selepas itu kurap mulai naik dengan banyak di celah lengan, peha, betis, leher, celah punggung dan ketiak.
“Bahagian yang paling busuk adalah bawah ketiak. Ya Allah baunya seolah bau bangkai. Memang waktu ni rasa down sangat-sangat ditambah pula dengan berat mencecah 107 kilogram.
“Ibaratnya dahlah gemuk, naik kurap, mulut busuk dan bila terbatuk mesti akan terkencing. Saya rasa malu sangat dengan suami. Bukan apa, suami pula makin lama, makin elok jerana sentiasa jaga penampilannya.
“Alahan kurap, batuk, mulut busuk tu saya bawa sampai ke hari bersalin.

Suami jaga penampilan, rajin macam perempuan
Lucunya kehamilan ketiga ni juga, semua yang elok-elok dapat pada suami. Macam suami saya dia seorang salesman.
Dah siap kemas rumah tengahari dia akan keluar kerja. Balik malam lepas Isyak, benda pertama dia pegang adalah penyapu. Malam nak tidur pun dia sapu rumah lagi. Dalam 4 kali sehari dia menyapu.

Sebelum ni suami saya ni tak banyak cakap. Tapi masa saya mengandung yang ketiga ni dia kuat sangat membebel. Saya ingat dia benci saya kerana sambil kemas rumah mulut dia pot pet. Tiba-tiba hilang, tengok ada dalam bilik air basuh basuh bilik air. Lepas tu lipat kain.
Apa yang buatkan saya rasa nak tergelak dengan suami, duduk je kat mana-mana pasti ada cermin di sebelahnya. Asyik menilik muka. Memang cukup pelik sikapnya kerana mengalahkan orang perempuan.

Mak pun pernah cakap mesti saya mengandung anak perempuan. Sebab apa saja kerja rumah suami buat. Bab nak cantik pun dia suka. Macam saya bangun tidur lalu depan cermin Ya Allah rasa tak sanggup nak tengok diri sendiri.
Namun syukurlah sepanjang mengandung ni, di saat saya rasa down suami banyak bagi sokongan dan tetap puji cantik walaupun hakikatnya saya tahu dia nak pujuk.

Dapat ‘bunga’ penyeri keluarga
Alhamdulillah selepas melalui tempoh yang agak sukar bagi saya selama 9 bulan mengandungkan anak, syukur dikurniakan seorang anak perempuan sebagai penyeri rumah tangga. Kiranya berbaloi dengan apa yang saya lalui kerana dah ada geng untuk pakai cantik-cantik.
Yang pastinya selepas lahirkan anak, hanya dalam masa beberapa minggu terus masalah  dialami sepanjang mengandung tu beransur hilang dan kini semuanya dah kembali ok.
Suami dan dua abang pun seronok bila dapat adik perempuan selepas jarak dengan anak nombor dua 6 tahun. Kehadiran Bibi Sumayyah ini telah melengkapkan hidup keluarga kami. Terima kasih Ya Allah!
Sumber: Nik Husmahafeefa Abdullah
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Hamil Anak Perempuan, Naik Kurap Satu Badan. Suami Suka Tengok Cermin & Mengemas” appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hamil-anak-perempuan-naik-kurap-satu-badan-suami-suka-tengok-cermin-mengemas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hamil 7 Bulan Niena Baharun Berharap Jantina Anak Kedua Perempuan

Hamil 7 Bulan Niena Baharun Berharap Jantina Anak Kedua Perempuan

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 1016 hits
Selepas mendapat cahaya mata sulung lelaki Adiel Mikael yang kini berusia setahun 9 bulan pelakon Datin Niena Baharun yang kini hamil tujuh bulan zuriat kedua itu berharap dikurniakan anak perempuan source
Ingin Anak Laki Laki Tapi Yang Lahir Perempuan Suami Istri Ini Tega Buang Bayinya Ke Tong Sampah

Ingin Anak Laki Laki Tapi Yang Lahir Perempuan Suami Istri Ini Tega Buang Bayinya Ke Tong Sampah

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 224 hits
Sepasang suami istri tega membuang bayi yang baru dilahirkannya karena berjenis kelamin perempuan Pasutri asal China itu nekat membuang darah dagingnya sendiri lantaran mereka hanya ingin memiliki anak laki laki Dilansir Sosok ID dari Daily...
Hiburan Hamil Anak Sulung Fazura Tak Suka Makanan Kampung

Hiburan Hamil Anak Sulung Fazura Tak Suka Makanan Kampung

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 405 hits
Mendedahkan dirinya bakal menimang anak sulung sekitar Oktober depan aktres jelita Nur Fazura akui syukur bahawa dirinya kini tidak mengalami alahan teruk malah memaklumkan kepada umum beliau juga tidak mengidam makanan yang bukan bukan Bag...
Rezeki Suami Isteri Semuanya Tumpang Rezeki Anak Anak Gembira Itu Pun Satu Doa

Rezeki Suami Isteri Semuanya Tumpang Rezeki Anak Anak Gembira Itu Pun Satu Doa

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 538 hits
Keluarga bahagia anak anak yang sihat itulah nikmat rezeki Bukan hanya pada wang yang kita dapat pada setiap bulan kerana bekerja semata mata Perlu ingat rezeki yang suami atau isteri dapat tu sebenarnya kita menumpang rezeki anak Sebab itu...
Hiburan Berat Badan Naik Mendadak Awie Takut Tengok Cermin

Hiburan Berat Badan Naik Mendadak Awie Takut Tengok Cermin

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 237 hits
Akui takut melihat wajah dan bentuk badannya ketika ini selepas tidak mengawal makan semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Datuk Awie mendedahkan berat badannya kini naik mendadak sehingga hampir mencecah 90 kilogram Bagaimanapun Awie k...
Bubur Ayam Sedap Pembuka Selera Sekali Buat Mesti Anak Dan Suami Suka

Bubur Ayam Sedap Pembuka Selera Sekali Buat Mesti Anak Dan Suami Suka

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 302 hits
Sesekali tukar selera anak dan suami dengan buat bubur nasi ayam pun best juga Dalam satu hidangan ni dah lengkap dengan semua protein dan karbohidrat serta boleh mengenyangkan Jika dah jemu dengan ayam boleh je gantikan dengan daging atau ...
Saya Hilang Satu Satunya Anak Perempuan Tunggal

Saya Hilang Satu Satunya Anak Perempuan Tunggal

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 268 hits
Kebiasaannya setiap kali dia hendak pulang mengajar dia pasti akan hulur sedikit wang belanja untuk saya tetapi pelik apabila tidak berbuat demikian minggu lalu Mungkin itu tanda dia mahu saya ingat pada dia sebelum dia pergi buat selama la...
Mukhriz Sahkan Polis Tahan Anak Perempuan Dan Menantunya Kerana Langgar Pkpp

Mukhriz Sahkan Polis Tahan Anak Perempuan Dan Menantunya Kerana Langgar Pkpp

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 675 hits
TANJUNG MALIM 27 Ogos Bekas Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir hari ini mengesahkan anak perempuannya serta menantu merupakan antara 29 pengunjung sebuah pub dekat ibu negara yang ditahan polis pagi Ahad lepas Mukhriz berka...
Nora Ariffin Diuji Lagi Selepas Kehilangan Suami Anak Kini Seorang Lagi Meningg4l Dunia

Nora Ariffin Diuji Lagi Selepas Kehilangan Suami Anak Kini Seorang Lagi Meningg4l Dunia

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 323 hits
Setiap yang hidup pasti akan merasakan kem tian Namun bagi penyanyi Nora Ariffin kebelakangan ini banyak kem4tian yang berlaku begitu dekat dengan kehidupannya Bermula dengan kem tian suaminya Johan Nawawi pada 2017 dan diikuti dengan kem4t...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na