Halloween Perayaan Pagan Celtic Yang Dimodenkan


1. Halloween adalah sebuah hari perayaan yang disambut oleh masyarakat Kristian pada masa kini yang ditetapkan pada 31 Oktober. Perayaan yang pada mulanya merupakan sebuah sambutan agama pagan, lama-kelamaan ianya diserapkan ke dalam agama Kristian sebagai salah satu bentuk kebudayaan agama mereka.
2. Perlu diketahui sejarah perayaan ini bermula pada 2,000 tahun dahulu yang dimana bangsa Celtic, bangsa yang pernah mendiami tanah yang disempadankan negara moden sekarang iaitu Ireland, United Kingdom dan Perancis utara, menyambut sambutan tahun baru mereka pada 1 November.
(The Archaeology of Celtic Britain and Ireland: C.AD 400 – 1200 oleh Lloyd Robert Laing).
3. Pada hari itu (1 November), bangsa Celtic menandakan hari tersebut merupakan hari terakhir berakhirnya musim panas dan bakal bermulanya musim sejuk yang dipenuhi kegelapan, kesejukan dan musim yang dimana menyebabkan kematian manusia di wilayah berkenaan.
4. Bangsa Celtic percaya bahawasanya pada malam 31 Oktober, benteng penghalang diantara dunia kematian dan dunia kehidupan akan dibuka, dan para roh dari dunia kematian akan mengambil peluang ini untuk kembali ke bumi.
5. Bangsa Celtic yang percaya dengan kehadiran para roh yang bakal mencetuskan kekacauan diantara manusia bahkan merosakkan tanaman menemui sebuah inisiatif untuk mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku iaitu dengan melakukan sebuah upacara yang menghormati dewa-dewi mereka. Upacaya perayaan ini dikenali sebagai Eve of Samhain dan dijalankan oleh para Druid. Sam-hain membawa maksud ‘penghujung musim panas’.
Jadinya, pada petang tersebut (sebelum tibanya malam 31 Oktober), para pendeta Celtic atau lebih dikenali sebagai Druid akan melakukan sebuah ritual kepercayaan mereka dengan membakar unggun api yang dianggap suci ditengah sesebuah kelompok masyarakat. Pada waktu berjalannya ritual tersebut, masyarakat Celtic kuno selalunya mengenakan pakaian/kostum yang diperbuat daripada haiwan (tulang, kulit dan bulu haiwan).
Setelah masyarakat berkumpul di sekitar unggun api, maka mereka dikehendaki mempersembahkan korban mereka kepada dewa-dewi dengan membakar haiwan atau hasil tanaman mereka ke dalam unggun api tersebut. Dengan mempersembahkan korban mereka, maka mereka percaya yang para dewa-dewi akan melindungi bangsa Celtic selama berlangsungnya musim sejuk tanpa sebarang kecelakaan atau kematian.
Sebelum tibanya malam, maka unggun api tersebut dipadamkan pada petang itu juga. Maka pada malam 31 Oktober, unggun api tersebut dinyalakan semula yang menandakan musim sejuk mereka selamat tanpa ancaman bahaya.
(Magic of the Celtic Otherworld: Irish History, Lore and Rituals oleh Steve Blamires).
6. Sehinggalah tiba pada tahun 43 M, empayar Rom berhasil menakluk keseluruhan tanah yang majoritinya didiami oleh bangsa Celtic. Pertembungan diantara agama Kristian yang menjadi agama rasmi empayar Rom dan agama pagan anutan bangsa Celtic selama 400 tahun lamanya menyebabkan sebahagian kebudayaan Celtic diserapkan ke dalam kebudayaan Rom. Tidak terlepas juga dengan perayaan Samhain ini.
7. Empayar Rom mencampurkan perayaan Samhain ke dalam dua buah perayaan mereka iaitu perayaan Ferallia dan Pomona.
Perayaan Ferrallia adalah perayaan bangsa Rom yang menghormati roh orang yang telah meninggal dunia manakala perayaan Pomona merupakan sebuah sambutan yang menghormati Dewi Pomona, iaitu dewi yang menjaga buah-buahan dan pokok.

(Ovid’s Revisions: The Editor as Author oleh Francesca K. A. Martelli & Halloween and Commemorations of the Dead oleh Roseanne Montillo)
8. Setelah mendapat perizinan rasmi daripada kaisar empayar Rom Byzantine Phocas untuk mengubah kuil Pantheon (kuil menyembah dewa agama pagan Rom) ke gereja maka pada tanggal 13 Mei 609 M, Pope Boniface IV menetapkan perayaan pada hari tersebut adalah ‘All Martyrs Day’.
9.Setelah beberapa lama menyambut perayaan All Martyrs Day, maka Pope Gregory III menetapkan pula tarikh perayaan tersebut diubah ke tanggal 1 November dan hari tersebut mula digelar sebagai ‘All Saints Day’.
10. Pada abad ke-9 M, seiring dengan perkembangan kekuasaan empayar Rom dan agama Kristian, maka majoriti masyarakat Celtic yang memegang agama pagan berubah perlahan-perlahan dan menganut agama Kristian.
11. Pada tahun 1000 M, pihak gereja menetapkan pula pada tanggal 2 November sebagai ‘All Souls’ Day’ iaitu hari yang menghormati para roh.
Hari perayaan ‘All Souls’ Day’ masyarakat Celtic yang beragama Kristian hampir menyamai perayaan pagan Samhain iaitu hari tersebut juga diraikan masyarakat dengan menyalakan unggun api yang besar dan masyarakat yang berpakaian sepertimana menyambut perayaan Samhain. Selain itu, Hari Para Saint (All Saints Day) dikenali sebagai All-hallows atau All-hallowmas yang diambil daripada perkataan ‘Alholowmesse’. Lama-kelamaan bangsa Celtic yang beragama Kristian memanggil perayaan All Saints Day sebagai All-Hallows Eve.
Dan dari hari All Hallows Eve sambutan bangsa Celtic ini, ianya mula diserapkan kepada bangsa lain dan pada hari kita semua mengenalinya sebagai Hari Halloween.
Kesimpulannya, Hari Halloween merupakan perayaan yang pada asalnya merupakan sebuah sambutan khusus yang diraikan oleh bangsa Celtic ketika mereka masih memegang agama pagan. Tetapi kerana ianya adalah sebuah perayaan yang turut dilakukan oleh umat Kristian, kita umat Islam haruslah menghormati sambutan sebegini, tetapi janganlah kita sesekali mengorbankan keimanan kita dengan turut menyambut perayaan tersebut. Cukuplah sekadar menghormati, bukannya ikut serta sekaki dengan memasang alasan ‘aku fleksibel’.
Kepala Jack o Lantern kau. Sebab apa? Sebab perayaan ini tidak ada kena mengena dengan bangsa Melayu dan agama Islam.
Saudara-saudara seIslamku, ingatlah ayat suci ini selalu dan sematkan di dalam hati kita untuk diamalkan tanpa segan-silu:
“Katakanlah; Hai orang-orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu juga tidak akan menyembah apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan menyembah sebagaimana caramu menyembah. Kamu juga tidak menyembah sebagaimana caraku menyembah. Bagi kamu agamamu sendiri dan bagiku agamaku sendiri”.
(Al-Kafirun ayat 1-6).
Sumber:
1. Ascension Cosmology oleh TJ Morris.
2. The Archaeology of Celtic Britain and Ireland: C.AD 400 – 1200 oleh Lloyd Robert Laing.
3. Magic of the Celtic Otherworld: Irish History, Lore and Rituals oleh Steve Blamires.
4. Ovid’s Revisions: The Editor as Author oleh Francesca K. A. Martelli.
5. Halloween and Commemorations of the Dead oleh Roseanne Montillo

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2018/10/halloween-perayaan-pagan-celtic-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Top 10 Scariest Halloween Costumes That Will Give You Nightmares

Top 10 Scariest Halloween Costumes That Will Give You Nightmares

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 286 hits
Top 10 Scariest Halloween Costumes That Will Give You Nightmares Subscribe To Most Amazing Top 10 http bit ly 2Ibyk6i Become A Most Amazing Top 10 Member https bit ly 2OgwCmN Halloween has been commercialized since the 1900s and people have...
15 Festive Diy Halloween Party Decorations You Must Craft

15 Festive Diy Halloween Party Decorations You Must Craft

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 201 hits
Halloween is coming up on the calendar and you know what that means It s time to throw a spooky Halloween party But if you want your party to be remembered as the best Halloween party The post appeared first on
Influencer Dikatakan Dari Singapore Ini Diugut Baling Asid Dekat Muka Sebab Tiru Muka Rosmah Untuk Halloween

Influencer Dikatakan Dari Singapore Ini Diugut Baling Asid Dekat Muka Sebab Tiru Muka Rosmah Untuk Halloween

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 1142 hits
Sambutan Halloween is coming Korang pun tahu kan parti Halloween ni disambut orang bukan Islam dengan berpakaian seperti watak watak filem atau karakter kegemaran dorang Influencer Dikatakan Dari Singapore Ini Diugut Baling Asid Dekat Muka ...
Top 10 Scary Ghost Games You Should Not Play On Halloween

Top 10 Scary Ghost Games You Should Not Play On Halloween

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 208 hits
Top 10 Scary Ghost Games You Should Not Play On Halloween Subscribe To Most Amazing Top 10 http bit ly 2Ibyk6i Subscribe To Most Amazing Top 10 Hindi https bit ly 2ITPgiB Become A Most Amazing Top 10 Member https bit ly 2OgwCmN Halloween is...
Polisi Sebut Ekstasi Paling Banyak Diminati Saat Perayaan Tahun Baru Di Kota Besar

Polisi Sebut Ekstasi Paling Banyak Diminati Saat Perayaan Tahun Baru Di Kota Besar

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 307 hits
Direktur IV Tindak Pidana Narkoba Bareskrim Polri Brigjen Pol Eko Daniyanto mengatakan terjadi peningkatan terhadap barang bukti narkoba berupa pil ekstasi sebesar 979 81 persen Hal itu menunjukkan meningkatnya permintaan ekstasi untuk died...
Diskaun Sehingga 70 Di Lulu Hypermarket Sempena Perayaan Deepavali

Diskaun Sehingga 70 Di Lulu Hypermarket Sempena Perayaan Deepavali

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 589 hits
Baru baru ini Cik iena berkesempatan untuk menghadiri Majlis penyerahan hadiah untuk pemenang peraduan Shop Win Anniversary oleh Lulu Hypermarket Majlis berjalan cukup meriah dengan dihadirii tetamu dan para pemenang serta media Diskaun Seh...
Polis Dan Orang Ramai Bertempur Semasa Perayaan Thaipusam Singapura

Polis Dan Orang Ramai Bertempur Semasa Perayaan Thaipusam Singapura

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 211 hits
Terdapat jeritan dan pergaduhan dan jumlah kekeliruan sebagai pertembungan besar yang melibatkan polis dan orang ramai berlaku semasa perayaan Thaipusam semalam 3 Feb Menurut Pratheep kekecohan yang berlaku di sepanjang Jalan Desker semasa ...
Perayaan Hut Ke 54 Golkar Luhut Pesan Seluruh Kader Setia Kepada Airlangga Hartarto

Perayaan Hut Ke 54 Golkar Luhut Pesan Seluruh Kader Setia Kepada Airlangga Hartarto

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 223 hits
Perayaan HUT ke 54 Golkar Luhut pesan seluruh kader setia kepada Airlangga Hartarto Luhut pun meminta seluruh kader Golkar harus kompak serta bersatu Luhut meminta dengan adanya para sesepuh yang memiliki pengalaman hebat harus diperdayakan
Harmoko Hingga Luhut Pandjaitan Hadiri Perayaan Hut Ke 54 Golkar Di Kuningan

Harmoko Hingga Luhut Pandjaitan Hadiri Perayaan Hut Ke 54 Golkar Di Kuningan

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 175 hits
Ketua Umum Golkar Airlangga Hartarto menjelaskan silaturahmi tersebut adalah bentuk kedekatan bahwa para senior dan tokoh yang hadir ikut andil dalam membangun
Bank Negara Seeks To Overturn Unfair Dismissal Ruling

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor

Woorarra House By Rptecture Architects In The Yarra Valley Australia

Maldini Sidney Goyang Kanan Kiri Chord

Tular Kejadian Kepala Air Di Lata Iskandar Lata Kinjang

Dah Tengok Shaitaan Lakonan Ajay Devgan Di Netflix

The Knox Journals Tired Of Prying Eyes On Your Personal Information Here S How To Stop It



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Makan Makan Dengan Chef S Extravaganza Dinner Buffet Renaissance Johor Bahru

Tips Jantung Pisang Tidak Lebam

Bantu Kesan 3 Remaja Perempuan Hilang Sejak Jumaat

Questions About Pn S Value Proposition After By Election Loss

Malaysia Unicef Study Highlights The Stark Realities Of Poverty In Malaysia

Percubaan Awam Percuma Untuk Tram Tanpa Laluan Di Putrajaya Dibuka