Halang Undi 18 Punca Anak Muda Boikot Prn Sarawak



Kekalahan Pakatan Harapan (PH), khususnya KEADILAN di dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak kali ini dilingkari faktor yang pelbagai tetapi sebahagian besanya di luar kawalan.
Menurut Jawatankuasa Pilihan Raya KEADILAN Sarawak, faktor utama yang menyebabkan PRN kali ini tidak begitu disertai golongan muda pengundi PH adalah kerana taktik kerajaan Sarawak yang mengadakan pilihan raya tanpa menunggu Undi 18 dibolehkan membuang undi.
“Kerajaan GPS berniat untuk menindas pengundi dengan mengandakan pilihan raya sebelum akhir tahun untuk menyekat undi belia kerana pilihan raya berlangsung sebelum Undi-18 dilaksanakan pada 1 Januari 2022. Akibatnya, kira-kira 150,000 pengundi muda terlepas peluang mengundi dalam pilihan raya ini.
“Di samping itu, lebih setengah juta pengundi tambahan yang baru-baru ini ditambah ke dalam daftar pengundi tidak dapat mengundi serta senarai tersebut tidak akan dilaksanakan sehingga awal 2022,” katanya.
Faktor berkenaan, kata mereka, menyebabkan golongan muda memboikot keluar mengundi kerana kecewa dengan ketidakmampuan mereka membuat perubahan kerajaan sekiranya membuang undi.
Selain itu, KEADILAN Sarawak juga kecewa kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang gagal melaksanakan undi pos, walaupun hampir 250,000 Rakyat Sarawak tinggal di Malaysia Barat, yang majoritinya tidak dapat pulang ke Sarawak kerana harga tiket penerbangan yang terlalu tinggi. Tiada had harga dilaksanakan oleh kerajaan untuk memudahkan perjalanan pulang bagi menunaikan tanggungjawab.
“Kesan pandemik Covid-19 dan pilihan raya yang diadakan pada hari Sabtu juga membawa peratusan keluar mengundi yang lemah. Sekiranya pilihan raya diadakan pada hari Ahad ia akan memberi rakyat Sarawak yang tinggal di luar untuk menempuh perjalanan panjang pulang mengundi. Dalam beberapa keadaan, pengundi perlu melalui udara, jalan raya dan air untuk kembali ke kawasan mereka,” kata kenyataan itu.
Kerajaan GPS juga dikecam kerana gagal memastikan capaian internet yang stabil di sebahagian besar kawasan luar bandar di seluruh Sarawak untuk menjadikan kempen secara maya berkesan . Pembangkang pula tidak mempunyai akses langsung kepada media arus perdana.
Di samping itu, kata mereka, politik wang terus diamalkan secara berleluasa oleh parti parti yang mempunyai dana dan kuasa.
“Kami melihat beberapa contoh di mana politik wang memainkan peranan penting. Kami telah melaporkan kejadian ini kepada polis, SPRM dan SPR serta sedang menunggu pihak berkuasa mengambil tindakan,” kata mereka lagi.
KEADILAN Sarawak mengkritik keras taktik yang sengaja dilakukan bagi mempertahankan kuasa GPS dan meneruskan rompakan ke atas hasil bumi Sarawak. Dengan lebih 1.5 juta penduduk luar bandar terus merana tanpa air bersih, elektrik, internet akses, jalan raya dan hospital.
Sehubungan itu, mereka menyeru kepada pembaharuan pilihan raya bagi untuk memastikan pilihan raya yang bebas dan adil serta menamatkan politik hegemoni serta politik wang pada masa hadapan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33703

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wang Dan Tolak Undi 18 Prn Sarawak Punca Kekalahan Pkr

Wang Dan Tolak Undi 18 Prn Sarawak Punca Kekalahan Pkr

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 156 hits
Kekalahan Pakatan Harapan khususnya KEADILAN di dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak kali ini dilingkari faktor yang pelbagai tetapi sebahagian besanya di luar kawalan Menurut Jawatankuasa Pilihan Raya KEADILAN Sarawak faktor utama yang menyeb...
Selangor Lulus Undi 18 Beri Peluang Anak Muda Tentukan Hala Tuju Negeri

Selangor Lulus Undi 18 Beri Peluang Anak Muda Tentukan Hala Tuju Negeri

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 133 hits
Usaha Kerajaan Negeri meminda had usia mengundi dari 21 kepada 18 tahun merupakan suatu pengiktirafan kepada generasi muda dalam menentukan hala tuju negeri melalui pilihan raya Menurut Ketua Penerangan KEADILAN Selangor Halimey Abu Bakar k...
Prn Sarawak Presiden Pdp Nafi Dakwaan Beli Satu Undi Rm500

Prn Sarawak Presiden Pdp Nafi Dakwaan Beli Satu Undi Rm500

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 184 hits
Tiong King Sing yang juga Ahli Parlimen Bintulu selama lima penggal terkejut apabila ditanya mengenai pemberian mesin rumput dan peralatan lain kepada penduduk ketika melawat Dudong PETALING JAYA Calon Parti Gabungan Sarawak di Dewan Undang...
Mb Aminuddin Jangka Pengundi Sarawak Berubah Prn Kali Ini

Mb Aminuddin Jangka Pengundi Sarawak Berubah Prn Kali Ini

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 186 hits
Pihan Raya Negeri Sarawak kali ini dijangka akan mencatat sejarah kebangkitan rakyat untuk berubah selepas 58 tahun diperintah oleh GPS tanpa pembangunan yang nyata Menurut Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Aminuddin Harun tanda tand...
Prn Sarawak 23 043 Mengundi Awal Hari Ini

Prn Sarawak 23 043 Mengundi Awal Hari Ini

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 239 hits
Hari ini bakal berlangsung proses pengundian awal bagi Pilihan Raya Negeri Sarawak Ia bakal melibatkan 23 ribu 043 pengundi SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawan...
Rosmah Tak Tanding Prn Sarawak Dap Naikkan Poster Kempen Guna Gambarnya

Rosmah Tak Tanding Prn Sarawak Dap Naikkan Poster Kempen Guna Gambarnya

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 213 hits
AGENDA DAILY Poster provokasi yang dinaikkan DAP Sarawak dibawa turun pihak Suruhanjaya Pilihan Raya Suruhanjaya Pilihan Raya terpaksa membawa turun poster gambar poster Datin Seri Rosmah Mansor yang dinaikkan jentera DAP sebagai bahan kemp...
Bawa Semula Ruu Perjanjian Malaysia 1963 Untuk Ambil Sentimen Prn Sarawak

Bawa Semula Ruu Perjanjian Malaysia 1963 Untuk Ambil Sentimen Prn Sarawak

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 168 hits
Oleh MALAYSIA DATELINE December 15 2021AMANAH menyifatkan tindakan membawa semula Perjanjian Malaysia 1963 ke dalam Parlimen semalam sebagai langkah untuk mengambil sentimen pilihan raya negeri Sarawak selepas ia ditolak oleh Gabungan Polit...
Analisis Prn Sarawak Padang Tak Sama Rata Untung Siapa

Analisis Prn Sarawak Padang Tak Sama Rata Untung Siapa

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 163 hits
JIKA anda sekarang di bandar raya Kuching atau Sibu Bintulu dan Miri okey sahaja capaian internetnya Tetapi keluar sahaja dari bandar bandar itu menghala ke pinggir bandar apa lagi pedalaman ke laut lah liputannya Tenggelam timbul Kawasan k...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case