Hala Tuju Pendidikan Negara Dalam Intipati Rmk 11 Oleh Dr Maszlee Malik



Penggulungan YB Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik

HALA TUJU PENDIDIKAN

* KPM bersetuju semua perubahan perlu dikaji dengan teliti berdasarkan pendekatan bottom-up daripada top-down

* Semua reformasi pendidikan tidak boleh berlaku semalaman. Oleh yang demikian, KPM telah mengenal pasti teras asas agenda reformasi pendidikan di Malaysia untuk dilaksanakan dalam jangka masa pendek dan juga untuk jangka masa panjang dalam 3 bentuk iaitu:

Pertama: menekankan pendidikan berteraskan nilai dan kemanusiaan. Untuk itu, semua sekolah dan institusi pendidikan akan menerapkan nilai kasih sayang, kegembiraan dan hormat-menghormati serta menghidupkan kembali nilai sivik, budaya membaca serta nilai Islam yang sebenar.

Kedua: meningkatkan kualiti - KPM di era baharu mahukan lebih banyak hasil terutamanya kualiti para pendidik, kualiti kurikulum, kecekapan mengurus kos serta struktur PPD & JPN dalam ekosistem yang lebih mapan. KPM mahukan lebih ramai pemimpin yang berkebolehan untuk mengemudi perubahan ini di sekolah, institusi pendidikan TVET dan universiti.

Ketiga: autonomi & akauntabiliti harus dikembalikan kepada institusi pendidikan. Kerajaan baharu ini berpendapat kita tidak lagi boleh menganggap kita tahu yang terbaik untuk semua sekolah dan Universiti. Maka kunci untuk mengubah perkara ini dalam jangka masa pendek adalah dengan meminda AUKU. Ini akan kita selesaikan dalam masa terdekat.
TADBIR URUS UNIVERSITI AWAM (UA)

* Dalam era Malaysia Baharu ini, KPM serius dalam membawa agenda reformasi dalam pengurusan tadbir urus UA

* Usaha KPM dalam memastikan reformasi ini berlaku di Universiti adalah secara menyeluruh.

* Mahasiswa diberi autonomi dan suara yang lebih besar di dalam kampus, justeru KPM komited ke arah menubuhkan Student Union di Universiti-universiti Malaysia bagi memperkasa mahasiswa.

* Pilihan Raya Kampus di semua UA kini juga telah dikembalikan kepada kuasa mahasiswa, dimana mahasiswa sendiri yang mengendalikannya. Zaman campur tangan politik di dalam urusan mahasiswa telah berakhir.

* Alumni UA akan diperkasa bagi membantu Universiti menjana dana dan membina imej UA di persada dunia serta menghubungkan industri dengan UA dan meningkatkan daya pekerjaan.

* Sistem 'endowment' di UA juga akan diperkasakan. Pemerkasaan ini memerlukan pindaan beberapa peraturan berkaitanya.

* KPM juga ingin melihat UA kembali kepada roh Universiti sebagai pudat penghasilan ilmu dan cendekiawan. Malah UA sepatutnya melahirkan cendekiawan yang berperanan menyelesaikan kemelut dan masalah awam, rakyat dan negara.

MASALAH KECICIRAN MURID

* KPM memandang serius isu keciciran murid sama ada di peringkat sekolah rendah atau menengah di seluruh negara.

* KPM akan terus komited mencari jalan penyelesaian bagi memastikan semua anak-anak Malaysia mendapat peluang dan akses kepada pendidikan yang baik meliputi murid-murid tanpa dokumen dan Murid Bekeperluan Khas.

* KPM telah menjalankan Program Sifar Murid Cicir dan Jawatankuasa Peningkatan Enrolmen Menengah Atas (JPEM) adalah program rintis yang dilaksanakan dengan Menangani Murid Cicir dan Kanak-kanak Tidak Bersekolah Melalui Permuafakatan Antara Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Dengan Pelibatan Pelbagai Agensi, Organsisasi dan Individu Setempat. Program rintis JPEM dilaksanakan di JPN Perlis, PPD Hulu Langat, PPD Langkawi, PPD Pasir Mas, PPD Kluang (Simpang Renggam) dan PPD Kulai.

* Kementerian Pendidikan di bawah Kerajaan Pakatan Harapan juga bersetuju untuk mempermudahkan proses kemasukan kanak-kanak tanpa dokumen ke sekolah kerajaan

* KPM mahu memastikan tiada seorang pun kanak-kanak yang ketinggalan. Pendidikan adalah milik dan hak setiap kanak-kanak di Malaysia.

BAHASA MELAYU

* Dalam usaha untuk memastikan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa pengantar pendidikan dan bahasa perpaduan, terus dikembangkan dan diperluas, KPM melalui Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)melaksanakan pelbagai program dengan kerjasama pelbagai pihak.

* KPM sedang merangka dua pelan komprehensif bagi menyemarakkan serta memperkasakan bahasa kebangsaan di pelbagai peringkat sosial iaitu Dekad Membaca Kebangsaan dan Dekad Bahasa Kebangsaan mulai tahun ini hinggalah ke tahun 2030.

* KPM telah membangunkan Kerangka Standard Bahasa Melayu (KSBM) sebagai satu kerangka dalam menentukan tahap penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan pengguna bahasa Melayu, pegawai agensi kerajaan dan bukan kerajaan.

* Jawatankuasa mengkaji semula Dasar Buku Negara sedang digerakkan untuk memastikan dasar buku negara selari dengan perubahan revolusi maklumat.

* KPM juga dalam usaha untuk mempopularkan tulisan jawi sebagai tulisan warisan. KPM akan merangka strategi-strategi yang sesuai untuk tujuan tersebut.


BEBAN GURU

* KPM telah menubuhkan satu Jawatankuasa Mengkaji Beban Guru (JKMBG) yang bertujuan untuk menangani isu beban tugas dan tanggungjawab guru.

* Salah satu peranan JKMBG ialah mengkaji isu beban guru yang berpunca daripada pertindihan proses kerja, sistem dan penggunaan borang yang tidak berkaitan dengan tugas guru.

TAHFIZ DAN SEKOLAH MUBALIGH

* Bagi sekolah-sekolah tahfiz/Sekolah Agama Rakyat yang tidak mendaftar, KPM menggalakkan supaya mereka mendaftar dan menggunakan silibus yang telah disediakan oleh kementerian.

* Bagi memantapkan lagi silibus di sekolah tahfiz yang tidak berdaftar dengan KPM, satu Jawatankuasa Khas akan membincangkan silibus yang sesuai yang mempunyai pelbagai bentuk kurikulum untuk diselaraskan.

* KPM juga melakukan intervensi dengan menawarkan kursus-kursus kemahiran melalui kolej-kolej komuniti milik KPM.

* Murid daripada sekolah mubaligh pula sama ada yang berstatus sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan pula sememangnya mengikuti silibus dan kurikulum yang sama dengan murid arus perdana, maka tiada masalah akreditasi standard bagi sekolah-sekolah ini. Mereka tidak pernah diabaikan dan dipinggirkan oleh KPM.

SEKOLAH BERASRAMA PENUH (SBP)

* Fungsi SBP dikembalikan dan hanya mereka yang layak dari kalangan keluarga miskin B40 terutamanya golongan miskin kota, anak-anak pegawai rendah pasukan beruniform dan juga anak luar bandar dan pedalaman akan dipertimbangkan.

* KPM dalam usaha merangka dan menyediakan konsep baharu dalam urusan kemasukan murid ke Sekolah Berasrama Penuh selari dengan dasar Sekolah Berasrama Penuh yang mengutamakan murid miskin dan miskin bandar.

* Sejajar dengan Manifesto Pakatan Harapan, KPM juga sedang meneliti bebarapa strategi bagi menggalakkan masyarakat india untuk menghantar anak mereka ke SBP.

Sumber: FB Kementerian Pendidikan Malaysia
loading..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2018/10/hala-tuju-pendidikan-negara-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Tak Guna Duit Rakyat Untuk Beli Bijan Hermes Dan Cincin Berlian Pendidikan Percuma Boleh Kita Kecapi Dr Maszlee

Kalau Tak Guna Duit Rakyat Untuk Beli Bijan Hermes Dan Cincin Berlian Pendidikan Percuma Boleh Kita Kecapi Dr Maszlee

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 426 hits
Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik hari ini membalas sindiran Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengenai isu pendidikan percuma di negara ini Najib sebelum ini menempelak Maszlee berkenaan nbsp isu pendidikan hampir percuma hari...
Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Dihalau Oleh Pegawai Imigresen Korea Pada Hari Sama Dia Tiba Di Negara Tersebut

Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Dihalau Oleh Pegawai Imigresen Korea Pada Hari Sama Dia Tiba Di Negara Tersebut

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 423 hits
Harapan seorang lelaki dari Malaysia yang ingin melancong ke Korea Selatan bersama rakan rakannya hancur musnah apabila dia diarahkan untuk patah semula ke Malaysia pada hari yang sama dia tiba di Lapangan Terbang Incheon Lelaki berkenaan y...
Temubual Bersama Ken Wong Presiden Lenovo Asia Pasifik Mengenai Hala Tuju Industri Pc

Temubual Bersama Ken Wong Presiden Lenovo Asia Pasifik Mengenai Hala Tuju Industri Pc

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 300 hits
Kita kini hidup di dunia pasca PC Telefon pintar kini menggantikan komputer riba dan desktop bagi mengakses laman web menggunakan media sosial dan melakukan kerja Akibatnya jualan PC semasa adalah lebih rendah jika dibandingkan dengan sedek...
Maszlee Akui Tidak Mahu Selamanya Jadi Menteri Pendidikan

Maszlee Akui Tidak Mahu Selamanya Jadi Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 389 hits
KUALA LUMPUR Menteri Pendidikan Maszlee Malik mengakui beliau enggan memegang jawatan itu untuk tempoh lama sebaliknya berhasrat untuk berpindah ke kementerian lain kelak Beliau menjelaskan hasratnya itu adalah supaya dapat membawa pembahar...
8 Fungsi Jawatankuasa Kajian Dasar Pendidikan Negara

8 Fungsi Jawatankuasa Kajian Dasar Pendidikan Negara

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 1052 hits
Imej via FB KPMTiada sistem yang kekal buat selama lamanya Kita perlu membawa penambahbaikan kata Pengerusi Jawatankuasa Profesor Emeritus Dato Dr Ibrahim Ahmad Bajunid dalam perutusan pengerusi Jawatankuasa ini telah ditetapkan melaksanaka...
Penasihat Khas Menteri Pendidikan Ke London Ketika Negara Mengalami Hutang Yang Banyak

Penasihat Khas Menteri Pendidikan Ke London Ketika Negara Mengalami Hutang Yang Banyak

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 424 hits
Ibarat lebih sudu dari kuah Jawatannya hanyalah sebagai Penasihat Khas Menteri Pendidikan namun kuasanya mampu melebihi dari seorang Menteri dan Timbalan Menteri Siapa Wan Saiful untuk membuat lawatan dan kononnya membawa deligasi Kementeri...
Maszlee Diminta Beri Penjelasan Isu Pegawai Ke Luar Negara

Maszlee Diminta Beri Penjelasan Isu Pegawai Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 302 hits
Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik diminta memberi penjelasan berhubung tindakan Penasihat Khasnya yang bertindak di luar bidang kuasa dengan membawa rombongan rasmi ke luar negara Bekas Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata...
Jkd Akan Kaji Semula Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia Maszlee

Jkd Akan Kaji Semula Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia Maszlee

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 355 hits
19 Oktober Dr Maszlee telah pun mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kajian Dasar yang dianggotai oleh 13 orang pakar dari pelbagai latar belakang Menurut Menteri Pendidikan itu JKD ini sangat penting dan akan beroperasi selama enam bulan...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte