Hajar Aswad Batu Suci Tapi Tahukah Anda Apa Rahsia Di Sebaliknya


Jika anda pernah menunaikan haji dan umrah, pasti anda dapati ramai yang berkerumun untuk mencium Hajar Aswad. Tapi tahukah anda apa rahsia di sebaliknya?
Hajar Aswad adalah batu hitam yang terletak di sudut sebelah Tenggara Ka’bah, iaitu sudut dari mana Tawaf dimulai. Hajar Aswad merupakan jenis batu ‘Ruby’ yang diturunkan Allah dari syurga melalui malaikat Jibril. Hajar Aswad terdiri dari lapan keping yang terkumpul dan diikat dengan lingkaran perak.
Batu hitam itu sudah licin kerana terus menerus di kecup, diciium dan diusap-usap oleh jutaan malah trilion manusia sejak zaman Nabi Ibrahim a.s, iaitu jamaah yang datang ke Baitullah, baik untuk haji mahu pun untuk tujuan Umrah.
Hadis Sahih riwayat Imam Bathaqie dan Ibnu ‘Abas RA, bahawa Rasulallah SAW bersabda:
“Allah akan membangkitkan Al-Hajar (Hajar Aswad) pada hari kiamat. Ia dapat melihat dan dapat berkata. Ia akan menjadi saksi terhadap orang yang pernah memegangnya dengan ikhlas dan benar”.
Hadis tersebut mengatakan bahawa disunatkan membaca doa ketika hendak istilam (mengusap) atau melambainya pada permulaan thawaf atau pada setiap putaran, sebagai mana, diriwayatkan oleh Ibnu Umar RA. Artinya:
“Bahawa Nabi Muhammad SAW datang ke Ka’bah lalu diusapnya Hajar Aswad sambil membaca Bismillah Wallahu Akbar”.

Asal usul Hajar Aswad
Ketika Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya membina Ka’bah banyak kekurangan yang dialaminya. Pada mulanya Ka’bah itu tidak ada bumbung dan pintu masuk.
Nabi Ibrahim a.s bersama Nabi Ismail mahu membinanya dengan meninggikan bangunannya dan mengangkut batu dari berbagai gunung. setelah bangunan Ka’bah itu hampir selesai, ternyata Nabi Ibrahim masih merasa kekurangan seketul batu lagi untuk diletakkan di Kaabah.
Nabi Ibrahim berkata pada Nabi Ismail, “Pergilah engkau mencari seketul batu yang akan aku letakkan sebagai penanda bagi manusia.”
Kemudian Nabi Ismail a.s pun pergi dari satu bukit ke satu bukit untuk mencari batu yang baik dan sesuai. Ketika Nabi Ismail a.s sedang mencari batu di sebuah bukit, tiba-tiba datang malaikat Jibril a.s memberikan sebuah batu yang cantik.
Nabi Ismail dengan segera membawa batu itu kepada Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim a.s. merasa gembira melihat batu yang sungguh cantik itu, beliau menciiumnya beberapa kali. Kemudian Nabi Ibrahim a.s bertanya, “Dari mana kamu dapat batu ini?”
Nabi Ismail as berkata, “Batu ini ku terima dari yang tidak memberatkan cucuku dan cucumu (Jibril).”
Nabi Ibrahim as mencium lagi batu itu dan diikuti oleh Nabi Ismail a.s. Sehingga sekarang Hajar Aswad itu diciium oleh orang-orang yang pergi ke Baitullah. Siapa saja yang bertawaf di Ka’bah disunnahkan mencium Hajar Aswad.
Inilah rahsia besar yang ramai tidak tahu tentang Hajar Aswad
1. Satu riwayat Sahih menyatakan: “HajarAswad dan Makam Ibrahim berasal dari batu-batu ruby syurga yang kalaulah tidak kerana sentuhan dosa-dosa manusia akan dapat menyinari antara timur dan barat. Setiap orang sakit yang memegangnya akan sembuh dari sakitnya”
Dahulunya batu Hajar Aswad itu putih bersih, tetapi akibat diciium oleh setiap orang yang datang menziarahi Ka’bah, ia menjadi hitam seperti terdapat sekarang. Wallahu a’alam.
2. “Barangsiapa menunaikan ibadah haji, dan ia tak berbuat rafats dan fasik, maka ia kembali (suci dan bersih) seperti anak manusia yang baru lahir dari perut ibunya.” (Muttafaqun alaihi).
3. Menciium Hajar Aswad pada masa menunaikan Haji Di Baitullah tidak dapat diwakilkan, Ianya menjadi penyedut dosa tanpa kita sedari, alangkah beruntungnya orang yang boleh menyentuh, mengusap dan memegangnya.
Hadith Siti Aisyah RA mengatakan bahawa Rasul SAW bersabda:
“Nikmatilah (peganglah) Hajar Aswad ini sebelum diangkat (dari bumi). Ia berasal dari syurga dan setiap sesuatu yang keluar dari syurga akan kembali ke syurga sebelum kiiamat”.
Akhir kata, semua tahu jika Hajar Aswad hanyalah batu yang tidak memberikan mudaarat atau manfaat, begitu juga dengan Ka’bah, ia hanyalah bangunan yang terbuat dari batu.

Ibadah haji yang dihadiri berjuta-juta umat Islam
Akan tetapi apa yang kita lakukan dalam proses ibadah haji tersebut lebih baik kita niatkan sekadar mengikuti ajaran dan sunnah Nabi SAW.
Umar bin Khatab pun juga pernah mengatakan “Aku tahu bahawa kau hanyalah batu, kalaulah bukan kerana aku melihat kekasihku Nabi SAW mencivmmu dan menyentuhmu, maka aku tidak akan menyentuhmu atau mencivmmu”
Jadi apa yang dikerjakan berjuta juta umat islam bukanlah menyembah Batu seperti yang banyak dituduhkan kaum yang kerdil sekali akalnya.
Kerana ada rahsia besar dibalik setiap perilaku Nabi Muhammad saw dan sebab tentu saja apa yang dilakukan oleh Baginda saw pastilah berasal dari Allah, sebagaimana yang terdapat dalam firmanNya :
“Dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan” – QS. An-Najm : 53
Allahuakbar, tiada tuhan lagi yang berhak disembah selain Allah dan Muhammad Saw adalah utusan Allah. Muhammad hanyalah seorang Rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul.
Mulai saat ini mari kita cuba berperilaku sebagaimana Nabi Muhammad saw, mencontohinya dalam segala tindak tanduk, makan, minum, berpakaian, hingga tidurnya. Sesungguhnya ada rahsia disebaliknya.
Semoga bermanfaat.
sumber: The Coverage


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/hajar-aswad-batu-suci-tapi-tahukah-anda-apa-rahsia-di-sebaliknya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Misteri Hajarul Aswad Dan Rahsia Ketika Menciumnya

Misteri Hajarul Aswad Dan Rahsia Ketika Menciumnya

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 549 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Hajar Aswad adalah batu hitam yang terletak di sudut sebelah Tenggara Ka bah iaitu sudut dari mana Tawaf dimulai Hajar Aswad merupakan jenis batu Ruby yang diturunkan Allah dari syurga melalui malaikat Ji...
Tun M Boleh Masuk Balik Umno Tapi Ada Syarat Annuar Musa

Tun M Boleh Masuk Balik Umno Tapi Ada Syarat Annuar Musa

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 433 hits
BANGI 29 Syawal 1440H Rabu Ada ura ura Tun Dr Mahathir Mohamad akan kembali kepada UMNO dan bagaimana penerimaan ahli terhadapnya namun Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa menjelaskan bahawa ianya belum sampai ke tahap itu Cuma dalam ...
10 Iklan Plot Twist Ada Makanan Tapi Bukan Promote Tentang Makan

10 Iklan Plot Twist Ada Makanan Tapi Bukan Promote Tentang Makan

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 394 hits
Bila sebut tentang makanan memang boleh lapar dibuatnya Apalagi kalau terlihat gambar atau menu yang sememangnya menjadi kegemaran Jadi idea serta konsep makan itu sudah sebati dalam diri kita dan menjadi inspirasi oleh syarikat pengiklanan...
Sarawak Tiada Umno Tapi Ada Korup

Sarawak Tiada Umno Tapi Ada Korup

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 182 hits
Masih dalam proses siasat JANGAN lupa SARAWAK memang rindukan kepimpinan Najib
Sejak Mualaf Banyak Travel Tawarin Umroh Gratis Tapi Ditolak Deddy Corbuzier Karena Ini

Sejak Mualaf Banyak Travel Tawarin Umroh Gratis Tapi Ditolak Deddy Corbuzier Karena Ini

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 189 hits
Pengalaman menyejukkan diterima Deddy Corbuzier usai menjadi mualaf Tawaran demi tawaran menginjakkan ke Tanah Suci pun diterimanya Bagi seorang muslim ini adalah sesuatu yang menggembirakan Namun bagi Deddy menolak tawaran itu saat ini ada...
Kami Nak Bekal Internet Percuma Tapi Kerajaan Sanggup Bayar Pihak Lain Ytl

Kami Nak Bekal Internet Percuma Tapi Kerajaan Sanggup Bayar Pihak Lain Ytl

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 405 hits
Meskipun ada tawaran untuk mendapat perkhidmatan internet percuma tetapi kerajaan pilih pembekal lain walaupun terpaksa membayar dengan kos yang tinggi Itu pendedahan YTL Communications Sdn Bhd yang mendakwa bahawa Kementerian Pendidikan te...
S3ngketa Aishah Vida Berakhir Tapi Aishah Beri Masa Dua Minggu Kepada Dato Vida Untuk Lakukan Perkara Ini

S3ngketa Aishah Vida Berakhir Tapi Aishah Beri Masa Dua Minggu Kepada Dato Vida Untuk Lakukan Perkara Ini

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 244 hits
KEMELUT dakwaan hadiah berlian palsu yang diterima penyanyi Aishah daripada usahawan kosmetik Datuk Seri Dr Hasmiza Othman akhirnya menemui titik noktah S3ngketa Aishah Vida berakhir Tapi Aishah beri masa dua minggu kepada Dato Vida untuk l...
Kejap Je Allah Bagi Pinjam Lelaki Gembira Excited Dapat Tahu Isteri Mengandung Tapi 5 Hari Kemudian

Kejap Je Allah Bagi Pinjam Lelaki Gembira Excited Dapat Tahu Isteri Mengandung Tapi 5 Hari Kemudian

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 517 hits
Ikuti kami untuk berita viral setiap hari Memang tak boleh nak explain macam mana happy perasaan dia bila kita rancang untuk dapatkan anak lepastu bila buat pregnancy test result yang kita dapat tu positif Macam tu jugalah perasaan seorang ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita