Haid Isteri Tak Menentu Rambut Gugur Kulit Kusam Petanda Hormonnya Tak Seimbang Pakar Kongsikan Cara Pulihnya


Balik ke rumah selalu kita perhatikan isteri seakan penat melampau, rambutnya gugur pada kuantiti yang banyak, kulitnya menjadi kusam dan tidak bersinar seperti dulu ditambah pula dengan kitaran haidnya yang tidak menentu. Inilah petanda isteri kita mengalami ketidakseimbangan horman dalam badannya. Suami pantaulah isteri anda.
Petanda inilah yang dikongsikan oleh Dr Zubaidi Hj Ahmad di facebooknya. Bukan itu sahaja malah beliau turut berkongsi tip mudah yang dapat mengimbangkan semula hormon di dalam tubuh wanita agar menjadi lebih baik. Barulah kesemua masalah ini dapat diatasi sebaiknya. Suami, jom bantu isteri kita pulihkan hormonnya semula.

*TIPS MUDAH MENGIMBANGKAN SEMULA HORMON DALAM TUBUH WANITA*
Ramai wanita yang mengalami masalah ketidakseimbangan hormon hingga menyebabkan kitaran haid tidak menentu, emosi yang tidak stabil, rambut keguguran, kulit menjadi berkedut dan kering, muka menjadi kusam dan mudah rasa penat.
Pengambilan pil hormon tidak membantu kerana ia hanyalah suatu langkah bersifat sementara. Apabila berhenti pengambilan pil hormon, kita mengalami masalah yang berulang yang sama. Yang terbaik adalah kita membantu tubuh kita mencapai keseimbangan ini dari dalam tubuh.
Selalunya bila kita bercakap tentang ketidakseimbangan hormon, tahap hormon estreogen yang terlalu tinggi.

Estrogen adalah hormon yang bertanggung jawab terhadap ciri ciri kewanitaan seperti keanjalan kulit, menstabilkan emosi, menjaga kesihatan rambut, kitaran haid yang tetap, kekuatan wanita, selain penting dalam mencegah penyakit seperti kerapuhan tulang, sakit jantung, dan dementia.
Antara langkah yang boleh dilakukan.
1. *Kurangkan pendedahan terhadap bahan kimia sintetik* seperti pencuci lantai, kosmetik seperti gincu, losen siang/ malam, serum muka, ‘personal care’ seperti sabun mandi, deoderan, baja kimia dan racun serangga. Pastikan kita memakai sarung tangan jika penggunaannya tidak dapat dielakkan.
2. *Kurangkan lemak berlebihan dalam badan* dengan menurunkan berat badan. Tisu tisu lemak pada tubuh juga penting tetapi jangan berlebihan kerana ia mengundang pelbagai masalah kesihatan.
3. *Tambahkan dan pelbagaikan sumber protein dan lemak sihat dalam hidangan*. Tanpa protein yang mencukupi kita mungkin akan berasa cepat lapar dan ini akan menyebabkan kita ketap makan dan bertambah berat badan. Protein yang sihat seperti ikan, telur dan ayam juga penting untuk kesihatan rambut, pembinaan otot dan merawat tisu yang rosak. Lemak sihat seperti minyak zaitun dan minyak kelapa dara.

4. *Membantu proses perkumahan toksin* dengan mengamalkan banyak sayur-sayuran dan buah_buahan atau makanan yang disebut sebagai *Quranic Food* seperti minyak zaitun, buah teen, buah delima, anggur, pisang dan kurma. Ia mengandungi cukup mineral, vitamin dan antioksida.
5. *Elakkan penggunaan gula putih* atau sebarang gula tambahan dalam minuman dan makanan.
6. *Tambahkan sumber vitamin E, vitamin C dan vitamin D* dalam makanan. Vitamin D dapat ditingkatkan dengan pendedahan selama 10-15 minit setiap hari pada sinaran matahari yang tidak terik. Dalam banyak kajian, mereka yang kekurangan vitamin-vitamin ini walaupun cukup makan, akan mudah mengalami obesiti, sindrom metabolik dan sesetengah kanser. Pengambilan suplemen vitamin yang bersesuaian mungkin membantu menambahkan sumber vitamin untuk tubuh kita.

7. *Pastikan makanan kita mengandungi mineral yang penting* seperti magnesium, zinc, selenium yang mencukupi. Ia penting dalam keseimbangan hormon dan merangsangkan metabolisme tubuh.
8. Dapatkan *tidur yang mencukupi, kawal stress, lakukan senaman ringan dan cukup minum air kosong*.
Semoga bermanfaat.
PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANNINA
Tak sabar nak tengok keletah comel Jeanelle setiap minggu? Pa&Ma Musim ke-8 kembali lagi di kaca tv menemani anda! Kali ini, kami membawakan edisi Pa&Ma Journey Bersama JovianNina. Jom kosongkan malam Rabu anda dengan menonton gelagat mereka pada jam 9 malam, hanya di Astro Ria saluran 104 & 124. Set kalendar anda sekarang yaa !

#PaMaJourneyBersamaJovianNina
#AstroRIA
#MajalahPAMA
Nak macam-macam info? Jom join channel Pa&Ma D Parents Channel https://t.me/pamachannel
The post Haid Isteri Tak Menentu, Rambut Gugur, Kulit Kusam Petanda Hormonnya Tak Seimbang, Pakar Kongsikan Cara Pulihnya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/haid-isteri-tak-menentu-rambut-gugur-kulit-kusam-petanda-hormonnya-tak-seimbang-pakar-kongsikan-cara-pulihnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Runsing Pigmentasi Menghiasi Kulit Jangan Risau Gunakan Cara Ini Untuk Selesaikannya

Hiburan Runsing Pigmentasi Menghiasi Kulit Jangan Risau Gunakan Cara Ini Untuk Selesaikannya

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 212 hits
Orang tatal laman media sosial sebab seronok disajikan dengan pelbagai swafoto daripada teman teman keluarga jauh mahupun selebriti Tapi hati kita asyik gundah gulana sahaja apabila melihatkan kulit wajah mereka yang flawless dan zero cela ...
Rambut Bercabang Kering Gugur Kelemumur Cubalah Shampoo Ini

Rambut Bercabang Kering Gugur Kelemumur Cubalah Shampoo Ini

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 290 hits
SUPER LEBAT SHAMPOO BERHERBAharga pasaran RM25harga promosi RM22Super Lebat Shampoo dirumus khas daripada 100 herba yang diperkaya dengan vitamin dan protein untuk kesuburan dan mempercepatkan pertumbuhan rambut khusus bagi masalah rambut b...
Anak Tak Henti Henti Menangis Pakar Kongsikan 5 Teknik Buat Anak Terus Senyap

Anak Tak Henti Henti Menangis Pakar Kongsikan 5 Teknik Buat Anak Terus Senyap

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 330 hits
Bila berdepan dengan masalah anak yang tak henti henti menangis kita mula rasa resah Lebih lebih lagi bila mencuba semua cara untuk meredakannya tetapi anak masih tidak berhenti menangis Bayi menangis sebenarnya ada sebabnya Salah satu seba...
Minyak Kelapa Dara D Aura Aromatic Virgin Coconut Oil Menyuburkan Kulit Dan Rambut Dengan Bauan Aromatik

Minyak Kelapa Dara D Aura Aromatic Virgin Coconut Oil Menyuburkan Kulit Dan Rambut Dengan Bauan Aromatik

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 397 hits
Kecil mudah di pum ke mana sahaja malah buat travel pun ringan sangat Terngiang ngiang lagi perbualan juju suatu ketika di salah sebuah restoren Waktu itu juju tengah order makanan bersama suami dan anak Seorang pelayan wanita berbangsa Ind...
Cara Menghilangkan Blackheads Untuk Kulit Berminyak

Cara Menghilangkan Blackheads Untuk Kulit Berminyak

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 327 hits
Cara Menghilangkan Blackheads Untuk Kulit Berminyak Ada beberapa jenis kulit muka yang kita tahu macam kulit kering kulit berminyak kulit kombinasi kulit sensitif dan paling bertuah sekali tentulah mereka yang ada kulit normal Penting untuk...
Tips Rambut Lebat Dan Tak Mudah Gugur

Tips Rambut Lebat Dan Tak Mudah Gugur

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 823 hits
Bismillarrhirrahmanirrahim Dikesempatan yang ada ni just nak share tips untuk nak bagi rambut lebat Bukan apa dulu masa kecil cuti sekolah je pergi rumah tok dan duduk di sana Masa tu tak faham apa lah petua petua orang lama ini Bila siap m...
Terima Kasih Kak Siti Sarah Didakwa Hiina Rambut Orang Asli Isteri Shuib Sepahtu Dikec4m Netizen

Terima Kasih Kak Siti Sarah Didakwa Hiina Rambut Orang Asli Isteri Shuib Sepahtu Dikec4m Netizen

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 726 hits
Penyanyi Siti Sarah Raisuddin menjadi m4ngsa kec4man di media sosial apabila sebuah video yang mend kwa dia mengh1na masyarakat Orang Asli kini sedang viral di media sosial View this post on Instagram A post shared by on Aug 11 2020 at 1 10...
7 Manfaat Daun Sirih Untuk Kecantikan Wajah Kulit Dan Rambut

7 Manfaat Daun Sirih Untuk Kecantikan Wajah Kulit Dan Rambut

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 255 hits
7 Manfaat daun sirih untuk kecantikan antara lain ampuh mengobati jerawat mencegah bau badan dan menurunkan berat badan
Pakar Kongsikan Bagaimana Masa Depan Rakyat Malaysia Bakal Direvolusi Oleh Blockchain

Pakar Kongsikan Bagaimana Masa Depan Rakyat Malaysia Bakal Direvolusi Oleh Blockchain

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 190 hits
Cover image via nbsp ERS Energy Sdn BhdSemakin hari teknologi berkembang menjadi lebih maju dan lebih canggih yang dibina bagi memudahkan urusan harian manusiaImage via nbsp reneweconomy com auDalam Persidangan nbsp ICON Blockchain amp Inno...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11