Hadits Pernikahan Dan Perintahnya Dalam Islam


Prof. Wahbah az Zuhaili dalam Kitab Fiqhul Islam wa Adillatuhu juz 9 menjelaskan dua pengertian pernikahan.
Secara bahasa, nikah artinya mengumpulkan atau sebuah pengibaratan akan sebuah hubungan intim dan akad sekaligus yang dalam syariat dikenal dengan akad nikah.
Sementara secara syariat, pernikahan adalah sebuah akad yang telah ditetapkan oleh syariat yang berfungsi untuk memberikan hak kepemilikan bagi laki-laki untuk bersenang-senang dengan perempuan, dan menghalalkan seorang perempuan bersenang-senang dengan laki-laki.
Syaikh Mahmud al-Mashri di dalam buku “Bekal Pernikahan” menyebutkan bahwa pernikahan adalah jalan sempurna untuk memperbanyak keturunan sehingga bisa menjadi kebanggan pemuka para nabi, Muhammad SAW di hadapan seluruh nabi dan umat lainnya.
Allah SWT berfirman:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا “Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (QS. an-Nisa: 1).
Allah SWT juga berfirman,
وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ “Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (QS. an-Nur: 32).
Menikah juga ada dalam firman Allah dalam surah Ar-Rum ayat 21:
وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَٰجًا لِّتَسْكُنُوٓا۟ إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (QS. Ar-Rum: 21).
Rasulullah SAW bersabda, “Nikahilah wanita yang subur dan penyayang sebab dengan jumlah kalian yang banyak aku akan berbangga di hadapan para nabi pada hari Kiamat.” (HR. Ahmad dan ath-Thabrani).
Hadits yang menganjurkan untuk menikah adalah sebagaimana berikut ini:
Umar bin Hafsh bin Ghiyats telah menceritakan kepada kami: Bapakku telah menceritakan kepada kami: A’masy telah menceritakan kepada kami, dia berkata: Umarah telah menceritakan kepadaku: Dari Abdurrahman bin Yazid, dia berkata: Aku masuk bersama Al-Qamah dan Al-Ashwad ke dalam rumah Abdullah, lalu Abdullah berkata: Kami para pemuda pernah bersama Nabi Shallallahu’Alaihi Wasallam, maka Rasulullah SAW bersabda kepada kami: Wahai para pemuda, barangsiapa yang mempunyai kemampuan, maka hendaklah dia menikah, karena sesungguhnya nikah dapat menjaga pandangan dan memelihara kemaluan dan barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa, karena sesungguhnya puasa itu adalah benteng baginya.” (HR. Bukhari no. 5066).
Orang yang menikah dengan niat untuk menjaga kesucian diri dari berbagai maksiat, maka dia berhak mendapatkan pertolongan dari Allah SWT. Sebagaimana termaktub dalam hadits berikut:
“Quutaibah telah mengabarkan kepada kami, dia berkata: Al-Laits telah menceritakan kepada kami: Dari Muhammad bin ‘Ajlan dari Sa’id dari Abu Hurairah: Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Tiga golongan yang merupakan hak atas Allah ‘Azza Wajalla untuk membantu mereka yaitu Sahaya yang mengadakan perjanjian pembebasan dirinya yang ingin menunaikan kewajibannya, orang yang menikah ingin menjaga kesucian dirinya, dan orang yang berjihad di jalan Allah.” (HR. Nasa’i no. 3215).
Sebelum memutuskan ke jenjang pernikahan, ada pedoman memilih jodoh yang cocok dalam Islam. Rasulullah SAW bersabda seperti yang disebutkan dalam hadits riwayat Al-Bukhari yaitu:
“Sebaik-baiknya perempuan Quraisy ialah yang paling kasih sayang kepada anak di waktu kecilnya dan yang paling teliti mengurusi suaminya.”
Sumber: detik.com
The post Hadits Pernikahan dan Perintahnya Dalam Islam first appeared on islamidia.com.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/hadits-pernikahan-dan-perintahnya-dalam-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ucapan Menag Soal Radikalisme Good Looking Sangat Menyakitkan Umat Islam

Ucapan Menag Soal Radikalisme Good Looking Sangat Menyakitkan Umat Islam

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 269 hits
Komunitas Sarjana Hukum Muslim Indonesia menyoroti pernyataan Menteri Agama Fachrul Razi soal anak anak good looking yang digambarkan sebagai penyebar paham radikal Ketua Eksekutif Nasional BHP KSHUMI Chandra Purna Irawan meminta agar mente...
Sumbangan Terbesar Anwar Islam Sebagai Cara Hidup

Sumbangan Terbesar Anwar Islam Sebagai Cara Hidup

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 271 hits
Rakyat malaysia mungkin tidak dididik siapakah tokoh yang banyak menerapkan ajaran Islam ke dalam institusi institusi negara Bagi Prof Redzuan Othman tokoh yang banyak memberi sumbangan menjadikan Islam sebagai the way of life adalah tokoh ...
Geram Dengan Sikap Menag Sekjen Mui Menag Selalu Sudutkan Islam Dan Para Dai Nya

Geram Dengan Sikap Menag Sekjen Mui Menag Selalu Sudutkan Islam Dan Para Dai Nya

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 284 hits
Sekjen Majelis Ulama Indonesia Anwar Abbas menilai sikap dan cara pandang Menteri Agama Fachrul Razi selalu menyudutkan agama Islam dan para dai nya Anwar Abbas menyatakan secara pribadi menolak program Menag soal penceramah yang bersertifi...
Selesa Jadi Cikgu Pu Riz Bersyukur Ada Pelajar Hindu Minta Tentang Islam

Selesa Jadi Cikgu Pu Riz Bersyukur Ada Pelajar Hindu Minta Tentang Islam

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 336 hits
Sejak akhir Ogos lalu pelakon dan pendakwah bebas PU Riz memulakan latihan amalinya sebagai guru praktikal di Sekolah Menengah Kebangsaan Wangsa Maju Seksyen 2 PU Riz yang juga pelakon filem Ada Apa Dengan Dosa itu mengakui selesa menjadi c...
Radikalisme Kerap Dilekatkan Ke Islam Padahal Ini Faktanya

Radikalisme Kerap Dilekatkan Ke Islam Padahal Ini Faktanya

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 212 hits
Radikalisme dalam dua dekade terakhir ini makin banyak digaungkan Istilah ini pun kerap disandingkan dengan agama atau menyudutkan satu kaum tertentu Istilah radikalisme sendiri dalam berbagai macam diskursus kerap berusaha dijabarkan Luasn...
Isu Melayu Islam Prestasi Menteri Antara Tumpuan Muktamar Pas

Isu Melayu Islam Prestasi Menteri Antara Tumpuan Muktamar Pas

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 246 hits
Selain membincangkan agenda berkaitan Melayu Islam PAS juga perlu melihat isu pengagihan kerusi untuk pilihan raya umum akan datang semasa bermuktamar nanti kata penganalisis politik Ini kerana menurut Prof Rusdi Omar dari Universiti Utara ...
Menjadi Kewajipan Bagi Pas Menghadapi Pru 15 Dengan Perpaduan Islam Melayu Kata Presiden Pas

Menjadi Kewajipan Bagi Pas Menghadapi Pru 15 Dengan Perpaduan Islam Melayu Kata Presiden Pas

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 301 hits
Presiden PAS Abdul Hadi Awang menegaskan parti itu wajib menghadapi pilihan raya umum ke 15 dengan usaha perpaduan yang sedang dibina hari ini Justeru katanya tidak seharusnya wujud sebarang perpecahan bagi menghadapi pilihan raya kali ini ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam