Habuk Punca Laptop Anda Panas




Jika anda pemilik laptop atau desktop (PC) yang mempunyai spesifikasi tinggi dan kerap bermain pelbagai permainan dalam tempoh masa yang lama, penjagaan PC sangat penting terutama membabitkan pembersihan habuk di kipas penyejuk.

Perkakasan komputer ini mahal dan pastinya perlu penjagaan teliti serta semua pemilik perlu tahu apa servis yang patut dibuat secara rutin.

Jika desktop dibiarkan tidak dicuci dengan betul dalam tempoh yang lama ia akan memendekkan hayat usia perkakasan dan turut mengganggu prestasi.

Gangguan kepada prestasi bukan hanya bergantung kepada perisian komputer atau sistem sudah dijangkiti pelbagai virus, malah ia turut berlaku apabila perkakasan tidak di servis dalam tempoh sepatutnya.

Kebiasaannya, punca utama kerosakan komputer selain gangguan virus adalah habuk yang disedut menerusi kipas penyejuk.

Untuk itu, setiap pemilik komputer perlu prihatin berhubung perkara berkenaan dan sentiasa mencuci kipas penyejuk kerana ia adalah komponen yang ‘gemar’ dihuni habuk, sekali gus mampu menjejaskan prestasi komputer.

Antara tip dan trik penjagaan PC adalah:1. Pembersihan habuk

- Habuk adalah musuh utama bagi PC yang berprestasi tinggi terutama kepada sesiapa yang gemar bermain permainan video. Habuk berkenaan akan mengurangkan prestasi terutama kipas penyejuk.

- Cara terbaik adalah menggunakan berus lembut atau kain dan sebaiknya tanggalkan kipas berkenaan dan cuci sehingga bersih. Permukaan ruang dalam PC juga harus dibersihkan dan padam dahulu semua punca kuasa bagi mengelakkan renjatan elektrik statik yang boleh merosakkan papan induk (motherboard).

2. Menukar pes haba (Thermal Paste)

- Pemproses yang kerap digunakan dalam tempoh yang lama secara optimum akan mengakibatkan ia panas kerana pes haba (Thermal Paste) kering dan kurang berfungsi untuk pengaliran haba.


- Langkah terbaik adalah anda perlu menukarkan pes ini dan beli sebarang jenama di pasaran. Sebelum menggantikan pes yang baru, bahagian permukaan pemproses perlu dibersihkan secara lembut menggunakan kapas alkohol sehingga kesan pes lama hilang.

- Langkah seterusnya, lap permukaan pemproses dengan tisu lembut dan biarkan selama 60 saat untuk mengeringkannya sebelum meletakkan pes haba yang baru.

- Jangan letakkan terlalu banyak kerana pes berkenaan akan terkeluar daripada permukaan dan mengotorkan papan induk dan mungkin juga akan mengganggu prestasi komputer.

3. Pengaliran udara

- Jika anda menggunakan pelbagai kasing komputer, pastikan mengikut aturan aliran udara yang betul kerana jika berlawanan, ia akan memanaskan ruang dalam komputer.

- Pastikan bahagian pengudaraan masuk dan ruang keluar udara panas bagi memastikan suhu di dalam komputer berada pada tahap minimum



- Pastikan komputer diletakkan di tempat terbuka dan bukannya di dalam ruang tertutup kerana keadaan itu akan mengurangkan keupayaan udara keluar masuk.

sumber, harian metro



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.rafiksolutions.com/2021/09/habuk-punca-laptop-anda-panas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punca Laptop Panas Dan Cara Mengatasinya

Punca Laptop Panas Dan Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 237 hits
Tengah menggunakan laptop tiba tiba ia mula menjadi panas perlahan dan mungkin laptop mati secara tiba tiba Adakah laptop anda terlalu panas Kenapa Laptop terlalu panas Beberapa sebab kenapa laptop overheat atau panas Lubang pengaliran udar...
Bahaya Laptop Terlalu Panas

Bahaya Laptop Terlalu Panas

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 501 hits
Pembentukan habuk boleh menghalang proses penyejukan laptop anda dengan betul dan haba itu boleh menyebabkan kerosakan pada laptop anda Kipas laptop anda juga mungkin berfungsi pada tahap maksimum lantas menyebabkan bateri anda cepat dialir...
Wanita Goreng Kuih Sambil Celup Tangan Dalam Minyak Panas

Wanita Goreng Kuih Sambil Celup Tangan Dalam Minyak Panas

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 253 hits
Oleh KOSMO Sri Rejeki menunjukkan aksi menggoreng bakwan menggunakan tangan Angga Haksoro Ardi JAKARTA Seorang wanita di wilayah Jawa Tengah mengagumkan orang ramai apabila mempunyai kemampuan mencelup tangannya ke dalam kuali berisi minyak...
Rentasan 974 Panas Kedudukan Sebenar Kematian Akibat Covid 19 Bid

Rentasan 974 Panas Kedudukan Sebenar Kematian Akibat Covid 19 Bid

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 220 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9741 GHANIMAH APA YANG PH DAPAT DARIPADA TABUNG HAJI 2 BANGUNNYA FITNAH YANG TIDUR 3 LANTIK MAHIADDIN PENGERUSI MPN SALAH 4 HUJAN PANAS DI SPRM
Hujan Panas Di Sprm

Hujan Panas Di Sprm

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 196 hits
Bagaimanapun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Wan Junaidi Tuanku Jaafar menangkis dakwaan bahawa kehilangan barang kes berjumlah USD6 juta itu sepatutnya dilakukan polis bukannya SPRM Kata Wan Junaidi SPRM sudah melengkap
Parlimen Terus Panas Tiada Tolak Ansur Dari Ph Demi Menyuarakan Hak Rakyat

Parlimen Terus Panas Tiada Tolak Ansur Dari Ph Demi Menyuarakan Hak Rakyat

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 169 hits
Syabas PH Meskipun MOU telah ditandatangani oleh PH dengan kerajaan namun semenjak bermulanya persidangan Parlimen minggu lepas sehingga hari ini MP MP dari PH terus lantang mengkritik kerajaan termasuk dari Ketua Pembangkang Pagi ini mente...
Sosej Roll Sedap Dimakan Panas Ini Cara Buat Doh Yang Gebu

Sosej Roll Sedap Dimakan Panas Ini Cara Buat Doh Yang Gebu

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 241 hits
Dapat bermain dengan tepung untuk membuat doh roti boleh hilangkan stress Tak percaya boleh cuba nanti Biasakan menguli dengan guna tangan lebih beri kepuasan Hari ini kita sediakan bahan doh Satu doh boleh buat macam macam donut piza roti ...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua