Guna Populariti Muhyiddin Bukti Dua Calon Pn Tak Berguna


 




Strategi menggunakan populariti Muhyiddin Yassin sebagai watak utama untuk menarik sokongan pengundi di Sabah sebenarnya membuktikan dua calon Ketua Menteri yang diwar-warkan BN dan PN adalah tidak berguna atau dalam erti kata lain “useless”.
Ia memperlihatkan kedua-dua calon Ketua Menteri, Bung Mokhtar Radin dan Hajiji Noor, langsung tidak mempunyai ciri-ciri yang boleh mempengaruhi pengundi untuk menyokong BN dan PN.
Lebih buruk lagi, kedua-dua mereka pula sedang berebut jawatan sesama mereka untuk menjadi Ketua Menteri.
Muhyiddin menyedari langkah meletakkan Hajiji adalah risiko yang terpaksa diambilnya kerana Adun Sulaman itu bukanlah tokoh yang cukup berwibawa, tetapi dipilih semata-mata kerana jasanya mengembangkan Bersatu ke Sabah.
Bung Mohktar kini dalam keadaan tertekan selepas pengumuman Muhyiddin menonjolkan Hajiji itu kerana dirinya juga mahu menjadi Ketua Menteri tapi tidak mendapat perkenan daripada Perdana Menteri.
Masakan Bung Mokhtar berani melawan Muhyiddin kerana dirinya juga terpaksa bergantung kepada ihsan Muhyiddin jika mahu menjadi Ketua Menteri.
Dalam masa yang sama, Bung Mokhtar tidak mempunyai aura yang dapat menarik sokongan pengundi terhadap BN.
Kesimpulannya, Muhyiddin sama sekali tidak mempunyai kepercayaan kepada calon pilihannya atau dalam erti kata lain “tidak berguna” tetapi sudah terlepas cakap, maka terpaksalah menelan apa jua kesan daripada keputusannya tersebut.
Semakin hampir dengan tarikh mengundi, semakin Muhyiddin nampak terdesak apabila terpaksa kerap turun ke Sabah untuk berkempen memandangkan jentera kedua-dua BN dan PN dilihat tidak bergerak serta terlalu lemah.
Berbeza dengan momentum jentera Warisan yang dipimpin Shafie Apdal yang lebih agresif dan tersusun dalam menyampaikan mesej kepada pengundi di Sabah.
Lebih menghairankan, poster calon Ketua Menteri Sabah daripada BN dan PN tidak diketengahkan sama sekali sebaliknya kini poster-poster Muhyiddin pula bertebaran di bandar Kota Kinabalu dan seluruh Sabah.
Situasi ini jelas menunjukkan Muhyiddin langsung tidak menghormati sentimen rakyat Sabah yang tidak mahukan campur tangan Kuala Lumpur atau Semenanjung dalam politik di negeri bawah bayu itu.
Mahu tidak mahu, pengundi perlu tahu kemelut politik di Sabah ini sebenarnya dicetuskan oleh Muhyiddin sendiri bersama dua orang kepercayaannya, Hamzah Zainuddin yang juga Setiausaha Agung Bersatu dan Setiausaha Politiknya, Nardin Awang.
Kedua-dua orang kepercayaannya itu jugalah yang mengatur langkah diambil bersama Musa Aman tetapi digagalkan selepas DUN dibubarkan oleh TYT Sabah, Tun Juhar Mahiruddin.
Kini, Muhyiddin juga dikatakan sudah ada perjanjian dengan Musa untuk melantiknya sebagai TYT Sabah selepas gagal dalam cubaan untuk menjadi Ketua Menteri Sabah sekali lagi.
Slogan Muhyiddin supaya pengundi memilih parti yang seiring dengan Kerajaan Persekutuan adalah penghinaan besar kepada orang Sabah yang sudah sekian lama bijak berdikari dalam membuat pilihan, bahkan sudah beberapa kali juga menukar kerajaan.
Sudahlah Muhyiddin menjadi pencetus utama kepada PRN Sabah, kini beliau pula mahu menentukan siapa jadi Ketua Menteri Sabah supaya dapat mengikut cakap daripada Semenanjung.
Jika itulah zikir dan kepercayaan Muhyiddin bahawa orang Sabah tidak mampu mentadbir negeri sendiri, maka orang Sabah patut menunjukkan jalan keluar kepada orang Semenanjung yang tidak menghormati mereka.
Orang Sabah perlu menunjukkan mereka bermaruah dan bukan sekadar jadi “puppet” kepada Muhyiddin dan orang Semenanjung lagi. (Shahbudindotcom 17/09/2020)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/guna-populariti-muhyiddin-bukti-dua.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hajiji Calon Km Sabah Kata Muhyiddin

Hajiji Calon Km Sabah Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 368 hits
Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa Pengerusi Bersatu Sabah Hajiji Noor akan dilantik sebagai ketua menteri Sabah jika Gabungan Rakyat Sabah berjaya menawan negeri itu daripada parti Warisan atau gabungan Warisan Plus Perda...
Tawaran Buat Rakyat Sabah Hajiji Calon Ketua Menteri Muhyiddin

Tawaran Buat Rakyat Sabah Hajiji Calon Ketua Menteri Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 643 hits
Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa Pengerusi Bersatu Sabah Hajiji Noor akan dilantik sebagai ketua menteri Sabah jika Gabungan Rakyat Sabah berjaya menawan negeri itu daripada parti Warisan atau gabungan Warisan Plus Walau...
Sudah Dua Pasangan Bakal Calon Bupati Dan Wakil Bupati Kapuas Hulu Mendaftar Ke Kpu

Sudah Dua Pasangan Bakal Calon Bupati Dan Wakil Bupati Kapuas Hulu Mendaftar Ke Kpu

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 360 hits
Pasangan Fransiskus Diaan Wahyudi Hidayat dan Hamdi Jafar Jhon Itang sudah mendaftarkan diri sebagai peserta Pilkada Kapuas Hulu
Muhyiddin Namakan Datuk Hajiji Calon Ketua Menteri Sabah Jika Pn Dan Bn Bersetuju

Muhyiddin Namakan Datuk Hajiji Calon Ketua Menteri Sabah Jika Pn Dan Bn Bersetuju

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 569 hits
TUARAN Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Sabah Datuk Hajiji Noor akan dilantik Ketua Menteri negeri di bawah bayu itu jika Gabungan Rakyat Sabah menang dalam Pilihan Raya Negeri yang akan berlangsung pada 26 September ini Perkara itu...
Dua Kali Mb Pilihan Muhyiddin Gagal Di Johor Sekarang Ada Hati Lagi Nak Pilih Di Sabah

Dua Kali Mb Pilihan Muhyiddin Gagal Di Johor Sekarang Ada Hati Lagi Nak Pilih Di Sabah

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 263 hits
Bukan rahsia lagi dua bekas Menteri Besar Johor ketika era pemerintahan PH adalah datang daripada buah fikiran serta cadangan Muhyiddin Yassin yang akhirnya kedua dua mereka berakhir dengan kegagalan Osman Sapian dan Dr Sahruddin Jamal ini ...
Pilkada Di Dua Daerah Sumsel Dipastikan Calon Tunggal Vs Kotak Kosong

Pilkada Di Dua Daerah Sumsel Dipastikan Calon Tunggal Vs Kotak Kosong

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 159 hits
Dua daerah yang menggelar pemilihan kepala daerah serentak di Sumatera Selatan dipastikan hanya memiliki satu pasangan calon bupati dan calon wakil bupati Pasangan ini akan melawan kotak kosong
Muhyiddin Akui Beliau Hanya Ada Dua Pilihan Letak Jawatan Atau Bubar

Muhyiddin Akui Beliau Hanya Ada Dua Pilihan Letak Jawatan Atau Bubar

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 417 hits
mhdaily netPerdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata beliau tidak kemaruk kuasa dan bertindak dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan Rabu lalu Presiden PKR Anwar Ibrahim mendakwa kerajaan Muhyiddin sudah tumbang selepas ketua pembangkang it...
Muhyiddin Tidak Mahu Musa Aman Sebagai Calon Lagi

Muhyiddin Tidak Mahu Musa Aman Sebagai Calon Lagi

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 238 hits
Kedudukan Musa Aman sama ada akan bertanding atau tidak dalam PRN Sabah 26 September depan adalah misteri yang belum terungkai setakat ini Bagi Musa memandangkan beliau telah bekerja keras dalam cubaan untuk menumbangkan Shafie Apdal walaup...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan