Guna Duit Raya Beli Keperluan Anak Anak Cetus Perdebatan Ramai


Bila tiba hari raya, Kanak-kanak lah insan yang paling gembira meraikanya kerana mereka tahu mereka bakal mendapat duit raya. Tak kisahlah sikit atau banyak mereka tetap ternanti-nantikan duit raya dari orang dewasa.

Kebiasaanya duit raya anak-anak dipegang oleh ibu ayah dan disimpan di dalam bank untuk masa depan mereka. Ada juga ibu ayah yang terpaksa meminjam duit raya anak-anak untuk kelangsungan hidup dan barang keperluan anak-anak.

Sama seperti ibu ini yang menggunakan duit raya anak untuk membeli susu serta lampin pakai buang. Kisahnya dikongsi dalam video berdurasi pendek di laman TikTok nya sendiri.

Perkongsian tersebut mendapat pelbagai reaksi ramai, ada warga maya yang bersetuju malah ada yang tidak bersetuju ibu ini menggunakan wang raya anak kerana nafkah anak-anak adalah tanggungjawab ibu bapa.

Persoalan tentang hukum boleh atau tidak menggunakan duit anak untuk perbelanjaan diterangkan oleh Mufti Wilayah Persekutuan seperti dalam AL-KAFI #1171: HUKUM IBU BAPA MENGGUNAKAN HARTA ANAK-ANAK , ringkasan:
Kami berpendapat bahawa pendapat jumhur (majoriti) ulama’, iaitu ayah tidak boleh mengambil harta anaknya dengan sewenang-wenangnya dan hanya dibenarkan jika dalam keadaan yang memerlukannya sahaja adalah lebih tepat dari segi penghujahan dan objektif syara’. Hukum ini juga terpakai untuk ibu kepada anak tersebut. Mengenai hadith (أَنْتَ وَمَالُكَ لأَبِيكَ), para ulama’ menjawabnya dengan dua jawapan:
Huruf lam pada perkataaan (لأَبِيكَ) bukan bermakna pemilikan penuh, tetapi ia membawa makna keharusan mengggunakannya.
Ibn al-Qayyim al-Jauziah Rahimahullah telah berkata: “Huruf lam pada hadith (أَنْتَ وَمَالُكَ لأَبِيكَ) bukan bermakna pemilikan mutlak, sesiapa yang mengatakan bahawa ia membawa maksud keharusan menggunakannya, maka ia lebih menepati makna hadith. Jika tidak, maka hilanglah faedah dan makna hadith tersebut” Lihat I’lam al-Muwaqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin (1/116)

Seorang anak apabila meninggal dunia, hartanya akan diwarisi oleh isteri, ibu, anak-anaknya serta ahli keluarga lain. Bukan hanya ayahnya sahaja yang mewarisi harta tersebut. Jika harta seorang anak dimiliki sepenuhnya oleh seorang ayah, maka waris lain tidak memiliki hak untuk mewarisi hartanya.
Imam asy-Syafie Rahimahullah telah berkata:
“Sesungguhnya ketika mana Allah mewajibkan bagi seorang ayah mewarisi harta anaknya, Dia menjadikan ayah tersebut seperti waris-waris yang lain, iaitu berkemungkinan seorang ayah memperoleh bahagian yang lebih sedikit berbanding waris-waris yang lain. Ini menjadi bukti bahawa seorang anak memiliki sepenuhnya hak ke atas hartanya, bukan orang lain” Lihat ar-Risalah (hlm. 468)
Kesimpulannya, ibu bapa tidak boleh menggunakan duit anak-anak mereka dengan sewenang-wenangnya kecuali dalam keadaan yang memerlukan sahaja. Jika ibu bapa sudah menggunakan harta anak-anak dalam perkara yang tidak menjadi keperluan, maka wajib ke atas ibu bapa untuk menggantikannya kembali.
Semoga Allah SWT memberikan kita kebaikan dan kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya seterusnya memberikan kekuatan kepada kita untuk mengamalkannya. Amiin.
Kredit: TikTok
Jangan abaikan keselamatan si manja ketika berada dalam kereta. Belajar tentang fungsi car seat serta ketahui kecederaan yang akan berlaku kerana impak kemalangan. Ketahui lebih lanjut tentang car seat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up!
Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Guna Duit Raya Beli Keperluan Anak-Anak Cetus Perdebatan Ramai appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/guna-duit-raya-beli-keperluan-anak-anak-cetus-perdebatan-ramai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Wajib Ganti Parents Beli Barang Keperluan Bayi Pakai Duit Raya Undang Perdebatan Netizen

Hiburan Wajib Ganti Parents Beli Barang Keperluan Bayi Pakai Duit Raya Undang Perdebatan Netizen

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 254 hits
Jika anda mempunyai anak kecil pastinya akan menerima sedekah duit raya daripada sanak saudara dan juga sahabat handai ketika sambutan Aidilfitri kan Ada kalanya mencecah ribuan ringgit kebanyakan ibu bapa akan menyimpan duit raya anak anak...
Kecil Kecil Dah Pandai Dapat Duit Raya Anak Beli Emas Tak Nak Mainan

Kecil Kecil Dah Pandai Dapat Duit Raya Anak Beli Emas Tak Nak Mainan

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 173 hits
Biasanya anak anak kecil tarikan utamanya adalah permainan Pergi mana mana sekalipun nampak ada mainan pasti rambang mata Bagaimanapun menerusi satu perkongsian di TikTok baru baru ini seorang kanak kanak perempuan mengambil keputusan untuk...
Tak Sangka Anak Saya Nak Anak Minta Bawakan Ke Kedai Emas Beli Emas Hasil Duit Raya

Tak Sangka Anak Saya Nak Anak Minta Bawakan Ke Kedai Emas Beli Emas Hasil Duit Raya

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 191 hits
Menerusi satu perkongsian yang dikongsikan oleh salah seorang netizen berkenaan sikap anak perempuan kesayang beliau yang menginginkan hasil duit raya si kecil itu ditukarkan di kedai emas Keinginan anak kecil tersebut membuatkan ibu kepada...
Duit Raya Anak Separuh Bagilah Beli Apa Pun Selebihnya Simpan Ada Lagi Rezeki

Duit Raya Anak Separuh Bagilah Beli Apa Pun Selebihnya Simpan Ada Lagi Rezeki

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 173 hits
Sekat rezeki anak rezeki kita pun tersekat Duit raya anak yang dapat banyak banyak tu separuh boleh la beli apa mereka suka Separuh lagi simpan la untuk masa depan Ada orang kata beli mainan ni membazir Sebenarnya ia bukan membazir tapi itu...
Boleh Ke Guna Duit Raya Anak Ini Penjelasan Mufti

Boleh Ke Guna Duit Raya Anak Ini Penjelasan Mufti

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 162 hits
Dalam kehidupan harian yang kian mencabar sering kali terjadi perbelanjaan keperluan harian melebihi daripada pendapatan isi rumah Ini mendorong kepada masyarakat untuk mencari alternatif dan menjadi lebih kreatif demi kehidupan yang lebih ...
Terima Kasih Abang Budak Lelaki 9 Tahun Hadiahkan Ibu Cincin Emas Guna Duit Raya Sendiri

Terima Kasih Abang Budak Lelaki 9 Tahun Hadiahkan Ibu Cincin Emas Guna Duit Raya Sendiri

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 325 hits
Sejak kebelakangan ini kita seringkali mendengar dan melihat para ibu sibuk memuat naik video duit raya yang diterima oleh anak anak mereka Tidak kurang juga ada yang berkongsi menggunakan duit tersebut bagi membeli barangan keperluan merek...
Ramai Puji Budak Umur 7 Tahun Tak Guna Kelebihan Anak Bongsu Gigih Menabung Demi Sebuah Basikal Walau Kakak Mampu Beli

Ramai Puji Budak Umur 7 Tahun Tak Guna Kelebihan Anak Bongsu Gigih Menabung Demi Sebuah Basikal Walau Kakak Mampu Beli

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 211 hits
SIAPA sahaja yang tidak mencembvrui kelebihan yang sering diperolehi anak bongsu Setiap yang diminta pasti akan dapat sama ada diberikan ibu bapa mahupun ditunaikan adik beradik yang lain Begitulah yang dialami Mohammad Azraei Iddzzulzafran...
Bapa Kongsi Cara Betul Simpan Duit Raya Anak Berbaloi Tak Rugi

Bapa Kongsi Cara Betul Simpan Duit Raya Anak Berbaloi Tak Rugi

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 201 hits
Setiap kali Hari Raya Aidilfitri dah sinonim duit raya dengan anak anak Pemberian duit raya ini dianggap sebagai berkongsi rezeki untuk ahli keluarga sanak saudara anak anak rakan atau jiran tetangga Memandangkan anak anak yang menerima dui...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah