Gula Dijangka Naik Harga Siling Baru Disemak


satuberita.myBy Najmi Hakim
-June 8, 2022
Pihak industri yakin kerajaan akan menetapkan harga siling gula baharu yang lebih komprehensif
KERAJAAN dijangka akan mengumumkan semakan semula harga gula dalam masa terdekat selari dengan tekanan kenaikan kos ketika ini, kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MSM Malaysia Holdings Bhd, Syed Feizal Syed Mohammad.

Beliau berkata, pengeluar gula utama tempatan termasuk MSM dan Central Sugar Refinery Sdn Bhd (CSR) telah melaksanakan libat urus secara menyeluruh dengan beberapa kementerian dalam tempoh beberapa bulan yang lalu.

Beliau berkata, daripada libat urus dan perbincangan yang dilaksanakan itu, pihak industri yakin kerajaan akan menetapkan harga siling gula baharu yang lebih komprehensif.

“Pengeluar gula utama sudah membuat libat urus dan membentangkan mengenai semua perkara termasuk kenaikan 30 peratus dalam kos pengeluaran.

“Antara kementerian yang terbabit adalah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Kementerian Kewangan (MOF), Unit Perancangan Ekonomi (EPU) serta agensi dan peserta industri lain yang terbabit.

“Ketika ini, ia dalam penelitian kerajaan dan berdasarkan gambaran awal, kami yakin kerajaan akan membuat keputusan yang terbaik,” katanya selepas Mesyuarat Agung Tahunan MSM secara maya, hari ini.

Turut hadir Pengerusi MSM, Datuk Syed Hisham Syed Wazir.

Mengulas lanjut, Syed Feizal berkata semakan harga adalah perlu kerana secara dasarnya harga gula hanya naik satu sen sejak 2011.

Ujarnya, pada 2017, kerajaan menaikkan harga gula bertapis sebanyak 11 sen sebelum membuat keputusan mengurangkan harga sebanyak 10 sen pada 2018, menjadikan kenaikan harga satu sen sejak 2011 kepada RM2.85 satu kilogram itu tidak lagi dapat menampung lonjakan kos pengeluaran sebanyak 30 peratus.

Beliau menegaskan, walaupun gula bertapis satu kilogram dijangka naik, tetapi ia seharusnya tidak dijadikan polemik kepada semua pihak.

“Harga yang naik tidak memberi kesan kepada isi rumah kerana secara puratanya isi rumah hanya menggunakan sekilogram gula sebulan. Ini bermakna, kenaikan bulanan adalah rendah. Gula bukanlah barangan keperluan yang banyak digunakan seperti ayam, telur dan beras.

“Malah, pihak industri seperti peserta utama serta perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang terbabit dalam pengeluaran produk minuman turut memberi jaminan tidak akan menaikkan harga jika penetapan harga gula baru ini dinaikkan.

“Peserta industri turut memahami situasi yang berlaku ketika ini,” katanya, lapor BH Online.

MSM kekal fokus untuk memelihara pelan pemulihannya di tengah-tengah peningkatan elemen kos pengeluaran utama iaitu gula mentah, pengangkutan, gas asli dan pertukaran asing.

Pengeluar jenama gula bertapis nasional ‘Gula Prai’ itu telah pulih dengan capaian kewangan yang lebih bagus sejak 2020 walaupun menghadapi cabaran pasaran.

MSM mencatatkan peningkatan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM81 juta untuk tahun kewangan 2021, berbanding RM36 juta pada tahun kewangan 2020.

Kumpulan itu turut mencatatkan peningkatan tiga peratus pendapatan sebanyak RM2.26 bilion untuk 12 bulan tahun kewangan 2021 berbanding RM2.18 bilion pada tahun kewangan sebelumnya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/06/gula-dijangka-naik-harga-siling-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Luhut Jangan Panik Harga Minyak Goreng Tak Naik Lagi

Luhut Jangan Panik Harga Minyak Goreng Tak Naik Lagi

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 113 hits
Menteri Koordinator Bidang Kemaritiman dan Investasi Luhut Binsar Panjaitan menjamin harga minyak goreng khususnya minyak goreng curah tidak akan terkena kenaikan harga lagi ke depannya
Kenapa Harga Ayam Naik

Kenapa Harga Ayam Naik

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 151 hits
Jika negara di perintah oleh parti cap ayam pemimpin cap ayam harga ayam akan naik Jika negara ada pencuri penyamun ayam ITU adalah musang ayam berkurangan harga akan naik Bila kerajaan makmur atau miskin pemimpin tetap makan daging rakyat ...
Harga Roti Canai Mungkin Naik Hingga 50 Sen Akhir Bulan Ini Kata Presma

Harga Roti Canai Mungkin Naik Hingga 50 Sen Akhir Bulan Ini Kata Presma

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 141 hits
Presiden Presma Jawahar Ali Taib Khan berkata setakat ini ahli persatuannya masih mengekalkan harga sama roti canai namun beliau menyatakan kebimbangan harga makanan itu mungkin naik sedikit pada hujung bulan ini PETALING JAYA Harga roti ca...
Semua Barang Keperluan Naik Harga Peniaga Roti Akui Bingung

Semua Barang Keperluan Naik Harga Peniaga Roti Akui Bingung

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 112 hits
Saya tersepit apabila hampir semua bahan mentah mengalami kenaikan kos ketara Bukan hanya tepung gandum malah lemak sayur dan mentega turut semakin mahal kata usahawan produk makanan Abu Khalil Isa Rahmat 45 Dia yang meneruskan leg
Roti Canai Mula Naik Harga Alasannya Harga Barang Mentah Di Pasaran Naik Mendadak

Roti Canai Mula Naik Harga Alasannya Harga Barang Mentah Di Pasaran Naik Mendadak

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 141 hits
Roti canai mula naik harga alasannya harga barang mentah di pasaran naik mendadakPengusaha dan penjual roti canai memberikan alasan mereka terpaksa menaikan harga makanan itu berikutan kenaikan harga barang secara mendadak di pasaran Pemili...
Harga Barang Naik Dan Formula Rapat Jurang Pendapatan

Harga Barang Naik Dan Formula Rapat Jurang Pendapatan

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 260 hits
Oleh Mohamad Ali AbdullahULASAN Hari ini masyarakat keseluruhannya membicarakan isu kenaikan harga barangan khususnya barang barang berkaitan makanan Sebelum ini secara umumnya kadar perbelanjaan isi rumah untuk perbelanjaan makanan adalah ...
Masalah Kurang Bekalan Makanan Harga Barang Naik Mb Perak Saran Rakyat Tanam Sayur Ternak Haiwan Untuk Kegunaan Sendiri

Masalah Kurang Bekalan Makanan Harga Barang Naik Mb Perak Saran Rakyat Tanam Sayur Ternak Haiwan Untuk Kegunaan Sendiri

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 288 hits
The ReporterMB Perak Foto Berita HarianIsu kekurangan bekalan makanan dan isu kenaikan harga barangan yang dilihat lambat ditangani oleh kerajaan membuatkan ramai rakyat terkesan dan bimbang bila masalah tersebut akan berakhir Bagi menangan...
Anak Pokok Ketum Laris Harga Naik Lebih Sekali Ganda Kata Pembekal

Anak Pokok Ketum Laris Harga Naik Lebih Sekali Ganda Kata Pembekal

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 233 hits
freemalaysiatoday com May 31 2022 10 30 AMBaru baru ini kerajaan Kedah mengemukakan cadangan kepada Putrajaya untuk membenarkan penanaman ketum bagi tujuan perubatan dan dieksport ke luar negara PETALING JAYA Walaupun harga meningkat lebih ...
Harga Barang Naik Dan Rakyat Sedang Marah Pru15 Tidak Sesuai Diadakan Tahun Ini

Harga Barang Naik Dan Rakyat Sedang Marah Pru15 Tidak Sesuai Diadakan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 146 hits
Ketika ini rata rata rakyat sedang mengeluh dan marah berikutan kenaikan kos sara hidup dan peningkatan harga banyak barang barang keperluan seharian Ayam sayur ikan minyak masak dan hampir semua barangan keperluan harian sedang menggila ke...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur