Guan Eng Menangis Anthony Loke Diumum Setiausaha Agung Dap Yang Baharu



Lim Guan Eng hari ini menyampaikan ucapan terakhirnya sebagai Setiausaha Agung DAP selepas memegang jawatan itu selama 18 tahun.
Dalam ucapan terakhirnya kepada Kongres DAP, Lim mengucapkan terima kasih kepada ahli parti atas sokongan mereka sepanjang tempoh perkhidmatannya.
Dia kemudian tunduk hormat kepada perwakilan parti di atas pentas dan disambut dengan tepukan gemuruh.
“Saya bangga kerana saya menyerahkan DAP yang lebih kuat kepada setiausaha agung akan datang kerana DAP kini parti terbesar di Parlimen.
Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke pula telah diumumkan sebagai Setiausaha Agung DAP yang baru berikutan pemilihan parti di Kongres DAP hari ini.
Dia dipilih sebulat suara oleh jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) baru untuk memimpin parti.
“Sebagai setiausaha agung yang baru, saya melihat keputusan hari ini sebagai fasa baru kepada DAP. Pemilihan hari ini adalah permulaan kepada kepimpinan generasi ketiga DAP.
“Kita ada generasi pertama seperti Lim Kit Siang yang sudah bersara, kita ada generasi kedua seperti Tan Kok Wai, Fong Kui Lun dan Lim Guan Eng yang masih menjadi sebahagian daripada CEC tetapi mereka memberi ruang kepada generasi ketiga,” kata Loke kepada wartawan selepas pemilihan.
Dia juga mengucapkan terima kasih kepada veteran parti atas khidmat mereka. Loke menjanjikan kepimpinan yang inklusif.
“Dalam DAP, terdapat banyak bakat dan kekuatan. Pendekatan saya adalah untuk meneruskan tradisi kepimpinan kolektif dan inklusif supaya setiap pemimpin DAP, sama ada berada dalam CEC atau tidak, memainkan peranan untuk memperkukuh parti,” katanya.
Sementara itu, bekas setiausaha agung parti Lim Guan Eng berjaya memenangi kerusi dalam CEC dan kemudian dilantik sebagai pengerusi baru.
Satu lagi pelantikan yang mencuri tumpuan ialah Steven Sim, yang dilantik sebagai setiausaha penganjur kebangsaan, jawatan yang dipegang Loke sebelum ini.
Kali ini, bilangan jawatan CEC yang ada telah ditambah daripada 20 kepada 30 sejak pemilihan semula DAP pada 2017, dengan 17 muka baru turut terpilih.
Antara mereka yang baru menyertai CEC termasuk Young Syefura Othman, yang merupakan satu-satunya calon Melayu yang masuk dalam senarai itu.
Dia juga menggantikan Zairil Khir Johari sebagai satu-satunya wakil Melayu yang berjaya dilantik ke CEC. Zairil gagal mempertahankan jawatannya dalam CEC pada pemilihan kali ini.
Satu lagi penambahan baru yang mencuri tumpuan dalam CEC ialah Lim Hui Ying, yang merupakan anak kepada veteran DAP Lim Kit Siang.
Kit Siang telah mengumumkan persaraan daripada politik awal hari ini. Sumber DAP berkata Kit Siang mahu mengehadkan bilangan ahli keluarga dalam kepimpinan untuk mengelakkan dakwaan “dinasti politik”.
Guan Eng berundur sebagai setiausaha agung, jawatan eksekutif tertinggi, susulan had tiga penggal yang ditetapkan oleh perlembagaan parti.
Ronnie Liu, berjaya menduduki tempat ke-20 dalam senarai ahli CEC yang dipilih.
Ini walaupun dia secara terbuka mengkritik kepimpinan DAP dalam pelbagai perkara, termasuk calon pilihan raya Johor serta kerjasama parti mereka sebelum ini dengan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.
Jannie Lasimbang juga berjaya dipilih ke CEC walaupun memperoleh jumlah undi yang lebih rendah berbanding beberapa calon lain berikutan kuota 30 peratus wanita DAP untuk jawatankuasa itu.
Tiga belas ahli yang berjaya mengekalkan jawatan CEC mereka juga menyaksikan rombakan dalam jawatan yang dipegang, dengan Gobind Singh Deo naik daripada tempat kedua pada pilihan raya lalu ke kedudukan pertama kali ini, dengan 1,782 undi.
Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow turut melonjakkan kedudukannya dalam senarai itu, daripada tempat ke-14 kepada tempat kedua dengan 1,641 undi.
Perubahan ketara lain termasuk Guan Eng jatuh dari tempat ketiga kepada kelapan (1,311 undi), Chong Chieng Jen jatuh dari ketujuh kepada kedudukan ke-16 (1,154), Teo Nie Ching daripada keenam kepada ke-19 (1,071) dan Liew Chin Tong daripada kedudukan kelima kepada ke-22 (1,008).
Sementara itu, tujuh daripada mereka yang dipilih ke CEC pada pemilihan semula 2017 tidak masuk senarai kali ini, termasuk Kit Siang yang telah mengumumkan bersara daripada politik pagi tadi.
Teng Chang Khim, yang berada di tempat ke-16 dalam senarai CEC pada pemilihan parti lalu, juga tidak bertanding semula kali ini.
Lima lagi yang bertanding semula dan tewas dalam pemilihan kali ini ialah Tony Pua, Chong Eng, Ngeh Koo Ham, Zairil Khir Johari dan V Sivakumar.
Sistem pemilihan DAP mengikut sistem dua peringkat di mana ahli memilih 30 calon teratas mereka ke CEC dan bukannya jawatan tertentu.
Tiga puluh teratas yang dipilih kemudiannya melantik sesama mereka untuk mengisi jawatan masing-masing dalam parti.
Penggal mereka akan berlangsung sehingga 2025.
Terdapat juga lima ahli yang tidak dipilih yang boleh dilantik dalam kepimpinan.
Barisan kepimpinan baru adalah seperti berikut:
Pengerusi: Lim Guan Eng
Timbalan pengerusi: Gobind Singh Deo
Naib pengerusi:
Nga Kor Ming
Chow Kon Yeow
Chong Chieng Jen
M Kulasegaran
Teresa Kok
Setiausaha Agung: Anthony Loke
Timbalan setiausaha agung:
Liew Chin Tong
V Sivakumar (dilantik)
Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (dilantik)
Bendahari: Fong Kui Lun
Timbalan bendahari: Ng Sze Han
Setiausaha organisasi: Steven Sim
Penolong setiausaha organisasi:
Ng Suee Lim
Khoo Poay Tiong (dilantik)
Setiausaha publisiti: Teo Nie Ching
Penolong setiausaha publisiti:
Hannah Yeoh
V Ganabatirau (dilantik)
Setiausaha antarabangsa: Jannie Lasimbang
Penolong setiausaha antarabangsa: Khasturi Patto
Pengarah pendidikan politik:
Wong Kah Woh
Penolong pengarah pendidikan politik:
Wong Shu Qi
Ahli jawatankuasa:
Tan Kok Wai
Lim Lip Eng
Lim Hui Ying
Alice Lau
Chan Foong Hin
Ronnie Liu
Tan Hong Pin
Syefura Othman
Teo Kok Seong
Thomas Su
Wu Him Ven
Syahredzan Johan (dilantik)
Mentor: Lim Kit Siang
Penasihat: Tan Kok Wai
Ketua parlimen: Nga Kor Ming
Guan Eng menangis, Anthony Loke diumum Setiausaha Agung DAP yang baharu
 
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Zahid beri bayangan calon PRU-15 70% adalah muka baharu Tidak akan sertai UMNO, tidak menyimpan dendam pada Hadi Pembangkang bergabung dengan PN, bolehkah DAP terima Pas? PRU-15: Saya takkan tunggu sesaat untuk bubar jika dipersetujui parti – Ismail Sabri PM umumkan gaji minima RM1,500 akan bermula 1 Mei 2022 Buku Tommy Thomas: PM janji ambil tindakan Hadi, Amar & Sanusi, 3 jahanam bermulut jahat dalam PAS – UMNO Kelantan AstraZeneca hasilkan ubat pertama cegah Covid-19 Ismail Sabri komited laksana program basmi miskin tegar Muafakat Nasional masih relevan atau tidak jawapan ada pada PAS Rafizi dan Izzah bergabung pimpin PKR Pemandu jengkaut ‘bertarung’ 15 minit tewaskan sawa gergasi Layari Laman Facebook MYKMU.NET
TERKINI: Komando GGK patahkan cubaan ‘pengganas’ tawan stesen MRT Cheras

Finalis Ratu Cantik Dikritik Kerana Posting Rasis

The post Guan Eng menangis, Anthony Loke diumum Setiausaha Agung DAP yang baharu appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/20/guan-eng-menangis-anthony-loke-diumum-setiausaha-agung-dap-yang-baharu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Loke To Chart New Path For Dap Unaffected By Guan Eng S Puppet Tag

Loke To Chart New Path For Dap Unaffected By Guan Eng S Puppet Tag

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 131 hits
Newly elected DAP secretary general Anthony Loke is turning a deaf ear to allegations that he is merely his predecessor Lim Guan Eng s puppet installed in the position for the latter to remain in control of the party Paying no heed to such ...
Guan Eng Stabbed In The Back Once Dap Won T Work With Traitors Pn

Guan Eng Stabbed In The Back Once Dap Won T Work With Traitors Pn

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 176 hits
DAP secretary general Lim Guan Eng has reminded his party members that while they must be open minded about working with other political groupings they should never work with those who have betrayed the party and its cause Our leaders and m...
In Last Message As Dap Sec Gen Guan Eng Urges Pakatan Parties To Unite To Win Back Malaysians Hearts

In Last Message As Dap Sec Gen Guan Eng Urges Pakatan Parties To Unite To Win Back Malaysians Hearts

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 138 hits
DAP secretary general Lim Guan Eng speaks at the opening of DAP s 17th annual congress in IDCC Shah Alam March 20 2022 Picture by Miera Zulyana SHAH ALAM March 20 Outgoing DAP secretary general Lim Guan Eng today said Pakatan Harapan needs ...
Dap S Principles Not Abandoned To Woo Malays Guan Eng Tells Critics

Dap S Principles Not Abandoned To Woo Malays Guan Eng Tells Critics

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 188 hits
INTERVIEW Over the past decade or so DAP has been embroiled in an internal debate between two factions which have labelled each other as Hua Sha and Ying Sha or the grassroots versus the elites Dubbed as the Blue Ocean vs Red Ocean debate i...
Dap And Ph Must Correct Weaknesses Says Guan Eng

Dap And Ph Must Correct Weaknesses Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 576 hits
Lim Guan Eng said DAP and PH would continue to defend the people s livelihoods by fighting rising prices PETALING JAYA DAP and Pakatan Harapan need to fix their weaknesses said DAP secretary general Lim Guan Eng following the coalition s lo...
Step Down As Dap Chairman Boo Tells Guan Eng

Step Down As Dap Chairman Boo Tells Guan Eng

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 142 hits
Lim Guan Eng can resume his new position of DAP national chairman after he is freed by the courts says Dr Boo Cheng Hau PETALING JAYA Johor DAP leader Dr Boo Cheng Hau has called on Lim Guan Eng to step down as the national chairman of the ...
Guan Eng To Remain As Dap Chairman

Guan Eng To Remain As Dap Chairman

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 139 hits
The DAP will not pursue calls for its newly elected chairman Lim Guan Eng to step down while waiting for the verdict on his ongoing court cases Penang Chief Minister Chow Kon Yeow said NSTP OWEE AH CHUNGEORGETOWN The DAP will not pursue cal...
Guan Eng Resign Wait For Court Decision Says Dap Veep

Guan Eng Resign Wait For Court Decision Says Dap Veep

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 172 hits
DAP s position is to wait until the court has delivered a decision before deciding on the fate of DAP chairperson Lim Guan Eng said Penang Chief Minister Chow Kon Yeow Chow who is also a DAP vice chairperson said this in response to former ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura