Group Whatsapp Keluarga Boleh Pengaruhi Kesihatan Mental Secara Negatif


 
Hello Health Group -September 11, 2021 Ramai juga di antara remaja yang mengakui kumpulan WhatsApp keluarga mempengaruhi kesihatan mental mereka secara tidak langsung. (Gambar Rawpixel)Selain berfungsi menyebarkan informasi berkaitan hal remeh-temeh sehingga yang serius, kumpulan WhatsApp dan media sosial yang lain sebenarnya boleh mengganggu kesihatan mental anda.
Lebih-lebih lagi, ‘group’ WhatsApp tersebut disertai ahli dengan corak pemikiran yang pelbagai.
Sebenarnya, bagaimanakah kumpulan WhatsApp keluarga dan platform media sosial yang lain boleh mempengaruhi kesihatan mental ahlinya?
‘Group’ WhatsApp keluarga boleh pengaruhi kesihatan mental
Pernahkah anda berasa tidak selesa ketika berada dalam sebuah ‘group’ WhatsApp keluarga kerana topik perbualan mereka membuatkan anda risau?
Topik yang mungkin diperkatakan adalah seperti berita-berita yang tidak diketahui kebenarannya dan topik-topik sensitif seperti politik dan isu-isu agama.
Akibatnya, anak muda atau remaja cenderung untuk mengabaikan nasihat dalam ‘group’ WhatsApp keluarganya sendiri kerana malas bertelagah dengan ibu bapa masing-masing.
Bahkan, ramai juga di antara remaja ini yang mengakui kumpulan WhatsApp keluarga mempengaruhi kesihatan mental mereka secara tidak langsung.
Menurut sebuah kajian oleh American Psychological Association (APA), tabiat memeriksa mesej dan email pada telefon bimbit dan komputer secara kerap amat berkaitan dengan tahap stres seseorang individu itu.
Apa yang dibaca atau dilihat pada telefon bimbit dan juga komputer adalah perkara-perkara yang boleh menimbulkan kegelisahan hinggalah mengganggu mental.
Mengapa ‘group’ WhatsApp keluarga boleh mempengaruhi kesihatan mental?
Sebabnya, kumpulan keluarga kadangkala menimbulkan perasaan kurang senang kepada ahlinya sendiri.
Sebagai contoh, jika ahli yang lain mengucapkan kata-kata selamat hari lahir, anda mungkin akan berasa kurang selesa jika anda tidak mengucapkannya juga.
Selain itu, kumpulan WhatsApp keluarga juga sering berkongsi maklumat-maklumat yang mungkin dianggap tidak penting bagi golongan muda.
Mungkin ada yang terpaksa membacanya untuk mengelakkan rasa kurang selesa. Kesannya, apa yang terpaksa dibaca tersebut perlahan-lahan mempengaruhi kesihatan mental anda.
Banyak maklumat palsu di ‘group’ WhatsApp keluarga?
Sebenarnya, salah satu perkara yang menyebabkan kumpulan WhatsApp keluarga ini mempengaruhi kesihatan mental seseorang adalah disebabkan oleh maklumat palsu.
Anda pasti tahu berapa kerap berita-berita palsu disebarkan dalam kumpulan WhatsApp keluarga.
Membaca berita palsu ternyata dapat mempengaruhi kesihatan mental walaupun dengan hanya membacanya daripada media sosial.
Menurut Psycom, dengan kewujudan banyak berita palsu yang dipercayai sebagai berita yang benar, ramai individu mengalami stres akibat daripada tajuk berita yang dibaca.
Berita-berita palsu sememangnya dirancang untuk memanipulasi pendapat masyarakat, terutama bagi mereka yang jarang sekali memeriksa kesahihannya.
Selain itu, maklumat palsu juga seringkali boleh menimbulkan perasaan marah, sangsi, dan panik yang mampu mempengaruhi pemikiran individu.
Tip bagi memelihara kesihatan mental pada era kemajuan teknologi
Bukan hanya kumpulan WhatsApp keluarga sahaja yang boleh mempengaruhi kesihatan mental anda, platform media sosial yang lain juga boleh memberikan kesan yang sama.
Anda mungkin berasa mudah untuk menghindari ‘group’ WhatsApp, tetapi bagaimana pula dengan media sosial yang lain?
Berikut merupakan beberapa tip yang boleh anda lakukan dalam menjaga kesihatan mental pada era kemajuan teknologi ini:
1. Mengurangkan waktu penggunaan
Salah satu cara yang boleh anda lakukan adalah mengurangkan waktu penggunaan media sosial bagi menjaga kesihatan mental.
Kurangkan penggunaan media sosial antara 10 hingga 30 minit sehari ternyata boleh membantu menurunkan tahap keresahan, kemurungan dan gangguan tidur.
Walau bagaimanapun, anda tidak perlu mengurangkan penggunaannya secara drastik untuk menjaga kesihatan mental anda.
2. Alihkan perhatian anda
Alihkan perhatian dan keinginan anda daripada membuka media sosial dengan melakukan beberapa perkara seperti berikut:
Menghabiskan waktu bersama keluarga dan rakan seperti minum di kedai kopi.Melakukan sesuatu hobi atau perkara yang baharu seperti melukis dan membaca.Mengisi waktu yang terluang dengan perkara yang menyihatkan seperti bersukan dan bersenam.Menenangkan fikiran anda dengan dikelilingi unsur-unsur alam.Kesimpulan
Walaupun banyak kesan negatif yang mungkin boleh menjejaskan kesihatan mental disebabkan oleh ‘group’ WhatsApp keluarga, tapi ia juga masih mempunyai manfaatnya yang tersendiri.
Selain bertanya khabar dan mendapat berita mengenai ahli keluarga, kadangkala anda mungkin boleh mendapatkan sesuatu maklumat daripada ahli keluarga yang lain dan juga daripada media sosial.
Artikel ini telah disemak oleh panel Perubatan Hello Doctor dan telah disiarkan di Hello Doctor. Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/group-whatsapp-keluarga-boleh-pengaruhi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Jadi Artis Je Tak Boleh Cakap Salah Kesihatan Mental Diusik Janna Nick Beri Respon

Hiburan Jadi Artis Je Tak Boleh Cakap Salah Kesihatan Mental Diusik Janna Nick Beri Respon

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 286 hits
Janna Nick sememangnya sinonim dengan pelbagai berita sensasi Malah sikapnya yang terbuka dengan kritikan ramai sering menjadi perhatian netizen ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementTerbaharu Janna mengakui terkilan terhadap sebuah komen daripada...
Najib Pembohong Perlu Periksa Kesihatan Mental Kata Justo

Najib Pembohong Perlu Periksa Kesihatan Mental Kata Justo

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 174 hits
FMT ReportersAndre Xavier Justo mempersoalkan kesihatan mental Najib Razak selepas bekas perdana menteri itu mendakwa warga Switzerland berkenaan dipecat PetroSaudi International dan mencuri emel dalam pangkalan data PETALING JAYA Pemberi m...
Ini Senarai 43 Telefon Pintar Tidak Boleh Mengakses Whatsapp Bermula 1 Nov

Ini Senarai 43 Telefon Pintar Tidak Boleh Mengakses Whatsapp Bermula 1 Nov

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 239 hits
WhatsApp tidak lagi berfungsi terhadap 43 jenis telefon pintar Bermula 1 November akan datang aplikasi Whatsapp tidak lagi boleh diakses mesej gambar dan video oleh pengguna untuk beberapa model telefon pintar jenis lama Menurut laporan lam...
Panas Justo Gesa Najib Periksa Kesihatan Mental

Panas Justo Gesa Najib Periksa Kesihatan Mental

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 184 hits
September 9 2021 Pemberi maklumat yang menarik perhatian selepas membocorkan dokumen berkaitan 1MDB mengecam Najib Razak kerana mendakwa beliau dipecat PetroSaudi International Sambil mendakwa penulisan Najib penuh dengan pembohongan Andre ...
Vide0 Bekas Pa Ready Masuk Meminang Vida Minta Jumpa Keluarga Ikut Adat Insyaallah Dia Boleh H4mil Lagi

Vide0 Bekas Pa Ready Masuk Meminang Vida Minta Jumpa Keluarga Ikut Adat Insyaallah Dia Boleh H4mil Lagi

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 220 hits
SEDIA memasuki alam perkahwinan bekas pembantu peribadi kepada Datuk Seri Vida iaitu Ahmad Iqbal Zulkefli merancang meminang jutawan kosmetik itu dalam masa terdekat Menurut Iqbal 27 dia serius mahu melangkah ke fasa baharu kehidupan dan en...
Covid 19 Beri Impak Kesihatan Mental Dr Noor Hisham

Covid 19 Beri Impak Kesihatan Mental Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 224 hits
Masyarakat di Malaysia tidak terkecuali daripada menerima impak kesihatan mental akibat situasi pandemik COVID 19 kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Beliau berkata faktor sosial yang menyebabkan stres terlampau an...
Drama The Hotel Beri Perspektif Lain Tentang Isu Kesihatan Mental

Drama The Hotel Beri Perspektif Lain Tentang Isu Kesihatan Mental

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 269 hits
Drama rantaian The Hotel ialah sebuah naskhah asal yang mengangkat tentang isu kesihatan mental terbitan syarikat produksi Juida Viden Sdn Bhd Penceritaan drama 24 episod yang menyuntik elemen konflik cinta romantik penuh misteri dan manipu...
Undi Percaya Pm Boleh Jejas Kuasa Agong Peguam Negara

Undi Percaya Pm Boleh Jejas Kuasa Agong Peguam Negara

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 241 hits
malaysiakini comDiterbitkan 4 Sep 2021 6 36 pmMemandangkan Yang di Pertuan Agong telah melantik Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri mengikut Perlembagaan Persekutuan maka tidak perlu undi percaya di Dewan Rakyat kata Peguam Negara I...
Parti Politik Pembangkang Sabah Sarawak Boleh Guna Logo Sendiri Pada Pru 15

Parti Politik Pembangkang Sabah Sarawak Boleh Guna Logo Sendiri Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 394 hits
Parti politik pembangkang Sabah Sarawak boleh guna logo sendiri pada PRU 15 KUALA LUMPUR Parti parti politik pembangkang dari Sabah dan Sarawak boleh menggunakan logo masing masing dan tidak melibatkan logo rasmi gabungan Pakatan Harapan pa...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist