Goldman Sachs Group Menipu Tun M


KUALA LUMPUR: Bank-bank di Goldman Sachs Group Inc ‘menipu’ Malaysia dalam urusan membabitkan dana 1Malaysia Development Bhd (1MDB), kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Bank pelaburan Amerika Syarikat (AS) itu berada di bawah pengawasan susulan peranannya dalam mengumpul dana melalui penawaran bon untuk 1MDB, yang menjadi subjek penyelidikan rasuah dan siasatan wang haram di sekurang-kurangnya enam negara.
Berdasarkan laporan Reuters, Jabatan Kehakiman (DoJ) AS berkata kira-kira AS$4.5 bilion (RM18.9 bilion) disalahgunakan daripada 1MDB, termasuk sejumlah wang menerusi bantuan Goldman Sachs, merangkumi pegawai tinggi dana dan rakan sekutunya dari tahun 2009 hingga 2014.
Pendakwa AS memfailkan tuduhan jenayah terhadap dua bekas pegawai bank Goldman Sachs awal bulan ini.
“Terdapat bukti bahawa Goldman Sachs melakukan perkara-perkara yang salah,” kata Dr Mahathir dalam temu bual dengan saluran berita AS, CNBC yang disiarkan hari ini.
“Jelas sekali kita ditipu melalui pematuhan orang Goldman Sachs, kawalan pematuhan bank tidak berfungsi dengan baik,” katanya, tanpa menyatakan butiran lanjut.
Jurucakap Goldman Sachs di Hong Kong enggan mengulas mengenai wawancara itu manakala harga saham Goldman Sachs jatuh ke tahap paling rendah dalam tempoh hampir dua tahun semalam.
Ia berikutan kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, bahawa Malaysia akan mendapatkan ‘bayaran balik penuh’ yuran AS$600 juta (RM2.5 bilion) yang diperoleh Goldman Sachs daripada urus niaga membabitkan 1MDB.
Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang dijangka dilantik sebagai Perdana Menteri menggantikan Dr Mahathir, 93, memberitahu Parlimen hari ini negara perlu mengambil langkah-langkah ‘lebih agresif’ untuk menuntut bayaran dan kerugian ‘akibat kesan kepada imej Malaysia’.
Difahamkan, bank AS itu memperoleh kira-kira AS$600 juta (RM2.5 bilion) sebagai yuran untuk kerja-kerjanya dengan 1MDB, termasuk tiga tawaran bon pada 2012 dan 2013, yang meningkat kepada AS$6.5bilion (RM273 bilion).
Bercakap kepada pemberita hari ini, Guan Eng mengulangi pendiriannya Malaysia mahu menuntut semula yuran yang dibayar kepada Goldman Sachs itu dan kerugian kepada negara akibat skandal itu.
“Kerajaan Malaysia mahu menuntut semula semua yuran yang dibayar serta semua kerugian yang ditanggung termasuk perbezaan kadar faedah,” katanya.
Guan Eng berkata kadar yang dibayar Malaysia adalah kira-kira 100 mata asas lebih tinggi daripada kadar pasaran.
Bagaimanapun, beliau tidak mengatakan bagaimana Malaysia akan berusaha untuk mendapatkan balik wang itu dan akan meninggalkan perkara itu kepada Peguam Negara.
Sementara itu, pengkritik mengatakan yuran yang diperoleh Goldman Sachs jauh melebihi yuran pasaran antara satu hingga dua peratus yang kebiasaannya diharapkan bank untuk membantu menjual bon.
Goldman Sachs berkata yuran di luar jangkaan itu berkaitan dengan risiko tambahan kerana ia membeli bon tidak ditarik balik sementara ia mencari pelabur dan dalam kes perjanjian bon 2013 yang menyaksikan kenaikan AS$2.7bilion (RM11.3bilion), 1MDB mahukan dana dengan cepat untuk pelaburan yang dirancang.
Memetik sumber, Reuters melaporkan pada Jun lalu Malaysia sedang mempertimbangkan untuk meminta DoJ AS mendapatkan Goldman Sachs untuk mengembalikan yuran yang diperoleh daripada tawaran 1MDB.
Kerajaan Malaysia baharu selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) Mei lalu berusaha untuk membawa balik dana yang didakwa diselewengkan daripada 1MDB, yang diasaskan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Skandal 1MDB dilihat sebagai punca utama kejutan pilihan raya menyaksikan kejatuhan kerajaan pimpinan Najib, sekali gus menyebabkannya berdepan tuduhan rasuah yang menjadi sebahagian daripada siasatan Malaysia terhadap skandal 1MDB.
Najib bagaimanapun mengaku tidak bersalah manakala pelabur Malaysia dalam buruan, Low Taek Jho, juga dikenali sebagai Jho Low, yang disifatkan pihak berkuasa AS dan Malaysia sebagai tunjang skandal 1MDB, dituduh oleh pendakwa AS bulan ini, namun masih bebas sehingga kini. – Reuters
The post Goldman Sachs Group ‘Menipu’ – Tun M appeared first on MySuara.Net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mysuara.net/berita/goldman-sachs-group-menipu-tun-m/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Ceo Goldman Sachs Bertemu Jho Low Di New York Yang Dihoskan Najib

Bekas Ceo Goldman Sachs Bertemu Jho Low Di New York Yang Dihoskan Najib

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 285 hits
Bekas CEO Goldman Sachs bertemu Jho Low di New York yang dihoskan Najib Dikemas kini 42 minit yang lalu middot Diterbitkan pa
Pulangkan As 588 Juta Yang 1mdb Bayar Goldman Sachs Guan Eng

Pulangkan As 588 Juta Yang 1mdb Bayar Goldman Sachs Guan Eng

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 230 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng mahu Goldman Sachs memulangkan AS 588 juta yang diterimanya daripada firma pelaburan negara 1MDB Jumlah itu adalah sebagai yuran yang dibayar oleh 1MDB kepada Goldman untuk menerbitkan bon sebanyak AS 6 5 bilio...
Goldman Sachs Ex Bankers Broke The Law Over 1mdb Chief Executive

Goldman Sachs Ex Bankers Broke The Law Over 1mdb Chief Executive

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 264 hits
Goldman Sachs chief executive David Solomon said on Wednesday it was very distressing that two former employees blatantly broke the law in their dealings with Malaysian state fund 1MDB US prosecutors filed against the two former Goldman ban...
Ceo Goldman Sachs Tak Tahu Najib Akan Bawa Jho Low

Ceo Goldman Sachs Tak Tahu Najib Akan Bawa Jho Low

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 306 hits
Gambar didakwa Najib Razak dan keluarganya bersama Jho Low dan seorang putera arab dalam pertemuan diatas sebuah kapal layar mewah di perairan Eropah Foto Sarawak Report Akhbar Wall Street Journal melaporkan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Go...
Goldman Sachs Says 1mdb Dealings May Still Result In Penalties

Goldman Sachs Says 1mdb Dealings May Still Result In Penalties

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 187 hits
US government probes into Goldman Sachs Group Inc s dealings with the Malaysian sovereign wealth fund 1MDB may still result in significant fines penalties and other sanctions the Wall Street bank said in a regulatory filing on Friday Goldma...
Why Not Anwar Call His Friends At The Imf World Bank They Are Also From Goldman Sachs

Why Not Anwar Call His Friends At The Imf World Bank They Are Also From Goldman Sachs

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 246 hits
Here is a joke govt has to take aggressive action for compensation from Goldman Sachs over 1MDB scandal that tarnished country s reputation Dewan Rakyat told todayAnwar said M sia should take action to demand return of US 600m commission no...
Kit Siang To Goldman Sachs Sorry Is No Cure Pay Up

Kit Siang To Goldman Sachs Sorry Is No Cure Pay Up

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 241 hits
Banking giant Goldman Sachs must now explain how it intends to compensate Malaysians for its role in the 1MDB controversy said DAP parliamentarian Lim Kit Siang It is not enough for the global mega bank Goldman Sachs to feel horrible for it...
Ex Goldman Sachs Banker Ng Remanded For 60 Days

Ex Goldman Sachs Banker Ng Remanded For 60 Days

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 221 hits
The United States Department of Justice must ensure that the documentation process on the extradition of Roger Ng to the United States is completed within the 60 day remand order Bukit Aman Commercial Crime Investigation Department director...
Kerajaan Ph Tidak Campur Tangan Tun M

Kerajaan Ph Tidak Campur Tangan Tun M

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 363 hits
PUTRAJAYA Kerajaan Pakatan Harapan tidak akan campur tangan dalam aspek pelaksanaan undang undang terhadap bekas pemimpin terdahulu kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri berkata dari segi kesalahan terpulang kepada pelaksanaan undang...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte