Gojek Ambil Kira Faktor Keselamatan Dan Norma Budaya Masyarakat Negara Ini Tegas Shahrul




Exco Pemuda UMNO Malaysia, Shahrul Nasrun Kamaruddin menggesa kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengambil kira faktor keselamatan dan norma budaya masyarakat sebelum mengimplimentasi perkhidmatan GoJek.
Ini kerana katanya, faktor keselamatan perlu diambil kira kerana kadar kemalangan di Malaysia mencatatkan pengguna dan penunggang motosikal paling tinggi kematian, daripada 18 kemalangan mencatatkan 13 kematian.
“Selain itu kita juga perlu melihat budaya di Malaysia. Adakah kita biasa lihat wanita menunggang motosikal yang dibawa orang asing?
“Bayangkan jika isteri atau anak gadis kita menunggang motosikal dengan lelaki atau wanita yang tidak dikenali,” katanya dalam satu kenyataan di Facebooknya.
Semalam, kerajaan bersetuju melaksanakan Gojek atau teksi motosikal dengan membawa masuk pengendali luar itu berkhidmat di negara ini hasil idea Menteri Belia Dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.
Sebagai rekod kata Shahrul, pada tahun 2018, Kerajaan Barisan Nasional (BN) pernah melarang teksi motosikal Dego Ride yang diusahakan anak muda tempatan kerana mengambil kira faktor keselamatan.
Selain itu tambah Shahrul akan timbul persoalan lain seperti adakah sesuai teksi motosikal dilaksanakan di negara kita seperti mana Indonesia dan Vietnam.
“Di Indonesia mencatatkan penggunaan motosikal terbesar di Asia Tenggara. Rakyat di republik itu 260 juta orang. Setahun jualan motosikal sebanyak 6,383,111 unit mewakili 47 peratus jumlah motosikal di seluruh Asia Tenggara.
“Selepas Indonesia, Vietnam mencatatkan jumlah kedua terbesar, populasi penduduk di Vietnam 96 juta orang. Jualan motosikal di negara itu sebanyak 3,386,097 setahun.
“Kemudian diikuti Thailand mencatatkan jualan 1,788,323 unit motosikal yang telah dijual. Kesemua data jualan motosikal tiga buah negara di Asia Tenggara ini dicatatkan untuk tahun 2018,” tambahnya.
Ini bermaksud jelasnya, dalam tempoh setahun berjuta motosikal terjual yang bermakna motosikal menguasai jalan raya di negara-negara berkenaan.
“Justeru adalah tidak pelik motosikal dijadikan teksi di sana.
“Berbeza di Malaysia jika kita melihat data secara terperinci di Malaysia keseluruhannya terdapat sekitar 13,288,797 kereta dan lebih 12,933,042 motosikal persendirian,” katanya.
Mengulas lanjut, Shahrul berkata baginya tiada sebarang bantahan cadangan untuk menjana pendapatan atau memberi peluang kerja kepada golongan belia.
“Jika Gojek dapat menjana peluang kerja kepada golongan belia terutama ‘Mat Moto’ setahu saya ramai di kalangan ‘Mat Moto’ kini buat Grabfood atau Foodpanda.
“Sekiranya Syed Saddiq beria-ia mahukan teksi motosikal dilaksanakan di Malaysia, saya sarankan kerajaan memberi peluang itu kepada anak tempatan seperti anak muda yang melaksanakan Dego Ride,” ujarnya lagi.
Justeru katanya, Syed Saddiq perlu memikirkan idea yang lebih besar berbanding memperkenalkan Gojek di dalam usaha untuk mencipta sejuta peluang pekerjaan seperti PH janjikan.
“Paling kelakar Perdana Menteri (PM) kesayangan kita, Tun Dr. Mahathir (Mohamad) terlupa dulu beliau pernah ‘menghina’ graduan membawa Grab dan berniaga nasi lemak.
“Ironi, sekarang PM kita mahu anak muda bawa teksi motosikal atau jadi ‘driver’ Gojek sebagai pekerjaan,” sinisnya. – UMNO ONLINE



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/08/22/gojek-ambil-kira-faktor-keselamatan-dan-norma-budaya-masyarakat-negara-ini-tegas-shahrul/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gojek Faktor Keselamatan Perlu Diberi Perhatian

Gojek Faktor Keselamatan Perlu Diberi Perhatian

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 198 hits
Faktor keselamatan perlu diberi perhatian dalam cadangan kerajaan untuk melaksanakan perkhidmatan teksi motosikal atau Gojek di negara ini Penganalisis aktivis masyarakat dan orang awam senada berpendapat di sebalik aspek membuka ruang peke...
Cendana Dan Dbkl Lancar Panggung Rakyat Untuk Pupuk Rasa Penghargaan Yang Lebih Mendalam Terhadap Sejarah Budaya Negara

Cendana Dan Dbkl Lancar Panggung Rakyat Untuk Pupuk Rasa Penghargaan Yang Lebih Mendalam Terhadap Sejarah Budaya Negara

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 301 hits
Hi Korang Dalam pada rakyat Malaysia bersatu meraikan perpaduan serta menzahirkan rasa patriotisme dan cinta terhadap negara sempena bulan kemerdekaan ini Agensi Pembangunan Ekonomi Seni Budaya bersama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah mel...
Google Earth Bantu Dokumentasi Budaya Masyarakat Orang Asli

Google Earth Bantu Dokumentasi Budaya Masyarakat Orang Asli

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 187 hits
Aplikasi Google Earth tampil membantu masyarakat orang asli mendokumentasikan dan memelihara identiti serta cara kehidupan mereka terutamanya untuk proses pemetaan kawasan Gabungan kebijaksanaan bersama teknologi ini membolehkan mereka mema...
Kerajaan Ph Bertimbang Rasa Utamakan Keselamatan Negara Pm

Kerajaan Ph Bertimbang Rasa Utamakan Keselamatan Negara Pm

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 173 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Menteri Bambang Ungkap Faktor Pengancam Indonesia Gagal Jadi Negara Maju Di 2045

Menteri Bambang Ungkap Faktor Pengancam Indonesia Gagal Jadi Negara Maju Di 2045

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 171 hits
Menteri Perencanaan Pembangunan Nasional Kepala Bappenas Bambang Brodjonegoro menyebutkan Indonesia bisa saja terhambat untuk menjadi negara maju di 2045 Hal itu terjadi jika pengembangan sumber daya manusia tidak diperhatikan
Mereka Dekat Di Hati Saya Didakwa Hina Rider Gojek Negara Jiran Shamsubahrin Tampil Mohon Maaf

Mereka Dekat Di Hati Saya Didakwa Hina Rider Gojek Negara Jiran Shamsubahrin Tampil Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 365 hits
The ReporterSetelah dikecam teruk netizen dari Malaysia dan Indonesia pengasas Big Blue Taxi Datuk Shamsubahrin Ismail akhirnya tampil memohon maaf di atas kenyataannya yang didakwa menghina rider Gojek Indonesia Saya ingin memohon maaf kep...
Tolak Gojek Masuk Malaysia Pengusaha Taksi Ini Hina Indonesia Dengan Sebutan Negara Miskin

Tolak Gojek Masuk Malaysia Pengusaha Taksi Ini Hina Indonesia Dengan Sebutan Negara Miskin

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 253 hits
Transportasi online asal Indonesia GoJek akan beroperasi di Malaysia Hal ini sudah disetujui kabinet Perdana Menteri Mahathir Mohamad Dilansir dari Nikkei Asian Review permohonan Gojek ini disetujui pada Rabu Namun kehadiran GoJek di Malays...
Pendirian Tun M Sudah Jelas Zakir Naik Nampaknya Tidak Diperlukan Lagi Di Negara Ini

Pendirian Tun M Sudah Jelas Zakir Naik Nampaknya Tidak Diperlukan Lagi Di Negara Ini

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 377 hits
Kenyataan terbaru Tun Mahathir Mohamad mengenai Dr Zakir Naik barangkali tidaklah sukar difahami oleh sesiapa Daripada sebelumnya beliau mempertahankan pendakwah itu kemudian berkata terserah kepada siasatan polis sama ada ceramahnya menggu...
6 Negara Ini Tidak Membenarkan Rakyatnya Menggunakan Aplikasi Whatsapp

6 Negara Ini Tidak Membenarkan Rakyatnya Menggunakan Aplikasi Whatsapp

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 268 hits
Reading Time 2 minutesWhatsApp disekat daripada digunakan di dalam negara negara ini atas pelbagai sebab WhatsApp merupakan aplikasi sembang sosial paling popular di dunia yang dimiliki oleh Facebook Pengguna aplikasi ini diseluruh dunia di...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo