Glc Dan Agensi Kerajaan Wajib Diterajui Pemimpin Politik Atau Mereka Yang Ada Jiwa Politik


 
Perdebatan sama ada wajar atau tidak orang politik atau pemimpin politik dilantik sebagai pengerusi GLC serta agensi tertentu dalam kerajaan sepertinya akan terus berlanjutan dan tiada kesudahan yang muktamad mengenainya.
Bagi mereka yang ideal serta disaluti sedikit prasangka buruk kepada orang politik kononnya mereka ini lebih terdedah untuk menyalahguna kuasa dan kedudukan bila diberi jawatan, memang diketahui secara terbuka menolak lantikan sedemikian.
Bagi mereka, GLC atau agensi kerajaan mestilah dipengerusikan oleh orang profesional yang harus menumpukan sepenuh perhatian kepada kerjanya serta terasing daripada kehidupan dan kecenderungan politik.
Kononnya lagi, hanya orang profesional yang tiada kecenderungan politik itu yang mampu menjana keuntungan dan mewujudkan nama baik bagi GLC dan agensi terbabit, seterusnya kepada kerajaan yang sedang memerintah.
Sebaliknya, bagi yang praktikal dan melihat kepentingan dalam sudut yang berbagai, mereka lebih melihat perlunya orang politik, kalau pun bukan untuk semua GLC dan agensi kerajaan, sebahagian besar daripadanya perlu diberi peranan tersebut.
Namun demikian, syarat itu bukan semata-mata atas kedudukan sebagai orang politik atau pemimpin politik semata-mata, tetapi mestilah turut disertai kelayakan, kebolehan dan juga kemampuan.
Tambahan lagi, orang politik dan pemimpin politik juga ramai yang terdiri daripada kalangan profesional serta mempunyai kelulusan akademik yang membanggakan.
Soalnya, wajar atau tidak lantikan orang politik atau pemimpin politik untuk mengetuai agensi kerajaan dan juga GLC atau peranan itu mesti diserah sepenuhnya kepada golongan profesional?
Yang mudah ialah begini – kerajaan itu sendiri dibentuk oleh gerakan parti politik dan orang-orang politik melalui PRU yang diadakan setiap lima tahun.
Parti yang menang atau memiliki majoriti akan diberi hak menubuhkan kerajaan, seterusnya ketua parti politik berkenaan biasanya bakal dilantik sebagai Perdana Menteri.
Makna kata, yang menjadi Perdana Menteri dan memegang stereng pentadbiran negara ialah pemimpin politik, begitu juga dengan menteri-menteri yang dilantik kemudiannya.
Sementara stereng dikawal oleh pemimpin politik, enjin kerajaan iaitu kakitangan awam sebagai jentera perlaksanana pula diketuai oleh Ketua Setiausaha Negara atau Ketua Setiausaha bagi peringkat kementerian.
Di peringkat negeri juga begitu keadaannya di mana Menteri Besar atau Ketua Menteri adalah pemimpin politik, manakala Setiausaha Kerajaan negeri adalah penjawat awam yang merupakan ketua kepada kakitangam awamnya.
Jika pemimpin politik boleh diterima dan dipercayai untuk menerajui negara, negeri dan sebagai menteri, maka apa masalahnya jika orang politik turut menerajui GLC dan agensi kerajaan?
Bukankah di setiap GLC dan agensi kerajaan itu ada CEO atau Ketua Pengarah yang tentunya adalah golongan profesional atau kakitangan awam sendiri?
Kenapa setelah GLC dan agensi kerajaan sudah sedia memiliki CEO dan Ketua Pengarah daripada kalangan profesional serta kakitangan awam, jawatan Pengerusi atau peneraju GLC dan agensi kerajaan berkenaan hendak diserahkan juga kepada profesional?
Apakah dalam parti politik tiada golongan profesional dan mereka hanya layak berjuang memanjat poster dan menjerit ketika berkempen saja, manakala jawatan dalam GLC dan agensi harus diserahkan kepada golongan proesional yang terpisah daripada politik yang mana ketika kempen PRU diadakan, mungkin ada di antaranya sedang bercuti bersama keluarga di luar negara?
Untuk itu, meletakkan orang politik sebagai Pengerusi GLC dan agensi kerajaan hendaklah dilihat dalam konteks untuk memastikan perjalanan GLC serta agensi terbabit selari dengan aspirasi parti dan Perdana Menteri yang menerajui kerajaan.
Tiada gunanya GLC dan agensi kerajaan jika diterajui oleh orang profesional yang hanya memikirkan keuntungan semata-mata, tetapi tidak peduli dengan aspirasi parti dan Perdana Menteri yang diberi mandat oleh rakyat untuk mentadbir negara.
Selain itu, dengan melantik orang politik menerajui GLC dan agensi kerajaan juga mampu mengukuhkan imej parti dari segi persepsi rakyat yang memberi undi dan memenangkan parti berkenaan.
Sebab akhirnya, yang harus kembali kepada rakyat untuk mendapatkan semula mandat ialah parti, Perdana Menteri dan menteri-menteri yang terdiri daripada orang politik belaka.
Mereka ini tentunya harus dibantu sama oleh GLC dan agensi-agensi kerajaan sebagaimana Perdana Menteri dan menteri-menteri juga dibantu oleh semua kementerian dalam program penyampaian kepada rakyat yang dilaksanakan setiap masa.
Begitu pun, sekali lagi ditekankan, semua lantikan daripada orang-orang politik itu mestilah berasaskan kelayakan, kemampuan, kebolehan serta kewibawan mereka dalam bidang yang berkaitan.
Bagi orang profesional, untuk kelayakan tambahan jika mereka ingin menerajui GLC atau agensi tertentu, masuklah berkecimpung dalam politik supaya setidak-tidaknya ada jiwa politik dalam diri mereka serta diketahui memahami perjuangan parti politik yang sedang berkuasa itu.
Tidaklah nanti jika mereka mengetuai GLC atau agensi kerajaan, bila berlaku banjir misalnya, mereka langsung tak terusik hati dan perasaan untuk memberi bantuan atau sebaik saja kempen PRU dilangsungkan, pilihan yang dilakukan ialah bercuti ke luar negara bersama keluarga tercinta. – ShahbudinHusin 29/12/2022.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/12/glc-dan-agensi-kerajaan-wajib-diterajui.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Politik Fahmi Kecam Pemimpin Bersatu Pertikai Mou Kerajaan Perpaduan

Politik Fahmi Kecam Pemimpin Bersatu Pertikai Mou Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 19/12/2022 - jumlah : 103 hits
Pengarah Komunikasi Pakatan Harapan Fahmi Fadzil mengecam Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Naib Ketua Srikandinya Datuk Mas Ermieyati Samsudin yang mempertikaikan memorandum perjanjian persefahaman Mo
Lagi Tata Kelola Baik Kerajaan Diterajui Pm Anwar Syarikat Swasta Jangan Taja Lawatan Penjawat Awam Ke Luar Negara

Lagi Tata Kelola Baik Kerajaan Diterajui Pm Anwar Syarikat Swasta Jangan Taja Lawatan Penjawat Awam Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 116 hits
FAZLI RADZIUrusan perolehan kerajaan di bawah pentadbiran diterajui Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat lebih berakauntabiliti dan mencerminkan tata kelola baik susulan ketetapan terbaharu oleh Perbendaharaan Pembiayaan kos pen...
Tangguh Kuliah Orang Politik Di Masjid Bukan Bermakna Kerajaan Sekat Islam

Tangguh Kuliah Orang Politik Di Masjid Bukan Bermakna Kerajaan Sekat Islam

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 164 hits
KUANTAN Tindakan menangguhkan kuliah Maghrib yang melibatkan seorang pemimpin Perikatan Nasional yang sepatutnya diadakan di Masjid As Sobirin Felda Jengka 4 di Maran baru baru ini adalah satu keputusan yang bijak bagi mengembalikan keharmo...
Tazkirah Politik Allah Benci Pemimpin Yang Bercakap Bohong

Tazkirah Politik Allah Benci Pemimpin Yang Bercakap Bohong

papar berkaitan - pada 21/12/2022 - jumlah : 143 hits
USTAZ ZAMRI CHE TEH ll Allah benci pemimpin yang bercakap bohong Kuliah Maghrib Sabtu 1 Jamadil Awal 1444H 26 November 2022M Kitab Tempat Masjid Jamek Sungai Lalang Bukit Mertajam Pulau Pinang Komen oo000
Seleweng Rm92 5 Bilion Sprm Serbu 8 Agensi Kerajaan 9 Syarikat

Seleweng Rm92 5 Bilion Sprm Serbu 8 Agensi Kerajaan 9 Syarikat

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 95 hits
Mohd Jamilul Anbia Md Deninanbia hmetro com myKuala Lumpur Isu membabitkan penyelewengan RM92 5 bilion oleh kerajaan terdahulu mula disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia apabila lapan agensi kerajaan dan sembilan syarikat diserbu ...
Pegawai Lantikan Politik Yang Masih Berkhidmat Dalam Kerajaan Ditamatkan Serta Merta

Pegawai Lantikan Politik Yang Masih Berkhidmat Dalam Kerajaan Ditamatkan Serta Merta

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 149 hits
Kesemua pegawai pegawai yang sedang berkhidmat dan yang dilantik melalui lantikan politik oleh kerajaan sebelum ini telah diarah untuk ditamatkan dengan kadar segera Berdasarkan satu dokumen yang tular di media sosial menyatakan bahawa Peng...
Kerajaan Anwar Mungkin Tumbang Jika Pemimpin Dap Angkuh Najib

Kerajaan Anwar Mungkin Tumbang Jika Pemimpin Dap Angkuh Najib

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 93 hits
agendaily com20 12 2022Kenyataan pemimpin DAP Tony Pua yang menyindir MCA Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberi amaran sekiranya pemimpin DAP meneruskan sikap angkuh dan hipokrit kemungkinan besar kerajaan pimpinan Datuk Seri...
Syarat Wajib Undi Mou Ph Kerajaan Juga Ada Syarat Sama

Syarat Wajib Undi Mou Ph Kerajaan Juga Ada Syarat Sama

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 114 hits
Syarat wajib undi MoU PH Kerajaan juga ada syarat samaPosted By Redzuan WRLR Mediaon December 20 2022Syarat mewajibkan Ahli Parlimen Kerajaan Perpaduan mengundi menyokong usul Undi Percaya Belanjawan dan seumpamanya dalam Perjanjian Kerjasa...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try