Glamping Dan Tarikan Terbaru Lost World Of Tambun


Glamping Dan Tarikan Terbaru Lost World of Tambun | Salam hormat semua, kali ni saya nak kongsikan satu percutian yang sangat ohsem !. Percutian kali ni amat berbeza dari kebiasaanya. Apa yang berbeza? Ye lah, selalunya kalau pergi bercuti penginapan yang selalu kita pilih adalah menginap di hotel-hotel kan? Tapi kali ini percutian kami (Projek Travel) memilih menginap di Glamping

Main entrance Lost World of Tambun
Wah ! Bunyi yang sangat menarik kan? Ye, percutian dan penjelajahan kami tempohari memberi satu pengalaman baru buat kami. Selain menginap di Glamping banyak lagi tempat-tempat yang menarik yang kami terokai di Lost World of Tambun, Perak ni. Kemana kami pergi

Glamping Lost World of TambunMenginap di Glamping di Lost World of Tambun ni seakan mengimbau zaman persekolah 20, 30 tahun lalu. Ye lah, kali terakhir masa darjah 6 dulu-dulu. Kali ni kami menginap di Glamping untuk semalaman sahaja. Sungguh pun semalaman, pengalaman yang kami dapat amat-amat berharga

Pintu gerbang masuk ke Glamping Lost World of Tambun
Glamping kami di sini memberikan pengalaman berbeza dari yang lain, selain menikmati keindahan siang dan malam yang sangat menenangkan, Glamping yang kami inap di Lost World of Tambun ini di kelilingi dengan kehijauan dan bukit-bukit batu-batuan batu kapur dengan rupa bentuk unik hasil semulajadi yang mampu membuatkan mata anda tidak jemu untuk menikmati permandangan sebegini indah
Suasana Glamping Lost World of Tambun pada waktu malam
Glamping yang saya dan rakan-rakan inap ini berbeza dari 5 Glamping lain yang terdapat di Lost World of Tambun ni, kerana Glamping saya ni adalah satu-satunya yang dibina terapung (floating) di atas permukaan air. Wah ! Bunyi yang sangat menarik kan? Ye, sebenarnya menurut salah seorang yang bertanggungjawab membawa kami menjelajah seseluruh genap ruang di Lost Wolrd of Tambun ni, ini baru permulaan. Tidak lama lagi banyak lagi Glamping terapung (floating) akan di bina di sini

Floating Glamping Lost World of Tambun
Malas nak cakap banyak, korang boleh tengok sendiri gambar-gambar Glamping ni untuk gambaran sebenar di kawasan ni. Untuk Glamping yang kami inap ini mampu memuatkan 4 orang dewasa kerana di dalamnya terdapat 1 katil besar dan 2 katil single. Selain itu kemudahan seperti soket elektrik (plug) dan kipas angin berserta lampu di sediakan.

RUANG DALAM GLAMPING - Lost World of Tambun
Selain itu tuala mandi dan toilettries juga disediakan seperti shampoo, shower gel dan body milk untuk para tetamu. Pendek kata kalau datang ke sini anda cuma perlu bawa berus dan ubat gigi dah memadai


Oh ! ya, sebelum terlupa, untuk pengetahuan anda, kalau anda menginap di Glamping ni, nak bagitahu tandasnya berada di bahagian luar. Ye lah, Glamping ni kan berkonsepkan khemah. Tetapi jangan risau, lokasi tandasnya tidaklah jauh dari Glamping yang anda inap tu. Tandas ini baru sahaja siap dibina. Ruang tandas yang luas dan selesa lengkap dengan pemanas air (heater) untuk mandi manda

Tarikan Terkini Di Lost World of TambunBila sebut saja pasal Lost World of Tambun ni ianya tidak tertumpu kepada Taman Tema Air dan SPA sahaja. Sebenarnya banyak lagi tarikan yang mungkin korang tidak tahu. Jom  kita tengok apa yang menarik di sini.

Hypo KingdomHypo
Tidak jauh dari floating Glamping kami, dimana letaknya Hypo Kingdom. Apa yang menarik yang ada dalm Hypo Kingdom ni? nama pun Hypo Kingdom kan? sah-sah lah terdapat Hypo dalam tu. Kalau anda menginap di Glamping ni kelebihan dia anda boleh ke Hypo Kingdom ni jalan kaki je sebab dekat sangat lebih kurang dalam 40 meter je.

HYPO (JUWITA) Hypo Kingdom Lost World Of Tambun
Berbalik semula pada Hypo tadi, Hypo atau namanya saintifiknya Hippopotamus adalah antara tarikan utama kat dalam Hypo Kingdom ni. Kalau anda nak tau, di sinilah satu-satunya seumpamanya anda boleh tengok Hypo secara underwater. Kalau nak bergambar belaga pipi dengan Hypo pun boleh, tapi di sebalik cermin je lah hahaha...

Buaya
Selain tu, di lokasi yang sama bersebelahan dengan Underwater Hypo atau nama jolokannya "Juwita" di situ juga letaknya kolam Underwater Buaya. Di dalam tu jika anda bernasib baik anda boleh tengok buaya berendam di dalam air sambil di sisi ikan-ikan yang besar-besar.

BUAYA - Lost World of Tambun.jpgBukan tu saja, di situ juga anda boleh melihat lain-lain haiwan seperti ;

Spotted Hyenas (Dubuk).
- Untuk pengetahuan anda Spotted Hyena adalah antara Hyena yang paling besar dalam keluarganya. Antara spesis Hyena lain yang terdapat di dunia adalah Brown Hyena, Stripped Hyena. Manakala Spesis Hyena yang sifatnya seakan-akan anjing adalah Aardwolf.

Spotted Hyenas (Dubuk)Rusa.
- Part paling best sekali adalah di area Rusa ni. Apa yang menariknya anda boleh memberi Rusa-rusa ni makan secara dekat sambil bergambar kerana haiwan ini dibiarkan berkeliaran di kawasan ini tanpa di kurung.

Rusa - Hypo KingdomOctrich.
- Selepas kandang Hyena anda dapat melihat burung yang viral lari di lebuhraya dulu. Burung apa? Octrich lah. haha..

Octrich - Hypo KingdomPetting ZooPersepsi saya mula-mula masuk ke Petting Zoo ni ingat macam masuk ke mana-mana zoo je. Rupanya sangkaan saya silap. Petting Zoo ni haiwan-haiwan yang terdapat di sini sangatlah unik dan rata-rata ianya jinak-jinak dan ada juga yang telah terlatih.

Love birds - Petting Zoo Lost World of Tambun
Nama pun dah Petting Zoo kan? banyak juga haiwan-haiwan yang tersangatlah comel-comel antara spesis yang tak pernah jumpa pun ada juga. Bukan sekadar melihat sahaja, anda juga berpeluang untuk memberi makan kepada haiwan-haiwan ini sendiri. Di sini juga anda boleh membeli makanan untuk diberi kepada haiwan-haiwan tertentu sahaja.

COMEL : Petting Zoo Lost World of Tambun
Tempat paling best bagi saya adalah di bahagian burung-burung dan di rumah Hamster. Di punya jinak sampai makan pun di tangan.

Lain-lain binatang yang saya masih ingat nama dia yang terdapat di sini adalah seperti;
Spesis burung-burung yang jinak-jinak termasuk Love birds, Merak putih, Pegeon, Indian Peacock, spesis ayam yang jarang kita lihat dan banyak lagi.Spesis Kura-kura termasuk labi-labi.Tapir dan Rusa.Monyet-monyet kecil.Binturong (Bearcat).Common Marmoset.Arnab.Spesis ular berbisa dan tidak berbisa.Dan banyak lagi.Power Breakfast Di WetlandKalau korang nak tahu part ni paling best, kali ini sarapan kami amat berbeza dari yang lain. Mana tidaknya sarapan kami ini di panggil "Power Breakfast" ni di tengah-tengah wetlands yang dibuat pelantar seolah-olah jeti yang mana dikelilingi bukit-bukit batuan dengan tumbuhan yang menghijau. Uhhhhh... mendamaikan.

MENU : Power Breakfast - Lost World of Tambun
MENU : Power Breakfast - Lost World of Tambun
Dengan sarapan yang simple tapi mengenyangkan ini dibawakan oleh pihak pengurusan Lost World of Tambun sendiri. Dekorasi yang kreatif dan menarik ini membuatkan kami tertumpu lama di kawasan ini sambil mengambil gambar untuk diabadikan sebagai kenangan yang sukar di lupakan. Bagi pasangan yang nak "honeymoon" ala-ala romantik uuhhhhh... sangatlah sesuai.

SESI BERGAMBAR :  Power Breakfast - Lost World of TambunBersarapan di sini tersangatlah tak puas rasanya, bukan pasal hidanganya, tapi rasa macam nak duduk lama-lama je kat sini. Lokasinya tersangatlah cantik sesuai untuk menjamu mata dengan keindahan lanskapnya. Kalau korang datang ke sini jangan lupa merasai sendiri pengalaman ni.

FIRST ROUND : Power Breakfast - Lost World of Tambun
Tarikan Lain Di Lost World of TambunSeperti yang korang dag sedia maklum, tarikan utama di taman tema ini adalah "water park" nya yang luas. Apa yang best di sini adalah terdapat kolam-kolam air panas dan sejuk. Terdapat kolam untuk semua peringkat umur dan ada juga kolam yang sesuai untuk kana-kanak yang mana di sediakan juga mini "water slide". pendek kata memang puas hati kalau bercuti di sini.

Tarikan Lain Di Lost World of Tambun
Di samping itu terdapat banyak permainan yang boleh korang cuba di sini. Susah nak gambarkan bertapa seronoknya kalau berkunjung di sini. Terdapar juga permainan flying carpet yang besar, Roller Coster, rumah hantu, replika gajah-gajah dan yang paling menarik korang boleh cuba sendiri bagaimana cara lama orang mendulang bijih timah. Haaaaaa... macam mana? menarik tak?.

MAKAN TENGAH HARI : Dulang Tea House - Lost World of Tambun
Kalau penat, rehatlah seketika di Dulang Tea House, sebuah cafe "oldschool" yang mana korang boleh nikmati kopi original ipoh (Kopi Kampung). Rasanya memang umpppp.... selain tu korang boleh cuba Roasted Rice Tea pekena pula dengan roti bakar perghhhh...

Di cafe ni kalau di lihat memang konsepnya zaman-zaman dahulu. Semua cawan, mangkuk dan piring semuanya jenis yang lama-lama. Duduk di dalam cafe ni seolah-olah mengimbau kembali zama sejarah dulu-dulu. Sambil menikmati secawan kopi, apa lagi...kaki selfie memang ni lah tempat dia.

BARANG LAMA : Dulang Tea House - Lost World of Tambun
Pengalaman Terokai 6th Mile Tunnel - Lost World of TambunAntara penjelajahan yang tidak di rancang tapi menjadi satu pengalaman yang indah untuk di kenang. Salah satu aktiviti yang memerlukan ruang masa satu hari termasuk rehat adalah menerokai 6th Mile Tunnel yang mana letaknya tidaklah jauh dari Glamping yang kami inap.

Wefie dulu : Sedia terokai 6th Mile Tunnel - Lost World of Tambun
Sebelum meneruskan penjelajahan ke dalam 6th Mile Tunnel, kami diberi taklimat khas serta info-info tentang 6th mile tunnel ni. Selesai panaskan badan, kami sarungkan jaket keselamatan sebelum memulakan perjalanan. Perjalan kami ke 6th Mile Tunnel dari jeti Glamping ke seberang tasik cuma 3 minit sahaja.. Selepas itu kami kena berjalan kaki lebih kurang 7-10 minit untuk sampai ke depan 6th Mile Tunnel ni.

POND CROSSING : Di pintu masuk 6th Mile Tunnel - Lost World of Tambun
Sebelum tu kami sekali lagi diberi takimat khusus tentang 6th Mile Tunnel sebelum melalui cabaran pertama iaitu Pond Crossing. Di pond crossing ni, kami perlu melalui satu paya yang kedalamannya paras pinggang hingga ke paras dada sambil berpaut pada tali yang di rentang untuk tujuan keselamatan di samping jaket keselamatan dan topi keselamatan sentiasa dipakai.

Sampai ke permukaan 6th Mile Tunnel  ni kami masuk secara dalam barisan yang mana diketuai oleh Pemandu Arah (staff Lost World of Tambun). Untuk pengetahuan korang setiap orang yang masuk ke sini akan dibekalkan lampu suluh yang dipasang di bahagian topi. Tanpa lampu korang memang tidak dapat berjalan kerana di dalam ni keadaannya sangatlah gelap gelita.

Di ruang yang sekejap sempit dan sekejap luas dalam 6th Mile Tunnel anda perlu berhati-hati kerana mungkin korang akan terhantuk dengan batu-batuan dan Kristal dari arah atas kepala korang tu. Jadi semasa menjelajah ke dalam 6th Mile Tunnel  ni berhati-hati sepanjang masa amatlah perlu.

Di dalam 6th Mile Tunnel  ini juga korang dapat lihat sendiri bagaimana kristal-kristal ini terbentuk. Dari sekecil-kecil kristal sehingga yang besar. Jika korang peka dengan keadaan sekeliling korang akan terjumpa satu kubu yang difahamkan ianya digunakan oleh pihak komunis satu ketika dulu.

Stalactite / Crystal (gambar kecil) : 6th Mile Tunnel - Lost World of Tambun
Kalau nak cerita memang susah nak gambarkan kepada korang. Korang di syorkan sendiri mencuba pengalaman yang berharga ni. Apa yang sangat mengecewakan pada saya, saya tiada kamera yang kalis air pada ketika ini. Jika korang ke sini, jangan lupa sediakan beg kalis air untuk yang guna smart phone dan kamera yang diasang dengan kalis air. Terasa amat merugikan kalau tak abadikan kenangan kalau masuk ke 6th Mile Tunnel  ni.

BERJAYA MELEPASI : 6th Mile TunnelPengalaman pergi dan balik merentasi 6th Mile Tunnel yang mana air sentiasa mengalir di bawahnya membuat kami tidak berasa penat sangat. Rasa seronok dapat menerokainya di tambah lagi kami pergi dengan sahabat-sahabat yang satu kepala yang langsung tak ada kerenah dalam percutian kali ini.


Kalau korang nak rasa teruja macam kami dan merasa sendiri pengalaman macam kami ni, silalah ke Lost World of Tambun. Saya jamin ianya sangat berbaloi. Kalau korang nak tahu lebih lanjut tentang Glamping dan 6th Mile Tunnel di Lost World of Tambun ni, korang boleh cuba cari info lanjut seperti yang saya sertakan di bawah ni.

Website :sunwaylostworldoftambun.com
Facebook :facebook.com/lostworldoftambun
Instagram :instagram.com/sunwaylostworldoftambun

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://silenceblogz.blogspot.com/2017/11/glamping-tarikan-terbaru-lost-world-of-tambun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Indah Ke Karnival Starlight Resorts World Genting Highlands

Pengalaman Indah Ke Karnival Starlight Resorts World Genting Highlands

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 109 hits
Pengalaman Indah Ke Karnival Starlight Resorts World Genting Highlands Hai semua perkongsian kali ini masih lagi berlokasikan di Genting Highands pada artikel yang lepas aku kongsikan pengalaman seram di kalau belum baca klik je link ni Scr...
Works Ministry Denies Report Malaysia Has The World S Worst Roads

Works Ministry Denies Report Malaysia Has The World S Worst Roads

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 195 hits
The Ministry of Works has denied a news report titled Malaysia ke 12 Terbawah Miliki Jalan Raya Terburuk published by a local daily on Monday In a statement issued last yesterday the ministry said the article is inaccurate misleading and gi...
Joe Girard World S Greatest Salesman

Joe Girard World S Greatest Salesman

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 104 hits
Pernah tak kita direject kerana kita terlalu baik atau kita terlalu bagus Kita dibenci kerana mempunyai bakat atau kemahiran bercakap kita sangat baik personaliti kita sangat menarik motivasi kerjaya kita sangat tinggi dan pecah rekod juala...
Harum Malam Premieres For World Audience At The Fantastic Fest In September 2022

Harum Malam Premieres For World Audience At The Fantastic Fest In September 2022

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 213 hits
Harum Malam Premieres for World Audience at the Fantastic Fest in October Acclaimed film director Dain Said returns with his much anticipated horror Harum Malam set to hit Malaysian cinemas on 09 February 2023 But before that Harum Malam wi...
Top 10 Scary Tribes That Are Feared By The Entire World

Top 10 Scary Tribes That Are Feared By The Entire World

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 171 hits
Top 10 Scary Tribes That Are Feared By The Entire World Subscribe To Most Amazing Top 10 http bit ly 2Ibyk6i Subscribe To Most Amazing Top 10 Espa ol https bit ly 3PdJidd Most Recent Videos https www youtube com watch v Pj2rni0BfKo list UUB...
Sweat It Out Bersama Finalis Mr World Malaysia 2022

Sweat It Out Bersama Finalis Mr World Malaysia 2022

papar berkaitan - pada 9/10/2022 - jumlah : 138 hits
Hi Korang Finalis finalis Mr World Malaysia 2022 telah menyertai sesi senaman bertempat di Star Fitness Aeon Big Wangsa Maju pagi tadi Pencarian jejaka idaman Malaysia ini dianjurkan oleh Universal Music Malaysia dan Star Fitness merupakan ...
Parliament Dissolved As Pm Lost Confidence In Umno S Allies Says Ahmad Maslan

Parliament Dissolved As Pm Lost Confidence In Umno S Allies Says Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 136 hits
Umno secretary general Ahmad Maslan says representatives from the parties that form the government no longer show solidarity with the prime minister in his administration KUALA LUMPUR Prime Minister Ismail Sabri Yaakob was forced to dissolv...
Umno Sec Gen Claims Ismail Sabri Govt Lost 40pc Legitimacy To Lead After Perikatan Mps Protest Letter To Agong

Umno Sec Gen Claims Ismail Sabri Govt Lost 40pc Legitimacy To Lead After Perikatan Mps Protest Letter To Agong

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 127 hits
Umno secretary general Datuk Seri Ahmad Maslan today claimed the current federal government has lost 40 per cent of its legitimacy after Perikatan Nasional ministers sent a letter to the King to object to a general election during the year ...
World Body Ban Sapura From Ltdl

World Body Ban Sapura From Ltdl

papar berkaitan - pada 10/10/2022 - jumlah : 100 hits
Le Tour de Langkawi defending champions Team Sapura Cycling have been barred from competing in the race which begins on Tuesday by the world body UCI Pic courtesy from Team Sapura Cycling FBKUALA LUMPUR Le Tour de Langkawi defending champio...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku