Gesa Lucut Kerakyatan Penghina Jata Negara Hukuman Paling Adil


fazleensafina 
Sampai bila kita nak berlembut dengan jenis biadab begini? BANGI – Walaupun kerajaan telah mengharamkan buku ‘Rebirth: Reformasi, Resistance, and Hope in New Malaysia, mana-mana pihak yang terbabit dengan kulit muka hadapan buku berkenaan tetap mesti didakwa atas perbuatan menghina Jata Negara.
Hukuman yang dikenakan harus setimpal – seperti gesaan pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah supaya kerajaan melucut kerakyatan pelaku – kerana itu sahaja cara untuk mengajar dan memastikan insiden sama tidak berulang.
Katanya, tindakan mesti dikenakan juga terhadap semua pihak yang terbabit dengan penerbitan buku termasuk penerbit, editor, penulis dan pencetak.
Perlu diingat, perbuatan menghina Jata Negara lebih hina daripada menterbalikkan bendera kebangsaan, katanya
Pengguna Facebook, Delima April bersetuju dengan cadangan Prof Ridhuan Tee dan mahukan pelaku yang menghina Jata Negara dikenakan hukuman berat.
Katanya, hukuman itu penting supaya menjadi pengajaran kepada individu-individu yang bersikap talam dua muka di tanah air ini.
“…tak hormat tempat mereka membesar. Belajar, cari makan dan hidup selesa. Buat salah dan minta maaf. Sampai bila nak berlembut dengan jenis yang biadab macam ini,” soalnya kesal.
Bimbang dengan perkara itu, pengguna Lia Ersa tidak menolak kemungkinan perkara lebih buruk bakal terjadi sekiranya tiada tindakan diambil ke atas penghina Jata Negara.
“Mereka bukan bayi kecil yang tidak tahu apa-apa. Jika tidak diambil tindakan, mungkin akan ada propaganda lain diciptanya. Golongan ini umpama racun, kalau simpan lama-lama tanpa tindakan tegas.
“Wallahualam, moga Allah lindung Malaysia dari golongan pelampau, liberal, sekular, pluralisme, yang hidup bertuhankan nafsu hingga hilang ketamadunan fitrah manusia, “ katanya.
Bukan itu sahaja, Hafni Hj Tamin dalam tulisannya berkata, penghinaan ke atas negara bukan kali pertama berlaku kerana sebelum ini Jalur Gemilang, bahasa kebangsaan, agama rasmi Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong turut menjadi mangsa individu-individu tidak bertanggungjawab.
“Buat dulu, lepas tu senang-senang minta maaf. Kerajaan kena tegas, orang-orang macam ini lucutkan sahaja kerakyatannya. Ada pun tidak menguntungkan negara,” tegasnya.
Berpendapat sama, Aizat Abdul Rashid berkata: “Pasang bendera terbalik minta maaf. Pasang bendera yang bukan Jalur Gemilang minta maaf. Ini Jata Negara dipermainkan nak minta maaf juga?
“Cukup-cukup. Maruah negara diambil mudah dan diperlekehkan. Mereka semua ini harus dan wajib dihukum sekeras-kerasnya agar tahu menghormati negara kita yang kita yang tercinta.
“Biar hukuman itu menjadi pengajaran kepada mereka yang berniat kurang terhadap Yang di-Pertuan Agong dan ketuanan orang Melayu. Berikan pengajaran dan hukuman yang setimpal dengan apa yang mereka lakukan,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/gesa-lucut-kerakyatan-penghina-jata.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Dukung Perlembagaan Kenapa Bela Penghina Jata Negara

Dap Dukung Perlembagaan Kenapa Bela Penghina Jata Negara

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 303 hits
Kata kata sekadar manis hanya dimulut jahat dalam tindakanBANGI 11 Zulkaedah 1441H Jumaat Sikap talam dua muka yang dipamerkan DAP berhubung isu penghinaan terhadap Jata Negara tidak boleh diterima dan amat mengecewakan Ahli Jawatankuasa Pu...
Pejabat Syarikat Penerbitan Buku Rebirth Yang Menghina Jata Negara Di Serbu Pdrm

Pejabat Syarikat Penerbitan Buku Rebirth Yang Menghina Jata Negara Di Serbu Pdrm

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 767 hits
Dalam satu sidang media pada 29 Jun 2020 Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Komisioner Mior Faridalathrash Wahid mengesahkan semua yang terbabit dalam pengeluaran buku Rebirth Reformasi Resistance And Hope In New Malaysia...
Design Hina Jata Negara Pernah Dipamer Secara Public Zaman Pemerintahan Bn

Design Hina Jata Negara Pernah Dipamer Secara Public Zaman Pemerintahan Bn

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 533 hits
Bagi yang tak tahu artwork yg digunakan sebagai design kulit buku yg didakwa menghina Jata Negara sebenarnya sebuah oil painting lama Pernah dipamerkan dalam sebuah art exhibition yg terbuka pada orang awam di sebuah galeri di KL 6 tahun du...
Polis Panggil Pihak Penerbitan Buku Hina Jata Negara

Polis Panggil Pihak Penerbitan Buku Hina Jata Negara

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 399 hits
HARAKAH DAILY KUALA LUMPUR Polis Bukit Aman membuka kertas siasatan berhubung penerbitan buku tulisan Kean Wong yang didakwa menghina Jata Negara Timbalan Pengarah Siasatan dan Perundangan Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Deputi Komision...
Kulit Buku Hina Jata Negara Yang Sebenarnya

Kulit Buku Hina Jata Negara Yang Sebenarnya

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 731 hits
Pengarah syarikat penerbitan Gerakbudaya Chong Ton Sin dan penerbit buku mohon maaf berhubung kulit buku yang menghina Jata Negara Tapi alasan yang diberikannya tidak masuk akal Satu kami memang tidak sengaja mahu hina atau apa apa Kedua wa...
Tidak Berniat Untuk Hina Jata Negara Penerbit Buku Mohon Maaf

Tidak Berniat Untuk Hina Jata Negara Penerbit Buku Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 2012 hits
KUALA LUMPUR Penerbit buku yang menimbulkan kontroversi selepas gambar pada kulit buku terbitannya dikatakan menghina logo Jata Negara meminta maaf sekiranya ada pihak yang tersinggung dengan perkara itu Chong Ton Sin yang juga pengarah dan...
Hina Jata Negara Rakyat Tolak Permohonan Maaf Penerbit

Hina Jata Negara Rakyat Tolak Permohonan Maaf Penerbit

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 323 hits
Kenakan juga tindakan terhadap penulis kerana bersubahat BANGI Permohonan maaf penerbit buku yang menghina Jata Negara tidak akan diterima sehingga semua pihak yang terbabit dalam isu kontroversi itu dikenakan tindakan tegas oleh pihak berk...
Kdn Wartakan Larangan Buku Menyerupai Jata Negara

Kdn Wartakan Larangan Buku Menyerupai Jata Negara

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 506 hits
Kementerian Dalam Negeri hari ini mewartakan larangan terhadap buku Rebirth Reformasi Resistance and Hope in New Malaysia susulan kontroversi mengenai imej pada kulit buku itu yang dikatakan menyerupai Jata Negara Menteri Dalam Negeri Hamza...
Kdn Haramkan Buku Dengan Karya Seni Mirip Jata Negara

Kdn Haramkan Buku Dengan Karya Seni Mirip Jata Negara

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 303 hits
Buku bertajuk Rebirth Reformasi Resistance and Hope in New Malaysia dengan penghias muka depan mempamerkan karya seni mirip jata negara yang didakwa diubah suai PETALING JAYA Kementerian Dalam Negeri mengharamkan buku bertajuk Rebirth Refor...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa