Geng Nicky Superitenden Antara 10 Pegawai Polis 2 Sprm Ditahan





JOHOR BAHRU: Seramai 12 pegawai penguat kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ditahan dalam Op Pelican 3.0 Fasa 2 yang dijalankan Polis Johor antara 21 April hingga semalam.
Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, operasi itu dijalankan di sekitar Kuala Lumpur, Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan.

Jelas beliau, penahanan 12 pegawai itu merupakan tangkapan pertama melibatkan pegawai penguat kuasa yang disyaki terlibat dengan kegiatan ‘Geng Nicky’.
“Ini susulan sidang akhbar oleh Ketua Polis, Tan Sri Abdul Hamid Bador baru-baru ini yang mendedahkan seramai 34 pegawai dan anggota penguat kuasa dipercayai terlibat dengan geng berkenaan.
“Satu operasi telah dijalankan di mana seramai 12 pegawai penguat kuasa berusia antara 36 hingga 49 tahun ditahan melibatkan 10 pegawai polis dan dua pegawai SPRM,” katanya pada sidang akhbar khas di Ibu pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di sini hari ini.
Tambah Ayob Khan, pegawai polis yang ditahan membabitkan dua yang bertugas di Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) dan Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman dengan jawatan Superintenden dan Inspektor.
“Empat ditahan di IPK Selangor, membabitkan seorang Deputi Superitenden Polis (DSP), seorang Asisten Superintenden Polis (ASP) dan dua Inspektor yang bertugas di JSJ, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN), Cawangan Khas dan di Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya.
“Sementara di IPK Melaka membabitkan seorang DSP, diikuti IPK Kuala Lumpur melibatkan dua ASP dan seorang Inspektor di IPK Negeri Sembilan. Turut ditahan adalah seorang Penolong Pesuruhjaya dan seorang Penguasa SPRM yang bertugas di Putrajaya,” katanya.
Ayob Khan berkata, perkembangan itu menyaksikan seramai 64 suspek telah ditahan membabitkan orang awam dan pegawai penguat kuasa yang dipercayai terlibat jenayah terancang ‘Geng Nicky’.
“Siasatan kini dijalankan di bawah Seksyen 130V Kanun Keseksaan hingga Seksyen 130ZB Kanun Keseksaan Bab VIB Jenayah Terancang Kanun Keseksaan dan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).
“Kesemua mereka yang ditahan dibawah akta ini akan dikenakan reman selama 28 hari,” jelasnya.
Sementara itu beliau percaya penahanan terbaharu ini akan membantu pihaknya dalam usaha menjejak ketua geng berkenaan iaitu Nicky Liow Soon Hee yang dilucutkan gelaran Datuk Seri oleh Istana Pahang, baru-baru ini.
Pada Rabu minggu lalu, seorang pegawai polis berusia 40 tahun berpangkat ASP yang bertugas di sebuah IPD di Kuala Lumpur turut ditahan bagi membantu siasatan terhadap penglibatan geng tersebut, menjadikan keseluruhan 13 pegawai polis ditangkap setakat ini lapor Utusan Malaysia


Sementara itu Sinar Harian melaporkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan penahanan dua pegawainya yang dipercayai terlibat dengan jenayah terancang, Geng Nicky.
Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Azam Baki dalam kenyataannya berkata, pihaknya telah memberi kerjasama kepada polis dengan menyerahkan kedua-dua pegawai berkenaan bagi membantu siasatan.
"Saya memandang serius dan tidak akan berkompromi dalam hal ini malah akan menyerahkan lagi mana-mana pegawai SPRM sekiranya ada yang terlibat," katanya pada Selasa.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/04/superitenden-antara-10-pegawai-polis-2.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Polis 2 Pegawai Sprm Disyaki Terlibat Geng Nicky Ditahan

10 Polis 2 Pegawai Sprm Disyaki Terlibat Geng Nicky Ditahan

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 132 hits
Seramai 12 pegawai penguat kuasa disyaki terlibat dalam kegiatan jenayah terancang yang didalangi ahli perniagaan Nicky Liow Soon Hee ditahan di beberapa negeri setakat hari ini Ketua Polis Johor Ayob Khan Mydin Pitchay berkata mereka yang ...
Geng Nicky 10 Pegawai Polis Ditahan Termasuk 1 Dari Tatatertib Bukit Aman

Geng Nicky 10 Pegawai Polis Ditahan Termasuk 1 Dari Tatatertib Bukit Aman

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 143 hits
April 27 2021 Ketua Polis Johor Ayob Khan Mydin Pitchay JOHOR BAHRU Polis menahan 10 pegawai sendiri termasuk seorang dari Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman dalam operasi terhadap Geng Nicky di serata negara kata Ketua Pol...
Pegawai Polis Dikaitkan Geng Nicky Disiasat Di Bawah Jenayah Terancang

Pegawai Polis Dikaitkan Geng Nicky Disiasat Di Bawah Jenayah Terancang

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 192 hits
MALAYSIAKINIPolis Johor tidak akan menyerahkan nama pegawai mereka yang dikaitkan dengan ketua geng dalam buruan Nicky Liow Soon Hee kepada Jabatan Integriti dan Pematuhan Piawaian polis sebaliknya akan mengambil tindakan di bawah kesalahan...
Geng Nicky Asisten Superintenden Polis Ditahan

Geng Nicky Asisten Superintenden Polis Ditahan

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 138 hits
Oleh Mohd Shariza Abdullah PETALING JAYA Seorang pegawai kanan berpangkat Asisten Superintenden Polis ditahan bagi membantu siasatan berhubung kumpulan jenayah terancang diketuai ahli perniagaan Datuk Seri Nicky Liow Soon Hee Pegawai berusi...
Polis Buru Individu Sebar Maklumat 12 Pegawai Penguat Kuasa Yang Ditahan

Polis Buru Individu Sebar Maklumat 12 Pegawai Penguat Kuasa Yang Ditahan

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 139 hits
2 474 total views 2 474 views today JOHOR BAHRU Polis melancarkan gerakan memburu individu yang menyebarluaskan senarai nama 12 pegawai penguat kuasa yang ditahan kerana dipercayai terbabit dengan kegiatan jenayah Geng Nicky Ketua Polis Joh...
Dsp Asp Antara 34 Anggota Jadi Tali Barut Geng Nicky

Dsp Asp Antara 34 Anggota Jadi Tali Barut Geng Nicky

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 389 hits
PETALING JAYA Deputi Superintenden Polis dan Asisten Superintenden Polis antara kira kira 34 nama anggota dan pegawai polis yang telah dikenal pasti menjadi tali barut kumpulan jenayah terancang diketuai ahli perniagaan Datuk Seri Nicky Lio...
Pemerasan Seorang Pegawai 3 Anggota Polis Ditahan

Pemerasan Seorang Pegawai 3 Anggota Polis Ditahan

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 217 hits
PEMERASAN SEORANG PEGAWAI 3 ANGGOTA POLIS DITAHAN JOHOR BAHRU Sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua Perumpamaan itu sesuai ditujukan kepada seorang pegawai dan tiga anggota polis yang dipercayai sudah lama melakukan jen...
Senarai Nama Pegawai Lindungi Geng Nickey Tiada Kena Mengena Dengan Polis Johor

Senarai Nama Pegawai Lindungi Geng Nickey Tiada Kena Mengena Dengan Polis Johor

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 200 hits
Johor Bahru Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay menafikan Senarai nama pegawai polis yang tular didakwa melindungi kegiatan terancang Geng Nicky yang diketuai Datuk Seri Nicky Liow Woon Hee mempunyai kaitan dengan siasatannya Be...
Geng Nicky Polis Johor Tahan Asp Polis Kl Bawah Sosma

Geng Nicky Polis Johor Tahan Asp Polis Kl Bawah Sosma

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 216 hits
JOHOR BAHRU Seorang pegawai kanan polis berpangkat Asisten Superintendan ditahan bagi membantu siasatan berhubung kumpulan jenayah terancang yang diketuai ahli perniagaan buruan Datuk Seri Nicky Liow Soon Hee Menurut sumber pegawai yang dit...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita