Gara Gara Nak Jadi Polis Moral Mp Permatang Pauh Dikecam Netizen



Ini apa yang dinyatakan oleh Ahli Parlimen Permatang Pauh dari PAS, Ustaz Muhammad Fawwaz Mohamad Jan tentang promosi jualan arak di ruang legar kompleks beli belah Sunway Carnival Mall, Seberang Jaya yang dipetik dari Harakahdaily
Katanya..
Saya mendapat beberapa laporan dan aduan bahawa satu promosi secara besar-besaran berkaitan jualan arak jenama Carlsberg di ruang legar Sunway Carnival Mall, Seberang Jaya.
Aduan-aduan tersebut adalah dari pengunjung-pengunjung Muslim ke Sunway Carnival Mall dan menimbulkan rasa ketidakselesaan di kalangan mereka.
Mempromosikan secara besar-besaran dan jualan terbuka begini juga ibarat mencabar sensitiviti umat Islam yang sensitif dengan arak.
Selain itu, umum mengetahui arak memabukkan dan mengundang permasalahan besar sementelahan banyak kes-kes jenayah jalan raya yang meragut nyawa disebabkan oleh pemandu mabuk.
Jika dikaitkan khusus dan implikasi di atas, Sunway Carnival Mall mempromosi arak untuk orang mabuk dan dibaratkan mempromosi jenayah jalan raya yang akan meragut nyawa orang lain lagi.
Oleh itu, mengambil kira natijah arak yang memabukkan tidak mendatangkan faedah malah masalah, justeru saya Ahli Parlimen Permatang Pauh yang mana Sunway Carnival Mall juga di bawah kawasan Parlimen saya membantah sekerasnya penjualan arak secara terbuka dan bertindak untuk menutup promosi tersebut dengan kadar segera.
Akhir sekali, menjaga sensitiviti umat Islam dan agama Islam sebagai agama rasmi negara ini sepatutnya menjadi keutamaan mana-mana entiti.
Mempromosi arak juga berselisihan dengan prinsip Rukun Negara yang ke-5 iaitu Kesopanan dan Kesusilaan.
Jelas arak yang memabukkan manusia ini akan menghilangkan rasa waras dan pertimbangan selepas dari meminumnya kemudian akan melakukan perkara tidak sopan.
Benarkah pengunjung-pengunjung berugama Islam ke Sunway Carnival Mall itu rasa tidak selesa dengan promosi diruang legar tersebut? sedangkan ruang legar itu langsung tidak boleh digunakan untuk memaksa semua pengunjung Mall itu melalui menerusinya untuk ke lain-lain kedai?
Atau ianya menyebabkan penyokong PAS yang tidak selesa dengan promosi tersebut?
Maka tak hairanlah jika Twitter Fawwaz yang menyiarkan kenyataan diatas dihujani pelbagai balasan yang mempertikaikan kenyataannya di atas itu..
Antaranya..
"My dad was the authorized agent for Tiger beer before he retired from Biz… Not only i dont turn out to be an alcoholic, I also dont like it & rarely take it… Is all about your own choice… Only coward like blaming… Or this is the only way to make u relevant? - Peng Seong, the one @Cashisnotking1"Dah tau diri tu muslim, buat apa pegi menyibuk kat tempat kapiaq nak beli arak? Takkan tengok arak pun terliur? - wirajebat @daswira"Salam brader, mall owned by non-muslim, promoted by non-muslim towards non-muslim society. TERPALING... (tolong sambung) dah kenapa? Kamu Agama Kamu, Aku Agama Aku, susahkah? - Asri Sapfie @AsriSapfie"Dah tau diri tu muslim, buat apa pegi menyibuk kat tempat kapiaq nak beli arak? Takkan tengok arak pun terliur? - wirajebat@daswira"Kedai arak tu ada buat minum2 ka utk orang islam? Takdak kan. Hang dok kaluit pi kacau buat apa. Islam itu rahmat untuk semua agama, bukan utk hang ja. Benda bangang juga hang nak tunjuk.
"Fawwaz, hang ni nak beragama tapi jangan jadi jumud sangat.- Musafir Rindu. @elameenrahmeet
Lagi.. sila lihat di SINI
Sebenarnya menurut seorang Pegawai Kerajaan Negeri Pulau Pinang..
"Penjualan minuman bir secara terbuka di sebuah pusat beli-belah di Perai sempena sambutan Tahun Baharu Cina berkemungkinan besar mematuhi undang-undang.
"Penjualan alkohol kepada umum juga memerlukan lesen dikeluarkan jabatan pelesenan eksais negeri, yang bersidang tiga kali setahun untuk meneliti permohonan seumpama itu.
"Lesen berkenaan sah untuk tempoh setahun dan melalui proses saringan teliti oleh pegawai penguatkuasaan termasuk polis, bagi menentukan kesesuaian lokasi jualan, kata pegawai berkenaan.
“Lembaga perlesenan eksais negeri meneliti ratusan permohonan pada setiap sesi. Ia pernah menolak penjualan minuman beralkohol di kawasan penduduk atau yang dilihat mengganggu orang lain.
“Ini dibuat selepas perbincangan dengan polis, jabatan kastam, serta pihak majlis perbandaran,” katanya lapor FMT
Bukan mudah nak dapat kebenaran jual arak tu.. banyak pihak yang terlibat untuk membolehkan kebenaran diberikan,.. tiba-tiba Fawwaz ni jadi lebih pandai pulak dari semua di atas tu.

Kesimpulannya inilah yang pengundi Permatang Pauh dapat bila orang kurang cerdik dipilih sebagai Ahli Parlimen.

Bukan kerana dia hebat tapi kerana lemahnya Jentera Pilihanraya PKR Permatang Pauh dalam menghadapi PRU yang lalu..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/01/gara-gara-nak-jadi-polis-moral-mp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerana Kod Pemakaian Wanita Polis Moral Pentadbiran Iran Dikatakan Tegang

Kerana Kod Pemakaian Wanita Polis Moral Pentadbiran Iran Dikatakan Tegang

papar berkaitan - pada 9/1/2023 - jumlah : 84 hits
Pentadbiran Iran dilihat berpecah dalam tindak balasnya terhadap protes besar besaran sejak beberapa bulan lalu apabila beberapa kumpulan pemimpin mahu meneruskan hukuman berat sementara yang lain memberi isyarat perdamaian bagi meredakan k...
Lebai Pas Mp Permatang Pauh Mohon Maaf Kenyataan Kafir Ingin Jatuhkan Islam

Lebai Pas Mp Permatang Pauh Mohon Maaf Kenyataan Kafir Ingin Jatuhkan Islam

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 146 hits
MalaysiakiniAhli Parlimen Permatang Pauh Muhammad Fawwaz Mohamad Jan memohon maaf berhubung kenyataan yang dimuat naik di Facebooknya yang mendakwa orang kafir berusaha untuk menjatuhkan agama Islam Muhammad Fawwaz yang juga ketua Pemuda PA...
Semua Nak Cerita Suami Fatin Afeefa Tunjuk Love Bite Di Leher Netizen Husnuzon Sebenarnya Tanda Lahir

Semua Nak Cerita Suami Fatin Afeefa Tunjuk Love Bite Di Leher Netizen Husnuzon Sebenarnya Tanda Lahir

papar berkaitan - pada 8/1/2023 - jumlah : 177 hits
Satu video yang dimuat naik pasangan pengantin baru Fatin Afeefa dan suami Aliff Awang telah menjadi tular dan bahan bualan netizen hari ini Video siaran langsung TikTok itu dimuat naik setelah pasangan ini menerima permintaan daripada peng...
Hiburan Mangsa Tolong Saman Polis Buka Kertas Siasatan Isu Cctv Dalam Fitting Room Netizen Gesa Boikot

Hiburan Mangsa Tolong Saman Polis Buka Kertas Siasatan Isu Cctv Dalam Fitting Room Netizen Gesa Boikot

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 270 hits
Hangat diperkatakan sejak semalam apabila seorang individu telah membongkar aktiviti mengendap oleh individu tidak bertanggungjawab yang bertindak memasang kamera litar tertutup dalam bilik persalinan sebuah butik terkenal di Ibu Kota serta...
Hiburan Kau Bukan Sempurna Pun Nak Hina Anak Aku Aliff Syukri Tak Kisah Komen Jahat Netizen Terhadap Anaknya Asalkan

Hiburan Kau Bukan Sempurna Pun Nak Hina Anak Aku Aliff Syukri Tak Kisah Komen Jahat Netizen Terhadap Anaknya Asalkan

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 201 hits
Usahawan Datuk Seri Aliff Syukri semalam telah tampil dengan satu rakaman video memberi respon terhadap komen yang dilontarkan kepada anaknya Menerusi video di TikTok itu seorang individu tidak dikenali telah berkata anak usahawan kosmetik ...
Takkan Nak Biar Bidadari Cantik Sedih Pemuda Kacak Tawar Diri Jadi Suami Baru Puteri Sarah Netizen Sokong

Takkan Nak Biar Bidadari Cantik Sedih Pemuda Kacak Tawar Diri Jadi Suami Baru Puteri Sarah Netizen Sokong

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 181 hits
Seorang jejaka di platform TikTok baru baru ini telah menjadi perhatian ramai setelah menawar diri untuk menjadi suami baru kepada pelakon Puteri Sarah Ia selepas pelakon berkenaan memaklumkan mahu bercerai dengan suami Syamsul Yusof kerana...
Beruntung Pengundi Permatang Pauh Pilih Fawwaz Sesuatu Yg Nurul Tidak Berani Lakukan

Beruntung Pengundi Permatang Pauh Pilih Fawwaz Sesuatu Yg Nurul Tidak Berani Lakukan

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 157 hits
ITU sebab kenapa perlu Melayu tolak DAP Dan sekutunya PKR AMANAH UMNO mereka hanya kawal tidak bersuara untuk SEMENTARA SEMENTARA belum jadi kerajaan dan dapat jawatan Akhirnya bila kepentingan mereka tergugat mereka SANGGUP tidak menghorma...
Isu Jual Arak Terbuka Presiden Gerakan Mohon Ustaz Fawwaz Didik Pengundi Permatang Pauh Hahaha

Isu Jual Arak Terbuka Presiden Gerakan Mohon Ustaz Fawwaz Didik Pengundi Permatang Pauh Hahaha

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 93 hits
Presiden Gerakan Datuk Dr Dominic Lau meminta isu promosi penjualan arak sempena perayaan Tahun Baharu Cina di sebuah pusat membeli belah di Seberang Jaya Pulau Pinang tidak terus dipolitikkan Lau berkata sebagai wakil rakyat di kawasan yan...
Hiburan Artikel Guide Anak Muda Elak Ditangkap Basah Dikecam Netizen

Hiburan Artikel Guide Anak Muda Elak Ditangkap Basah Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 8/1/2023 - jumlah : 144 hits
Sebuah portal majalah hiburan baru baru ini menerima kecaman hebat pengguna media sosial gara gara memuat naik tips dan panduan untuk elak ditangkap basah oleh penguatkuasa terutamanya di musim cuti dan malam tahun baru misalnya Artikel ter...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta