Gaji Lepasan Ijazah Menurun Ke Paras Gaji Minimum



Gaji Lepasan Ijazah Menurun Ke Paras Gaji Minimum. Menterikonomi, Rafizi Ramli, mengungkapkan kebimbangan mengenai trend gaji permulaan bagi lepasan ijazah di negara ini yang semakin mendekati paras gaji minimum untuk pekerja tidak mahir, iaitu hanya RM1,500 sebulan.
Rafizi menekankan bahawa apabila terdapat perbezaan yang sangat kecil antara gaji minimum dan gaji lepasan ijazah, maka seharusnya gaji permulaan bagi lepasan ijazah dinaikkan dengan lebih signifikan untuk memastikan jurang yang jelas di antara kedua-duanya. – Sumber : Berita Harian
Bagi anda yang ingin mengikuti perkembangan isu semasa dalam negara Malaysia anda dialu-alukan untuk menyertai telegram rasmi kami iaitu sistem guru online:

Gaji Lepasan Ijazah Menurun Ke Paras Gaji Minimum Data awal statistik gaji menunjukkan bahawa kecenderungan tersebut sebenarnya menurun dan hampir menyamai gaji minimum.
“Data menunjukkan bahawa gaji minimum seolah-olah telah dijadikan sebagai acuan untuk membayar gaji, terutamanya bagi lepasan ijazah dan pekerja muda yang berkemahiran.
“Kehadiran fenomena ini memerlukan langkah dasar segera untuk mengatasi situasi ini,” katanya semasa melancarkan Laporan Statistik Upah Pekerja (Sektor Formal) Suku Pertama 2023 yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM).
Laporan Statistik Upah Pekerja (Sektor Formal) Suku Pertama 2023 disusun berdasarkan data pentadbiran yang diperoleh daripada agensi berkaitan.Penerbitan laporan ini merupakan pencapaian pertama yang menggunakan inisiatif kerangka Pembangunan Pangkalan Data Utama (PADU) yang melibatkan integrasi data pentadbiran yang pelbagai yang berkaitan dengan pasaran pekerjaan.
Laporan tersebut memberi tumpuan khusus kepada pekerja dalam sektor formal, memaparkan landskap tenaga kerja Malaysia, termasuk statistik upah yang dibayar semasa tempoh rujukan.
Upah yang dicatat dalam laporan ini merujuk kepada semua bentuk ganjaran berbentuk wang, termasuk bonus, komisen, dan elaun yang dibayar kepada pekerja untuk kerja yang dilakukan pada tempoh rujukan.
Pihak Kerajaan Akan Memulakan Perbincangan Rafizi berkata bahawa perkara ini akan dibincangkan secara lebih mendalam dan akan menjadi fokus utama dalam Kementerian Ekonomi.
“Kami baru sahaja membicarakannya sekarang kerana kami perlu mengumpulkan data dan mendapatkan maklumat yang tepat mengenai keadaan gaji beberapa bulan lalu.
“Sekarang, kami yakin dengan diagnosis. Kami yakin bahawa memang terdapat masalah dengan gaji. Ini bukan hanya perkara yang bual-bual sahaja. Sekarang, ia telah disahkan oleh data. Kami akan memberi tumpuan kepada perkara ini,” katanya.
Kenaikan Gaji Adalah Matlamat Madani Rafizi juga menegaskan komitmen Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang jelas mengenai kadar gaji rakyat, dan ini merupakan sebahagian daripada teras utama Ekonomi MADANI, iaitu meningkatkan batasan.
Beliau menyatakan bahawa hal ini berkaitan dengan batas gaji permulaan dan gaji untuk golongan muda.
Rujuk Juga Artikel:
Cara Permohonan : Semakan Tuntutan Wang Tidak Dituntut (WTD) 2023 4 Kekosongan Jawatan Di Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) Permohonan Sekolah Khusus 2024 Semakan PKSK Online Tingkatan 1 dan; 4 82 Peratus Pekerja Formal  Bergaji Kurang Dari RM5,000! Dalam pembentangan tersebut, DOSM melaporkan bahawa 82 peratus pekerja sektor formal di negara ini menerima pendapatan kurang dari RM5,000, dengan 35 peratus daripadanya memperoleh pendapatan di bawah RM2,000 sebulan.
Laporan tersebut juga menunjukkan lebih dari 50 peratus pekerja sektor formal di negara ini menerima gaji di bawah RM3,000 pada Mac 2023.
Rafizi mengulas situasi tersebut dengan menyatakan bahawa data terkini menunjukkan bahawa pekerja sektor formal di negara ini mendapatkan gaji yang rendah, dan situasi ini amat mendukacitakan.
Katanya, lebih dari 50 peratus pekerja yang menerima gaji di bawah RM3,000 menunjukkan bahawa sebahagian besar pekerja sektor formal di negara ini berada di bawah paras gaji kehidupan yang wajar, iaitu RM3,047.
Beliau menambah bahawa median atau nilai tengah upah bulanan pada Mac 2023 bagi pekerja sektor formal adalah sebanyak RM2,600, menunjukkan peningkatan sebanyak 8.3 peratus berbanding RM2,400 pada tempoh yang sama tahun lalu, tetapi tidak jauh dari paras garis kemiskinan pada RM2,589.
Oleh itu, beliau menekankan perlunya pelaksanaan dasar gaji progresif untuk mengatasi masalah ini.
“Kami mengakui bahawa masalah gaji wujud. Oleh itu, perlukan restrukturisasi bukan hanya untuk merangsang pertumbuhan dan pelaburan, tetapi untuk mencerminkan kehidupan harian tenaga kerja melalui pertumbuhan dan pelaburan yang terancang,” katanya.
Rafizi menyatakan bahawa dasar atau model gaji progresif akan dibentangkan kepada Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) yang diketuai oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Isnin ini untuk mendapatkan keputusan dasar sebelum pelaksanaannya.
Beliau juga menyatakan bahawa syarikat-syarikat kecil dan sederhana dengan pekerja kurang daripada 50 orang telah dimaklumkan tentang dasar atau model gaji progresif yang akan dikemukakan. Rafizi menyatakan bahawa respons daripada sesi libat urus sebelum ini sangat positif, tetapi mereka berharap ada komitmen daripada kerajaan dengan menyediakan peruntukkan khusus setiap tahun untuk menyokong pelaksanaan dasar tersebut.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/08/gaji-lepasan-ijazah-menurun-ke-paras-gaji-minimum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasaran Global Menantikan Data Cpi Saham Menurun Dan Dolar Berada Di Bawah Tekanan Susulan Situasi Di China

Pasaran Global Menantikan Data Cpi Saham Menurun Dan Dolar Berada Di Bawah Tekanan Susulan Situasi Di China

papar berkaitan - pada 10/8/2023 - jumlah : 83 hits
Sementara itu dolar menghadapi tekanan menerusi berita dari China Laporan menunjukkan bahawa ekonomi China mengalami deflasi menyebabkan kebimbangan di kalangan peserta pasaran Pasaran saham Eropah mendapat sokongan ekoran daripada jaminan ...
Gang Loklaq Tipu Orang Kampung Ijazah Palesu

Gang Loklaq Tipu Orang Kampung Ijazah Palesu

papar berkaitan - pada 31/7/2023 - jumlah : 185 hits
Keempat empat mereka dinyatakan sebagai mempunyai MBA dari Marshall University Huntington USA Kemudian mereka jelaskan yang ada kesilapan teknikal dalam paparan skrin di majlis pengisytiharan calon Jadi sekarang siapakah sebenarnya yang ada...
Peringkat Pengajian Di Malaysia Selepas Spm Sijil Diploma Ijazah Sarjana Dan Phd

Peringkat Pengajian Di Malaysia Selepas Spm Sijil Diploma Ijazah Sarjana Dan Phd

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 207 hits
Kemana hala tuju selepas SPM Walau apa jua keputusan SPM pastinya semua ingin sambung belajar di mana mana Institusi Pengajian Tinggi Awam mahupun Institusi Pengajian Tinggi Swasta 5 Peringkat Pengajian di Malaysia selepas SPMPengajian Di M...
Potong Gaji Kastam Dan Mat Maslan Dulu Lah Apa Pasal Bazir Duit Rakyat Kalau Kastam Tak Tahu Buat Kerja

Potong Gaji Kastam Dan Mat Maslan Dulu Lah Apa Pasal Bazir Duit Rakyat Kalau Kastam Tak Tahu Buat Kerja

papar berkaitan - pada 23/7/2023 - jumlah : 167 hits
Kalau nilai rampasan adalah RM1 0 juta maka pemberi maklumat akan dapat RM100 000 Aiwa Aiwa Itu adalah duit kita duit rakyat Senang saja Mat Maslan nak bagi free daripada duit rakyat Hello Mat Maslan IQ 3 85 why not kau potong gaji Menteri ...
Kemas Kini Btc Untuk 01 Ogos 2023 Penembusan Harga Pada Corak Segi Tiga Menurun

Kemas Kini Btc Untuk 01 Ogos 2023 Penembusan Harga Pada Corak Segi Tiga Menurun

papar berkaitan - pada 1/8/2023 - jumlah : 224 hits
Analisis teknikal BTC USD telah diniagakan dalam trend menurun dan saya mendapati bahawa terdapat penembusan harga pada corak segi tiga simetri yang merupakan isyarat baik untuk penurunan harga selanjutnya Disebabkan terdapat momentum penur...
Jumlah Kes Covid 19 Menurun 20 Kata Kkm

Jumlah Kes Covid 19 Menurun 20 Kata Kkm

papar berkaitan - pada 29/7/2023 - jumlah : 125 hits
JUMLAH kes Covid 19 berkurangan 20 peratus pada Minggu Epidemiologi ke 29 iaitu bagi tempoh 16 hingga 22 Julai kepada 958 kes berbanding 1 202 kes yang dilaporkan pada minggu sebelumnya Kementerian Kesihatan memaklumkan kadar kemasuka
Rating Kian Menurun Penonton Jelek King The Land Penuh Babak Ciuman Sahaja Kini

Rating Kian Menurun Penonton Jelek King The Land Penuh Babak Ciuman Sahaja Kini

papar berkaitan - pada 23/7/2023 - jumlah : 212 hits
Adakah drama King The Land dapat mengekalkan popularitinya hingga ke penghujung nanti ARTIKEL BERKAITAN Untuk pengetahuan drama yang turut bersiaran di Netflix ini membawa kisah lelaki kaya yang bencikan senyuman mula mengubah persepsinya s...
Usdjpy H4 Menurun Ke Sokongan Pertama

Usdjpy H4 Menurun Ke Sokongan Pertama

papar berkaitan - pada 24/7/2023 - jumlah : 78 hits
Carta USD JPY menunjukkan momentum penurunan harga dengan reaksi penurunan harga berpotensi berlaku pada tahap rintangan pertama pada 142 27 yang sejajar dengan rintangan penarikan semula harga pada 61 80 anjakan Fibonacci Jika harga berger...
Eurusd H4 Pembalikan Menurun Berpotensi

Eurusd H4 Pembalikan Menurun Berpotensi

papar berkaitan - pada 27/7/2023 - jumlah : 124 hits
Instrumen EURUSD pada masa ini adalah menaik dengan jangkaan jangka pendek menunjukkan kemungkinan penurunan ke tahap sokongan pertama sebelum melantun ke arah rintangan pertama Sokongan pertama pada 1 1096 dianggap baik sebagai penarikan s...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Bitcoin Bull Market Is Over

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm

Palestin Hancur M Sia Masih Konsert S Norhaliza



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Menyemai Literasi Di Era Artificiai Intelligence

Pemandu E Hailing Didakwa Heret Penumpang Keluar Tinggalkan Di Tengah Lebuh Raya

Happy Birthday Rania Izzara Turns One

Kerajaan Tak Kawal Tiktok Kementerian Komunikasi

42 Wanita Warga Asing Ditahan Dalam Op Noda Khas Di Seremban