Gagalkah Misi Antarabangsa Guna Bahasa Melayu


SATU rencana disiarkan dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris semalam keseluruhannya mempersoalkan keputusan dan langkah Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk mengangkat bahasa Melayu di peringkat antarabangsa. Sandaran hujahnya ialah pendapat beberapa orang pegawai diplomat yang tidak pula disebut namanya.

Keraguan tentang keupayaan bahasa Melayu atau lebih tepat tidak perlunya bahasa kebangsaan digunakan di peringkat antarabangsa bukan sikap dan pendirian baharu.

Hujah bahawa dunia kini dunia kosmopolitan dan bahasa Inggeris sudah begitu selesa digunakan sekian lama untuk perhubungan antarabangsa sudah menjadi klise dan ‘kepercayaan’ basi dalam beberapa hal karut. Saya katakan karut kerana di dunia, bukan hanya bahasa Inggeris yang kerap digunakan tetapi banyak bahasa lain seperti bahasa Perancis, Jerman, Rusia, Belanda, Swiss, Sepanyol, Mandarin dan Arab.
Hujah pertama yang digunakan oleh penulis terbabit untuk menolak penggunaan bahasa kebangsaan di peringkat antarabangsa ialah kerana di mana-mana mesyuarat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dikatakan hanya enam bahasa rasmi disediakan terjemahan serentak. Bagaimanapun, ini sebenarnya hanya isu teknikal.

Penulis itu sendiri mengatakan kemudahan terjemahan diberikan jika pemakluman awal diberikan dan negara terbabit sanggup membayar kos terjemahan. Demi maruah negara, adakah kos terjemahan yang merupakan satu bentuk pelaburan negara tidak boleh diperuntukkan? Saya maklum bahawa negara-negara yang menggunakan bahasa kebangsaan masing-masing mengambil langkah sedemikian. Bahkan peratusan negara menggunakan bahasa kebangsaan lebih tinggi daripada yang menggunakan bahasa Inggeris.

Hujah kedua pula disandarkan kepada pendapat seorang diplomat muda bahawa keputusan Perdana Menteri untuk mencadangkan bahasa Melayu sebagai bahasa ASEAN kononnya merupakan satu keputusan yang dibuat secara tergesa-gesa, iaitu hanya sesudah lawatan ke beberapa negara ASEAN.

Diplomat muda dan penulis itu mungkin tidak menyedari cadangan untuk mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa ASEAN telah bergema sejak 1980-an dalam kalangan sarjana dan persatuan di Malaysia, Indonesia, Brunei bahkan Filipina.

Dalam Sidang Tahunan Majlis Bahasa Brunei-Indonesia-Malaysia (MABBIM) pun cadangan itu saban tahun dijadikan resolusi. Untuk makluman, MABBIM turut disertai Singapura dan Thailand sebagai pemerhati.

MASTERA
Begitu juga Majlis Sastera Asia Tenggara (MASTERA) yang merupakan sebuah majlis yang merancang dan memantau perkembangan sastera Melayu/Indonesia di rantau ini. Penubuhan MASTERA dipersetujui pada asasnya oleh tiga negara pendiri iaitu Brunei, Indonesia dan Malaysia dalam Kongres Bahasa Melayu Sedunia pada 25 Ogos 1995.

Soal sejak penubuhannya pada 1967, segala dokumen ASEAN adalah dalam bahasa Inggeris tidak menghalang cadangan untuk menerima bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi kedua ASEAN. Ini kerana secara realitinya wujud 300 juta orang penutur bahasa Melayu di sejumlah besar negara ASEAN iaitu Malaysia, Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand, Filipina, Kemboja, Vietnam, Laos, Myanmar dan Timor Leste.

Pandangan bahawa tidak perlu tradisi berbahasa Inggeris dalam ASEAN ditukar menurut perkembangan dan keperluan ialah pandangan dan sikap jumud.

Pendapat bahawa penggunaan bahasa selain bahasa Inggeris akan mengurangkan kecekapan komunikasi peringkat antarabangsa adalah jelas meleset. Sekian banyak negara menggunakan bahasa kebangsaan dalam mesyuarat atau forum antarabangsa dalam bahasa masing-masing dan diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris atau bahasa lain. Adakah negara-negara itu gagal dalam misi antarabangsa mereka?

Saya ada pengalaman yang sahih kerana dihantar oleh kerajaan bertugas di universiti di China selama lebih lima tahun. Semua mesyuarat dengan wakil negara asing berlangsung dalam bahasa Mandarin sebagai bahasa kebangsaan dan diterjemahkan ke dalam bahasa negara tamu (Arab, Sepanyol, Turki, Thailand, Belanda dan lain-lain).

Adakah penulis tadi hendak mengatakan China gagal di peringkat antarabangsa sebagai kuasa gergasi ekonomi dunia?

PATRIOTIK
Saya juga ada pengalaman di Jepun, Korea Selatan, Indonesia bahkan beberapa negara Eropah yang mengutamakan bahasa kebangsaan masing-masing.

Penilaian peribadi bahawa penguasaan bahasa Inggeris yang sederhana mendorong Perdana Menteri mengusulkan penggunaan bahasa Melayu di peringkat antarabangsa ialah pandangan nakal yang tidak objektif dan kehilangan arah. Warganegara Malaysia sepatutnya berbangga mempunyai pemimpin yang berusaha melonjakkan maruah negara termasuk melalui bahasa negara.

Pemimpin negara yang bahasa Inggerisnya sehebat penutur jati bahasa Inggeris sekalipun wajar bersifat patriotik dengan mengangkat asas jati diri negara. Jika bahasa Inggerisnya tidak setara dengan penutur jati bahasa itu, sebenarnya tidak ada sebab untuk kita berasa rendah diri kerana bukan semua pemimpin dunia menguasai bahasa asing dengan cukup baik. Kualiti kepemimpinanlah yang utama termasuk usaha mengangkat maruah negara di mata dunia. Bahasa asing perlu dikuasai dan perlu digunakan di tempatnya yang wajar tetapi bukan penghalang usaha mengangkat martabat bahasa negara.

Demikian juga prasangka bahawa usaha memartabatkan penggunaan bahasa kebangsaan di peringkat antarabangsa hanya menjadi alat politik tidak wajar dijadikan hujah kerana ia adalah buruk sangka tanpa bukti semata-mata.

Semua pihak mesti membantu pemimpin menjayakan cita-cita ini pada saat ruang terbuka. Sikap anglophile tidak wajar mengaburkan mata hati kita.

Oleh: PROFESOR Datuk Seri Dr. Awang Sariyan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2022/03/gagalkah-misi-antarabangsa-guna-bahasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Setuju Pandangan Jumud Terhadap Martabat Bahasa Melayu

Tidak Setuju Pandangan Jumud Terhadap Martabat Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 167 hits
Rencana tulisan Mergawati Zulfakar bertajuk Lost In Translation yang tersiar dalam akhbar The Sunday Star kelmarin keseluruhannya mempersoalkan keputusan dan langkah Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk mengangkat Bahasa Mel...
Ismail Mahu Bahasa Melayu Jadi Bahasa Kedua Asean

Ismail Mahu Bahasa Melayu Jadi Bahasa Kedua Asean

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 127 hits
Ismail mahu Bahasa Melayu jadi bahasa kedua ASEAN Kerajaan akan mengadakan perbincangan bersama pemimpin ASEAN untuk cadangan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua rantau ini Ia dalam usaha memartabatkan bahasa ibunda ke peringkat a...
Sakit Hati Bahasa Melayu Masih Terpinggir

Sakit Hati Bahasa Melayu Masih Terpinggir

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 194 hits
AMAT sedih apabila promosi iklan Sukan Komanwel Sukan Paralimpik dan Sukan Asia yang disiarkan di televisyen swasta sebelum ini berbaur perkauman Sungguh menyakitkan hati Adakah mereka tak pandai berbahasa Melayu walaupun sepatah dua Adakah...
Bina Ayat Bahasa Melayu

Bina Ayat Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 229 hits
Hai kawan Tedi yang dikasihi semua Terima kasih kerana sudi membaca Selain sibuk dengan lukisan Tedi juga sedang sibuk membina ayat daripada perkataan perkataan yang telah dipilih oleh cikgu Bahasa Melayu seperti kulinari Tengoklah jika raj...
Hiburan Sudah Tiba Masanya Pelajar Asing Menuntut Dalam Negara Wajib Belajar Bahasa Melayu

Hiburan Sudah Tiba Masanya Pelajar Asing Menuntut Dalam Negara Wajib Belajar Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 188 hits
Baru baru ini Perdana Menteri Malaysia iaitu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata pelajar asing akan diwajibkan untuk pelajari Bahasa Melayu jika mereka berdaftar dalam universiti negara ini Menurut beliau Menteri Pengajian Tinggi Noraini...
Rupanya Boleh Keluarkan Duit Di Mesin Atm Tanpa Guna Kad Bank Mudah Saja Caranya

Rupanya Boleh Keluarkan Duit Di Mesin Atm Tanpa Guna Kad Bank Mudah Saja Caranya

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 218 hits
Rupanya boleh keluarkan duit di mesin ATM pun tanpa guna kad bank ini caranya Ada masa waktu rush nak keluar kita boleh pulak tertinggal beg duit dan kad bank kat rumah Dah sampai destinasi baru perasan Haha Kalau macam ni kita selalu patah...
Sakit Bersalin Bukan Main Main Doktor Terangkan Fungsi Epidural Kalau Perlu Jangan Takut Nak Guna

Sakit Bersalin Bukan Main Main Doktor Terangkan Fungsi Epidural Kalau Perlu Jangan Takut Nak Guna

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 126 hits
Sakit nak bersalin memang luar biasa Tak dapat digambarkan dengan kata kata Maka itu ada beberapa kaedah yang digunakan untuk mengurangkan sakit dan menjadi pelega buat ibu yang bakal bersalin Namun ada sesetengah keadaan yang membuatkan ki...
3 Resipi Mudah Sedap Kuih Biru Guna Pewarna Dari Bunga Telang

3 Resipi Mudah Sedap Kuih Biru Guna Pewarna Dari Bunga Telang

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 196 hits
Inginkan kelainan dalam menyajikan hidangan menu minum petang tanpa mengubah rasa Boleh cuba 3 resipi kuih biru yang menggunakan bunga telang Apa lagi korang boleh cuba idea dengan memanfaatkan bunya telang yang cantik warnanya tu ke dalam ...
Kerap Diberi Gajet Kanak Kanak Remaja Di Malaysia Lebih Gemar Bertutur Dalam Bahasa Indonesia

Kerap Diberi Gajet Kanak Kanak Remaja Di Malaysia Lebih Gemar Bertutur Dalam Bahasa Indonesia

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 270 hits
Kerap diberi gajet kanak kanak remaja di Malaysia lebih gemar bertutur dalam Bahasa IndonesiaTular di media sosial dakwaan seorang pengguna Twitter mengenai kanak kanak atau remaja di Malaysia kini lebih kerap menggunakan Bahasa Indonesia b...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

New Found Hope Icon S Nostalgic Honda Vf1000f Interceptor Restomod

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Saya Terkejut Lee Jehoon Titip Ucapan Penghargaan Penuh Dalam Bahasa Melayu Buat Peminat Malaysia

Australia Sekat Warga Israel

Kalau Aku Memang Tak Siasat Dah Tangkapnterus Nasib Siasat Tu Adil Namanya

Kelahiran Hawra Uqaira Kamal Adli Luah Rasa Sebak Dan Mohon Maaf Pada Uqasha

Mahu Cepat Dan Banyak

Battle Of Time Exists X Masdo Bakal Cetus Gelombang Kugiran Dua Era