Gagal Mendapat Simpati Umno Di Melaka Bersatu Ugut Tarik Sokongan Di Pusat



PETALING JAYA: Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) meminta UMNO mengkaji keputusannya bertanding sendirian pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka kerana tindakan itu boleh menjejaskan hubungan kedua-dua parti di peringkat ke­rajaan Pusat.
Sumber dalaman Bersatu berkata sekiranya krisis UMNO dan Bersatu di Melaka berterusan, parti itu sedia mengkaji soko­ngan terhadap kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam masa terdekat.
isu keputusan Umno bertanding solo antara perkara dibincangkan dalam mesyuar­at Bersatu di ibu pejabat parti berkenaan, dekat sini malam kelmarin.
Jika keadaan itu berlaku, kerajaan pimpinan Ismail Sabri akan tumbang kerana daripada 114 ahli Parlimen yang menyokong, sebanyak 37 daripadanya merupakan ahli Parlimen Bersatu.
Kata sumber itu, situasi itu akan mendorong Pilihan Raya Umum (PRU) lebih awal meskipun perjanjian persefahaman (MoU) antara kerajaan dan pembangkang yang dimeterai sebelum ini meletakkan syarat PRU tidak boleh diadakan sebelum Julai 2022.
“Kalau krisis dekat Melaka ni berterusan, UMNO masih nak bertanding solo, kita semua akan tarik sokongan daripada mereka.
“Kesannya, mungkin bubar lebih awal kali ni? Fikir sendirilah,” katanya.
Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi semasa bercakap kepada pemberita sebelum ini menegaskan, parti itu membuat keputusan tidak bekerjasama dengan Bersatu dalam PRN Melaka dan ia juga pendirian yang dibuat pada Perhimpunan Agung UMNO 2020 termasuk menetapkan keputusan parti tidak akan mengadakan kerjasama dengan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP pada PRU-15.
Bagaimanapun, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid dilaporkan berkata, perkara itu akan diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO.
Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) sepatutnya diadakan pada 2023 dengan mengambil kira cukup tempoh lima tahun satu penggal.
UMNO sebelum ini menarik sokongan terhadap bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang turut hilang majoriti sokongan ahli Parlimen menyebabkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinannya tumbang.
Tindakan UMNO yang turut disokong parti lain menyebabkan Muhyiddin tidak mempunyai pilihan meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri selepas cadangannya untuk membentuk kerjasama bipartisan turut tidak mendapat sokongan parti-parti politik.
Pemerhati politik turut meramalkan peluang UMNO untuk menang selesa dalam PRN Melaka adalah sukar sekiranya parti itu terus berpendirian untuk bertanding secara solo dan mengetepikan kerjasama politik dengan Bersatu dan Pas dalam PN.
Sebaliknya, mereka berpendapat pertemuan tiga penjuru hanya akan menguntungkan Pakatan Harapan (PH).
Gagal mendapat simpati UMNO di Melaka, Bersatu ugut tarik sokongan di Pusat
Baca Artikel Menarik :
Bersatu Arau sudah mati, Ketua Bahagian letak jawatan, keluar parti Ada jurulatih suka melawak lucah, 7 tahun kemudian terlibat kes rogol – Pandelela Rumah ustaz pula jadi sasaran toyol Apa kaitan Emma Maembong dengan Addy Kana? Adegan rogol Raja Farah, netizen simpati kepadanya Najib, anak dibenar tangguh pembayaran tunggakan cukai Gangguan seksual pegawai JAIS, Sajat perlu buktikan SAl-Quran dibakar, polis siasat kejadian DAP beri amaran pada Norhizam, ‘Pengkalan Batu tetap milik kami’ Cerita sampah Vida, Iqbal, mereka yang untung, kita dapat apa? Ibu gajah pijak mati buaya hendap anak Layari Laman Facebook MYKMU
UMNO Perlu Seiring Dan Tidak Ada Pilihan Lain Jayakan Kerajaan Hari Ini

The post Gagal mendapat simpati UMNO di Melaka, Bersatu ugut tarik sokongan di Pusat? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/24/gagal-mendapat-simpati-umno-di-melaka-bersatu-ugut-tarik-sokongan-di-pusat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bertembung Di Melaka Tapi Pn Tak Tarik Sokongan Di Pusat

Bertembung Di Melaka Tapi Pn Tak Tarik Sokongan Di Pusat

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 299 hits
AGENDA DAILY Perikatan Nasional kekal memberi sokongan kepada Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mentadbir negara Perikatan Nasional tidak akan menarik sokongan kepada Kerajaan Pusat pimpinan Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ism...
Selepas Zahid Tegaskan Tiada Kerjasama Umno Bersatu Muhyiddin Umum Pn Bertanding Di Semua 28 Kerusi Prn Melaka

Selepas Zahid Tegaskan Tiada Kerjasama Umno Bersatu Muhyiddin Umum Pn Bertanding Di Semua 28 Kerusi Prn Melaka

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 216 hits
Oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin GAMBAR Abd Razak Aid PERIKATAN Nasional berkemungkinan besar akan bertanding di semua 28 kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Melaka yang akan diadakan bulan depan Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddi...
Karier Zahid Bakal Berakhir Jika Umno Gagal Di Prn Melaka

Karier Zahid Bakal Berakhir Jika Umno Gagal Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 240 hits
Penganalisis berkata kedudukannya sebagai presiden Umno mungkin tergugat jika parti itu gagal memenangi Pilihan Raya Negeri Melaka Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi ketika menyampaikan ucapan dasar pada Persidangan Umno 2020 di Pusat Daganga...
Akan Adakah Perpaduan Umno Pas Bersatu Di Melaka

Akan Adakah Perpaduan Umno Pas Bersatu Di Melaka

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 178 hits
Sama sama mencari titik titik persamaan demi memperteguh ukhuwah kata Asyraf Wajdi dalam Facebooknya Namun Presiden UMNO Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilihat tidak teruja dengan apa yang disebut sebagai perpaduan oleh pemimpin PAS itu La...
Report Pas Deputy President Moots Six 14 Eight Formula To Win Melaka With Umno And Bersatu

Report Pas Deputy President Moots Six 14 Eight Formula To Win Melaka With Umno And Bersatu

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 250 hits
PAS deputy president Datuk Mohd Amar Nik Abdullah has proposed a formula for his party Umno and ally Bersatu that he says will provide the best outcome in next month s Melaka election and avoid a conflict of interest He said Umno should con...
Ph Boleh Tutup Buku Di Melaka Jika Umno Pas Bersatu Bersama Pn Mn Mampu Menang Dengan Selesa 21 Kerusi Dun

Ph Boleh Tutup Buku Di Melaka Jika Umno Pas Bersatu Bersama Pn Mn Mampu Menang Dengan Selesa 21 Kerusi Dun

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 281 hits
ismaweb net4 hours agoBANGI 17 Rabiulawal 1443H Ahad Pakatan Harapan diyakini akan tutup buku di Melaka sekiranya UMNO mahu bersama PAS dan Bersatu pada Pilihan Raya Negeri nanti kata Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali Beliau berkata Timbala...
Prn Melaka Tidak Akan Ada Kerjasama Umno Dan Bersatu Kata Zahid

Prn Melaka Tidak Akan Ada Kerjasama Umno Dan Bersatu Kata Zahid

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 265 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sekali lagi mengulangi pendirian parti itu untuk tidak mengadakan sebarang kerjasama dengan Bersatu meskipun tarikh Pilihan Raya Negeri Melaka sudah ditetapkan Katanya keputusan itu adalah muktama...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024

Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord

Kebenaran Lain Di Luar Pengadilan By Dr Rakib Dosen Akademi Dakwah