Fouziah Gous Ajar Magic Words Pada Anak Cara Positif Nak Bentuk Akhlak Mulia Si Kecil


Meskipun sibuk dengan rutin harian sebagai seorang pelakon, pengacara dan juga usahawan, ibu kepada Zeeshan Yusuf, 4 tahun dan Zaheen Yusof, 2 tahun, Datin Hajah Fouziah Gous tidak menjadikan itu alasan untuk mengabaikan keluarga tersayang.
“Kalau kita fikir kita tak ada masa dengan anak-anak kita akan jadi seperti apa yang kita fikirkan. Allah beri rezeki dekat saya bukan untuk saya simpan sendiri. Mungkin dalam rezeki saya juga ada terselit rezeki orang lain sebab itulah saya perlu ada pembantu untuk saya tak abaikan anak-anak saya.
“Contohnya kalau saya pergi gym, jika anak-anak tak tidur dan perlukan saya, saya bawa mereka bersama dengan bantuan pembantu. Kalau saya bersenam, mereka juga boleh buat aktiviti mereka di sana. Dekat ofis pun sama, saya tengah meeting atau ada perbincangan, saya boleh Nampak anak-anak saya. Itu cara saya spend time dengan anak-anak walaupun mempunyai rutin yang agak sibuk sepanjang hari.
“Cuma saya akan rasa bersalah bila saya langsung tak bercakap dengan anak-anak seharian. Jadi apa yang saya buat bila balik saya akan bercakap dengan mereka, bergurau, berborak terutamanya pada waktu malam. Itu cara saya luangkan masa bersama anak-anak. Begitu juga dengan suami, saya mungkin bukan seorang isteri yang selalu ada di rumah. Saya dan Zhaf kami berdua masih muda tapi kami saling berkomunikasi antara satu sama lain walaupun hanya call untuk tanya nak makan apa?

“Dalam usia yang masih muda ini, kami berdua mempunyai cita-cita yang sangat tinggi. Apa yang kami impikan untuk diri sendiri dan anak-anak terlalu tinggi, jadi untuk capai itu semua bukan mudah, jadi kami berdua kena usaha sama-sama. Tapi dalam waktu yang sama janganlah abaikan suami dan anak-anak.
“Pendek kata anak-anak memang selalu dengan saya. Kereta saya memang sentiasa penuh dengan barangan mereka, malah di pejabat juga turut ada bilik untuk mereka. Walaupun pejabat dekat, saya bawa juga mereka dan itulah cara saya luangkan bersama keluarga saya. Kalau suami balik rumah dia akan tanya jika saya masih di pejabat, dia juga akan sertai kami. Paling penting jangan bandingkan kehidupan kita dengan orang lain kerana hidup kita dan orang lain tak akan pernah sama.”
Ajar Anak ‘Magic Words’ dari rumah, bantu bentuk akhlak yang baik. Dua anaknya yang comel memang sangat baik. Menurut Fouziah, untuk mendidik anak-anak ia perlu bermula dengan positive mind.
“Semuanya bermula dengan positive mind. Didikan anak sangat penting, ajar anak dulu dengan magic words seperti terima kasih, tolong, Assalamualaikum, Hello, Syukur dan perkataan lain yang sepatutnya ada supaya bila dia ada attitude yang ada yang positif. Bila dia membesar dengan attitude sebegitu dan dia akan ajar rakan-rakan sebayanya dengan apa yang dia pelajari dan bila dia berkomunikasi atau bersosial dengan orang lain dia tahu bagaimana nak react.
“Semua positif attitude ini akan cerminkan bagaimana anak-anak kita itu akan membesar. Biarlah dia membesar dengan cara positif untuk hargai antara satu sama lain tidak kira berlainan bangsa atau agama.

“Walaupun anak pandai sekalipun sejak dari kecil tapi perangai atau moral mereka tidak bagus, tidak ada gunanya juga. Betul semua ibu ayah mahukan anak yang pandai, tapi kalau ada kedua-duanya pandai dan juga baik kelakuan itu pastinya satu bonus untuk setiap ibu bapa.
“Bagi saya attitude is very important, bila itu dah sangat bagus, education will come easily sebab kita dah ajar untuk menghormati orang lain.
“Bukan sahaja ibu bapa, malah orang-orang sekeliling juga perlu menitik beratkan yang sama iaitu terapkan nilai-nilai murni pada kanak-kanak. Untuk saya itu caranya untuk kita nak ajar anak-anak jadi insan dengan akhlak yang tinggi.”
sumber: Mingguan Wanita
 
The post Fouziah Gous Ajar ‘Magic Words’ Pada Anak, Cara Positif Nak Bentuk Akhlak Mulia Si Kecil appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/fouziah-gous-ajar-magic-words-pada-anak-sejak-kecil-cara-positif-nak-bentuk-akhlak-mulia-si-kecil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Semestinya Cara Formal Nak Ajar Anak Bercakap Sambil Main Buat Aktiviti Pun Boleh

Tak Semestinya Cara Formal Nak Ajar Anak Bercakap Sambil Main Buat Aktiviti Pun Boleh

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 565 hits
Anak anak kecil kita sememangnya perlu dirangsang untuk memulakan percakapan Bukan mereka tidak tahu tetapi mereka tidak tahu caranya untuk memulakan interaksi dengan mak ayah Dalam hal ini mak ayah berperanan lebih untuk merangsang anak an...
Cara Terbaik Mengajar Anak Kecil Anda Bertudung

Cara Terbaik Mengajar Anak Kecil Anda Bertudung

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 1787 hits
Bagi wanita yang berhijab pastinya anda ingin anak anda turut sama menutup aurat Tetapi persoalannya bilakah masa paling sesuai untuk memperkenalkan rutin ini kepada anak anda Cara Terbaik Mengajar Anak Kecil Anda BertudungCredit Pic Ada se...
Nak Ajar Anak Mewarna Dan Tarik Minat Ada Caranya Perlu Tepat Pilih Pensil Warna

Nak Ajar Anak Mewarna Dan Tarik Minat Ada Caranya Perlu Tepat Pilih Pensil Warna

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 550 hits
Salah satu aktiviti yang sering diperkenalkan oleh mak ayah di masa kecil adalah mewarna Anak anak juga terujanya berlebih lebihan bila nampak pelbagai warna di depan mata Namun menarik minat anak anak juga perlukan cara yang tepat Ada keti...
Ada Cara Nak Marah Anak Jangan Asyik Pukul Takut Anak Dendam Dalam Diam

Ada Cara Nak Marah Anak Jangan Asyik Pukul Takut Anak Dendam Dalam Diam

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 461 hits
Masa kanak kanak merupakan masa yang paling penting dalam proses kehidupan manusia Masa ini merupakan tahap awal pertumbuhan seorang anak untuk menjadi manusia dewasa apakah dia akan menjadi manusia baik atau sebaliknya adakah dia akan jadi...
Begini Cara Mudah Bagi Orang Tua Penuhi Kebutuhan Serat Pada Anak

Begini Cara Mudah Bagi Orang Tua Penuhi Kebutuhan Serat Pada Anak

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 217 hits
Menurut riskesdas tahun 2018 sebagian besar orang di Indonesia kekurangan serat Dan anak di Jakarta usia 1 3 tahun mengonsumsi lemak dan protein lebih tinggi ungkap dr Frieda Handayani konsultan gastrohepatologi Anak
Nak Naikkan Berat Anak Perlu Ambil Makanan Berzat Multivitamin Tak Naikkan Berat Anak

Nak Naikkan Berat Anak Perlu Ambil Makanan Berzat Multivitamin Tak Naikkan Berat Anak

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 282 hits
Bila anak tidak naik berat badan ibu bapa mula rasa runsing walaupun sudah diberikan vitamin yang mencukupi setiap hari Hakikatnya pengambilan multivitamin tidak membantu kenaikan berat badan anak Ini ibu bapa harus tahu Menurut Dietitian m...
Hingus Anak Asyik Meleleh Batuk Pun Tak Berhenti Ini Solusi Kalau Tak Nak Bagi Ubat

Hingus Anak Asyik Meleleh Batuk Pun Tak Berhenti Ini Solusi Kalau Tak Nak Bagi Ubat

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 400 hits
Bila anak diserang batuk dan selesema tentu Mama jadi tak keruan kan Malah jika lambat mengadakan rawatan dengan cara yang betul mungkin akan menyebabkan masalah jangkitan paru paru seperti bronchitis pneumonia atau asma Selain mendapatkan ...
Hati Tengah Broken Nak Bawa Diri Pergi Bercuti Tapi Tiada Wang Nah Cara Mudah Dapatkan Pakej Percutian Free

Hati Tengah Broken Nak Bawa Diri Pergi Bercuti Tapi Tiada Wang Nah Cara Mudah Dapatkan Pakej Percutian Free

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 380 hits
Bila in relationship ni tipulah kalau tiada konflik pergaduhan antara pasangan Sama ada hal besar mahupun kecil pasti pergaduhan itu akan berlaku The post appeared first on
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

What You Should Know About New Construction Plumbing

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Cara Qada Solat Fardhu

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm