Formula Libatkan Mahathir Cara Paling Mudah Anwar Jadi Pm Kit Siang



DAP beranggapan cara paling mudah dan lancar untuk Anwar menjadi perdana menteri ialah memberikan peluang kepada Dr Mahathir menjadi PM sementara selama 6 bulan.
Supremo DAP Lim Kit Siang berkata, tidak seperti tuduhan penyokong PKR, parti itu dan Amanah sebaliknya tidak pernah meninggalkan Anwar dengan cadangan melantik beliau sebagai TPM.
“Persoalan yang timbul dalam minda kebanyakan orang sejak seminggu lalu ialah mengapa DAP dan Amanah telah meninggalkan Anwar dan memilih Mahathir. Mereka salah.
“DAP dan Amanah tidak pernah mengetepikan Anwar demi memihak kepada Mahathir, kerana ia (pelan peralihankuasa itu) adalah cara paling pasti untuk Anwar menjadi perdana menteri,” katanya dipetik.
Tambah Lim, jika Pakatan Harapan (PH) berjaya menumbangkan kerajaan Perikatan Nasional (PN), Lim berharap mereka tidak melakukan kesilapan sama, khususnya berkenaan peralihan kuasa.
“Persoalan berkenaan jawatan perdana menteri yang diselesaikan dengan cara peralihan kuasa mengikut tempoh enam bulan, Mahathir menjadi perdana menteri kesembilan dan yang ke-10 Anwar.
“Sistem gabungan (proses) membuat keputusan berkenaan dengan pelantikan utama dan cara pentadbiran kabinet perlu dipersetujui bersama,” katanya lagi.
Gesaan DAP dan Amanah hadir susulan kebimbangan mereka terhadap kejayaan gerakan mengambil semula Putrajaya selepas ia dirampas Bersatu, Umno-BN dan PAS yang kemudian membentuk PN – sebuah gabungan yang setakat ini belum berdaftar secara rasmi.
Formula menggabungkan Mahathir – Anwar sebagai perdana menteri dan timbalan perdana menteri dianggap boleh merealisasikan usaha berkenaan.
Bagaimanapun PKR bertegas mahu Anwar menjadi calon perdana menteri.
Ia kemudian mencetuskan polemik dalam kalangan pemimpin dan penyokong PH. Pada masa sama Muhyiddin dilihat terus menggiatkan usahanya mengukuhkan sokongan terhadap beliau.
Beberapa pemimpin kanan Umno pula bercakap mengenai pilihan raya umum (PRU) mengejut bagi merungkai kemelut yang ada sekarang.
Tidak seperti kebanyakan negara, Malaysia tidak mengumumkan tarikh PRU lebih awal untuk memberi peluang kepada semua parti yang terbabit mengadakan persediaan.
Setakat ini pembubaran parlimen untuk mengadakan PRU dibuat secara mengejut melalui pengumuman perdana menteri. Ia menjadikan parti kerajaan memiliki kelebihan untuk membuat persediaan berbanding pembangkang.
Penyokong Mahathir berpendapat bahawa anggota parlimen Langkawi itu lebih senang meraih sokongan dari wakil anggota parlimen, termasuk dari Sabah dan Sarawak, serta bekas pemimpin Bersatu yang bersama Muhyiddin.
Mengulas lanjut, Lim turut mengimbas kembali peristiwa kemenangan PH pada PRU ke-14 yang dicapai setelah Anwar dan Mahathir mengetepikan perselisihan di antara mereka dan membentuk gabungan menentang BN.
“Kita tidak boleh terus dipenjara dengan masa silam atau keputusan bersejarah yang terlakar pada 9 Mei 2018 sehingga membawa kepada perubahan kerajaan secara aman dan demokratik,” katanya lagi.
Mengakui usaha mengambil alih Putrajaya mungkin gagal, ahli parlimen Iskandar Puteri itu juga berharap PH akan tetap utuh walau bagaimanapun hasil gerakan berkenaan.
“Kita mesti realistik. Walaupun dengan semua faktor berada di tempatnya tidak ada jaminan langkah mengembalikan mandat rakyat kepada PH akan berjaya.
“Seperti dinyatakan Setiausaha Agung DAP (Lim Guan Eng) dan Presiden Amanah (Mohamad Sabu) semalam dan hasil mesyuarat sekretariat PH serta kenyataan bersama pemimpin ketiga-tiga parti, PH akan terus menjadi gerakan politik yang utuh bagi menyatukan semua pihak menyelamatkan Malaysia dengan melakukan reformasi institusi dan demokrasi,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28432

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib On Political Dynasty I Am Not Anwar Mahathir Or Kit Siang

Najib On Political Dynasty I Am Not Anwar Mahathir Or Kit Siang

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 494 hits
Umno Pekan division chief Najib Razak has called for support towards BN s candidate in the upcoming Chini by election despite the announcement that the vacant seat would not be contested by his son Nizar Najib In making his appeal the forme...
Cara Paling Mudah Nak Bersihkan Microwave Harum Semerbak

Cara Paling Mudah Nak Bersihkan Microwave Harum Semerbak

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 291 hits
Hampir setiap hari kita akan menggunakan microwave untuk memanaskan makanan dan lauk pauk Tetapi bila kali akhir anda mencuci microwave Sekiranya tidak dicuci ia akan menjadi tempat berkumpulnya bakteria Jika anda mempunyai masa di hujung m...
Why Anwar Lim Kit Siang Ph Remnants Are Talking Bullshit And Are Clueless

Why Anwar Lim Kit Siang Ph Remnants Are Talking Bullshit And Are Clueless

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 272 hits
By Matthias Chang Future Fast Forward I am thoroughly disgusted with the propaganda by the Pakatan Harapan goons that only a debate in Parliament will enable these goons to comment on the recent short term recovery package announced by the ...
Perjanjian Baru Dengan Dr M Ialah Pilihan Terbaik Anwar Jadi Pm Kata Kit Siang

Perjanjian Baru Dengan Dr M Ialah Pilihan Terbaik Anwar Jadi Pm Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 1017 hits
June 23 2020 2 29 PMLim Kit Siang berkata PH membuat kesilapan sepanjang 22 bulan berkuasa dan perlu mengelak mengulanginya jika ia berjaya mengembalikan mandat yang diberikan kepadanya pada PRU14 lalu PETALING JAYA Veteran DAP Lim Kit Sian...
Romantik Betul Lim Kit Siang Pujuk Anwar Ibrahim Hahahaha

Romantik Betul Lim Kit Siang Pujuk Anwar Ibrahim Hahahaha

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 235 hits
DAP dan Amanah tidak pernah meninggalkan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan memihak kepada Pengerusi Bersatu yang dipertikaikan Dr Mahathir Mohamad kata Lim Kit Siang Malah jelas veteran DAP itu gesaan kedua dua parti agar Dr Mahathir diberi te...
Antara Anwar Dan Mahathir Siapakah Yang Paling Terdesak Untuk Singkirkan Muhyiddin

Antara Anwar Dan Mahathir Siapakah Yang Paling Terdesak Untuk Singkirkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 291 hits
Siapakah di antara Anwar Ibrahim dan Tun Mahathir Mohamad yang paling terdesak untuk kembali berkuasa dan ingin sekali menjatuhkan Muhyiddin Yassin Mari kita memahaminya dalam bahasa dan erti kata yang paling mudah sekali Bagi Anwar keingin...
Kit Siang Wrong To Assume Amanah Dap Have Abandoned Anwar

Kit Siang Wrong To Assume Amanah Dap Have Abandoned Anwar

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 273 hits
Following DAP and Amanah s call for Dr Mahathir Mohamad to serve as interim prime minister for if Pakatan Harapan and its allies recapture Putrajaya Lim Kit Siang clarified the parties have not abandoned their long time ally Anwar Ibrahim T...
Lebihan Nasi Jangan Buang Buatkan Apam Nasi Ni Paling Sedap Mudah

Lebihan Nasi Jangan Buang Buatkan Apam Nasi Ni Paling Sedap Mudah

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 328 hits
Lebihan nasi semalaman usah dibuang kerana banyak resipi yang boleh dihasilkan daripada lebihan nasi ini Salah satu resipi yang paling sesuai untuk anak anak dan keluarga pastinya Apam Nasi Apam nasi yang satu ini bukan hanya sedap bahkan c...
Anwar Mahathir Perlu Bertolak Ansur

Anwar Mahathir Perlu Bertolak Ansur

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 238 hits
Untuk mengambilalih semula pemerintahan Malaysia tokoh besar politik negara Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim perlu bertolak ansur Hal ini dibangkitkan oleh AMANAH Perak yang mahu pengalaman serta kematangan dua tonggak negara itu meletakkan k...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis