Fog Lamp Dan Ice Blue Untuk Lampu Brek Belakang Bahayakan Pengguna Jalan Raya Bukit Aman


Penggunaan lampu kabut atau ‘fog lamp’ serta mentol ‘ice blue’ untuk lampu brek belakang yang semakin berleluasa oleh pemilik kenderaan boleh mengundang nahas jalan raya kerana tahap silau yang tinggi berbanding lampu biasa.
Walaupun dilarang dan pemasangan lampu berkenaan tidak mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa, masih ramai pemilik kenderaan berdegil memasangnya tanpa memikirkan risiko terhadap pengguna jalan raya lain yang boleh mengganggu fokus pemanduan mereka.
Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman, Datuk Azisman Alias berkata penggunaan lampu berkenaan boleh dikenakan tindakan di bawah Kaedah 94 Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Pembuatan dan Penggunaan) 1959 (LN170/1959).
Menurutnya, kesalahan itu ditafsirkan sebagai keadaan kenderaan bermotor yang digunakan di jalan raya dan semua bahagian dan aksesorinya hendaklah sentiasa tidak mengakibatkan atau memungkinkan bahaya kepada orang dalam kenderaan atau di jalan raya.
“Sebanyak 9,385 saman dikeluarkan bagi kesalahan sepanjang bulan Januari sehingga Jun tahun ini kerana menggunakan lampu berkenaan. Daripada jumlah itu, 6,566 saman belum dijelaskan manakala selebihnya telah dibayar. Sepanjang tahun lepas, 16,092 saman dikeluarkan dan 9,323 saman masih belum dijelaskan.
“Justeru, pemasangan aksesori tanpa kebenaran ini adalah menyalahi undang-undang jalan raya kerana memungkinkan bahaya kepada orang di dalam kenderaan atau di jalan raya,” katanya kepada Bernama, baru-baru ini.
Selain itu, beliau berkata kesalahan itu juga boleh didakwa di bawah Seksyen 119 Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan boleh didenda tidak melebihi RM2,000 atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan.
Azisman berkata tindakan keras akan diambil jika didapati pemandu kenderaan masih ingkar dan memasang aksesori berkenaan yang boleh mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya lain.
“Dari segi penguatkuasaan, kita bersedia dan akan bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan lain dari segi penjualan, pemasangan dan kebenaran oleh pihak yang berwajib.
“Adalah menjadi tanggungjawab setiap pemilik kenderaan supaya tidak mengubah suai kenderaan mereka dengan memasang lampu berkenaan yang melanggar Vehicle Type Approval (VTA) yang diberikan kepada kenderaan tersebut,” katanya.
Beliau menegaskan kenderaan berkenaan juga boleh disita di bawah peruntukan Seksyen 64 Akta Pengangkutan Jalan 1987 bagi mengelak kesalahan tersebut berulang.
Tinjauan Bernama di platform e-dagang mendapati lampu berkenaan dengan pelbagai jenama boleh diperoleh dengan harga semurah RM30 dan mencecah ribuan ringgit bagi pelbagai jenis model kenderaan.

Redmi K30 Pro Zoom Edition Turut Dilancarkan Dengan Kemampuan Zum 30X Redmi K30 Pro telah dilancarkan hari ini sebagai telefon mercu 5G dengan Snapdragon 865 paling mampu milik di pasaran dengan harga bawah RM2000 sebuah. Pada waktu yang sama Redmi K30 Pro Zoom Edition turut dilancarkan dengan kemampuan zum sehingga 30X.
Peranti dilengkapi skrin 6.67-inci AMOLED FHD+ yang menyokong paparan kandungan HR10+, pengimbas cap jari dalam skrin dan kadar segar semula 60Hz. Sebagai langkah mengurangkan kos skrin dengan kadar segera semula dan resolusi lebih tinggi tidak digunakan.

Ini dipadankan dengan cip Snapdraon 865, memori 8GB RAM LPDDR5, storan sehingga 256GB UFS 3,1 dan bateri sebesar 4700 mAh. Bateri yang agak besar ini menyokong pengecasan pantas 33W menerusi port USB-C. Tiada sokongan pengecasan nirwayar atau mengecas peranti lain secara nirwayar di sini.
Spesifikasi kamera utama pula ialah 65-MP sudut lebar, 13-MP ultra sudut lebar, 8-MP telefoto dan 2-MP makro. Kuad-kamer ini disusun dalam sebuah bonjol kamera berbentuk bulat. Perbezaan spesifikasi kamera terletak pada sensor telefoto yang meningkat ke 8-MP berbanding 5-MP pada K30 Pro biasa.
Pada bahagian hadapan pula sebuah kamera pop naik sebesar 20-MP. Redmi mengekalkan rekaan kamera pop naik dengan lampu LED terbina sekali lagi enggan mengikut trend lubang kamera pada skrin,

Apa yang kami rasakan menarik ialah peranti masih mempunyai kemampuan kalis air IP53, bicu audio 3.5mm, WiFi 6 dan sokongan rakaman video pada resolusi 8K 30FPS.
Di China Redmi K30 Pro ditawarkan pada harga RMB3799 (~RM2380) sebuah untuk versi 8/128GB dan RMB3999 (~RM2505) untuk versi 8/256GB.
The post ‘Fog Lamp’ Dan ‘Ice Blue’ Untuk Lampu Brek Belakang Bahayakan Pengguna Jalan Raya – Bukit Aman appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/fog-lamp-dan-ice-blue-untuk-lampu-brek-belakang-bahayakan-pengguna-jalan-raya-bukit-aman/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fog Lamps Ice Blue Lights Pose Danger To Road Users Bukit Aman

Fog Lamps Ice Blue Lights Pose Danger To Road Users Bukit Aman

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 281 hits
The widespread use of fog lamps and ice blue bulbs for brake tail light by vehicle owners are endangering other motorists as they can cause road accidents with its strong glare compared to normal light Even though the installation of such l...
Kakitangan Al Jazeera Di Bukit Aman Kerana Dokumentari Pendatang Asing

Kakitangan Al Jazeera Di Bukit Aman Kerana Dokumentari Pendatang Asing

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 204 hits
Seramai 6 kakitangan media antarabangsa Al Jazeera tiba di Bukit Aman untuk diambil keterangan berhubung dokumentari mengenai pendatang asing yang mengundang kontroversi Mereka tiba bersama 7 orang peguam pada 8 50 pagi tadi Turut kelihatan...
Heavier Punishment Awaits Those Involved In Drug Fuelled Parties Bukit Aman

Heavier Punishment Awaits Those Involved In Drug Fuelled Parties Bukit Aman

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 197 hits
Datuk Ramli Din KUALA LUMPUR Police are in discussions with the Attorney General s Chambers to push for heavier penalties against those involved in drug fuelled wild parties Bukit Aman Narcotics Criminal Investigation Department director Da...
Those Linked To Al Jazeera Report Summoned To Bukit Aman Tomorrow

Those Linked To Al Jazeera Report Summoned To Bukit Aman Tomorrow

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 208 hits
Police reports have been lodged against Al Jazeera over its documentary said to have tarnished Malaysia s image PETALING JAYA Those involved in the controversial Al Jazeera report on migrant workers have been called to Bukit Aman s Criminal...
Zainuddin Dilantik Pengarah Jsjk Bukit Aman

Zainuddin Dilantik Pengarah Jsjk Bukit Aman

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 443 hits
KUALA LUMPUR Ketua Polis Kedah Datuk Zainuddin Yaacob dilantik sebagai Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman yang baharu berkuatkuasa 10 Ogos ini Ketua Komunikasi Korporat Polis Diraja Malaysia Datuk Asmawati Ahmad menerusi...
Tiga Pegawai Positif Terjangkit Corona Kantor Camat Bukit Raya Ditutup

Tiga Pegawai Positif Terjangkit Corona Kantor Camat Bukit Raya Ditutup

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 175 hits
Penutupan kantor camat tersebut telah diketahui Gubernur Riau Syamsuar yang disampaikan oleh Wali Kota Pekanbaru Firdaus melalui Video Conference
Al Jazeera Lima Laporan Polis Diterima Bukit Aman

Al Jazeera Lima Laporan Polis Diterima Bukit Aman

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 253 hits
KUALA LUMPUR 7 Julai Lima laporan polis diterima berkaitan dokumentari yang diterbitkan media antarabangsa Al Jazeera berhubung cara Malaysia menangani pendatang tanpa izin ketika usaha mengekang penularan COVID 19 Pengarah Jabatan Siasatan...
Wartawan Al Jazeera Dipanggil Ke Bukit Aman Minggu Ini

Wartawan Al Jazeera Dipanggil Ke Bukit Aman Minggu Ini

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 392 hits
KUALA LUMPUR 8 JULAI Pengendali dan wartawan Al Jazeera akan dipanggil minggu ini bagi membantu siasatan berhubung dokumentari agensi berita antarabangsa itu mengenai cara Malaysia menangani pendatang tanpa izin dalam usaha mengekang penula...
Penutupan Beberapa Lebuh Raya Utama Mmc Gamuda Dilanjutkan 81 Hari

Penutupan Beberapa Lebuh Raya Utama Mmc Gamuda Dilanjutkan 81 Hari

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 258 hits
KUALA LUMPUR Penutupan beberapa lebuh raya utama oleh MMC GAMUDA dilanjutkan untuk tempoh 81 hari bagi tujuan pembinaan Transit Aliran Massa Putrajaya MMC GAMUDA dalam satu kenyataan memaklumkan penutupan dari 27 Jun hingga 15 September itu...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music