Fitnah Makin Berleluasa Anwar Mesti Segera Lantik Pemimpin Tegas Jadi Pengerusi Skmm






Dari semasa ke semasa ada saja fitnah baru dilemparkan terhadap Perdana Menteri, Anwar Ibrahim dan ahli keluarganya sekarang ini.


Dalam waktu sejak beberapa hari yang lalu, sekurang-kurangnya ada tiga fitnah besar yang memudaratkan telah berlegar di media sosial.


Fitnah Satu – Anwar bersama beberapa Ahli Parlimen PKR menikmati hidangan sebagai tetamu di Qatar pada 2019, tetapi dikaitkan dengan makanan mewah yang digambarkan bertentangan dengan Menu Rahmah yang diperkenalkan kerajaan sendiri.


Fitnah Kedua – selepas Anwar bersolat Jumaat di Port Dickson minggu lalu dengan menaiki helikopter, ada fitnah berlegar menuduh pembelian helikopter itu dilakukan oleh beliau, walhal ia telah dibeli lama sebelum beliau mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri lagi.


Fitnah Ketiga, gambar lama Nurul Izzah dengan jet peribadi di belakangnya yang dikaitkan dengan keadaan semasa seolah-olah walaupun jawatannya sebagai penasihat kanan ekonomi dan kewangan kepada Perdana Menteri bersifat pro bono, tetapi beliau bebas menggunakan jet itu untuk ke mana-mana.


Daripada tiga fitnah tersebut, fitnah satu di atas telah pun diadukan kepada SKMM oleh Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil sendiri agar diambil tindakan yang sewajarnya.


Lebih buruk lagi dalam fitnah itu, salah seorang yang dikaitkan, Abdul Rahman Yusof yang ada dalam gambar tersebut sudah pun meninggal dunia.


Ini bermakna, terkutuknya fitnah itu kerana mereka yang telah meninggal dunia pun dikaitkan dengan Menu Rahmah yang baru dilancarkan.


Begitu pun, sehingga ini belum terdengar sebarang berita ada di antara mereka yang memfitnah atau menyebarkan gambar tersebut telah diambil tindakan oleh SKMM.


Tak taulah kenapa begitu slow sekali SKMM bertindak, sedangkan menteri sendiri yang membuat aduan berkenaan dengan perkara itu?


Sampai bila keadaan ini harus berlaku dan lebih malang kerana sehingga sekarang, masih ramai lagi yang menyebarkan gambar fitnah satu tersebut di media sosial tanpa ada kebimbangan sedikit pun.


Berkenaan dua lagi fitnah itu, selain tiada permintaan daripada menteri agar tindakan diambil segera, SKMM juga tidak terlihat proaktif untuk menanganinya.


Bermakna, tidak menjadi ketakutan kepada sesiapa untuk menyebarkannya.


Jika fitnah yang disebut atau ditujukan secara langsung oleh pemimpin tertentu kepada Anwar boleh ditanganinya dengan beliau sendiri mengemukakan saman fitnah kepada mereka sebagaimana tindakan telah diambilnya kepada Presiden Bersatu Mahiaddin Md Yassin, Menteri Besar Kedah, Sanusi Md Nor, Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria dan beberapa yang lain, tiga fitnah ini sebaliknya lebih sesuai untuk ditangani oleh SKMM melalui undang-undang yang mereka ada.


Ia kurang sesuai jika Anwar atau mereka yang terkait itu mengambil tindakan saman sivil kerana pencetusnya hanyalah netizen biasa yang tiada kedudukan dalam masyarakat.


Lagi pun bukankah SKMM itu antara peranannya ialah memantau dan mengambil tindakan terhadap penyebaran fitnah di alam maya?


Selain tiga fitnah tersebut, banyak lagi sebenarnya bentuk fitnah berkaitan Anwar dan kerajaan bertebaran di media sosial sekarang ini.


Pembenci Anwar dan kerajaan perpaduan ini, barangkali kerana ketiadaan modal baru untuk menanamkan bibir-bibit kebencian, hobinya sekarang ialah menyelongkor video, gambar dan peristiwa lama lalu mengaitkannya seolah-olah ia keadaan semasa yang sedang berlaku dalam negara.


Ini amatlah bahaya kepada masa depan negara kerana kebanyakan orang malas berfikir atau menyelidik, lalu dengan mudah menerimanya bulat-bulat begitu saja.


Dalam hal ini, sekali lagi ditekankan bahawa SKMM seharusnya lebih proaktif dan agresif bertindak terhadap fitnah-fitnah di media sosial itu.


Penyebar fitnah hendaklah diambil tindakan keras, sesuai dengan kerosakan kepada keharmonian dalam masyarakat melalui fitnah yang disebarkan itu.


Jika tindakan pantas dan keras dapat diambil, lambat laun ia pasti menimbulkan ketakutan kepada mereka untuk mengulanginya lagi kerana mereka terbabit terpaksa berhadapan dengan masalah telefon dirampas, penyiasatan, perbicaraan di mahkamah, kos peguam dan seterusnya denda atau penjara jika didapati bersalah.


Tetapi, jika tiada tindakan diambil, pemfitnah akan terus galak menyebarkan fitnah mereka tanpa ada rasa takut walau sedikit pun.


Pemfitnah ini mungkin tidak takut dengan dosa kerana ia sesuatu yang tidak nampak, namun kalau kena keluar duit poket RM10 ribu atau RM20 ribu setiap kali fitnah dilakukan, ia pasti lebih menakutkan mereka.


Untuk itu, kepada Perdana Menteri, jangan berlengah dan berterusan membiarkan keadaan ini berpanjangan.


Langkah pertama, Anwar harus segera melantik Pengerusi SKMM daripada kalangan mana-mana pemimpin dalam parti kerajaan yang ada keberanian, bersifat tegas serta berjiwa politik untuk melindungi dan memastikan kerajaan perpaduan ini kekal bertahan lebih lama lagi.


Jangan dibiarkan SKMM tanpa peneraju terlalu lama seperti sekarang ini.


Tindakan Fahmi Fadzil sendiri selaku menteri memberi arahan kepada SKMM untuk bertindak adalah tidak kena sebenarnya kerana arahan beliau itu sepatutnya dibuat secara dalaman kepada kepimpinan SKMM.


Tetapi, oleh kerana SKMM pun agaknya tiada sesiapa yang boleh diharapkan untuk diberi arahan dalaman itu, maka terpaksalah beliau mengeluarkan arahan secara terbuka.


Sudahlah begitu, macam tak dipedulikan pula arahannya itu.


Jika SKMM ada pengerusi, tak perlulah lagi menteri berbuat demikian kerana pengerusi sendiri harus lebih pantas bertindak dan dengan demikian, menteri boleh menumpu perhatian kepada perkara-perkara lain.


Anwar tiada pilihan lain sekarang melainkan kembali dari Thailand ini mesti mencari tokoh yang benar-benar berwibawa, berani dan tegas sebagai Pengerusi SKMM – SEGERA!!! – ShahbudinHusin 09/02/2023.


https://shahbudindotcom.net/2023/02/09/fitnah-makin-berleluasa-anwar-mesti-segera-lantik-pemimpin-tegas-jadi-pengerusi-skmm.html






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/02/fitnah-makin-berleluasa-anwar-mesti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemberhentian Sementara Penyiaran Dari Blog Ini Kerana Kerajaan Tidak Tegas Menangani Fitnah Yang Berleluasa

Pemberhentian Sementara Penyiaran Dari Blog Ini Kerana Kerajaan Tidak Tegas Menangani Fitnah Yang Berleluasa

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 352 hits
BLOG INI MEGAMBIL SIKAP MEMBERHENTIKAN SEMENTARA PENYIARAN SEBARANG BERITA SELAMA BEBERAPA HARI KERANA MEMBANTAH TINDAKAN MENTERI DAN PERDANA MENTERI YANG LAMBAT MENGAMBIL TINDAKAN TERHADAP PEMFITNAH YANG BOLEH MEROSAKKAN MINDA MSYARAKAT SE...
Tindakan Anwar Sangat Lembut Tak Tunjukkan Pemimpin Islam Tegas

Tindakan Anwar Sangat Lembut Tak Tunjukkan Pemimpin Islam Tegas

papar berkaitan - pada 4/2/2023 - jumlah : 114 hits
Sikap tegas perlu ditunjukkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap ekstremis anti Islam Denmark Rasmus Paludan yang terlibat dalam pembakaran al Quran di luar Kedutaan Turkiye di Sweden baru baru ini Penganalisis politik D...
Anwar Langgar Prinsip Tadbir Urus Baik Bila Lantik Anak Sebagai Penasihat

Anwar Langgar Prinsip Tadbir Urus Baik Bila Lantik Anak Sebagai Penasihat

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 90 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jan 30 2023 8 34 AMSeorang pemimpin Pemuda Bersatu mempersoalkan sama ada Perdana Menteri Anwar Ibrahim sebenarnya komited dengan prinsip tadbir urus yang baik Ketua penerangan sayap itu Mohd Ashraf Mustaqim Badr...
Lantik Anak Jadi Penasihat Pm Anwar Khianati Rakyat Malaysia

Lantik Anak Jadi Penasihat Pm Anwar Khianati Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 110 hits
agendaily com30 01 2023Ketua Pembangkang Datuk Seri Hamzah Zainudin menggesa Datuk Seri Anwar Ibrahim membatalkan pelantikan Nurul Izzah sebagai Penasihat Kanan Ekonomi dan Kewangan kepada Perdana Menteri Ketua Pembangkang Datuk Seri Hamzah...
Salahkah Anwar Lantik Nurul Izzah Sebagai Penasihat

Salahkah Anwar Lantik Nurul Izzah Sebagai Penasihat

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 224 hits
PELANTIKAN anak sulung Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim Nurul Izzah sebagai Penasihat Kanan Ekonomi dan Kewangan Perdana Menteri mencetuskan pelbagai perdebatan dan polemik dalam kalangan penganalisis ekonomi ahli politik mahu pun o...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang