Finas Umum Filem Roh Mewakili Malaysia Calon Anugerah Oscars




PUTRAJAYA: Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) hari ini berbesar hati mengumumkan filem Roh mewakili negara ke Anugerah Academy ke-93 pada tahun depan.

 
Menurut kenyataan agensi itu, cereka tempatan terbitan syarikat produksi Kuman Pictures Sdn. Bhd. dipilih bagi penyertaan filem asing dalam kategori International Feature Film Award.

 
Anugerah berprestij tahunan global itu yang turut dikenali sebagai Oscars, bakal berlangsung di Dolby Theatre, Hollywood, Los Angeles, Califiornia, Amerika Syarikat pada 25 April 2021.

 
“Pemilihan filem Roh dibuat oleh Jawatankuasa Pemilihan Filem Finas terdiri daripada para penggiat industri tempatan yang profesional dan berpengalaman,” jelas kenyataan tersebut.

 
Ia melalui proses penilaian terperinci berdasarkan kriteria seperti pengarahan, penceritaan, sinematografi, lakon layar, lakonan, adunan muzik, skor muzik, penataan seni dan suntingan.

 
Malah Finas menambah, Roh mematuhi segala peraturan pertandingan yang ditetapkan pihak penganjur Oscars sejak kategori filem berbahasa asing itu mula diperkenalkan pada 1956 lalu.

 
“Pihak Finas sejak 2004 telah mencalonkan satu karya tempatan bagi bertanding di anugerah Oscars dalam kategori itu kerana setiap negara diminta hantar satu pencalonan,” katanya lagi.

 



Bagaimanapun, agensi itu menerima penyertaan yang amat memberangsangkan daripada ramai penggiat industri tempatan yang berminat untuk dipertimbangkan mewakili Malaysia.

 
Setakat ini, sejumlah 31 buah negara sudah menghantar penyertaan untuk kategori itu dalam anugerah yang dianjurkan oleh Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) itu.

 
“Finas sentiasa komited dalam menyokong segala usaha positif ke arah memacu industri perfileman Malaysia untuk diiktiraf ke peringkat antarabangsa,” tegas kenyataan berkenaan.

 
Roh diarahkan oleh Emir Ezwan, mengisahkan kehadiran seorang budak perempuan aneh yang bawa ramalan ngeri dan kejadian pelik kepada sebuah keluarga miskin dalam hutan.

 
Filem ini sudah memasuki pawagam pada 6 Ogos lalu selain pernah ditayangkan secara perdana di Pesta Filem Antarabangsa Singapura 2019 dan Pesta Filem Asia Indonesia 2019.

 

-UTUSAN ONLINE



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/11/finas-umum-filem-roh-mewakili-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parasite Rangkul 4 Anugerah Termasuk Filem Terbaik Di Anugerah Filem Asia Ke 14

Parasite Rangkul 4 Anugerah Termasuk Filem Terbaik Di Anugerah Filem Asia Ke 14

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 294 hits
Dah lebih setahun ditayangkan pun tapi nampaknya filem Parasite masih bertaring lagi Baru baru ini anugerah tahunan iaitu Anugerah Filem Asia ke 14 yang dianjurkan oleh Anugerah Akademi Filem Asia telah pun berlangsung hasil kerjasama di an...
Calon Calon Pm Malaysia

Calon Calon Pm Malaysia

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 215 hits
Siapa Calon yg Layak Jadi PM 9 Siapa calon2 dari Parti2 Utama yg Layak diangkat sebagai PM Malaysia UMNO Tiada yg menonjol Najib ada kes dan dah pun dijatuhkan hukuman Zahid Hamidi lagi banyak kes mahkamah berbanding Najib Tok Mat Takde pan...
Burger Ramly Menambat Hati Pembuat Filem A S Masak Cara Malaysia Kagumkan Netizen

Burger Ramly Menambat Hati Pembuat Filem A S Masak Cara Malaysia Kagumkan Netizen

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 340 hits
Siapalah yang tak terpesona dengan kelazatan burger jalanan popular Malaysia burger Ramly Panggilan Melayunya disebut sebagai burger sampah Menariknya kehebatan burger Ramly turut menambat hati dan selera pembuat Filem dari Amerika Syarikat...
Mkn Umum Aksi Tm Piala Malaysia 2020 Terpaksa Ditangguhkan

Mkn Umum Aksi Tm Piala Malaysia 2020 Terpaksa Ditangguhkan

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 367 hits
Majlis Keselamatan Negara menerusi Menteri Kanan Dato Sri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan bahawa aksi suku akhir TM Piala Malaysia 2020 yang dijadualkan berlangsung pada hujung minggu ini terpaksa ditangguhkan ke satu tarikh baharu
Cikgu Samuel Antara 10 Calon Finalis Anugerah Untuk Global Teacher Prize 2020

Cikgu Samuel Antara 10 Calon Finalis Anugerah Untuk Global Teacher Prize 2020

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 444 hits
Samuel Isaiah yang mengundang perhatian ramai susulan khidmatnya terhadap masyarakat Orang Asli dinamakan antara 10 finalis untuk anugerah Global Teacher Prize 2020 Anugerah yang pertama kali diperkenalkan pada tahun 2015 itu anjuran Yayasa...
Malaysia Is Not Facing A Constitutional Crisis

Malaysia Is Not Facing A Constitutional Crisis

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 202 hits
Then the Agong will have to agree for an emergency to be declared whereby Parliament would be suspended and Muhyiddin Yassin will become the caretaker Prime Minister until it is safe to call for GE15 maybe a year or so from now if they find...
Anwar The Virus That Is Causing All The Problems For Malaysia

Anwar The Virus That Is Causing All The Problems For Malaysia

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 277 hits
The late Karpal Singh knew that Anwar was the devil or one of the devils in this whole thing when he said back in 2009 that Anwar has caused a lot of problems for the country and must repent Yes Mahathir and Daim may have caused a lot of da...
Garmin Descent Mk2 Descent Mk2i Kini Di Malaysia Harga Bermula Rm6399

Garmin Descent Mk2 Descent Mk2i Kini Di Malaysia Harga Bermula Rm6399

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 191 hits
Garmin kini meperluaskan penawaran jam tangan terbaru mereka untuk pasaran tempatan dengan memperkenalkan Garmin Descent Mk2 dan Garmin Descent Mk2i Bagi yang berminat Garmin Descent MK2 dijual pada harga RM6 399 manakala Garmin Descent Mk2...
Jangan Nak Ubah Sejarah La Umno Yang Jemput China Komunis Datang Malaysia

Jangan Nak Ubah Sejarah La Umno Yang Jemput China Komunis Datang Malaysia

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 235 hits
Nak ubah buku sejarah tu tipu sahaja Saya adalah Panel Sejarah Kem Pendidikan M sia bersama Khoo Kay Kim dan beberapa orang lagi Saya nak betulkan fakta sejarah Malaysia DAP tak condong pada PKM atau PKC Sebab tu sejak DAP ditubuhkan dalam ...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord