Finas Siasat Kes Conteng Gua Matsoorat


Balqis Jazimah Zahari Pengerusi FINAS, Zakaria Abdul Hamid menyampaikan sijil kepada peserta selepas merasmikan Majlis Perasmian Penutupan Bengkel Hakcipta dan Bikin Video Muzik di Dewan Bandaran Ipoh. - Foto NSTP/Balqis Jazimah Zahari IPOH: FINAS anggap kerosakan fosil dan dinding Gua Matsoorat yang didakwa disebabkan kegiatan penggambaran oleh sebuah syarikat produksi drama sebagai sesuatu yang serius.
Pengerusinya, Zakaria Abdul Hamid, berkata siasatan sedang dijalankan dan laporan penuh akan diserahkan kepada Kementerian Komunikasi dan Multimedia.
"Kami di FINAS berasa begitu kecewa dengan apa yang berlaku kerana ia adalah satu pencerobohan terhadap khazanah negara yang mana sepatutnya kru produksi harus berhati-hati.
"Bagaimanapun kita sedang menyiasat perkara ini dan menunggu laporan penuh daripada pihak produksi sebelum diserahkan kepada kementerian," katanya selepas Penutupan Bengkel Hakcipta dan Bikin Video Muzik, hari ini.
FINAS juga mengarahkan bahagian penguatkuasaannya untuk menilai semua Sijil Perakuan Penggambaran Filem Khas (SPP Khas) yang sudah dikeluarkan kepada mana-mana produksi sebelum ini.
"Sekiranya ia adalah kawasan yang sensitif dari segi khazanah negara, prasejarah dan sebagainya, kita seharusnya menilai semula pengeluaran lesen SPP ini untuk memastikan perkara seperti ini tidak lagi berlaku," katanya.

Laporan dalam BH Online. Sebelum ini media melaporkan Kerajaan Negeri Perak sedang menyiasat dakwaan fosil berusia jutaan tahun dan bahagian dinding di Gua Matsoorat di sini didakwa dirosakkan ketika sebuah syarikat produksi drama menjalankan penggambaran.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Pelancongan negeri, Datuk Nolee Ashilin Mohamed Radzi dilaporkan berkata pihaknya menerima aduan kerosakan di tapak bersejarah itu daripada sebuah badan bukan kerajaan (NGO).
Terdahulu, tular di laman sosial apabila pengguna Facebook mendedahkan terdapat kerosakan selepas penggambaran sebuah drama selain mendakwa kru produksi membuang sampah merata-rata dengan perkongsian beberapa gambar menunjukkan kerosakan dan ukiran tajuk drama itu pada dinding gua.
Pengarah Michael Ang menerusi Instagram turut menyatakan kekesalan dengan insiden itu dan memberitahu sedang mengesan individu berkenaan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/finas-siasat-kes-conteng-gua-matsoorat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perak Siasat Isu Kerosakan Gua Matsoorat Selepas Penggambaran Drama

Perak Siasat Isu Kerosakan Gua Matsoorat Selepas Penggambaran Drama

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 386 hits
BH ONLINE Kerajaan Perak sedang menyiasat dakwaan fosil berusia jutaan tahun dan bahagian dinding di Gua Matsoorat IPOH Kerajaan Perak sedang menyiasat dakwaan fosil berusia jutaan tahun dan bahagian dinding di Gua Matsoorat di sini dirosak...
Polis Siasat Kes Selebriti Media Sosial Rentas Negeri Untuk Berbulan Madu

Polis Siasat Kes Selebriti Media Sosial Rentas Negeri Untuk Berbulan Madu

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR Polis membuka kertas siasatan berhubung kes seorang selebriti media sosial dan suaminya yang dipercayai memberi maklumat palsu bagi mendapatkan kebenaran rentas negeri untuk berbulan madu Pasangan ini sebelum itu sudah dipanggi...
Kes Covid 19 Turun Bawah 1 500 4 Kematian Baru Dicatatkan

Kes Covid 19 Turun Bawah 1 500 4 Kematian Baru Dicatatkan

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 191 hits
MALAYSIA NOWSelangor masih mencatatkan kes tertinggi dengan 356 kes menjadikan kes keseluruhan di negeri itu berjumlah 111 906 Pegawai kesihatan mengambil butiran sebelum mengadakan pemeriksaan bagi mengesan jangkitan Covid 19 Malaysia menc...
Covid 19 1 116 Kes Positif Baharu 5 Lagi Kematian

Covid 19 1 116 Kes Positif Baharu 5 Lagi Kematian

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 151 hits
Astro AwaniMac 22 2021 Selangor kekal negeri tertinggi mencatatkan jumlah kes positif baharu COVID 19 dengan 403 kes dikuti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 158 kes dan Sarawak Gambar failKUALA LUMPUR Sebanyak 1 116 kes baharu positif COVID...
Kenapa Wakil Rakyat Ppbm Dengan Kes 1mdb Dilepaskan Anwar Mahu Penjelasan Idrus Thomas

Kenapa Wakil Rakyat Ppbm Dengan Kes 1mdb Dilepaskan Anwar Mahu Penjelasan Idrus Thomas

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 216 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mahu Peguam Negara Idrus Harun dan orang digantinya Tommy Thomas menjelaskan kenapa Ahli Parlimen PPBM yang mempunyai kes berkait 1MDB dilepaskan Anwar membuat gesaan itu susulan pe...
16 Ditahan Kes Gaduh Di Pusat Beli Belah

16 Ditahan Kes Gaduh Di Pusat Beli Belah

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 170 hits
KUALA LUMPUR Polis menahan 16 individu berusia 13 hingga 25 tahun semalam bagi membantu siasatan kes pergaduhan sekumpulan lelaki di sebuah pusat beli belah di Jalan Bukit Bintang di sini yang tular dalam media sosial Ketua Polis Daerah Dan...
Apa Kes Nih

Apa Kes Nih

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 212 hits
HAMZAH RIE NAPolis siasat 1 kes Ismail Sabri langgar SOP 2 kes Annuar Musa langgar SOP 3 kes menteri langgar SOP rentas negeri sampai skrg terus senyap Adakah kes ahli politik dari pantai timur cabul isteri orang di penghujungnya akan senya...
Covid 19 Sebanyak 1 671 Kes Positif Baharu

Covid 19 Sebanyak 1 671 Kes Positif Baharu

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 292 hits
KUALA LUMPUR Kes jangkitan COVID 19 menunjukkan peningkatan hari ini dengan merekodkan 1 671 kes menjadikan jumlah kes di negara ini meningkat kepada 331 713 Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata Selangor mencatat...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan