Fenomena Air Pasang Besar Air Limpah Ke Jalan Punca Kesesakan




KUALA SELANGOR: Fenomena air pasang besar di daerah ini menyebabkan kesesakan teruk di kedua-dua arah jalan yang menghubungkan Kuala Selangor-Tanjong Karang.

 
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Selangor, Ismail Zakariya berkata, kesesakan lebih 200 meter itu dilaporkan berlaku sekitar pukul 8 pagi apabila air melimpah ke jalan raya.

 
“Berdasarkan laporan yang diterima, air pasang mula melimpah ke jalan berkenaan kira-kira pukul 6.15 pagi, namun kembali surut kira-kira tiga jam kemudian.

 
“Limpahan menyebabkan kedua-dua laluan sesak, kebetulan pula orang ramai keluar bekerja pada ketika itu. Jalan ini juga adalah satu-satunya laluan yang menghubungkan Kuala Selangor dan Tanjong Karang.

 
“Bagaimanapun, tiada berlaku banjir di daerah ini, hanya melibatkan limpahan air biasa di kawasan penempatan penduduk. Ini perkara normal setiap kali terjadinya fenomena air pasang besar, namun keadaannya masih terkawal,” katanya di sini hari ini.

 
Sementara itu, di Klang, tiada kawasan penempatan yang terjejas di daerah ini ekoran bacaan air laut masih terkawal pada hari ini.

 
Ketua Bomba Zon Klang, Hussin Ab. Rahman berkata, paras air laut yang direkodkan di daerah ini adalah 5.6 meter pada pukul 6.25 pagi tadi.

 
Menurutnya, tiada limpahan air laut tidak berlaku dan seluruh kawasan pinggir laut masih terkawal selain ban juga tiada yang terjejas.

 
“Bacaan yang direkodkan tidak berbahaya cuma limpahan air biasa melalui sungai ada berlaku. Kita meramalkan bacaan air laut esok juga menurun kepada 5.5 meter.

 
“Meskipun bacaan pada paras yang biasa, bomba sentiasa bersedia dengan sebarang kemungkinan. Ketika waktu monsun timur laut ini sebarang kejadian boleh berlaku. Jika berlaku hujan lebat dan angin kuat akan membantu peningkatan air laut,” katanya.

 
Tambahnya, pihaknya meminta penduduk supaya sentiasa berwaspada dan bersedia dengan sebarang arahan daripada pihak berkuasa,” ujarnya.

 
Terdahulu, lima daerah di Selangor dijangka berlaku fenomena air laut pasang besar bermula September lalu sehingga bulan ini.

 
Unit Pengurusan Bencana Negeri dalam kenyataannya menjelaskan, fenomena air laut pasang besar diramal berlaku pada 19 hingga 20 September, 17 hingga 19 Oktober dan 15 hingga 16 November di persisiran pantai Selangor, dengan ketinggian paras air laut mencecah paras 5.8 meter.

 
 – UTUSAN ONLINE



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/11/fenomena-air-pasang-besar-air-limpah-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Air Pasang Besar Penduduk Dinasihat Hentikan Sementara Aktiviti Pantai

Air Pasang Besar Penduduk Dinasihat Hentikan Sementara Aktiviti Pantai

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 293 hits
SHAH ALAM 9 NOV Penduduk berhampiran pesisir pantai diminta menghentikan semua aktiviti air berikutan fenomena air pasang besar dijangka pada 15 dan 16 November Pegawai operasi Unit Pengurusan Bencana Negeri berkata persiapan rapi dibuat ba...
Air Naik 3 5 Meter Fenomena Air Pasang Hari Kedua

Air Naik 3 5 Meter Fenomena Air Pasang Hari Kedua

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 188 hits
Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR FENOMENA air pasang di sekitar perairan Johor menyebabkan air melimpah sekitar bandar Pontian IHSAN APM PONTIAN PONTIAN Fenomena air pasang besar hari kedua di perairan daerah ini menyebabkan beberapa lokasi dinai...
Air Pasang Besar Beberapa Kawasan Di Pontian Dinaiki Air

Air Pasang Besar Beberapa Kawasan Di Pontian Dinaiki Air

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 196 hits
BernamaFenomena air pasang itu bagaimanapun terkawal dan tiada pusat pemindahan sementara dibuka Facebook Info Geng Pontian JOHOR BAHRU Beberapa kawasan di daerah Pontian termasuk kawasan tambak Pekan Kukup dan Taman Negara Tanjung Piai pad...
Pencemar Guna Tandas Lepas Sisa Kimia Punca Pencemaran Air Exco

Pencemar Guna Tandas Lepas Sisa Kimia Punca Pencemaran Air Exco

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 462 hits
SHAH ALAM 11 NOV Tandas di premis Taman Velox disyaki menjadi tempat buangan sisa kimia sehingga menyebabkan loji kumbahan Indah Water Konsortium di situ tercemar kata EXCO alam sekitar Katanya premis terletak 700 meter dari IWK Taman Velox...
Qatar Pasang Air Cond Gergasi Di Kawasan Luar Untuk Turunkan Suhu Panas Cat Jalan Warna Biru

Qatar Pasang Air Cond Gergasi Di Kawasan Luar Untuk Turunkan Suhu Panas Cat Jalan Warna Biru

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 404 hits
Dalam usaha untuk menurunkan suhu panas di negara Qatar mereka dilihat mula memasang penyaman udara dikawasan luar serta mengecat jalan raya dengan warna biru Sebuah penyejuk gergasi dipasang diluar pejalan kaki dan diluar pusat membeli bel...
Bekalan Air Industri Ambil Jalan Mudah Punca Pencemaran Sungai

Bekalan Air Industri Ambil Jalan Mudah Punca Pencemaran Sungai

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 537 hits
Isu gangguan bekalan air di Lembah Klang yang berpunca daripada pencemaran bekalan air mentah dari sungai kerap berlaku sejak kebelakangan ini sehingga menimbulkan persoalan mengapa pihak berkuasa masih buntu menangani masalah itu Terbaru S...
Ph Jarah Wang Petronas Punca Defisit Besar Tahun 2021

Ph Jarah Wang Petronas Punca Defisit Besar Tahun 2021

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 218 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak mendakwa defisit Belanjawan 2021 yang besar adalah disebabkan RM54 bilion milik Petronas yang dijarah oleh kerajaan Pakatan Harapan pada 2019 Menurutnya kerajaan PH ketika itu terpaksa menanggung kekurangan...
20 Kereta Rosak Tangki Simpan Petrol Ron95 Dimasuki Air Jadi Punca

20 Kereta Rosak Tangki Simpan Petrol Ron95 Dimasuki Air Jadi Punca

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 276 hits
Gambar hiasan BESUT Salah satu tangki menyimpan bahan api RON95 dimasuki air akibat hujan lebat dikenal pasti sebagai punca 23 buah kereta mengalami kerosakan selepas mengisi petrol di sebuah stesen minyak di Kampung Anak Ikan di sini pada ...
Kenaikan Gaji Wakil Rakyat Backdated Apa Masalah Timbalan Menteri Besar

Kenaikan Gaji Wakil Rakyat Backdated Apa Masalah Timbalan Menteri Besar

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 268 hits
Penentuan penguatkuasaan kenaikan gaji baru barisan wakil rakyat dan exco kerajaan Kelantan akan diputuskan oleh menteri besar Timbalan Menteri Besar Kelantan Mohd Amar Abdullah berkata kenaikan itu akan bermula apabila warta pindaan rang u...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup