Fdi Bernilai Rm81 9 Bilion Dengan 240 Projek Disasar Mida




KUALA LUMPUR: Pelaburan asing ke Malaysia dijangka kekal pada paras pra-COVID dengan 240 projek pelaburan asing profil tinggi dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan sudah dikenal pasti.
Ia membabitkan potensi gabungan nilai pelaburan RM81.9 bilion yang sedang dirunding dan disasarkan bagi 2021.
Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) berkata, ia setakat ini sudah menerima dan menilai potensi pelaburan bernilai RM47.7 bilion dan sebaik saja diluluskan, projek berkenaan dijangka dilaksanakan antara 2021 hingga 2022.

Agensi itu berkata, Malaysia terus menjadi destinasi pelaburan yang menarik kerana berada di rantau Asia Pasifik dan pusat ASEAN.
"Ketersediaan infrastruktur yang sangat baik, perkhidmatan telekomunikasi, perkhidmatan kewangan dan perbankan, industri sokongan dan juga pelbagai kumpulan bakat dengan kemahiran dan tenaga kerja terlatih telah menjadi faktor penarik bagi pelabur pertimbangkan," katanya dalam satu kenyataan.
MIDA berkata, kerajaan sedar bahawa landskap pelaburan langsung asing (FDI) sudah dan akan kekal mencabar serta sangat kompetitif.
"Justeru, memacu pelaburan adalah kunci utama dalam memastikan pemulihan pertumbuhan Malaysia," katanya.
Agensi di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) itu berkata, usaha sudah dipertingkatkan untuk terus menarik dan memudahkan pelaburan berkualiti dengan kerajaan mengumumkan beberapa insentif di bawah Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA).
Ini termasuk pengecualian cukai 10 hingga 15 tahun bagi FDI baharu dalam sektor pembuatan dengan modal pelaburan RM300 juta atau lebih.
Ia berkata, langkah untuk meningkatkan lagi pengalaman pelabur, khususnya untuk memastikan fasilitasi pelabur berjalan lancar akan terus dilakukan secara berterusan.
"Inisiatif khusus yang sudah dilaksanakan termasuk penubuhan Unit Penyelarasan dan Pemecutan Projek (PACU) dan pelbagai platform dalam talian termasuk 'i-Incentive' untuk mempercepat pelaksanaan pelaburan.
"Kerajaan juga sedang merangka strategi pelaburan nasional untuk menarik pelaburan kualiti tinggi yang akan meningkatkan kapasiti produktif Malaysia, mewujudkan pekerjaan berkemahiran tinggi, mempromosikan pemindahan teknologi dan mengeratkan hubungan domestik," katanya.
Dalam kajian secara bersama baru-baru ini oleh KPMG dan Manufacturing Institute in the United States bertajuk 'Cost of Manufacturing Operations around the Globe', Malaysia menduduki tangga keempat daripada 17 ekonomi, mendahului negara Asia lain seperti China, Jepun, Vietnam dan India.
Kajian itu mengesahkan aspirasi Malaysia untuk menjadi hab rantaian bekalan global di rantau ini.
Selain itu, syarikat multinasional menggunakan Malaysia sebagai hab perkhidmatan pengurusan perbendaharaan serta pelbagai aktiviti perkhidmatan yang berkaitan.
Malaysia mencatatkan pelaburan diluluskan dalam sektor pembuatan, perkhidmatan dan sektor utama bernilai RM109.8 bilion bagi tempoh sembilan bulan 2020 membabitkan 2,935 projek dan akan mewujudkan 64,701 peluang pekerjaan, dengan FDI mewakili hampir 40 peratus (RM42.6 bilion).
Malaysia juga menarik sebahagian besar syarikat multinasional dalam industri berteknologi tinggi termasuk Smith and Nephew dari United Kingdom; syarikat Amerika Syarikat (AS), Dexcom, LAM Research dan MusicTribe; syarikat dari Switzerland, LEM dan baru-baru ini, SK Nexilis dari Korea. Syarikat sedia ada juga terus mengembangkan operasi mereka di Malaysia termasuk Eppendorf; Bosch; B.Braun; Wistron; Western Digital dan Nippon Electric Glass (NEG).
Syarikat sedia ada juga terus mengembangkan operasi mereka di Malaysia termasuk Eppendorf; Bosch; B.Braun; Wistron; Western Digital dan Nippon Electric Glass (NEG) ~ BH
MIDA by Mohd Samsul Ghazali



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/01/fdi-bernilai-rm819-bilion-dengan-240.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menantu Terkait Projek Niis Rm1 159 Bilion Fuad Gesa Muhyiddin Jawab Empat Soalan

Menantu Terkait Projek Niis Rm1 159 Bilion Fuad Gesa Muhyiddin Jawab Empat Soalan

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 243 hits
JOHOR BAHRU Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin digesa menjawab empat soalan berkaitan kontrak membangunkan Sistem Imigresen Bersepadu Nasional untuk Jabatan Imigresen yang bernilai RM1 159 bilion Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Dr Mo...
Dianggarkan Wang Kripto Bernilai Rm40 Bilion Digunakan Untuk Aktiviti Jenayah

Dianggarkan Wang Kripto Bernilai Rm40 Bilion Digunakan Untuk Aktiviti Jenayah

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 115 hits
Nilai wang kripto Bitcoin meningkat lebih 100 pada pertengahan bulan ini Ini mengakibatkan ramai yang berpusu pusu melombong wang kripto untuk tidak mah ketinggalan mengaut keuntungan Apa yang kerap didengari ialah wang kripto menjadi mata ...
Industri Vape Bernilai Rm2 27 Bilion

Industri Vape Bernilai Rm2 27 Bilion

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 172 hits
Ramai yang tidak mengetahui bahawa industri vape di negara ini dianggarkan bernilai RM2 27 bilion Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Green Zebras agensi penyelidikan pasaran yang dilantik Dewan Perniagaan Vape Malaysia terdapat lebih 3...
Prasarana Lapor Sprm Ssm Projek Mmmsl Rugi Lebih Rm450 Juta

Prasarana Lapor Sprm Ssm Projek Mmmsl Rugi Lebih Rm450 Juta

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 176 hits
Tajuddin Abdul Rahman KUALA LUMPUR Prasarana Malaysia Berhad hari ini mendedahkan syarikat itu kerugian lebih RM450 juta dalam projek Al Mashaaer Al Mugaddassah Makkah Metro Southern Line di Arab Saudi Susulan itu Prasarana akan membuat lap...
Projek Infaq Kolaborasi Ppz Maiwp Mitron Group Sdn Bhd

Projek Infaq Kolaborasi Ppz Maiwp Mitron Group Sdn Bhd

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 213 hits
Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menerusi tanggungjawab sosial korporat Khaira PPZ telah bekerjasama dengan Mitron Group Sdn Bhd bagi projek agihan daging kepada golongan yang memerlukan di lapan lokasi berbeza se...
Anak Menteri Elit Umno Hampir 99 99 Peratus Hidup Main Kontrak Projek Kerajaan

Anak Menteri Elit Umno Hampir 99 99 Peratus Hidup Main Kontrak Projek Kerajaan

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 313 hits
SYED AKBAR ALIFFitnah Soalannya bukan kalau Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki terlibat politik wang atau tidak terlibat politik wang Jangan tukar cerita Soalannya hang ada berapa banyak biji kereta Hang punyai kereta mewah jeni...
Selepas Bah Besar Membadai Pahang Hulu Sungai Lembing Digondol Untuk Projek Ladang

Selepas Bah Besar Membadai Pahang Hulu Sungai Lembing Digondol Untuk Projek Ladang

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 196 hits
KUANTAN Walaupun baru sahaja dilanda banjir besar dengan menyebabkan banyak kemusnahan harta benda penduduk dan hasil tanaman aktiviti penggondolan hutan di Pahang didakwa masih diteruskan Seorang pengguna Facebook menerusi kumpulan Kaki Hu...
Projek Coffebar 100 Daripada Bahan Terpakai Kreatif Buat Dapur Nampak Wow

Projek Coffebar 100 Daripada Bahan Terpakai Kreatif Buat Dapur Nampak Wow

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 230 hits
Siapa di sini mempunyai minat untuk menghias ruang dapur Ada saja nak di upgrade ruang dapurnya agar sejuk mata memandang dan rasa selesa bila memasak di dapur Mungkin dapur putih sentuhan Norpadilah Binti Afandi boleh jadi ilham korang seb...
Reaksi Bercampur Aduk Untuk Pakej Permai Rm15 Bilion

Reaksi Bercampur Aduk Untuk Pakej Permai Rm15 Bilion

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 193 hits
Kumpulan majikan dan pengilang menggesa subsidi upah dilanjutkan daripada sebulan kepada tiga bulan bawah pakej bantuan PERMAI PETALING JAYA Pakej bantuan PERMAI bernilai RM15 bilion mendapat pelbagai reaksi daripada kumpulan majikan dan pe...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Kereta Itu Hilang

Sebanyak 337 Struktur Stesen Pemancar 5g Telah Siap Dan Beroperasi Setakat 30 April Lepas

Ikan Jepun Masak 3 Rasa Dan Kangkung Goreng Ikan Masin

Rendang Ayam Untuk Open House

Kejam Suami Bunuh Isteri Yang Didakwanya Malas Masak

5 Cara Menikmati Keajaiban Borobudur Yang Harus Kamu Coba Bisa Naik Andong Atau Mobil Vw Juga