Fauziah Nawi Berang Bayaran Nak Tinggi Tapi Disiplin Ke Laut



SENI itu perkara terpaling halus di dunia dan kalau dikerjakan tanpa rasa tanggungjawab, maka tercemarlah hasilnya.
Buat dramatis berpengalaman, Fauziah Nawi atau nama sebenarnya, Fauziah Fatimah Nawi, beliau mempunyai alasan tersendiri untuk bersifat lantang menerusi media sosial menegur mana-mana pihak yang dirasakan tidak serius menumpahkan komitmen dalam dunia lakonan.
Enggan mendedahkan secara spesifik siapa gerangan pelakon yang dimaksudkan dalam Facebook rasminya baru-baru ini, pemenang trofi Pelakon Pembantu Wanita
Terbaik menerusi filem Sayang Salmah Festival Filem Malaysia ke-12 itu bagaimanapun berasa terpanggil untuk meneruskan kemaraan bicara kepada Pose.
Terdahulu, Fauziah, 69, menyifatkan seorang individu yang difahamkan merupakan seorang pelakon sebagai tidak berhati perut kerana menyebabkan jadual penggambaran drama melibatkan dirinya tergendala.
Menerusi panggilan telefon santai, beliau enggan membuka aib mana-mana pihak, namun berharap individu terlibat insiden terbabit segera terbangun daripada lena mimpi dan terus memperbaiki diri demi kemajuan diri sendiri dan industri seni lakonan tanah air.
Fauziah berharap individu yang membuat ‘onar’ di set penggambaran agar melihat refleksi diri dan mula menjadikan industri seni sebagai lubuk rezeki yang serius. POSE: Barangkali ada lanjutan tentang apa yang ibu dedahkan dalam Facebook baru-baru ini?
FAUZIAH NAWI: Saya tidak mahu membuka aib individu terbabit. Kalau dia baca artikel ini dan merasakan apa yang saya dedahkan adalah berkenaan tentang dia, itu lebih baik.
Saya tegur dalam Facebook bukan suka-suka tetapi saya tak mahu ada ‘penyakit’ begini dalam industri. Kalau dia buat masalah dan hanya libatkan diri, itu saya tak kisah. Ini tidak, calltime pukul 10 pagi, masuk set pukul 6 petang. Perangai jenis apa begitu? Saya sebenarnya malas nak bising atau marah tapi sendiri mahu ingatlah.
Tentang apa yang ibu dedahkan ‘kontrak habis lapan hari’ dan kemudian sibuk balik awal, apa yang boleh anda simpulkan?
Saya geram dan sangat kecewa. Apa yang dia buat dah ganggu emosi pengarah, penerbit dan pelakon lain yang terlibat dalam projek yang kami sedang jalankan.
Kenapa sibuk jadi pelakon kalau waktu pun tak pandai urus dan melibatkan orang lain akibat keculasan sendiri?
Macam saya cakap dalam Facebook, tak usah jadi pelakon dan sila duduk rumah dan jangan menyusahkan hidup dan kerja orang lain.
Seperkara lagi, sudahlah sibuk ‘demand’ harga tinggi melambung tapi kualiti kerja? Disiplin semua ke laut.
Barangkali ibu mahu mendedahkan siapa gerangan individu yang dimaksudkan?
Saya rasa tak perlu. Bukan bermakna saya takut nak dedahkan tapi sebagai pelakon lama, menjadi tugas saya menegur dengan cara saya sendiri.
Orang yang buat hal itu terima atau tidak, terpulang kepadanya. Facebook saya ‘open’ dan sesiapa sahaja boleh baca apa yang saya luahkan dan kalau dia rasa tulisan ada yang menyentuh dirinya, cermin diri dan betulkanlah apa yang silap.
Industri seni kita bukanlah besar mana, pusing-pusing di situ juga dan kita akan sentiasa bekerjasama antara satu sama lain.
Apa pesanan daripada ibu sebagai dramatis berpengalaman buat indivdu lain yang ingin menjadi seorang anak seni?
Buat kerja dengan rasa bangga dan tanggungjawab. Hormat waktu orang lain, insya-Allah masa depan cerah menanti kalian.
Kalau mahu kekal lama dalam industri dan dihormati, lunaskan peranan sebagai anak seni dengan sebaik mungkin.
Jaga calltime, jaga disiplin dan hormatlah situasi dan orang sekeliling. Macam saya cakap tadi, industri ini tak besar mana pun. Pusing kiri depan belakang, akan jumpa orang yang sama juga. Yang membezakan adalah kualiti dan disiplin kerja.
PADA usia 69 tahun, Fauziah membuktikan bahawa menuntut ilmu itu tidak mengira usia apabila menerima diploma dalam jurusan Pengarahan Filem dan Koordinasi daripada Meateach Creative Academy. Baiklah, baru-baru ini ibu menerima diploma daripada Meateach Creative Academy, mungkin boleh perincikan sedikit tentang perkara tersebut?
Selepas tiga tahun belajar, saya akhirnya menerima diploma dalam jurusan Pengarahan Filem dan Koordinasi.
Dipendekkan cerita, saya tidak pernah melanjutkan pelajaran sebelum ini. Saya terus bekerja selepas tamat persekolahan tingkatan lima. Bayangkan bagaimana situasi apabila pada usia 60-an masih sambung belajar.
Masa mula-mula sambung belajar (diploma) dengan usia dah lanjut, saya hampir berputus asa sebab perlu menyiapkan banyak kertas kerja dan pembentangan. Namun, atas nasihat anak dan adik-beradik yang menyedari betapa penting kelayakan akademik, saya teruskan juga perjuangan ini.
Alhamdulillah, saya berjaya tamatkan pengajian.
 
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Muhyiddin kata pengundi Cina jangan takut, PAS sudah tinggalkan Hudud Tok Mat lipat Tajuddin Krisis Rusia-Ukraine: Jeneral Perang Rusia Dibunuh Penembak Tepat Di Ukraine PRN Johor: Cukup-cukuplah dikencing ‘Atuk’ selama 22 bulan Netizen Marahkan Tindakan Ibu Tangmo Nida Sanggup Maafkan Suspek Selepas Terima Pampasan Pesawat terbesar dunia Antonov musnah di bom Rusia [VIDEO] Zeti dan keluarga terima dana 1MDB, Mahathir kata tidak tahu PRN Johor: Calon MUDA Menipu Ibu Sendiri, Apa Jaminan Tidak Menipu Pengundi? ‘Seriau Tengok’ Heboh Foto Mayat Tangmo Nida Tular Di Media Sosial, Netizen Malaysia Tolong Siasat. PPV Mega ditutup bermula 16 Mac – KP Kesihatan PM sahkan sempadan negara dibuka menjelang Hari Raya Isteri tikam zakar suami guna lembing, mangsa lari ke rumah ibu Muhyiddin Dan Mahathir Punca Kewangan Negara Tenat – Isham Jalil Layari Laman Facebook MYKMU.NET
 
Mahathir: Najib Bogel Bogel Bogel

Anggap Menteri Tak ‘Gentleman’ Tamatkan Kontrak Tanpa Sebab – Idham, Eizlan [VIDEO]

Video Wanita Dakwa Dirasuk Roh Tangmo Nida Tular Sehari Sebelum Mayat Pelakon Ditemui [VIDEO]

Pelakon Bollywood Shah Rukh Khan Ditampar Guru Tari Padah Mengeluh Terlalu Penat

 
The post Fauziah Nawi berang, ‘bayaran nak tinggi, tapi disiplin ke laut’ appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/06/fauziah-nawi-berang-bayaran-nak-tinggi-tapi-disiplin-ke-laut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bupati Bogor Penularan Omicron Tinggi Tapi Mayoritas Hanya Isolasi Mandiri

Bupati Bogor Penularan Omicron Tinggi Tapi Mayoritas Hanya Isolasi Mandiri

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 170 hits
Bupati Bogor Ade Yasin mengakui penularan COVID 19 varian Omicron lebih masif di wilayahnya dibandingkan dengan saat penularan Delta pada tahun lalu
Tak Ada Masaiah Nak Tunjuk Tapi Masih Rahsiakan W Jah Bilal Ini Jawapan Pendirian Haris Buat Peminat

Tak Ada Masaiah Nak Tunjuk Tapi Masih Rahsiakan W Jah Bilal Ini Jawapan Pendirian Haris Buat Peminat

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 138 hits
Pasangan suami isteri Neelofa dan Haris sedang melewat1 fasa bahagia bergelar ibu dan bapa selepas kelah1ran anak sulung mereka pada 31 Januari lalu Namun selepas hampir sebulan dikurn1akan anak lelaki yang diberi nama Muhammad Bilal pasang...
Hiburan Dia Nak Mandi Jugak Tu Lelaki Nak Tunjuk Pacat Tapi Netizen Nampak Benda Lain

Hiburan Dia Nak Mandi Jugak Tu Lelaki Nak Tunjuk Pacat Tapi Netizen Nampak Benda Lain

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 197 hits
Baru baru ini tular di aplikasi video memaparkan seorang lelaki yang merakam kakinya dipenuhi pacat ketika sedang berehat di tepi sungai selepas hiking Menerusi video tersebut dia sempat menanggalkan kasut untuk menunjukkan jumlah pacat yan...
Kata Tak Nak Makan Ayam Tapi Makan Jugak

Kata Tak Nak Makan Ayam Tapi Makan Jugak

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 171 hits
Assalamualaikum Hi korang Dah makan ke tu SA baru sudah makan tadi lepas Pak Zain balik dari solat Jumaat Hari ni kan Pak Zain balik bawak 2 kotak nasi Ayam Golek ada orang sedekah kat Masjid katanya so dia amik 2 kotak tadi tengahari dia b...
Nak Buat Kek Pisang Coklat Moist Tapi Jadi Ala Brownies

Nak Buat Kek Pisang Coklat Moist Tapi Jadi Ala Brownies

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 128 hits
Mak bagi dua sikat pisang kapas Hampir habis sesisir dah dibuat cekodok Lebih tu nak buat apa pulak Tak kan nak cekodok je Jemu jugak Fikir punya fikir buat kek pisang coklat moist pun sedap jugak Lama tak buat kek pisang pun Risau jugak hi...
Belum Kongsi Wajah Muhammad Bilal Haris Bagi Jawapan Dengan Hadis Tak Ada Masalah Nak Tunjuk Anak Tapi Khuatir

Belum Kongsi Wajah Muhammad Bilal Haris Bagi Jawapan Dengan Hadis Tak Ada Masalah Nak Tunjuk Anak Tapi Khuatir

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 543 hits
Ramai yang ternanti wajah pasangan anak selebriti popular Haris dan Neelofa selepas kedua dua mereka masih belum berkongsi foto Muhammad Bilal Menjawab soalan popular itu ketika menghadiri program MeleTOP Haris atau dikenali dengan Pencetus...
Makanan Proses Tinggi Omega 6 Nak Balance Kena Beri Anak Makanan Tinggi Omega 3 9 Baru Kurang Radang Dalam Badan

Makanan Proses Tinggi Omega 6 Nak Balance Kena Beri Anak Makanan Tinggi Omega 3 9 Baru Kurang Radang Dalam Badan

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 118 hits
Pengambilan makanan yang kaya dengan Omega memang digalakkan pada kanak kanak untuk tumbesaran mereka yang lebih baik Ada 2 jenis minyak yang tinggi Omega boleh ibu ayah gunakan untuk kurangkan radang dalam badan Malah pengambilan dua minya...
Hiburan Nak Tunjuk Resit Ke Kereta H Lelaki Kongsi Harga Lauk Sotong Rm100 Tapi Lain Pula Netizen Nampak

Hiburan Nak Tunjuk Resit Ke Kereta H Lelaki Kongsi Harga Lauk Sotong Rm100 Tapi Lain Pula Netizen Nampak

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 230 hits
Baru baru ini tular di laman satu ciapan daripada seorang pengguna yang berkongsi gambar resit makanan lauk sotong berharga RM100 Menerusi ciapan tersebut difahamkan lelaki itu makan disebuah restoran mamak terkenal dan mengambil dua pingga...
Kak Orang Kata Bodoh Tu Simpan Sikit Gadis Dikritik Netizen Kerana Nak Kongsi Ilmu Tapi Bodohkan Orang

Kak Orang Kata Bodoh Tu Simpan Sikit Gadis Dikritik Netizen Kerana Nak Kongsi Ilmu Tapi Bodohkan Orang

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 168 hits
Kak orang kata bodoh tu simpan sikit Gadis dikritik netizen kerana nak kongsi ilmu tapi bodohkan orangVideo TikTok QoalamyDi zaman media sosial ini ramai yang berlumba lumba menerbitkan video sama ada bagi tujuan mendidik menghiburkan dan y...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut

Jalan Jalan Tengok Rumah Contoh Dekat Durian Tunggal 2024

Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord