Fatwa Rokok Haram Tapi 7 Individu Islam Cabar Undang2 Akta Rokok



7 individu hari ini memulakan tindakan undang-undang bagi mencabar keputusan kerajaan menguatkuasakan larang merokok di semua premis makan bermula esok.

Mereka memfailkan permohonan kebenaran bagi semakan kehakiman secara ex-parte (sebelah pihak) di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur melalui pemfailan e-filing.

Mereka adalah :

Mohd Hanizam Yunus, 52; Zulkifli Mohamad, 56; Mohd Laisani Dollah, 46; Mohd Sufian Awaludin, 35; Ridzuan Muhammad Noor, 52; Mohd Yazid Mohd Yunus, 48; dan Yuri Azhar Abdollah, 39.

Dalam permohonan kebenaran bagi semakan kehakiman itu, kesemua pemohon yang bertindak mewakili diri sendiri dan perokok di negara ini, menamakan Kementerian Kesihatan Malaysia selaku responden.

Berdasarkan permohonan itu, pemohon menyatakan bahawa larangan merokok itu bertentangan Perlembagaan Persekutuan kerana ia bukan aktiviti

jenayah sehubungan itu, aktiviti terbabit sah daripada segi undang-undang yang dijamin perlembagaan.

Menurut mereka, perokok mempunyai hak sama rata dengan golongan tidak merokok untuk mengunjungi dan meluangkan masa di premis makan.

"Rakyat Malaysia yang merokok secara konstruktifnya diketepikan dan didiskriminasikan daripada mengunjungi dan menikmati kemudahan di premis makan kerana ada larangan merokok.

"Larangan ini bertentangan peruntukan dan prinsip undang-undang dan salah prosedur kerana responden tidak pernah berjumpa perokok atau pihak berkepentingan bagi membincangkan penguatkuasaan larangan.

"Kerajaan juga tidak memperuntukkan kemudahan kawasan merokok yang terasing atau memberi peruntukan untuk pengusaha premis makan melaksanakan budi bicara masing-masing untuk mengadakan kawasan merokok asing," kata pemohon.

Sehubungan itu, kesemua pemohon memohon suatu perintah untuk membatalkan keputusan kementerian dan memohon perisytiharan bahawa keputusan peguatkuasaan itu bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Mereka juga memohon perintah larangan bagi menghalang responden sama ada melalui dirinya sendiri atau ejen atau wakil daripada menguatkuasakan larangan berkenaan.

Mereka turut mengemukakan afidavit sokongan bersama-sama dengan permohonan itu yang diikrarkan oleh Mohd Laisani yang juga Setiausaha PRO-TEM Pertahankan Hak Perokok (PHP).

Melalui afidavit sokongan itu, Mohd Laisani berkata, beliau membaca artikel pelbagai akhbar dan portal berita tempatan berhubung larangan dan arahan larangan merokok di semua premis makan, antaranya restoran bertutup, berhawa dingin atau restoran dan warung berkonsep terbuka.

Mohd Laisani berkata, terdapat juga laporan akhbar dan portal berita mengenai bantahan oleh persatuan pengusaha restoranyang menggesa kerajaan menarik balik arahan larangan berkenaan kerana dikhuatiri akan memberikan impak kepada perniagaan mereka.

Beliau berkata, laporan sebuah portal pula memetik Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata, tempoh enam bulan pertama larangan itu dikuatkuasakan bermula esok yang lebih ke arah memberi amaran dan pendidikan manakalapenguatkuasaan akan dilakukan berperingkat.

Katanya, menurut Boon Chye dalam artikel itu, jika perokok ingin merokok, mereka perlu melakukannya sekurang-kurangnya 3.05 meter dari premis makan dan restoran.

"Oleh yang demikian, saya berjumpa dengan peguam saya dan keputusan telah diambil untuk menubuhkan PHP sebagai satu persatuan yang mewakili perokok di seluruh Malaysia.

"Tujuan penubuhannya adalah untuk menjaga kepentingan dan hak sah dari segi undang-undang perokok di seluruh Malaysia," katanya

HMetro

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2019/01/fatwa-rokok-haram-tapi-7-individu-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Islam Ke Kapir Ni Peniaga Dakwa Pelanggan Biadab Tapi Netizen Pula Kata Sebaliknya

Islam Ke Kapir Ni Peniaga Dakwa Pelanggan Biadab Tapi Netizen Pula Kata Sebaliknya

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 584 hits
Biar tak kaya tapi beradab dijunjung tinggi Kawan siapa ni demikian status yang ditulis oleh seorang peniaga online baru baru ini Status itu dimuat naik kerana pengadu mendakwa individu berkenaan dianggap tidak beradab ketika menghubunginya...
Individu Islam Bantah Larangan Merokok Boleh Kena Tindakan

Individu Islam Bantah Larangan Merokok Boleh Kena Tindakan

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 263 hits
Umat Islam bukan sahaja terikat kepada undang undang sivil tetapi juga jenayah syariah BANGI Pihak berkuasa digesa mengambil tindakan terhadap tujuh individu yang memfailkan permohonan kebenaran untuk semakan kehakiman bagi mencabar keputus...
Kini Sah Yang Bunuh Transgender Itu Bukan Orang Islam Tapi

Kini Sah Yang Bunuh Transgender Itu Bukan Orang Islam Tapi

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 277 hits
Baru baru ini tular satu gambar tangkaplayar yang menyalahkan orang Islam berikutan pembunuhan transgender di sebuah hotel berdekatan di Klang Rupa rupanya gambar tangkaplayar itu sampai ke pengetahuan penceramah terkenal negara Ustaz Firda...
Ya Islam Membenarkan Anjing Di Bunuh Tapi Baca Dulu

Ya Islam Membenarkan Anjing Di Bunuh Tapi Baca Dulu

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 1096 hits
Kecoh sekarang screenshot geng masjid racun anjing terbiar di kawasan kejiranan mereka dengan mencampurkan racun dengan makanan anjing tersebut Dengan bangga pembunuh pembunuh ni berkongsi kejayaan mereka selepas meracun anjing anjing terbi...
65 Islam Tapi Didominasi Bukan Islam An Evening With Tuan Guru

65 Islam Tapi Didominasi Bukan Islam An Evening With Tuan Guru

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 267 hits
PAS akan dukung gabungan yang dominasikan IslamKUALA LUMPUR PAS akan mendukung mana mana gabungan yang mendominasikan orang Islam dalam pemerintahan negara demikian menurut Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang Kerana katanya ad...
Isu Negara Islam Isma Cabar G25 Patriot Berbahas

Isu Negara Islam Isma Cabar G25 Patriot Berbahas

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 311 hits
Ikatan Muslimin Malaysia mencabar kumpulan bekas penjawat awam dan Persatuan Patriot Kebangsaan berbahas mengenai isu Malaysia Negara Islam Menurut laman web Isma com cabaran itu disuarakan Presiden Isma Aminuddin Yahaya dalam s
Larangan Merokok Bukan Sahaja Untuk Rokok Tapi Termasuk Vape Nano Stick Dan Shisha

Larangan Merokok Bukan Sahaja Untuk Rokok Tapi Termasuk Vape Nano Stick Dan Shisha

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 1681 hits
Hi Ramai yang tarik nafas lega selepas Kementerian Kesihatan Malaysia telah menetapkan larangan merokok di semua restoran dan premis yang menjual makanan bermula 1 1 2019 Kalau diikutkan banyak juga tempat tempat yang dah di tetapkan untuk ...
Tun M Ketuai Senarai 500 Individu Islam Paling Berpengaruh 2019

Tun M Ketuai Senarai 500 Individu Islam Paling Berpengaruh 2019

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 304 hits
KUALA LUMPUR TUN Dr Mahathir Mohamad dipilih sebagai Muslim Man of the Year oleh penerbitan The Muslim 500 bagi tahun 2019 Menerusi edisi 2019 yang dikeluarkan sempena ulangtahun ke 10 penerbitan itu Dr Mahathir berada di tangga teratas men...
Ustadz Felix Mereka Bukan Tak Suka Poligami Tapi Tak Suka Islam

Ustadz Felix Mereka Bukan Tak Suka Poligami Tapi Tak Suka Islam

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 260 hits
Berita Islam 24H Saat saya belum Muslim saya sangat tergangu dengan orang yang ingin menampakkan simbol simbol Islam pada dirinya Risih tak suka rikuh terganggu Saya membatin Ngapain sih sok agamis Biasa aja kali hubungan sama Tuhan kok dip...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Hipokrit Pak Lebai

Polisi Wanti Wanti Konten Kreator Soal Uu Ite Buntut Galih Loss Ditangkap Ini Isinya

Kondom Berserakan Di Rth Wijaya Kusuma Jakarta Barat Diduga Jadi Praktik Prostitusi Terselubung

Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M