Falsafah Seni Mimi Lana






Lima tahun berkelana dalam dunia lakonan, bukanlah satu tempoh yang singkat. Namun, buat pelakon Mimi Lana dia mengakui masih bertatih dalam bidang penuh glamor itu.

Meski terpaksa mengharungi liku dan mengambil tempoh yang panjang untuk kehadirannya disedari khalayak, Mimi atau nama sebenarnya, Mimi Rozaiana Zainal Abidin tidak pernah berputus asa.

Memegang prinsip mahu dikenali kerana bakat bukannya populariti, pelakon berusia 24 tahun itu enggan menggunakan jalan pintas untuk dikenali ramai. Sebaliknya, bekas peserta Dewi Remaja 2014/2015 yakin bakat yang dimiliki mampu memanjangkan jangka hayat karier seninya.

“Alhamdulillah, sepanjang lima tahun berada dalam industri saya diterima baik dan menerima pelbagai watak daripada pengarah.

“Saya tidak berada dalam industri ini untuk mengejar populariti, sebaliknya bersedia dan terbuka menimba ilmu berkaitan dunia lakonan supaya dapat dijadikan bekalan demi kelangsungan karier,” katanya optimis ketika ditemui pada majlis pelantikannya sebagai duta kempen Ramadan Raya Media Prima Berhad baru-baru ini.

Berkongsi mengenai kedudukannya dalam industri, tanpa berfikir panjang anak kelahiran Taiping, Perak itu dengan pantas mengklasifikasikan dirinya sebagai pelakon yang tidak popular.

Tegasnya, biarpun agak berpengalaman dan dikenali ramai pekerja industri kerana telah bekerja dalam bidang lakonan sejak 2014, Mimi enggan meletakkan dirinya dalam zon selesa.

“Saya bernasib baik kerana sepanjang lima tahun tawaran lakonan tidak pernah putus. Namun, saya tidak pernah menyifatkan kesemua rezeki itu sebagai bukti saya mempunyai tempat kukuh dalam industri.

“Fokus saya adalah bekerja dan memberikan hasil seni yang terbaik untuk kekal dalam industri. Apa yang pasti, selama lima tahun ini saya tidak pernah bosan dengan dunia lakonan. Ini cinta saya,” luahnya jujur.

Impian

Berkat kesungguhannya, Mimi akhirnya mendapat peluang keemasan apabila berpeluang berlakon di bawah pengarah yang kini menjadi dambaan ramai anak seni iaitu Shahrulezad Mohameddin menerusi drama rantaian Cari Aku Di Syurga.

Drama sebanyak 15 episod itu menggandingkan Mimi bersama dua pelakon popular, Ariel Zafrel dan Janna Nick.

Sungguhpun skrip drama tersebut masih dalam pembikinan jelas Mimi, dia bakal membawakan watak berbeza daripada karya yang pernah dijayakan sebelum ini.

“Saya dapat merasakan beban berlakon dalam drama Cari Aku Di Syurga kerana berada di bawah pengarahan Shahrulezad. Saya yakin pasti ramai yang menantikan drama ini berikutan fenomena karya Nur arahannya.

“Tidak dinafikan sebagai pelakon saya teruja kerana akhirnya dapat berlakon di bawah Shahrulezad yang saya sifatkan sebagai pengarah genius. Peluang seumpama ini adalah rezeki dan impian menjadi kenyataan,” ujarnya.

Sama seperti kebanyakan pelakon yang lain Mimi turut memasang impian untuk menjayakan watak berat agar bakat lakonannya lebih terserlah.

Antara yang diimpikan adalah terlibat dalam sebuah naskhah epik dan melakonkan watak seperti Puteri Gunung Ledang yang pernah dijayakan oleh Puan Seri Tiara Jacquelina.

“Saya tidak mahu berada pada tahap yang sama dalam dunia lakonan tanpa mencabar keupayaan diri. Jika berkongsi mengenai watak impian, saya ingin terlibat dalam karya epik.

“Antara yang menarik minat adalah karakter seperti Puteri Gunung Ledang. Saya sedar watak berkenaan sukar dibawa, tetapi itu adalah cabaran yang saya dambakan,” getusnya.

Tambah Mimi, biarpun bersikap terbuka untuk bekerja dengan mana-mana pengarah, kekuatan skrip sesebuah karya masih menjadi sandaran utamanya sebelum bersetuju membawakan watak yang ditawarkan.

Meski bersikap selektif, Mimi yakin prinsip yang menjadi pegangannya tidak akan menyekat peluangnya mencipta nama. Tegasnya, setiap pelakon perlu memiliki pendirian dan pilihan tersendiri.

“Sebagai pelakon baharu saya lebih tertarik untuk menjayakan watak berat yang menuntut saya mencabar keupayaan diri ketika berada di set penggambaran.

“Saya tidak mahu dilihat sebagai pelakon mendatar yang tidak berupaya menjayakan pelbagai watak seperti mana tuntutan skrip dan pengarah. Saya masih dalam proses belajar dan menuntut ilmu melalui kesemua watak yang diberikan,” ujarnya.

Duta

Setelah lima tahun, buat julung kalinya, Mimi dilantik sebagai duta kempen Ramadan Raya Media Prima Berhad bertemakan #SetulusIkhlas.

Kali pertama menggalas tanggungjawab sebagai duta dan diberi kepercayaan melaksanakan tugasan tersebut, Mimi dijangka terlibat dalam pelbagai aktiviti di bawah kendalian rangkaian televisyen berkenaan.

Mimi yang juga duta produk kecantikan, Nivea Visage Malaysia berkata, program seninya padat sepanjang Ramadan sehingga kira-kira seminggu sebelum sambutan Aidilfitri.

“Penglibatan sebagai duta kempen Ramadan Raya Media Prima adalah sebahagian daripada peranan saya bersama Nivea.

“Sudah tentu saya bersyukur dengan pelantikan ini dan tidak sabar bertemu dengan peminat serta melakukan kerja amal yang telah disusun,” jelasnya.

Tambah Mimi, sebagai duta, dia akan turut turun padang berniaga di bazar Ramadan terpilih sekitar Lembah Klang yang bakal dikongsikan kelak.

“Saya akan kongsikan maklumat berkaitan program ini menerusi kesemua platform media sosial peribadi,” katanya.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://artismeletop.blogspot.com/2019/04/falsafah-seni-mimi-lana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hans Isaac Kwsp Perkeso Untuk Penggiat Seni

Hans Isaac Kwsp Perkeso Untuk Penggiat Seni

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 316 hits
Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia Datuk Hans Isaac memberitahu pihaknya kini dalam rangka memperkenalkan caruman skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Pertubuhan Keselamatan Sosial untuk penggiat seni Hal ini kerana pi...
Mimi Fly Aku Tak Pakai Baju Sebab Orang Suka

Mimi Fly Aku Tak Pakai Baju Sebab Orang Suka

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 984 hits
Mimi menganggap kata kata negatif menunjukan tahap kematangan seseorang itu Foto Instagram mimifly Penyanyi Mimi Fly memberitahu dia sudah lali dan menyampah dengan kecaman netizen terhadap dirinya Mimi atau nama sebenarnya Shamimi Amalina ...
Terkini Bangunan Notre Dame Catheral Di Perancis Terbakar Teruk Banyak Karya Seni Berharga Mungkin Hangus

Terkini Bangunan Notre Dame Catheral Di Perancis Terbakar Teruk Banyak Karya Seni Berharga Mungkin Hangus

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 391 hits
Terkini Bangunan Notre Dame Catheral di Perancis Terbakar Teruk Banyak Karya Seni Berharga Mungkin Hangus Bangunan Notre Dame Catheral di Perancis mengalami kebakaran yang teruk sehingga bahagian puncaknya runtuh sebentar tadi Tersebar P rd...
Instalasi Seni Kencang

Instalasi Seni Kencang

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 327 hits
Karya ini menceritakan realiti kebanyakan pemuzik dimana rezeki yang datang tidak menentu Ketika sedang laku rezeki masuk mencurah curah jika sebaliknya berlaku kehidupan menjadi parah Bebola polisterine diletakkan di dalam balang yang dile...
Jokowi Disebut Jalankan Falsafah Sam Ratulangi Meski Bukan Putra Minahasa

Jokowi Disebut Jalankan Falsafah Sam Ratulangi Meski Bukan Putra Minahasa

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 220 hits
Ada falsafah terkenal dari Pahlawan Nasional asal Minahasa GSJJ Sam Ratulangi yaitu Si Tou Timou Tumou Tou atau manusia hidup untuk memanusiakan manusia lain Banyak makna yang terkandung dari filosofi itu jelas Michael kepada wartawan Selas...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand