Eye Bag Berkilo Anak Liat Tidur Malam Tak Sangka Bila Puji Buat Dia Mengantuk


Anak-anak ni kalau kita sebagai ibu ayah tak suruh tidur, memang celik je mata tu! Betul tak? keesokannya, mula la susah nak bangun pagi pergi ke sekolah!
Ibu ayah perlu tahu, pentingnya anak-anak untuk mendapatkan tidur yang cukup untuk anak kerana  anak yang tidak cukup tidur boleh menggangu fokus semasa pembelajaran dalam kelas.
Tidur sebenarnya dapat membantu pertumbuhan tubuh kanak-kanak. Jumlah purata jam yang diperlukan untuk kanak-kanak yang berusia empat hingga enam tahun berehat untuk tidur ialah antara 10 jam hingga 11 jam.
Sewaktu kanak-kanak tidur pertumbuhan hormon berlaku dalam masa beberapa jam. Kanak-kanak yang cukup rehat akan berasa segar untuk bermain, belajar dan mengurangkan stress keluarga.
IBU BAPA AKAN BERASA STRESS APABILA TERPAKSA MENUNGGU DAN MELAYANI ANAK YANG SUKAR TIDUR. KEADAAN INI MENGGANGGU WAKTU TIDUR IBU BAPA YANG BEKERJA KEESOKAN HARINYA.
Umumnya tidak ada panduan yang benar-benar boleh diikuti dan tidak ada salah betulnya jika anda mencuba menyelesaikan masalah kanak-kanak lewat tidur. Cara penyelesaian setiap kanak-kanak adalah berbeza dengan kanak-kanak lain. Ibu bapa hendaklah peka dengan sifat anak-anaknya. Ibu bapa dan keluarga seisi rumah hendaklah memberi kerjasama dalam membantu anak yang selalu tidur lewat.

#1 Jadual
Masa untuk tidur hendaklah tetap mengikut jadual yang ditetapkan pada setiap malam. Sekiranya anda mahukan anak tidur jam 8:00 malam. Jadual untuk tidur tidak boleh berubah-ubah. Sekiranya setiap malam berubah-ubah jadual akan meletihkan kanak-kanak. Anda perlu bertegas dengan peraturan waktu tidur dengan anak anda. Perlu diingat sebenarnya kanak-kanak menguji ibu bapa jika selalu mengikut kehendaknya. Oleh itu jangan melayani kerenah anak dan bertegas dengan jadual yang telah anda tetapkan. Peringkat permulaan agak sukar tetapi apabila jadual yang ditetapkan diikuti ia akan menjadi kebiasaan.
#2 Tidak ikut permintaan anak
Cuba tidak melayani kehendak anak apabila disuruh tidur. Contohnya meminta tunggu sebentar kerana belum habis bermain. Semua permintaan dijadikan sebahagian dalam rutin sebelum tidur. Sekiranya dengan membenarkan permintaan yang sesuai sebagai rutin sebelum tidur. Misalnya membenarkan membawa satu alat mainan sebagai teman untuk tidur. Pastikan dengan jelas satu permintaan adalah had yang peruntukan yang diberi. Jangan layani permintaan yang lain. Kanak-kanak yang mempunyai masalah untuk tidur akan menguji anda dengan membuat berbagai permintaan sebagai helah untuk melewatkan masa.

#3 Tegas
Apabila anak anda telah masuk bilik tidur atau telah baring di atas katil pastikan anda bertegas dengan peraturan. Anak anda tidak dibenarkan bangun dari katil atau meninggalkan bilik tidur. Jangan pedulikan protes atau rungutan anak anda. Kurangkan interaksi dengan anak anda. Jika anak anda berterusan mahu keluar bilik anda memberi amaran akan mengunci bilik tidur. Jika anda tegas dengan peraturan, anak anda akan memahami dan mematuhi pada hari-hari berikutnya.
#4 Beri pujian
Sentiasa memberi pujian jika anak anda sudah mahu bergerak ke arah tempat tidur. Temani sebentar sambil memberi dorongan ketika anak anda berada di tempat tidur. Kata-kata semangat dan pujian menjadikan dia memahami kepentingan tidur. Beritahu kepada anak anda tentang persiapan ke tadika memerlukan tidur awal. Memberi kata-kata semangat yang positif yang mudah difahami dapat memberi ketenangan sebelum anak itu tidur. Contohnya memberitahu badan yang sihat dan cergas baik untuk belajar di tadika.

#5 Baca buku
Sebaik-baiknya anda digalakkan membacakan sebuah buku yang digemari sebelum tidur. Secara tidak langsung dapat merehatkan minda anak dengan membacakan buku cerita. Pastikan memilih buku yang sesuai dan bukan buku yang menyeramkan dan menakutkan anak-anak. Pilih buku yang mengembirakan dan memberi ketenangan kepada anak anda sebelum tidur.

#6 Tutup televisyen
Masalahnya jika mempunyai keluarga besar atau adik-beradik yang ramai. Semua pihak hendaklah bekerja sama. Waktu menonton televisyen hendaklah dihadkan. Pengaruh persekitaran agak menyulitkan untuk melaksanakan rutin tidur kepada anak yang berusia 5 tahun dan juga anak-anak kecil yang lain. Faktor gangguan persekitaran menjadikan masalah untuk tidur. Pengorbanan ahli keluarga diperlukan untuk membantu anak-anak mematuhi jadual tidur yang dirancang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/eye-bag-berkilo-anak-liat-tidur-malam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kurang Tidur Malam Handphone Penuh Gambar Anak Berlaku Pada Anda Maknanya Anda Seorang Ibu

Kurang Tidur Malam Handphone Penuh Gambar Anak Berlaku Pada Anda Maknanya Anda Seorang Ibu

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 83 hits
Untuk ibu bapa yang pertama kali mendapat cahaya mata pastinya masih dalam proses pembelajaran Masih bingung dan buntu apa yang perlu dibuat jika si manja menangis dan sebagainya Untuk ibu berpantang pula sudah tentu menghitung hari supaya ...
Kita Dah Mengantuk Dia Masih Tahan Mata Nak Anak Tidur Awal Elakkan Buat Ini

Kita Dah Mengantuk Dia Masih Tahan Mata Nak Anak Tidur Awal Elakkan Buat Ini

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 51 hits
Ada ketikanya mama dan papa perlu berperang untuk tidurkan bayi Susahnya mereka nak tidur apa puncanya Apabila anak menjangkau usia 9 hingga 12 bulan dan ke atas banyak perubahan yang berlaku Selain perubahan p da ketikanya mama dan papa pe...
Petugas Kelelahan Padamkan Api Karhutla Para Pembakar Tidur Nyenyak Di Kasur Sama Anak Istri

Petugas Kelelahan Padamkan Api Karhutla Para Pembakar Tidur Nyenyak Di Kasur Sama Anak Istri

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 64 hits
Kalimantan sedang berjuang melawan asap akibat kebakaran hutan dan lahan yang mengepung lingkungan mereka Warga di Pekanbaru Riau dan Palangka Raya Kalimantan Tengah bahkan mengatakan kepunga asap kebakaran hutan ini hampir menyerupai kondi...
Kisah Fadlul Rohman Anak Petani Yang Berhasil Jadi Taruna Akmil Usai Gagal 10 Kali Sampai Tidur Di Masjid

Kisah Fadlul Rohman Anak Petani Yang Berhasil Jadi Taruna Akmil Usai Gagal 10 Kali Sampai Tidur Di Masjid

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 56 hits
Fadlul Rohman adalah anak kedelapan dari sembilan bersaudara asal Kabupatern Banyuwangi Jawa Timur Anak dari seorang petani bernama H Burhanuddin bukan menjadi halangan untuk dapat mengabdi sebagai seorang Tentara Banyak lika liku ia tempuh...
Menangis Waktu Bangun Dari Tidur Anak Rasa Tak Selamat Mak Ayah Harus Tahu Cara Atasinya

Menangis Waktu Bangun Dari Tidur Anak Rasa Tak Selamat Mak Ayah Harus Tahu Cara Atasinya

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 50 hits
Anak yang menangis ketika baru bangun tidur adalah perkara biasa Hal ini disebabkan rasa takut dan berasa sendirian selepas melalui waktu tidur yang panjang tanpa ditemani ibu atau ayah Hal ini adalah biasa Bagi menenangkan keadaan ini ada ...
Kerja Shift Malam Ternyata Bisa Picu Sel Kanker Dalam Tubuh Sekalipun Siangnya Sudah Tidur Dulu

Kerja Shift Malam Ternyata Bisa Picu Sel Kanker Dalam Tubuh Sekalipun Siangnya Sudah Tidur Dulu

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 70 hits
Selama ini kanker identik dengan gaya hidup tidak sehat Bekerja shift malam termasuk salah satunya
Tidur Malam Tiba Tiba Terbangun Baca Doa Ini Dan Minta Apa Saja Allah Akan Kabulkan

Tidur Malam Tiba Tiba Terbangun Baca Doa Ini Dan Minta Apa Saja Allah Akan Kabulkan

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 89 hits
Tidur Malam Tiba Tiba Terbangun Baca Doa Ini Dan Minta Apa Saja Allah Akan Kabulkan Doa jika terbangun di malam hari Doa ini sepatutnya diucapkan seorang muslim jika terbangun di malam hari Tidur Malam Tiba Tiba Terbangun Baca Doa Ini Dan M...
Rasa Tak Cukup Memanjakan Sebak Lihat Anak Tidur Dekat Nak Bersalin Perasaan Ibu Bercampur Baur

Rasa Tak Cukup Memanjakan Sebak Lihat Anak Tidur Dekat Nak Bersalin Perasaan Ibu Bercampur Baur

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 48 hits
Makin mendekati hujung kehamilan isteri Alif Satar mengakui sebak memikirkan anak pertama dan kedua Bimbang tidak cukup memanjakan dengan kasih sayang dan perhatian Shadila Halid yang mendirikan rumah tangga dengan Alif Satar pada 2014 melu...
Mereka Sedikit Tidur Pada Malam Hari Karena Tahajud

Mereka Sedikit Tidur Pada Malam Hari Karena Tahajud

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 92 hits
Sifat orang beriman adalah sedikit tidur pada malam hari karena sibuk dengan tahajud Posting ditampilkan lebih awal di
Bikin Nangis Ini Adalah Curahan Hati Bekas Isteri Ustad Abdul Somad Sebelum Dan Sesudah Bercerai

Amat Menyeramkan Baby Pelik Yang Memakan Usus Ibunya Ketika Dalam Kandungan

Kepala Hotak Kau Vitamin Vitamin Pun Ada Expiry Date Da I Farhan Dikecam Samakan Isteri Baharu Dengan Vitamin

Pengalaman Temuduga Bank

Isteri Jangan Buat Semua Simpan Sikit Kerja Rumah Untuk Suami Buat

Kalau Isteri Penat Peluklah Dia Letakkan Bahu Supaya Dia Boleh Bersandar

Oppo Reno 10x Zoom Menerima Skor Dxo 116 Setara Huawei P30

Hiburan Lelaki Ini Dakwa Isteri Da I Farhan Melarikan Keretanya Sejak 6 Tahun Lalu



Suami Lufya Bersuara Isu Perselisihan Pendapat Neelofa Dan Amalina Bakri

Pelajar UiTM Ini Cipta Sejarah Dunia Peroleh Markah 100 Kertas Perakaunan Certified Accounting Technician CAT

Biodata Pengacara Akhmal Nazri Kekasih Lisa AF 2015

Biodata Penyanyi Lisa AF 2015 Kekasih Akhmal Nazri

7 Individu Yang Mendakwa Diri Mereka Boleh Hidup Kekal Abadi


Luka Czer Ni Sensitif Mudah Jangkit Kuman Jangan Pandai Pandai Sapu Benda Pelik Di Situ

Lakukan Perkara Ini Sementara Anda Masih Berdua Bila Dah Ada Baby Tinggal Mimpi Jelah

Sukar Tidur Malam Dan Rawatannya Menurut Islam

10 Definisi Jujur Atas Tugas Kelompok Dari Mereka Yang Pernah Menjalaninya Sebagian Terasa Pahit

Adik Ni Tulis Surat Sebab Kecewa Dihalau Ke Saf Belakang Ini Respon Padu Mufti Wilayah

Tuhan Jemput Baby D Ke Syurga Saat Abby Abadi Tunai Umrah Di Mekah