Eu Jawab Dakwaan Isu Vaksin Di Eropah



EU jawab dakwaan isu vaksin di Eropah. Rakan industri Eropah menyatakan komitmen membekalkan 1.3 billion dos vak­sin kepada negara berpendapatan rendah tanpa mengaut keuntungan dengan harga lebih rendah sebelum akhir tahun ini.
Komitmen itu disampaikan dalam satu kenyataan akhbar Delegasi Kesatuan Eropah (EU) ke Malaysia kepada Utusan Malaysia dengan mengemuka­kan fakta-fakta menjelaskan keadaan berbangkit ekoran timbul isu pengagihan vaksin Covid-19 sehingga menjadi perdebatan termasuk soal bekalan ke negara ini.
Di samping itu, EU komited membekalkan lebih 1.3 bilion dos menjelang tahun 2022 yang mana sebahagian besar akan dieksport melalui Covax.
Menurut kenyataan itu, tiada isu pengumpulan atau penimbunan vaksin di EU apatah lagi kewujudan kepelbagaian varian dan keberkesanan vaksin melawannya serta kapasiti pengeluaran menyebabkan EU dan negara lain termasuk Malaysia membuat pesanan lebih tinggi untuk rakyat masing-masing.
“Bagaimanapun, setiap dos tidak akan disia-siakan. Sebarang lebihan disumbangkan kepada negara kurang membangun atau berpendapatan rendah atau dijual kembali kepada rakan kongsi yang memintanya,” kata kenyataan berkenaan.
Kenyataan itu dikeluarkan bagi pihak 15 Duta Besar negara EU di Malaysia antaranya Austria, Jerman, Itali dan Belanda.
Sebelum ini, Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin berkata, ketidakadilan pengagihan bekalan vaksin Covid-19 menyebabkan negara Asia termasuk Malaysia ketinggalan berbanding negara yang bernaung di bawah EU.
Kata Khairy, negara EU berunding dengan pembekal vak­sin Covid-19 bagi membolehkan pembelian secara pu­kal manakala kilang vaksin semua­nya berada di negara Eropah.
Khairy memberikan maklum balas terhadap persoalan dibangkitkan Pengarang Kumpulan Media Mulia Sdn. Bhd., Mohamad Azlan Jaafar dalam kolum Minda Pengarang mengenai kelewatan Malaysia mencapai kadar vaksinasi berbanding Hungary yang kini menjalani kehidupan normal.
Kenyataan itu menambah, EU selaku pengeksport vaksin terkemuka di dunia menghantar bekalan ke 130 negara termasuk Malaysia dan usaha akan diteruskan dengan lebih enam juta bekalan diluluskan untuk dieksport 22 Jun lalu.
Katanya, Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan sederhana tinggi telah berun­ding dan mendapatkan bekalannya sendiri termasuk melalui program Covax di bawah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan semua kelulusan eksport vaksin ke negara ini telah dilakukan dengan cepat dan dihantar segera.
“Selain itu, separuh daripada jumlah pengeluaran vaksin dari EU dieksport dan lebih 400 juta dos telah dieksport kepada lebih 130 negara sejak awal tahun ini seiring dengan pelaksanaan vaksinasi berterusan di 27 negara anggota EU dengan memiliki 430 juta penduduk.
“Pengambilan penuh vaksinasi secara kumulatif dalam kalangan golongan dewasa di EU berada pada 34.9 peratus. Jumlah ini jauh lebih tinggi sekiranya EU tidak membenarkan pengeksportan vaksin yang mana ia turut mendapat pelbagai kritikan domestik mengenai fakta ini,” katanya.
Tambah kenyataan tersebut, EU telah melabur lebih daripada €2.7 bilion (RM13 bilion) untuk pembangunan vaksin dan akhirnya membawa kepada penghasilan vaksin yang selamat dan berkesan untuk diedarkan pada akhir 2020.
Jelasnya, kejayaan itu selari dengan pelaburan ke atas kapasiti pengeluaran dalam penghasilan berjuta dos vaksin.
Katanya, EU amat menghargai kerjasama Malaysia sebagai rakan dipercayai untuk memerangi Covid-19 dengan antaranya projek Kementerian Kesihatan dan WHO yang dibiayai oleh EU iaitu kesiapsiagaan pandemik dengan anggaran RM9 juta seperti diumumkan minggu lalu sekali gus merupakan salah satu solidariti EU. – UTUSAN
EU jawab dakwaan isu vaksin di Eropah Baca Artikel Menarik :
Bendera putih bukan bererti mengaku kalah Lancar ‘Phuket Sandbox’, Malaysia Tidak Tersenarai Dalam 66 Buah Negara Dibenar Masuk Thailand Najwan maklumkan ada sesuatu yang tidak kena dalam AMK Mila Jirin ajak rakan niaga terus tawakal Lelaki Ini Kibarkan Bendera Mohon Bantuan Demi Anak Dan Isteri Tapi Tak Disangka [VIDEO] Resepi Pucuk Paku Masak Lemak Cili Api Layari Laman Facebook MYKMU
 
Berpuluh-puluh maut di Kanada akibat gelombang panas

The post EU jawab dakwaan isu vaksin di Eropah appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/01/eu-jawab-dakwaan-isu-vaksin-di-eropah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penasihat Khairy Jawab Mariah Isu Vaksin Selangor

Penasihat Khairy Jawab Mariah Isu Vaksin Selangor

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 387 hits
Penasihat Khairy jawab Mariah isu vaksin Selangor Vaksinasi di Selangor Penasihat KJ sangkal Siti Mariah Dua penasihat kepada Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin menjawab kritikan Exco Kesihatan Selang...
Ppv Di Selangor Akan Kehabisan Vaksin Anda Jawab Kepada Allah Yb Menteri

Ppv Di Selangor Akan Kehabisan Vaksin Anda Jawab Kepada Allah Yb Menteri

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 192 hits
FAZLI RADZIBeberapa Pusat Pemberian Vaksin di Selangor akan terpaksa memberhentikan operasi susulan kekurangan bekalan dos vaksin Covid 19 Exco Kesihatan Awam Perpaduan Pembangunan Wanita dan Keluarga Selangor Dr Siti Mariah Mahmud berkata ...
Bukan Semua Perolehan 500 Unit Ambulans Bertekanan Negatif Kkm Jawab Dakwaan Dzulkefly

Bukan Semua Perolehan 500 Unit Ambulans Bertekanan Negatif Kkm Jawab Dakwaan Dzulkefly

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 104 hits
Ketua Setiausaha KKM Mohd Shafiq Abdullah berkata Menteri Kesihatan Dr Adham Baba tidak menyebut semua 500 unit ambulans yang dibeli KKM bertekanan negatif PETALING JAYA Kementerian Kesihatan menjelaskan bukan semua 500 unit ambulans yang a...
Isu Pengiktirafan Vaksin Perlu Dibincang Di Peringkat Antarabangsa Kata Khairy

Isu Pengiktirafan Vaksin Perlu Dibincang Di Peringkat Antarabangsa Kata Khairy

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 238 hits
Isu pengiktirafan vaksin perlu dibincang di peringkat antarabangsa kata Khairy Dikemas kini 29 minit yang lalu Diterbitkan p
Syukur Kami Dah Lama Tunggu Giliran Vaksin

Syukur Kami Dah Lama Tunggu Giliran Vaksin

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 218 hits
Bekas anggota Pasukan Gerakan Am Senoi Praaq Long Senah 88 semangat hadir menerima suntikan vaksin di PPV Bas Bergerak MARA Liner di Orang Asli One Stop Centre Bawong Sungai Siput pada Sabtu Syukur kami dah lama tunggu giliran vaksin Bekas ...
Anda Semua Ambil Vaksin Atau Saya Suntik Vaksin Babi Presiden Filipina

Anda Semua Ambil Vaksin Atau Saya Suntik Vaksin Babi Presiden Filipina

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 250 hits
Beliau memberi lampu hijau kepada tentera dan polis untuk menembak sesiapa sahaja yang mengganggu kerja barisan hadapan untuk membendung wabak Covid 19 Anda Semua Ambil Vaksin Atau Saya Suntik Vaksin Babi Presiden Filipina Anda dapatkan vak...
Vaksin Dan Kawalan Wabak Covid 19 Malaysia Perlu Belajar Dari Vietnam Dan New Zealand

Vaksin Dan Kawalan Wabak Covid 19 Malaysia Perlu Belajar Dari Vietnam Dan New Zealand

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 246 hits
June 26 2021 1 Malaysia semalam kononnya sudah melakukan Vaksinasi lebih 7 juta orang termasuk Dos kedua Namun kes Covid 19 kekal tinggi Tapi tahukah kita Vietnam yang populasi rakyatnya 3 kali ganda dari Malaysia iaitu 96 Juta penduduk jum...
Vaksin Covid 19 Mama S Dos Kedua Journey

Vaksin Covid 19 Mama S Dos Kedua Journey

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 274 hits
Vaksin COVID 19 Mama s Dos Kedua Journey Alhamdulillah Dah selesai kedua dua dos Ambil tadi di Dewan Muafakat Taman Adda OK lah hari ni berbanding dos pertama itu hari Terima kasih pada semua yang melancarkan urusan Yang best Masa terbaeekk...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord

Sivasangari On Cloud Nine As She Breaks Into World Top 10