Etnik Etnik Di Malaysia Semakin Tidak Tulen


Kebanjiran orang asing di Malaysia adalah isu lapuk yang sudah bosan didengar, dibaca dan dilihat sendiri orang mereka yang mengikuti kisah-kisah warga asing.

Jika dahulu warga asing yang selalu ditemui hanyalah rakyat Indonesia dan beberapa kerat warga Thailand, Vietnam dan Filipina.

Namun, tahun ke tahun, penduduk Malaysia semakin berwarna-warni apabila warga Bangladesh, Nepal, Pakistan, Afrika dan Arab semakin ramai ditemui bukan sahaja di bandar-bandar besar di negeri-negeri maju tetapi sudah merata hingga ke kampung-kampung di Kelantan dan Kedah.

Semakin popular kini ialah etnik Rohingya. Rohingya berasal dari Myanmar namun terpaksa melarikan diri mencari suaka politik ke negara-negara lain selepas menjadi mangsa aniaya kerajaan di negara sendiri.

Mengimbau kemasukan warga asing ke Malaysia, asalnya adalah atas tiket menjadi buruh di sektor pembinaan, perladangan dan kilang-kilang. Pengambilan pekerja asing pada 1990-an lebih teratur apabila mereka yang memasuki negara ketika itu majoritinya secara sah.

Namun, disebabkan keselesaan yang dinikmati berada di negara ini, lama-kelamaan mendorong kepada kemasukan secara haram.

Lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) menjadi cabaran kepada pasukan keselamatan apabila pelbagai jenama operasi khas untuk mengusir PATI tidak pernah mengurangkan kumpulan tersebut.

Kesannya, setiap hari hampir semua rakyat Malaysia akan terserempak dengan warga asing termasuk yang berstatus PATI. Apa pun hujah membabitkan PATI atau Rohingya, kebanjiran warga asing yang tidak diurus sebaik-sebaiknya akan mengancam keselamatan negara.

Individu bergelar PATI tidak mempunyai identiti dalam sistem keselamatan negara jadi tidak mudah untuk mengesan mereka yang melakukan sesuatu yang menyalahi undang-undang.

Contoh yang kerap dikaitkan dengan PATI ialah menjadi pembunuh upahan, merompak atau membentuk kumpulan penganas seperti Daesh atau Jemaah Islamiah.

Kesan sosial juga semakin dirasai apabila penduduk Malaysia yang terdiri daripada Melayu, Cina dan India semakin sukar dicam hanya berdasarkan warna kulit dan bentuk fizikal.

Evolusi tersebut hasil perkahwinan campur warganegara dengan warga asing. Jika fenomena ini semakin biasa nescaya etnik-etnik besar di Malaysia hilang ketulenannya.

Dari segi ekonomi pula, rakyat Malaysia dilihat semakin malang apabila semakin banyak kegiatan ekonomi dikuasai warga asing. Lihat sahaja, pusat-pusat cuci kereta haram, siapa yang sedang buat duit jika bukan warga Bangladesh dan sedang diikuti Rohingya.

Pekerja Bangladesh juga semakin mendapat tempat di hati majikan apabila melantik mereka menyelia pekerja Malaysia di bidang peruncitan dan restoran.

Pasar malam pula menghimpunkan peniaga-peniaga Indonesia. Jelas lagi bersuluh ekonomi Malaysia kini secara perlahan-perlahan didominasi warga asing. Etnik Rohingya turut sedang mengembangkan monopoli di pasar-pasar borong.

Melihat kesan kebanjiran warga asing tersebut, Malaysia memerlukan dasar yang jelas untuk membersihkan PATI dan pencari suaka yang terlalu ramai. Setiap individu yang berada di negara ini harus mempunyai identiti yang direkodkan dalam sistem keselamatan negara.

Oleh: Teon Eg

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2022/04/etnik-etnik-di-malaysia-semakin-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiket Kapal Terbang Mahal Ngo Hantar Surat Pada Pm Utusan Malaysia 16 04 2022

Tiket Kapal Terbang Mahal Ngo Hantar Surat Pada Pm Utusan Malaysia 16 04 2022

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 186 hits
KUALA LUMPUR Persatuan pengguna akan menghantar surat rasmi kepada Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Isnin ini bagi membantah kenaikan sehingga hampir RM4 000 sehala menjelang Hari Raya Aidilfitri bulan depan Bercakap kepada Ut...
43 Jenis Ikatan Tanjak Destar Dan Tengkolok Di Malaysia

43 Jenis Ikatan Tanjak Destar Dan Tengkolok Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 366 hits
Tanjak destar dan tengkolok adalah busana warisan Melayu yang telah diwarisi sejak zaman dahulu lagi Secara lazimnya ia diperbuat dari sehelai kain dan digubah menjadi sebuah bentuk untuk disarungkan ke atas kepala Tengkolok lebih sinonim d...
Malaysia Today Mendedahkan Tok Mat Menerima Suapan Rasuah

Malaysia Today Mendedahkan Tok Mat Menerima Suapan Rasuah

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 143 hits
Malaysia Today mendedahkan Mohamad dituduh menerima suapan rasuah berkaitan projek pembalakan dan pajakan tanah di Negeri Sembilan sekitar tahun 2008 hingga 2010 Pemimpin Umno tidak menolak dakwaan wujud gerakan oleh pihak tertentu yang cub...
Semakan Permohonan Perantisiswa 2022 Keluarga Malaysia

Semakan Permohonan Perantisiswa 2022 Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 172 hits
KOTA BHARU Permohonan Pakej PerantiSiswa Keluarga Malaysia bagi pelajar golongan B40 di institusi pengajian tinggi akan dibuka mulai 15 April ini Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa berkata pihaknya sudah memperoleh data b...
25 Meme Lewis Hamilton Duduk Kerusi Plastik Trending Di Malaysia

25 Meme Lewis Hamilton Duduk Kerusi Plastik Trending Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 210 hits
Tempat duduk plastik digunakan juara dunia tujuh kali Formula Satu Lewis Hamilton tular apabila Kerusi plastik yang diduduki juara dunia tujuh kali Formula Satu Lewis Hamilton dijual melebihi 500 Pemandu Mercedes itu duduk di atas kerusi it...
Malaysia Kecam Sekeras Kerasnya Tindakan Provokasi Bakar Al Quran Di Sweden

Malaysia Kecam Sekeras Kerasnya Tindakan Provokasi Bakar Al Quran Di Sweden

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 137 hits
Wisma Putra menyifatkan tindakan itu melangkaui batas dan norma hak kebebasan bersuara nbsp PUTRAJAYA Malaysia mengecam sekeras kerasnya tindakan provokasi oleh pemimpin Stram Kurs Rasmus Paludan yang membakar senaskhah al Quran di Linkopin...
12 Deko Raya Di Mall Utama Di Malaysia 2022 Ok Ke Ko

12 Deko Raya Di Mall Utama Di Malaysia 2022 Ok Ke Ko

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 176 hits
Setiap tahun shopping mall utama di Malaysia pastinya diserikan dengan hiasan dalaman mall yang mengikut tema perayaan di Malaysia Aman Central KedahMacam biasa Sedih giler tengok decoration raya dekat mall tengah tengah bandar kuala lumpur...
Cara Daftar Ahli Amway Online Malaysia 2022 Apc Dengan Rm20

Cara Daftar Ahli Amway Online Malaysia 2022 Apc Dengan Rm20

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 333 hits
Cara Daftar Ahli Amway Online Malaysia 2022 APC Dengan RM20 Ringgit Pasti ada dikalangan kita yang jadi tertanya tanya Kenapa syarikat syarikat besar suka guna konsep kalau nak beli barang mesti kena daftar jadi ahli dulu Salah satunya Amwa...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment