Esl Penyelamat Real Madrid


ULASAN PENTING ESL DAN MASA DEPAN KELAB EROPAH
News feed sudah jammed dengan pelbagai perspektif dan update mengenai European Super League (ESL) yang akan dipimpin oleh Papa Perez. Untuk kita semua mempunyai pandangan yang segar dan berilmiah ayuh kita lihat apa isu sebenarnya.
APA BEZA FORMAT ESL DAN UCL?
Format UCL kini semua tahu. Ada group stage pastu home and away 2nd round, Qtr, Semi dan satu Finals. Tapi mulai 2024, UCL akan mengubah format ke 36-team Round Robin format. Maksudnya setiap team akan bermain 10 match vs team berbeza. Top 8 akan terus masuk round of 16 dan team 9-24 akan main playoff untuk merebut tempat last 8 seterusnya.
Format ESL pula 15 founding teams. Ini termasuk 5 team lain yang akan dipilih setiap tahun berdasarkan sistem qualification (belum diumum) prestasi mereka. 20 team ini akan dibahagi 2 group (10 each) dan bermain home and away. Top 3 setiap group auto masuk Quarters dan team 4 & 5 setiap group ada 2 leg playoff untuk merebut slot baki Quarters. Pastu Semi dan Final.
Perbezaan utama adalah 15 founding clubs akan kekal tanpa relegation tapi yang baki 5 team itu boleh bertukar setiap musim.
APA KESAN PADA UCL JIKA ESL BERLAKU?
UCL akan pupus semudah itu. Jika ESL sudah mempunyai team besar yang menarik fan base global, disitulah stesen TV dan duit TV akan berkampung. Jadi tindakan UEFA adalah call backup big bro di FA dan FIFA untuk kenakan tindakan pada kelab ESL. Ugutan seperti ditendang keluar liga tempatan dan pemain dilarang bertanding acara antarabangsa seperti World Cup dihamparkan.
PERLUKAH KITA TAKUT UGUTAN INI?
Tidak sama sekali. Ini kerana beberapa faktor:
1. Team ESL kini dalam UCL dan EL semi final. Jika membuang mereka ia akan mengakibatkan kerugian pada pihak penyiar dan sponsor dan ini memberi masalah pada UEFA kembali.
2. Hak penyiaran TV EPL bakal dirunding semula awal 2022. Jika FA berkeras/gila untuk buang top team. ini menghilangkan kuasa rundingan FA dengan stesen TV. Jika wang diterima lebih rendah sebab hilang penonton global, maka yang sengsara adalah team bawahan yang bergantung pada wang ini.
3. Jika FIFA berkeras untuk larang pemain menyertai pertandingan antarabangsa ini akan mengugat EURO dan sukan olympic akan datang. FA setiap negara pasti taknak ini berlaku. Lagi2 event ini semua ada duit TV dan sponsor yang pasti hilang.
APA KRITIKAN TERBESAR ESL?
Ramai netizen mengecam ESL kerana katanya tidak adil pada kelab “kecil” seperti Leicester, Atalanta, West Ham yang bakal atau berpeluang mendapat tempat di UCL kini tiada tempat di ESL. Mereka juga mahu duit hadiah biarpun hanya bermain di group stage. Sistem tiada relegation untuk F15 membuatkan duit hanya tertumpu pada mereka dan membunuh semangat pertandingan.
APAKAH BENAR KRITIKAN INI?
Tidak dinafikan ESL satu tindakan berani dan datang dengan risikonya sendiri. Bukan semua pihak akan gembira. Perasaan marah ini pernah timbul dulu masa idea format awal UCL dibentangkan (Don Santiago Bernabeu antara foundernya) dan juga masa 1992 dengan kemunculan Premier League. Jika tuan-tuan ingin ikut mainstream dan marah, meroyan sambil bakar jersey itu adalah kebebasan masing2. Di sini ada beberapa faktor yang mempengaruhi kewujudan ESL sebenarnya:
MEMASTIKAN KEWUJUDAN FAN BASE CLUB
Real Madrid, ATM dan Barca adalah fan base club. RM dipunyai oleh 90,000 ahli atau “socios” serata dunia. Undang2 kelab menyatakan “boleh belanja apa anda untung sahaja”. Sebab tu kita tak pernah ada masalah ngan FFP (financial fairplay law). Tapi ini bermaksud keadaan unik seperti pandemic membuat kita berdarah lebih teruk dari kelab sugar daddy lain. Kita hilang $15 juta sebab tiada penonton untuk game Liverpool ($10 juta) dan Barcelona ($5 juta) sebab tiada kutipan tiket dan duit TV lebih rendah. Stadium baru pula bukan datang free dan terpaksa ambil loan dari 2 bank. Itu belum masuk Galactico yang fans dahagakan seperti Mbappe, Haaland dan sebagainya. Undang2 ini juga menghalang Perez dari letak duit sendiri untuk bantu Real Madrid.
Berbeza dengan kelab sugar daddy minyak seperti Man City, Chelsea dan PSG yang boleh membantu kelab melalui zaman susah sebegini. Yang lagi merisaukan adalah banyak lagi kelab sugar daddy bakal muncul kerana membeli kelab dilihat sebagai membeli kereta mahal bagi golongan super kaya ini. Perez tau yang fan based club tidak boleh bersaing dengan mereka jadi terpaksa bermula awal sebelum parah. Dengan ESL, jaringan pendapatan Real Madrid boleh dibesarkan dan kemampuan bersaing kita dapat diteruskan. Hal ini disokong oleh kelab lain seperti Arsenal, Man U, Liverpool, AC Milan, Juventus dan lain lain. UEFA tidak peduli kewujudan billionaire kelab yang semakin meningkat kerana masuk duit ke poketnya. Padahal ini yang paling membunuh semangat pertandingan secara perlahan2 dalam tahun tahun lalu.
KEGAGALAN UEFA DAN FINANCIAL FAIRPLAY
UEFA bukannya malaikat yang perlu disanjung sampai mati. Ia sebuah institusi yang penuh korupsi dan telah lama menyedut duit dari produknya UCL kerana mereka “orang tengah” antara stesen TV dan kelab Eropah. Pendedahan ekslusif Panama Papers telah menyebut nama Gianni Infantino (UEFA) terlibat dengan aktiviti korupsi dengan individu bernama Hugo Jinkis dalam skandal $100 juta. Michel Platini semasa president UEFA juga terlibat dengan aktiviti rasuah yang beliau nafikan. Tapi ia telah membuat beliau hilang peluang mengambil alih FIFA dari Sepp Blatter.
Financial Fairplay UEFA juga telah gagal mempertahankan kelab kecil yang lain. Tuduhan pada FFP adalah ia sebenarnya membesarkan jurang antara kelab besar dan kecil. Ini kerana kelab besar memanipulasi “break-even calculation” UEFA. Owner billionaire boleh masukkan duit ke kelab sendiri untuk offset hutang. Jika melebihi had boleh melalui “proxy” dengan alasan sponsorship dan pelbagai helah lagi. Investment pada stadiums, training facilities, youth development and women’s football TIDAK termasuk dalam kiraan break-even. Ini semua tidak dapat dilakukan oleh kelab kecil. Sebab itu balik2 kelab sama diatas yang layak ke UCL. Jadi tuduhan UEFA yang ESL ini adalah kerana ketamakan adalah hipokrasi sebab kegagalannya sendiri. FFP juga pernah dibawa ke European Court of Justice oleh lawsuit Danielle Striani kerana ini.
ESL ADALAH MASA DEPAN GLOBAL FANBASE
Global fan base sudah lama diberikan perhatian. Ini realiti dunia sebenar. Contohnya Liverpool hantar youth team pergi League Cup lawan Aston Villa pastu kena belasah. Sebab senior team pergi Club World Club yang ada global appeal. Dicampur dengan no-show Klopp kat 4th Round Replay FA Cup dengan Shrewsbury Town. Semua cerita romantik integriti pertandingan negara dicampak ke laut. Semua tak peduli jika bukan match EPL atau UCL. Cerita romantik Nottingham Forest dari 2nd division, menang title pastu menang European title takkan berlaku lagi.
Kita adalah global fanbase Real Madrid. Kita akan berjaga malam, membeli jersey/merchandise dan pergi “haji” ke Bernabeu. ESL menguntungkan kita sebagai peminat kerana kelab kekal kompetitif tanpa perlu menjual identiti pada sugar daddy. Pihak penyiar seperti BeIN Sports dan ESPN lebih mudah menjual pakej tontonan live match pada kita pada malam Selasa/Rabu. Mungkin dapat diawalkan ke 12 tengah malam instead of 3am pagi kerana fan base Asia kuat. Fan base local di Spain juga untung kerana mampu pergi stadium Bernabeu tengok Real Madrid vs Man United atau AC Milan setiap tahun tanpa perlu bergantung pada nasib draw UEFA. High quality football dengan high quality players.
FINAL WORDS
Kalau bukan kita sudan pasti kelab besar Eropah lain akan buat lambat laun. Bersyukurlah dalam hal ini kita bukan mangsa tapi yang berada dalam bilik kawalan memegang steering masa depan.
Ini Papa Perez I believe with all my heart and support.
#HalaMadrid <3
#Repost


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://faizsaaid.com/esl-penyelamat-real-madrid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Top 10 Scary Artifacts That Prove Time Travel Is Real

Top 10 Scary Artifacts That Prove Time Travel Is Real

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 174 hits
Get your SPECIAL OFFER for MagellanTV here https try magellantv com mostamazingtop10 It s an exclusive offer for our viewers Start your free trial today MagellanTV is a new kind of streaming service run by filmmakers with 3 000 documentarie...
Anwar If Audio Clip Is Real What S The Crime Remember Muhyiddin S Recording

Anwar If Audio Clip Is Real What S The Crime Remember Muhyiddin S Recording

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 194 hits
PKR president Anwar Ibrahim today asked if the audio clip of his alleged conversation with Umno president Ahmad Zahid Hamidi was real would a crime have been committed The opposition leader said that the alleged phone conversation was being...
Smart Cam Ini Optimalkan Pengawasan Rumah Secara Real Time

Smart Cam Ini Optimalkan Pengawasan Rumah Secara Real Time

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 135 hits
enggunaan kamera pengawas untuk keamanan rumah semakin populer saat ini Selain untuk memastikan keamanan anak anak juga untuk memastikan kondisi rumah saat ditinggal pergi hingga mencegah tamu tidak diundang menyatroni rumah Anda
The Real Reason For Refusing To Reopen Parliament

The Real Reason For Refusing To Reopen Parliament

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 154 hits
MP SPEAKS The Senior Minister for Economy and Trade and Industry Azmin Ali s fallacious claim that the decision to suspend Parliament until August is for the good of all and does not violate the Federal Constitution openly contradicts and d...
Covid 19 Fourth Wave In Malaysia A Real Possibility Warns Ismail Sabri Citing Health Ministry Data

Covid 19 Fourth Wave In Malaysia A Real Possibility Warns Ismail Sabri Citing Health Ministry Data

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 213 hits
Senior Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob speaks to reporters after the naming ceremony of Malaysia s first locally produced High Mobility Armoured Vehicle in Kuala Lumpur April 2 2021 Picture by Hari AnggaraPUTRAJAYA April 12 Malaysia...
Bertentangan Dengan Sejarah Tradisi Amp Budaya Hanya Penyokong Plastik Setuju Dengan Esl

Bertentangan Dengan Sejarah Tradisi Amp Budaya Hanya Penyokong Plastik Setuju Dengan Esl

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 261 hits
Maaflah jika saya katakan mereka yang menyokong European Super League ini sebenarnya tidak menghormati tradisi bola sepak serta tidak memahami sejarah dan budaya bola sepak ESL ini mungkin kena pada selera mereka yang menonton bola sepak se...
Eskayvie Penyelamat Kaki Puan Zaharah Dari Dipotong

Eskayvie Penyelamat Kaki Puan Zaharah Dari Dipotong

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 298 hits
Kencing manis antara penyakit yang popular di kalangan mereka yang berusia 40 tahun dan ke atas Namun jangan terlalu selesa memandangkan gaya hidup masyarakat sudah terlalu berlebihan juga menjadi punca kenapa golongan muda juga mudah terke...
Top 10 Scary Real Male Assassins In History

Top 10 Scary Real Male Assassins In History

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 162 hits
Top 10 Scary REAL Male Assassins In History Subscribe To Most Amazing Top 10 http bit ly 2Ibyk6i CHECK OUT LINDSAY S NEW CHANNEL https www youtube com channel UCcoBzbVInww2snEmeKHgAMA Most Recent Videos https www youtube com watch v o2auGYN...
Florentino Perez Belum Lagi Mengalah Walaupun Esl Sudah Mati

Florentino Perez Belum Lagi Mengalah Walaupun Esl Sudah Mati

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 274 hits
Presiden Real Madrid Florentino Perez mengakui usaha untuk mewujudkan European Super League atau pertandingan seumpamanya masih belum tamat Beliau yang juga merupakan antara watak utama kewujudan liga tersebut mengatakan kesemua 12 pasukan ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil