Eppax Permohonan Penggajian Pekerja Asing Secara Online


ePPAx atau Sistem Pengurusan Pekerja Asing Bersepadu merupakan satu platform yang diwujudkan bertujuan untuk memudahkan proses permohonan penggajian pekerja asing oleh majikan yang merangkumi pelbagai jenis mekanisma pengambilan yang diputuskan oleh Kerajaan dari semasa ke semasa.
ePPAx juga seiring dengan kemajuan teknologi dimana bagi memudahkan proses pengambilan pekerja warga asing dilakukan oleh majikan secara dalam talian sahaja.
Sistem ini bukanlah baru sebaliknya telah diperkenalkan dan digunakan secara menyeluruh sejak tahun 2013 lagi.
Pembangunan sistem ini melibatkan kerjasama di antara Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM), Kementerian Sumber Manusia (KSM), Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) serta agensi-agensi yang terlibat dalam pengurusan pekerja asing di Semenanjung Malaysia.
Objektif penggunaan ePPAx Platform secara atas talian seperti ePPAx amat signifikan bagi melancarkan serta mempercepatkan proses pengendalian permohonan oleh Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM).
Ini seterusnya memabantu mencapai sasaran tempoh masa pengeluaran sokongan sepertimana yang telah ditetapkan oleh Kerajaan pada tahun 2011. 
Selain itu, platfom ini juga dibangunkan untuk mengawal serta mengurangkan risiko penyalahgunaan kuasa di setiap peringkat terlibat dalam pemberian sokongan dan kelulusan penggajian pekerja asing.
Sistem ini dibangunkan dengan hasrat untuk mengelakkan pemalsuan dokumen permohonan dan penipuan data/maklumat majikan serta memudahkan pemantauan terhadap isu-isu perburuhan dan urusan-urusan berkaitan penggajian pekerja oleh pelbagai pihak.
Sasaran pengguna Sistem ePPAx dibangunkan untuk sasaran pengguna berikut:
Majikan swasta Pegawai Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM) Pegawai Kementerian Dalam Negeri (KDN) Agensi Kawal Selia (AKS) bagi setiap sektor terlibat dalam penggajian pekerja asing Integrasi dengan sistem sedia ada Bagi mengelakkan pemalsuan dokumen pekerja dan pnipuan data/maklumat majikan, ini, sistem ePPAx menjalinkan kerjasama dengan Agensi/Jabatan berkaitan menerusi integrasi pelbagai sistem.
Menerusi integrasi dengan Sistem Imigresen Malaysia (MyIMMS) di bawah Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), majikan yang disenarai hitam akan dihalang daripada meneruskan permohonan di Sistem ePPAx. 
Menerusi integrasi dengan Centralize Information Management System (CIMS) di bawah Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB), bilangan kuota kelayakan bagi sektor pembinaan akan dikira dan disyorkan oleh pihak CIDB berdasarkan kelayakan sebenar majikan.
Baca lagi: Cara Daftar CIDB, Renew Online, Semakan Kursus & CCD Point
Integrasi Sistem ePPAx dengan sistem-sistem berkaitan sentiasa ditambahbaik mengikut keperluan bagi memenuhi keputusan-keputusan terkini Kerajaan berkaitan pengurusan pekerja asing.
Daftar dan log masuk Sistem ePPAx boleh diakses di alamat https://www.eppax.gov.my/
Di halaman hadapan laman web tersebut, pengguna (pemohon) boleh log masuk dengan memasukkan ID Pengguna dan Kata Laluan.
Bagi pengguna, klik pada “Daftae Baharu” pada borang log masuk tersebut.
Proses permohonan pekerja asing Bagi majikan yang masih baru, sila rujuk infografik di bawah untuk proses pekerja warga asing.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/eppax/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=eppax

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Turunkan Yuran Skim Rekalibrasi Pekerja Asing Kata Rehda

Turunkan Yuran Skim Rekalibrasi Pekerja Asing Kata Rehda

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 76 hits
Program rekalibrasi dilanjutkan sehingga akhir tahun ini dan melibatkan lapan sektor termasuk pembinaan PETALING JAYA Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia menggesa kerajaan mengurangkan yuran RM1 500 untuk program rekalibrasi pe...
Residensi Wilayah Permohonan Online Semakan Kelayakan

Residensi Wilayah Permohonan Online Semakan Kelayakan

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 111 hits
Bagi membantu warga kota terutama dari golongan berpendapatan sederhana untuk membeli dan memiliki rumah sendiri Program RESIDENSI WILAYAH diwujudkan untuk menyediakan rumah yang selesa berkualiti serta mampu dimiliki oleh warga Wilayah Per...
Emunakahat Penang Permohonan Borang Nikah Online

Emunakahat Penang Permohonan Borang Nikah Online

papar berkaitan - pada 11/2/2023 - jumlah : 245 hits
eMunakahat Penang merupakan sebuah web aplikasi Nikah Cerai Ruju Pulau PInang secara dalam talian Secara ringkasnya web aplikasi eMunakahat Penang ini disediakan bagi memenuhi tuntunan awam yang mahukan perkhidmatan yang lebih cekap dan efi...
Sub Ejen Komisen Rasuah Selubungi Isu Pekerja Asing

Sub Ejen Komisen Rasuah Selubungi Isu Pekerja Asing

papar berkaitan - pada 11/2/2023 - jumlah : 98 hits
Ramai pekerja asing dikenakan bayaran pengambilan yang tinggi oleh ejen pihak ketiga PETALING JAYA Seorang aktivis hak asasi buruh berkata gesaan Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk tidak menggunakan ejen bagi pengambilan pekerja asing mung...
Tarikh Bayaran Bantuan Jkm 2023 Semakan Online

Tarikh Bayaran Bantuan Jkm 2023 Semakan Online

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 338 hits
Tarikh Bayaran Bantuan JKM 2023 Penerima bantuan darpada Jabatan Kebajikan Masyarakat sudah pastinya ingin tahu tarikh pembayaran bantuan ini bagi tahun 2023 Apa yang lebih menarik adalah penerima bantuan kini boleh membuat semakan pembayar...
Cara Bayar Bil Air Ranhill Saj Online Dengan Jompay

Cara Bayar Bil Air Ranhill Saj Online Dengan Jompay

papar berkaitan - pada 11/2/2023 - jumlah : 566 hits
AssalamualaikumBismillahSetelah setahun menetap di Johor rupanya baru aku tahu bahawa setiap negeri mempunyai perkhidmatan untuk membayar bil elektrik dan air yang berbeza Sebab tu aku hairan kenapa kat Sabah takda TnB haha Kalau korang di ...
Cara Buat Duit Online Mudah Usd

Cara Buat Duit Online Mudah Usd

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 366 hits
Cara Buat Duit Online Mudah USD Setiap BulanArtikel ini akan berkongsi dengan semua bagaimana cara buat duit online mudah USD yang sesuai kepada semua yang berminat Diakui bahawa ramai dikalangan kita tentu sekali mencari peluang dan sumber...
Ptg Selangor Pejabat Tanah Dan Galian Selangor Online

Ptg Selangor Pejabat Tanah Dan Galian Selangor Online

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 262 hits
Borang carian rasmi PTG Selangor online dan mohon consent dengan Pejabat Tanah dan Galian Selangor di portal ehasil selangor ehasil selangor gov my register dan login masuk Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor merupakan badan kerajaan y...
Myjpj Lesen Memandu Cukai Jalan Online

Myjpj Lesen Memandu Cukai Jalan Online

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 286 hits
MyJPJ Lesen Memandu Cukai Jalan Online Baru saja menerima maklumat terbaru daripada Kementerian pengangkutan Anthony Loke mengenai pelaksanaan Lesen Memandu Digital Cukai Jalan Online MyJPJ Berkenaan pelekat Lesen Kenderaan Bermotor atau le...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Is Anwar Ever Going To Release Najib



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works