Ptg Selangor Pejabat Tanah Dan Galian Selangor Online


Borang carian rasmi PTG Selangor online dan mohon consent dengan Pejabat Tanah dan Galian Selangor di portal ehasil selangor, ehasil.selangor.gov.my register dan login masuk

Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Negeri Selangor merupakan badan kerajaan yang bertanggungjawab dalam mentadbir urus urusan tanah dan galian negeri Selangor selaras dengan Dasar Kerajaan ke arah membina negara yang lebih maju. 
Pejabat ini dibahagikan kepada Sembilan (9) bahagian iaitu Bahagian Pembangunan dan Kemajuan Tanah, Bahagian Penguatkuasaan, Pengambilan Balik Tanah dan Teknikal, Bahagian Khidmat Pengurusan, Bahagian Teknologi Maklumat, Bahagian Hakmilik Strata, Bahagian Pendaftaran Hak Milik, Bahagian Hasil, Bahagian Perundangan dan Bahagian Korporat/ Audit Pengurusan Tanah yang beroperasi untuk memantapkan tadbir urus PTG Negeri Selangor.
Banyak perkhidmatan yang dijalankan di Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Negeri Selangor antaranya termasuklah perkhidmatan pembayaran tax tanah, pendaftaran berkaitan urusniaga tanah, cabutan tanah, lesen atau permit tanah, kutipan tax tanah Negeri Selangor, pendaftaran hak milik tanah dan banyak lagi yang berkaitan dengan urusniaga tanah dan galian Negeri Selangor.
Terdapat 29 borang yang boleh didapati menerusi portal rasmi PTG Negeri Selangor bagi memudahkan urusan orang awam untuk membuat urusniaga berkaitan tanah dan galian negeri Selangor.
Senarai Borang PTG Selangor 2023 Berikut merupakan senarai dan link pautan borang untuk masyarakat awam mendapatkan borang;
BACA SINI >> Bayar cukai tanah online BACA SINI >> Semakan bil cukai taksiran BACA SINI >> Semak no cukai pendapatan JENIS BORANGBorang carian rasmi ptg selangor onlineBorang 12A (Permohonan Untuk Penyerahan Balik Tanah)Borang 12B (Permohonan Untuk Penyerahan Balik Tanah)Borang 12B (Tukar Syarat Seksyen 124A)Borang 12D (Permohonan Untuk Penyerahan Balik Dan Pemberimilikan Semula)Borang 12D (Tukar Syarat Seksyen 204B)Borang 26A (Pemberitahuan Pertukaran Alamat)Borang 433B (Permohonan Kebenaran Pindahmilik Warga Asing)Borang 51 (O)Borang 7D (Tukar Syarat Seksyen 124A)Borang A (i) (Wakil Firma Guaman)Borang A (ii) (Wakil Syarikat)Borang AA Wakil (‘RUNNERS’)Borang Jadual 1 (Tukar Syarat Seksyen 197 & 76)Borang Jadual XVI  (Pinda Syarat Seksyen 124(1)(c))Borang Jadual XVI  (Pinda Syarat Seksyen 124(1)(c))Borang Jadual XVI  (Tukar Syarat Seksyen 124(1)(a) dan (c))Borang Kepuasan PelangganBorang Memohon Untuk Menukar NamaBorang PB01 (Permohonan Pemberimilikan Tanah Kerajaan Dengan Dikenakan Premium Pada Harga Pasaran Mengikut Kegunaan Swasta Untuk Tujuan Perniagaan, Perdagangan)Borang Pembetulan Hakmilik Seksyen 380 KTNBorang Pembetulan Seksyen 380 KTNBorang Penukaran-Permasalahan HakmilikBorang Permohonan Pecah Bahagi BangunanBorang Permohonan Pemegang Amanah  (PNPA)Borang Permohonan Permit Ruang UdaraBorang Permohonan Tanah LadangBorang Permohonan Untuk Mendapatkan Hakmilik Gantian Sambungan ABorang Permohonan Untuk Mendapatkan Hakmilik Gantian Sambungan BBorang Permohonan Untuk Mengubah Jenis Penggunaan Tanah, Syarat-Syarat Nyata Atau Sekatan Kepentingan Sistem Nombor Giliran Pejabat Tanah dan Galian Selangor Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Selangor menggunakan sistem nombor giliran yang dikenali sebagai Queue Management System (QMS).
Ianya mula berkuatkuasa pada 15 November 2011. Perkhidmatan nombor giliran ini dinaiktaraf untuk memastikan operasi perkhidmatan di PTG Selangor berjalan dengan lancar pada setiap hari dengan jumlah pelanggan yang ramai.
Penggunaan sistem nombor giliran ini hendaklah dimuat turun menerusi aplikasi di telefon bimbit pelanggan.
Dengan adanya aplikasi QMS ini, semua pelanggan boleh mendapatkan nombor giliran melalui aplikasi QMS tanpa perlu ke kaunter.
Berikut merupakan cara-cara untuk menggunakan sistem nombor giliran QMS di PTG Selangor;
Pelanggan mestilah memuat turun aplikasi QMS di telefon bimbit. Kemudian, buka aplikasi tersebut. Pada paparan menu utama, klik pada bahagian “Service Providers” seperti pada Rajah di bawah ini Pilih “Pejabat Tanah dan Galian Selangor”. Klik pada bahagian QMS. Seterusnya, pelanggan hendaklah memilih jenis urusan yang ingin dilakukan di PTG Selangor. Akhir sekali, nombor giliran pelanggan akan dipaparkan dan pelanggan diminta untuk menunggu nombor giliran yang telah dinyatakan. Cara Daftar Akaun di ehasil.selangor.gov.my Register Portal eHASIL selangor merupakan satu portal yang membolehkan masyarakat Selangor membuat bayaran tax tanah dan tax petak secara atas talian.
Pendaftaran akaun eHASIL selangor mestilah dibuat terlebih dahulu bertujuan untuk memudahkan proses pembayaran dan membuat semakan daripada semasa ke semasa.
Berikut merupakan cara-cara untuk mendaftar akaun di portal ehasil selangor eHASIL.selangor.gov.my :
Layari laman sesawang https://ehasil.selangor.gov.my register Masukkan butiran maklumat yang dikehendaki denga betul dan lengkap. Kemudian, klik pada butang “Daftar”. Akhir sekali, pendaftaran berjaya. Cara Log Masuk ehasil.selangor.gov.my Login Setelah pendaftaran akaun eHASIL berjaya didaftarkan, pengguna oleh mula log masuk ke akaun tersebut untuk membuat pembayaran dan semakan pada bila-bila masa sahaja.
Hal ini dapat memudahkan pengguna dalam menguruskan tax tanah dan petak tanpa perlu hadir ke kaunter.
Berikut merupakan cara-cara untuk log masuk ke akaun eHASIL.selangor.gov.my;
Layari laman sesawang https://ehasil.selangor.gov.my login seperti pada Rajah di atas ini Pengguna hendaklah memasukkan emel dan kata laluan yang sah sepertimana yang telah didaftarkan. Kemudian, klik pada butang “Log Masuk”. Akhir sekali, menu utama akan dipaparkan kepada pengguna. Cara Buat Pembayaran di ehasil.selangor.gov.my Pembayaran tax tanah dan petak bagi rakyat Selangor boleh dilakukan secara atas talian.
Berikut merupakan cara-cara untuk membuat bayaran secara atas talian dengan kaedah FPX;
Pelanggan mestilah melayari laman sesawang https://ehasil.selangor.gov.my seperti pada Rajah di atas ini. Klik pada butang “Buat Pembayaran Sekarang”. Terma dan syarat pembayaran akan dipaparkan sebagai rujukan pelanggan dan klik pada butang “Setuju dan Teruskan”. Kemudian, masukkan nombor akaun, captcha sepertimana yang dipaparkan dan nyatakan jenis perincian hakmilik Klik pada butang “Cari”. Paparan nilai cukai yang perlu dibayar oleh pelanggan akan dipaparkan. Akhir sekali, klik pada butang “Pembayaran” untuk membuat pembayaran terhadap nilai cukai yang dikenakan. Cara Permohonan Consent Selangor Secara Online Permohonan kebenaran untuk pindah milik, gadaian dan pajakan tanah juga merupakan antara salah satu perkhidmatan yang disediakan di Pejabat Tanah dan Galian Selangor.
Permohonan ini boleh dibuat secara atas talian menerusi portal rasmi e-Consent.
Berikut merupakan cara-cara untuk membuat permohonan consent Selangor secara atas talian;
Layari laman sesawang http://consent2u.selangor.gov.my seperti pada Rajah di atas ini Klik pada butang “Mohon Disini”. Pilih jenis permohonan dan saluran permohonan, kemudian klik pada butang “Seterusnya”. Masukkan butiran maklumat hak milik geran dan klik pada butang “Semak”. Selepas itu, masukkan maklumat peguam atau wakil dan klik pada butang “Seterusnya”. Masukkan maklumat pemilik dan penerima hakmilik tanah dan klik pada butang “Seterusnya”. Kemudian, semakan maklumat yang telah diisi mestilah dibuat dan klik pada butang “Seterusnya”. Sekiranya tiada masalah, slip pengesahan permohonan kebenaran pindah milik akan dipaparkan. Pengguna mestilah mencetak slip tersebut dengan klik pada ikon “Cetak”. Akhir sekali, permohonan kebenaran pindah milik berjaya dipohon. Semakan Permohonan e Consent Selangor Setelah permohonan kebenaran pindah milik berjaya dihantar dan dipohon, semakan juga boleh dibuat secara atas talian.
Jawapan terhadap permohonan tersebut akan dipaparkan sama ada lulus atau gagal.
Semakan boleh dibuat di laman sesawang http://consent2u.selangor.gov.my pada bahagian “Semakan Permohonan”.
Senarai Perkhidmatan di PTG Selangor Terdapat dua (2) jenis perkhidmatan yang disediakan di PTG Selangor, iaitu perkhidmatan teras dan perkhidmatan atas talian. Berikut merupakan senarai perkhidmatan-perkhidmatan yang disediakan kepada pelanggan;
PERKHIDMATANJENISTERAS– Pembangunan dan Kemajuan Tanah
– Pendaftaran Tanah
– Strata
– Hasil
– Penguatkuasaan, Pengambilan Tanah dan TeknikalATAS TALIAN* e-HASIL Selangor
* e-CONSENT Selangor
* Smart Docket Selangor
* Blanket Consent Selangor
* Smartbox Selangor Waktu Operasi PTG Selangor Pembayaran tax juga boleh dibuat di kaunter Pejabat Tanah dan Galian Selangor.
Waktu operasi untuk membuat pembayaran di kaunter adalah seperti berikut;
 
Isnin – Khamis: 8.30 pagi – 3.30 petang Jumaat: 8.30pg – 11.45tgh dan 2.45ptg – 3.30ptg Sabtu & Ahad: Tutup Sumber Asal Yang Rasmi : PTG Selangor: Pejabat Tanah dan Galian Selangor Online
Portal Rasmi Mypt3 : Mypt3


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mypt3.com/ptg-selangor

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selangor State Assembly To Reconvene On March 14

Selangor State Assembly To Reconvene On March 14

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 326 hits
A notice has been sent to all 56 assemblymen informing them of the date of the next sitting SHAH ALAM Sultan Sharafuddin Idris Shah has consented to the 14th Selangor state legislative assembly to be reconvened for two weeks beginning March...
Wamen Atr Bpn Serahkan Sertifikat Tanah Tk Aisyiyah Kudus

Wamen Atr Bpn Serahkan Sertifikat Tanah Tk Aisyiyah Kudus

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 111 hits
Wamen ATR BPB berharap supaya dengan sertifikat tanah yang telah diserahkan dapat membantu pembangunan manusia khususnya di Kudus
Hiburan Netizen Sebak Syaikhul Amp Sumayyah Hanya Ditemani Kru Di Tanah Suci Lelaki Di Sekeliling Tapi Bukan Ayah

Hiburan Netizen Sebak Syaikhul Amp Sumayyah Hanya Ditemani Kru Di Tanah Suci Lelaki Di Sekeliling Tapi Bukan Ayah

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 127 hits
Seperti yang ramai tahu pelakon Puteri Sarah Liyana telah berangkat ke Tanah Suci bersama dua orang anaknya Syaikhul Islam dan Sumayyah untuk menunaikan ibadah Umrah Namun apa yang menjadi perhatian netizen ialah pelakon berusia 37 tahun it...
Untungnya Jadi Penceroboh Alahai Pemimpin Tanah Air Ku

Untungnya Jadi Penceroboh Alahai Pemimpin Tanah Air Ku

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 129 hits
Isu tanah Raub Gesaan DAP bakal halalkan yang haram BANGI Gagasan Bangsa tidak menolak kemungkinan lebih banyak kompromi bakal berlaku berhubung isu pencerobohan tanah kerajaan negeri Pahang yang dijadikan ladang durian secara haram di Raub...
Hindari Gangguan Mafia Tanah Wamen Atr Bagikan Sertifikat Rumah Ibadah Di Kalbar

Hindari Gangguan Mafia Tanah Wamen Atr Bagikan Sertifikat Rumah Ibadah Di Kalbar

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 92 hits
Wakil Menteri Agraria dan Tata Ruang Badan Pertanahan Nasional Raja Juli Antono membagikan 35 sertifikat rumah ibadah dan lembaga pendidikan di Kalimantan Barat Sertifikasi ditujukan untuk menghindari berbagai persoalan sengketa kepemilikan...
Tukang Cuci Jual Tanah Pusaka Wakaf Mesin Hemodialisis

Tukang Cuci Jual Tanah Pusaka Wakaf Mesin Hemodialisis

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 274 hits
Khalipulizan Mansur menunjukkan mesin hemodialisis diwakafkan pada Pusat Perkhidmatan Hemodialisis Majlis Agama Islam Perlis di Kangar Perlis PETALING JAYA Meskipun tidak memiliki harta menggunung bukan menjadi halangan bagi seorang tukang ...
Ikut Rekonstruksi Ini Anggota Densus 88 Pembunuh Sopir Taksi Online Di Depok

Ikut Rekonstruksi Ini Anggota Densus 88 Pembunuh Sopir Taksi Online Di Depok

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 79 hits
Sekedar informasi jika kasus dugaan pembunuhan terhadap Sony Rizal Taihitu terjadi di kawasan Depok dengan pelaku HS yang ternyata Anggota dari Densus 88 Dimana awalnya kasus ditangani Polres Metro Depok untuk selanjutnya dilimpahkan ke Pol...
Fintech On Online Businesses

Fintech On Online Businesses

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 237 hits
How Fintech Helped Online Businesses has emerged as a significant driver of technological innovation in the financial industry revolutionizing the way online businesses operate This relatively new sector harnesses digital technologies to pr...
Idea Bisnes Online Perniagaan Internet Paling Laku Di Malaysia

Idea Bisnes Online Perniagaan Internet Paling Laku Di Malaysia

papar berkaitan - pada 13/2/2023 - jumlah : 253 hits
Idea Bisnes Online tanpa modal Perniagaan Internet Paling Laku paling laris yang menguntungkan di Malaysia bagi tahun 2023 Bisnes internet merupakan perniagaan yang beroperasi secara atas talian di dalam platform platform yang berdaftar di ...
10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Jangan Bersangka Sudah Beriman

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Plan Nak Pergi Holiday

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Pakar Tak Semestinya Tinggi Kelulusan Akademik



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Aidil Adha

Leadership 5 0 Navigating The Future Of Leadership In A Rapidly Changing World

Confidence Starts Here Invest In Yourself At Your Orlando Med Spa

Isu Projek Rm1 2 Bilion Pegawai Felcra Ditangkap

Rafizi Govt Studying The Need For Ron95 Subsidy Rationalisation

Pac Sahkan Penangkapan Pegawai Felcra Isu Projek Rm1 2 Bilion