Enggan Panggil Parlimen Bersidang Salahguna Kuasa Sivarasa




Enggan panggil Parlimen bersidang salahguna kuasa – SivarasaOleh: Redzuan RF8 MediaJune 29, 2021ShareKerajaan Perikatan Nasional (PN) telah bertindak menyalahgunakan kuasa apabila enggan memanggil segera sidang Parlimen sebagaimana dititahkan oleh Yang di-Pertuan Agong pada 16 Jun lalu.
Ahli Parlimen Sungai Buloh, Sivarasa Rasiah berkata, tindakan melengah-lengahkan itu juga boleh dianggap sebagai penghinaan kepada Agong.
“Kita katakan keengganan kerajaan PN panggil Parlimen ini satu salahguna kuasa. Bagi saya ada elemen penghinaan kepada institusi Yang di-Pertuan Agong.
“Isunya bukan setakat keenganan panggil Parlimen tetapi dari mula, sewaktu PN menasihatkan Agong isytihar darurat, pada masa itu saya perhatikan sudah berlaku salah guna kuasa.
“Apatah lagi keenganan sekarang. Bila ada kenyataan jelas dari Agong dan dari Majlis Raja-raja. Kita tau ini bukan satu arahan, ini Raja Berpelembagaan. Raja tak ada kuasa mengarahkan kerajaan buat sesuatu. Di bawah Perkara 40 Perlembagaan, Agong bertindak atas nasihat kerajaan.
“Namun institusi Raja-raja tidak boleh ditafsirkan seolah-olah mereka ini patung dan tidak ada peranan dalam negara. Mereka ada peranan. Mereka adalah cabang yang sangat penting, monarki, perundangan dan eksekutif. Kalau baca dalam Perlembagaan, Agong adalah ketua utama negara dan kalau teliti Parlimen, bahawa Parlimen ada 3 anggota penting Agong, Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Kita tidak boleh nafikan peranan Yang di-Pertuan Agong.
“Walaupun tiada kuasa arah (buka Parlimen) tetapi nasihat mereka mesti diberi kehormatan. Sistem ini kita warisi dari Westminister, ini sistem yang rumit dan ada konvensyen yang mesti difahami. Kehormatan kepada institusi Raja Berpelembagaan itu penting,” katanya dalam forum maya Studio Keadilan anjuran Biro Penerangan KEADILAN yang dimoderatorkan oleh Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin, bertajuk “Melengahkan Buka Parlimen: Adakah Proses Undang-undang Disalahguna?”, malam tadi.
Menurut Sivarasa lagi, oleh kerana sistem Parlimen Malaysia diasaskan dan mengikuti United Kingdom (UK) maka seharusnya kerajaan PN mencontohi hal yang dilaksanakan oleh kerajaan UK dalam hal memanggil Parlimen.
“Saya beri contoh. Bila orang tanya apakah kerajaan patut buat? Apa speaker patut buat? Jawapannya kita rujuk kepada UK. Kalau keadaan ini (titah Agong) berlaku di sana, apakah akan terjadi? Inilah yang patut kita ikut.
“Katakan Ratu (Queen) mengeluarkan nasihat kepada kerajaan dan dia minta sidang diadakan untuk sampaikan satu mesej penting kepada Parlimen maka serta merta kerajaan akan panggil. Mereka tak akan persoalkan dia (ada kuasa atau tidak).
“Itulah kehormatan. Sekarang kita lihat kehormatan tidak wujud (ke atas Agong). Melengahkan proses bagi saya lebih kepada penghinaan, tidak hormat, dan inilah keadaan yang kita ada,” katanya.
Mengulas mengenai pendapat Menteri Undang-undang, Takiyuddin Hassan bahawa Parlimen tidak boleh dibuka sewaktu Darurat, Sivarasa menganggap pendapat itu tidak benar sama sekali.
“Takiyuddin kata selagi Darurat ada Parlimen tidak boleh bersidang. Bagi saya ini jelas salah. Kita baca perkara 150, itulah perkara digunakan untuk isytihar darurat. 150 (3) dengan jelas membayangkan sidang Parlimen boleh berjalan semasa darurat ada.
“Dalam sejarah Malaysia, Darurat 1969 tidak halang Parlimen berisdang pada 1971. Masa itu proklamasi darurat masih aktif hingga 2013 dimansuhkan. Maka semua ordinan yang dibuat luput.
“Dari 1971 sampai 2013 Parlimen telah bersidang berapa kali? Kalau ada keazaman politik, kerajaan boleh panggil (sidang) minggu depan, memang boleh berlaku,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/enggan-panggil-parlimen-bersidang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pn Hilang Keabsahan Jika Enggan Benar Parlimen Bersidang

Kerajaan Pn Hilang Keabsahan Jika Enggan Benar Parlimen Bersidang

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 191 hits
Kemelut politik negara mungkin masuk ke fasa yang bertambah rumit sekiranya Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin terus enggan mengadakan sidang Parlimen dalam tempoh segera sebagaimana dititahkan oleh Yang di Pertuan Agong Bagi pakar un...
Ahmad Maslan Sifatkan Tempoh 14 Hari Untuk Panggil Parlimen Bersidang Keputusan Besar Dibuat Bersama

Ahmad Maslan Sifatkan Tempoh 14 Hari Untuk Panggil Parlimen Bersidang Keputusan Besar Dibuat Bersama

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 148 hits
June 22 2021 8 58 PMSetiausaha Agung Umno Ahmad Maslan PETALING JAYA Tempoh 14 hari yang diberikan Umno kepada kerajaan untuk membuka semula Parlimen adalah keputusan besar parti dibuat secara bersama kata Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan...
Rashid Kata Panggil Parlimen Bersidang Mesti Lalui Nasihat Pm

Rashid Kata Panggil Parlimen Bersidang Mesti Lalui Nasihat Pm

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 231 hits
Rashid kata panggil Parlimen bersidang mesti lalui nasihat PM Kuasa Yang di Pertuan Agong semasa darurat untuk memanggil Parlimen bersidang mestilah melalui nasihat Perdana Menteri kata Timbalan Speaker Dewan Rakyat Abdul Rashid Hasnon Beli...
Agong Boleh Panggil Sidang Parlimen

Agong Boleh Panggil Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 174 hits
Polemik siapakah yang berhak memanggil sidang Parlimen sama ada Yang di Pertuan Agong atau pun Perdana Menteri tidak seharusnya terjadi sekiranya kerajaan Perikatan Nasional mempunyai maruah Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul K...
Parlimen Perlu Bersidang Sebelum 1 Ogos

Parlimen Perlu Bersidang Sebelum 1 Ogos

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 147 hits
Perdana Menteri mungkin merasakan jika mereka memberi kuasa penuh kepada Yang di Pertuan Agong melalui Ordinan Darurat mereka boleh mengambil kesempatan berselindung di belakang kuasa Yang di Pertuan Agong Mereka akan berkata Yang di Pertua...
Ahli Parlimen Bn Umno Sedia Bersidang

Ahli Parlimen Bn Umno Sedia Bersidang

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 151 hits
Menteri Kanan PertahananDato Seri Ismail Sabri Ahli ahli Parlimen daripada parti UMNO BN bersedia untuk bersidang di Parlimen Dalam kenyataan bersama ahli Parlimen BN amp UMNO yang dikeluarkan hari ini Ini bagi menjunjung kasih di atas tita...
Rentasan 912 Gantung Parlimen Ternyata Mahiaddin Silap Perhitungan

Rentasan 912 Gantung Parlimen Ternyata Mahiaddin Silap Perhitungan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 232 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9121 NAK KAJI APA LAGI BUKA SAJA PARLIMEN 2 SUNGGUHKAH PAS GAGAL 100 3 MUAFAKAT NASIONAL YANG TAK SEPAKAT 4 DI MANA PN JUMPA TENTERA RBA
Ku Li Jangan Kita Tunggu Parlimen Bersidang Bulan Oktober

Ku Li Jangan Kita Tunggu Parlimen Bersidang Bulan Oktober

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 216 hits
FAZLI RADZIPemimpin veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah menegaskan sidang Parlimen perlu dilaksanakan secepat mungkin tanpa perlu menunggu tamat tempoh darurat Ahli Parlimen Gua Musang itu berkata sidang Parlimen perlu dilaksanakan secepat...
Peralihan Kuasa Biar Parlimen Tentukan Bukan Serah Kepada Individu Dalam Bersatu

Peralihan Kuasa Biar Parlimen Tentukan Bukan Serah Kepada Individu Dalam Bersatu

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 145 hits
FAZLI RADZIAhli Majlis Tertinggi Umno Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi menyarankan agar Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin menyediakan pelan peralihan kuasa Biar Parlimen tentukan Bukan serah kepada individu dalam PPBM katanya Beliau ber...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Strategic Alliances For Business



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights

Rethink Reuse Refill Challenging The Disposable Smoking Accessory Market

Batang Besi Sepanjang 0 75 Meter Yang Jatuh Dari Lori Tertusuk Lengan Dan Rusuk Kiri Seorang Pemandu Kereta