Enggan Duduk Dikandang Tertuduh Najib Boleh Kena Perintah Menghina Mahkamah


Najib Razak tidak mahu duduk di kandang orang kena tuduh [OKT] ketika kes beliau dibacakan di mahkamah. – Foto The Malaysian Times

Keengganan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk masuk ke kandang tertuduh pada prosiding sebutan kes salah guna jawatan dan aktiviti pengubahan wang haram dihadapinya, boleh menyebabkan beliau dikenakan perintah menghina mahkamah.

Peguam Fahmi Abdul Moin dilapor NSTP berkata, jika hakim yang mendengar kes itu mengarahkan Najib berada di dalam kandang tertuduh dan beliau enggan berbuat demikian, maka ia boleh membawa kepada tindakan menghina mahkamah.


Loading... Beliau berkata Najib boleh didenda atau dipenjarakan atas tindakan itu kerana pada asasnya mana-mana tertuduh dikehendaki berada di dalam kandang tertuduh tanpa mengira status atau kedudukan.

“Sekiranya tertuduh enggan duduk di dalam kandang tertuduh, maka hakim atau majistret seharusnya menggunakan kuasa mereka untuk mengarahkan tertuduh berada di tempatnya (kandang tertuduh).

“Tiada peruntukan spesifik di dalam Kanun Acara Jenayah bahawa tertuduh harus duduk dalam kandang tertuduh tetapi ia proses yang dihormati dalam mana-mana mahkamah di dunia iaitu mereka harus duduk di dalam kandang dalam apa juga proses sama ada untuk pengurusan kes, sebutan atau pada perbicaraan.
“Di dalam kes ini, walaupun alasan ia hanya sebutan kes, tetapi keengganan beliau (Najib) duduk di dalam kandang adalah satu kelakuan menghina mahkamah dan tidak menghormati institusi Kehakiman,” kata Fahmi yang juga bekas Timbalan Pendakwa Raya.

Pada prosiding sebutan kes itu di Mahkamah Sesyen semalam, Najib hanya duduk di kerusi bersebelahan kandang tertuduh dan enggan memasuki kandang tertuduh walaupun sudah diminta polis untuk berbuat demikian.

Prosiding semalam adalah sebutan semula kes Najib berhubung 25 tuduhan salah guna kedudukan dan aktiviti pengubahan wang haram berkaitan dana 1Malaysia Development Berhad.

Najib didakwa atas empat tuduhan iaitu sebagai Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, menggunakan kedudukannya bagi mendapatkan rasuah bagi dirinya sendiri.

Beliau didakwa menggunakan kedudukannya mendapatkan suapan berjumlah RM2,282,937,678.41 menerusi beberapa transaksi, di antara 24 Februari 2011 dan 19 Disember 2014.

Bagi 21 tuduhan lagi, Najib didakwa membabitkan diri dalam aktiviti pengubahan wang haram iaitu menerima, memindahkan dan membayar jumlah sama hasil daripada aktiviti haram.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2018/11/enggan-duduk-dikandang-tertuduh-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Tolak Permintaan Polis Arah Duduk Dalam Kandang Tertuduh Ketika Kes Dibacakan

Najib Tolak Permintaan Polis Arah Duduk Dalam Kandang Tertuduh Ketika Kes Dibacakan

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 323 hits
Najib Razak yang dituduh rasuah dan menggubah wang haram berkaitan 1MDB enggan berdiri di kandang tertuduh di mahkamah Foto Bernama Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini enggan masuk ke dok semasa sebutan 25 kes rasuah d...
Najib Enggan Masuk Kandang Tertuduh

Najib Enggan Masuk Kandang Tertuduh

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 309 hits
Hariz Mohd Bekas perdana menteri Najib Razak hari ini enggan memasuki kandang tertuduh di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semasa pengurusan kes bagi 25 pertuduhan jenayah yang dihadapinya berkaitan 1MDB Anggota Parlimen Pekan itu dilihat duduk...
Mahkamah Persekutuan Kaji Status 039 Pegawai Awam 039 Najib

Mahkamah Persekutuan Kaji Status 039 Pegawai Awam 039 Najib

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 273 hits
Mahkamah Persekutuan kaji status 039 pegawai awam 039 Najib Dikemas kini 19 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 5 Nov
Highlight Nista Najib 1mdb Yang Boleh Bangkitkan Kemarahan Genglobak

Highlight Nista Najib 1mdb Yang Boleh Bangkitkan Kemarahan Genglobak

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 332 hits
Save dan simpanlah untuk kegunaan dimasa rindukan kata kata najib Paling yang memerlukan aku rasa genglobak yang begitu taksub pertahankan 1mdb najibun Twitter
Boleh Ke Anak Duduk Diam Dalam Car Seat Untuk Perjalanan Jauh Ibu Ini Kongsi 5 Tip Mudah

Boleh Ke Anak Duduk Diam Dalam Car Seat Untuk Perjalanan Jauh Ibu Ini Kongsi 5 Tip Mudah

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 397 hits
Baby Car Seat atau kerusi keselamatan bayi antara barangan yang penting yang perlu ada dalam setiap kereta bagi yang mempunyai anak Selain dapat mengurangkan risiko bayi tercampak keluar kereta baby car seat juga memudahkan untuk travel wal...
Ibu Kongsi 6 Aktiviti Rangsangan Untuk Bayi Yang Boleh Duduk Nampak Mudah Tapi Banyak Manfaatnya

Ibu Kongsi 6 Aktiviti Rangsangan Untuk Bayi Yang Boleh Duduk Nampak Mudah Tapi Banyak Manfaatnya

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 809 hits
Jangan pandang rendah kepada aktiviti rangsangan kepada si kecil Sesuaikan setiap aktiviti dengan tahap perkembangan anak Ibu ini berkongsi 8 aktiviti yang dilakukan bersama bayinya ketika anaknya sudah boleh duduk Rangsangan atau aktiviti ...
Kalau Najib Boleh Didakwa Waytha Moorthy Juga Patut Disiasat Timbalan Mufti Perak

Kalau Najib Boleh Didakwa Waytha Moorthy Juga Patut Disiasat Timbalan Mufti Perak

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 581 hits
Timbalan Mufti Perak Ustaz Zamri Hashim11 Rabiulawal 1440H Isnin Kenyataan biadab Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waytha Moorthy yang memfitnah dan memburukkan nama negara hakikatnya tidak boleh diterima oleh seluruh rakyat Malaysia Ti...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024