Energy Stick Dan Kesannya Pada Psikologi Dan Kesihatan


Sejak akhir-akhir ini, penggunaan energy stick dalam kalangan pelajar semakin menular. Produk yang digunakan dengan menjolok hidung dan sedut ni dijual secara terbuka dan berleluasa dengan harga serendah RM 2.50 hingga RM 10 sahaja.
Ia bukan sahaja boleh menggalakkan para pelajar untuk terdedah kepada penggunaan vape pada usia muda, malah produk berleluasa ini boleh mendatangkan pelbagai risiko negatif dari sudut psikologi dan kesihatan.
Apa Itu Energy Stick Berdasarkan perkongsian daripada Public Health Malaysia, Energy Stick adalah produk penyedut hidung atau nasal inhaler yang dipromosikan sebagai produk untuk memberikan tenaga dan kesegaran kepada pengguna.
Saiznya kecil, kira-kira sebesar pemetik api dan beraneka warna. Pelanggan juga boleh dapatinya dalam pelbagai perisa menarik.
Energy stick ini juga boleh dikenalpasti dengan rekaan dua corong yang muat ke lubang hidung. Ia boleh disedut dari hidung dan sampai terus ke paru-paru.
Mudah didapati di atas talian termasuk di media sosial, ada juga penjual yang menggunakan tag line “Sedut dulu, baru pergi ke sekolah” atau “Sedut dulu, baru mulakan kerja” demi menarik pelanggan dalam kalangan pelajar sekolah dan orang dewasa.
Sesetengah iklan di Marketplace atau media sosial juga sering menyebut bahawa kononnya produk ini dapat membuatkan seseorang hilang rasa mengantuk ketika bekerja atau memandu kereta serta bagus untuk kesihatan.
Kesan Penggunaan Energy Stick Ramai pihak terutamanya ibu bapa dan pihak sekolah bimbang akan bahaya produk penyedut hidung ini kerana ia menyerupai tindakan pengambilan dadah melalui hidung atau ‘snorting’.
Secara psikologinya, tabiat ini sangat negatif kerana ia dapat menggalakkan pengguna untuk mencuba bahan terlarang lain termasuk dadah.
Lebih merisaukan lagi, pengambilan bahan kimia melalui hidung ini juga boleh menyebabkan pelbagai risiko kesihatan antaranya :
Luka atau pendarahan dalam rongga hidung dan saluran pernafasan. Merosakkan mukus dalam rongga hidung Alahan dan keracunan akibat gagal mengenalpasti bahan yang digunakan. Mudah tercemar dan boleh menyebabkan jangkitan. Tindakan KKM Untuk Tangani Jualan Berleluasa Energy Stick Sumber : Bernama Memetik laporan daripada Buletin TV3, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan mengambil tindakan segera bagi membendung kewujudan Energy Stick ini.
Menterinya, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata beliau sudah pun menerima aduan serta amaran mengenai produk tersebut.
“Saya sudah awal menerima ‘alert’ ini. Langsung saya beritahu kepada Ketua Pengarah Kesihatan dan Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan akan aduan yang saya terima daripada sosial media.
“Kita (KKM) akan mengambil tindakan segera berhubung perkara itu,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Kesedaran Kanser Hati sempena Hari Kanser Sedunia 2024 di Bandar Tun Razak di sini, baru-baru ini.
Setakat ini, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) belum lagi mengeluarkan kenyataan berhubung isu ini.
Diharap KKM dan KPM dapat bekerjasama pada masa terdekat bagi membanteras masalah penggunaan Energy Stick ini daripada terus berleluasa dalam kalangan rakyat Malaysia terutamanya pelajar sekolah.
Sumber : Buletin TV3, Public Health Malaysia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/energy-stick/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=energy-stick

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpm Kkm Kerjasama Tangani Penggunaa Energy Stick Dalam Kalangan Murid

Kpm Kkm Kerjasama Tangani Penggunaa Energy Stick Dalam Kalangan Murid

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 157 hits
SEREMBAN Kementerian Pendidikan Malaysia akan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan Malaysia untuk memastikan isu penggunaan produk penyedut hidung atau energy stick dalam kalangan pelajar dapat dikawal Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek ...
Dia Hantar Rehat 5 Minggu Dek Masalah Kesihatan Ji Sukjin Dedah Kebaikan Song Jihyo

Dia Hantar Rehat 5 Minggu Dek Masalah Kesihatan Ji Sukjin Dedah Kebaikan Song Jihyo

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 116 hits
Selepas 5 minggu berehat Ji Suk jin akhirnya kembali ke Running Man ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada siaran 28 Januari Running Man Ji Suk jin telah kembali selepas berehat 5 minggu dek masalah kesihatan Disambut meriah oleh ahli yang lain Son...
Nak Tau Tip Penjagaan Kesihatan Jantung Meh Baca Ni

Nak Tau Tip Penjagaan Kesihatan Jantung Meh Baca Ni

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 169 hits
Jantung adalah salah satu organ terpenting dalam badan kita Untuk pengetahuan korang jantung adalah organ berongga yang berfungsi mengepam melalui saluran darah dengan denyutan yang sekata yang berulang ulang Kalau korang nak tau lagi dalam...
11 Khasiat Daun Sirih Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

11 Khasiat Daun Sirih Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

papar berkaitan - pada 28/1/2024 - jumlah : 103 hits
Daun sirih merupakan ramuan herba yang tidak asing lagi dalam rawatan tradisional Selain terkenal sebagai ramuan yang baik untuk mengekalkan kesihatan wanita rupanya terdapat pelbagai lagi potensi sirih untuk kesihatan dalam serta luaran Ay...
Khasiat Biji Aprikot Dan Potensinya Untuk Kesihatan

Khasiat Biji Aprikot Dan Potensinya Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 27/1/2024 - jumlah : 100 hits
Biji aprikot mengandungi pelbagai nutrisi dan mempunyai potensi untuk membaiki tahap kesihatan Sesetengah pihak turut mendakwa yang biji tersebut mampu melawan kanser dalam tubuh Ini mungkin disebabkan oleh kandungan amygdalin iaitu sebuah ...
4 Manfaat Kesihatan Mendaki Dan Bersenam Di Luar Dr David Heber

4 Manfaat Kesihatan Mendaki Dan Bersenam Di Luar Dr David Heber

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 224 hits
Dunia kita telah berubah secara drastik sejak pandemik Bekerja dari rumah telah menjadi norma baharu bagi ramai orang dan media sosial e mel dan kesibukan memenuhi tuntutan hidup seharian menyebabkan kita lebih tertekan Membebaskan diri dar...
10 Khasiat Daun Pegaga Untuk Kesihatan Dan Cara Penyediaan Teh Pegaga Yang Betul

10 Khasiat Daun Pegaga Untuk Kesihatan Dan Cara Penyediaan Teh Pegaga Yang Betul

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 178 hits
10 Khasiat Daun Pegaga untuk Kesihatan dan Cara Penyediaan Teh Pegaga yang Betul 14 Daun pegaga adalah salah satu tumbuhan yang dikenali dengan pelbagai kebaikan daripada sudut kesihatan Daun pegaga telah digunakan sejak beratus tahun dahul...
Madu Saffron Asli Rahsia Tingkatkan Fokus Dan Kesihatan Anak

Madu Saffron Asli Rahsia Tingkatkan Fokus Dan Kesihatan Anak

papar berkaitan - pada 27/1/2024 - jumlah : 157 hits
Rahsia Anak Yang Genius dan Sihat Amalkan Madu Saffron Asli Setiap Ibu Bapa pasti akan inginkan yang terbaik untuk anak anak mereka Terutamanya untuk pembelajaran The post appeared first on
Khasiat Rumput Sambau Sumber Semula Jadi Untuk Kesihatan

Khasiat Rumput Sambau Sumber Semula Jadi Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 176 hits
Khasiat perubatan rumput sambau atau nama saintifiknya Eluesine indica diiktiraf dan mempunyai sejarah dalam amalan perubatan tradisional di seluruh dunia Rumput ini mudah ditemui di kawasan pertanian seperti kebun sayur sayuran tanaman dan...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000