Enam Madarik Ilmu Menurut Al Ghazali Dalam Kitab Al Iqtisad Fi Al Itiqad
Enam Madarik Ilmu menurut Al Ghazali dalam kitab Al Iqtisad
fi Al ‘itiqad
Muhammad Nuruddin Bin Bashah[1]
Muqaddimah
Sebahagian
ulama berpendapat bahawa mempelajari
mantik adalah dilarang oleh syarak termasuk menggunakan kaedah al-qiyas
al-mantiqi, kerana mereka percaya bahawa mantik mampu membawa kepada kesesatan
dan keraguan. Namun pandangan ini
ditolak oleh jumhur ulama Ahli al-Sunnah wa al-Jama'ah yang menganggap ilmu
Mantik berguna kepada umat Islam. Dalam
hal ini, al-Ghazali melihat perlunya mempelajari ilmu mantik, memandangkan
ulama akidah dan fiqh menggunakan ilmu mantik untuk mempertahankan akidah Islam
daripada serangan ahli bid’ah dan sesat. Al-Ghazali malah berpendapat bahawa sesiapa
yang tidak mengetahui atau mempelajari ilmu mantik tidak boleh mempercayai
ilmunya. Oleh itu, untuk mendapatkan natijah
(hasil gabungan dua premis hujah) yang betul dalam al-qiyas al-mantiqi, al-Ghazali sekali lagi mengisytiharkan bahawa
terdapat enam sumber ilmu kepastian atau madarik al-yaqin dalam merumuskan
menjadi muqadimah (premis hujah). (Wahab et al., 2018)
Bagaimana membuktikan akidah melalui qiyas mantiqi
dan dua muqaddimah?
Pendalilan
akal berasaskan ilmu mantik merupakan salah satu sumber penting dalam
membahaskan persoalan akidah, selain daripada sumber utama al-Qur’an dan Hadith.
Salah satu bentuk pendalilan akal dalam perbahasan akidah ialah al-qiyas yang
meliputi al-qiyas al-usuli dan al-qiyas al-mantiqi.
Ramai yang menyangka bahawa al-qiyas
al-usuli hanya untuk fiqh, manakala al-qiyas al-mantiqi pula untuk akidah
sahaja. (Wahab et al., 2018)
Sedikit
berkenaan Al-qiyas al-usuli, ia adalah menyatukan suatu perkara dengan
satu perkara lain kerana kedua-duanya berkongsi ‘illah yang sama. ‘Illah dari
hukum asl (asal) bersumber nas dilihat persamaannya dengan ‘illat pada hukum far’u
(cabang). Al-Buti merupakan salah seorang ulama Ahlu al-Sunnah wa al-Jama‘ah
kontemporari yang mencoba mengetengahkan semula al-qiyas al-usuli dalam
pendalilan ‘aqli akidah. (Irawan, 2020)
Contoh penggunaan al-qiyas al-usuli dalam akidah adalah berkaitan kewujudan Allah SWT dibuktikan dengan mengkaji
punca kejadian alam semesta. Kejadian alam semesta iaitu ma‘lul memerlukan
sesuatu sebab atau ‘illah untuk menciptakan segala kejadian di alam semesta
ini. Setelah diselidiki secara al-istiqra’
(induksi), natijahnya ialah semua ciptaan ma’lul memerlukan pencipta iaitu Allah SWT. Kesimpulan ini menunjukkan bahawa semua kejadian
alam semesta adalah ma‘lul, manakala Allah SWT dinisbahkan sebagai ‘illah bagi
setiap ma‘lul tersebut. (Wahab et al., 2018)
Contoh penggunaan al-qiyas al-mantiqi pula adalah seperti berikut:
Muqadimah
al-sughra: Alam ini baharu
Muqadimah
al-kubra: Setiap yang baharu mesti ada pencipta
Al-Natijah:
Alam ini mesti ada pencipta
Mari
bezakan dua qiyas ini.
Bentuk
al-qiyas al-mantiqi melibatkan pelbagai kata mukadimah, di mana jika semua
mukadimah itu benar, ia membayangkan kebenaran kesimpulan. Sebaliknya, al-qiyas
al-usuli kadangkala boleh terdiri daripada hanya satu kata pengantar misalnya
menentukan ‘illat pengharaman arak kerana mabuk ia tidak memerlukan muqaddimah
lain untuk setuju dadah boleh diharamkan juga. Tujuan al-qiyas al-mantiqi
adalah untuk menerangkan hukum-hukum akal, manakala al-qiyas al-usuli digunakan
untuk mendapatkan hukum daripada al-Quran dan Hadis. Ulama Usul al-Fiqh tidak
menganggap al-qiyas al-mantiqi sebagai hujah yang sahih dalam hukum syarak.
Metodologi pendalilan ilmu akidah Imam al Ghazali berasaskan konsep qiyas
Penulis
merujuk Al Ghazali (2018) dan rakaman video Nurul Izzati (Zulpika Ali, 2019), kuliah kitab Iqtisod di
UTM (2014) dan kuliah Maulana Ihsan (Abu Bakar, 2020a, 2020b).
Kaedah pertama (manhaj al awwal): kaedah yang disebut sebagai al-Sabr wa
al-Taqsim السبر والتقسيم .
Sebenarnya
ia adalah al qiyas al mantiqi dalam bentuk Qiyas al-Istithna`i[2]
yang terdiri dari dua muqaddimah iaitu al-Shartiyyah al-Munfasilah (Kubra) dan
Istithna’iyyah (Sughra).
Kenyataan
ilmu pertama (muqaddimah syartiyyah al munfasilah)
Alam adalah samada qadim atau baharu (syarat pilih mesti salah satu
sahaja)
Kenyataan
ilmu kedua ( istisna’iyyah )
Tetapi mustahil alam adalah qadim.
Kenyataan
ketiga (ilmu yang baru muncul)
Alam adalah baharu.
Kata
Imam al Ghazali kenyataan ketiga itu jika kita berdebat maka ianya adalah
dakwaan manakala jika tidak berdebat ia dipanggilmatlub (perkara yang dituntuk
pengetahuannya)
Kaedah Kedua (Manhaj at thani): Menyusun dua usul dalam bentu yang lain أن نرتب أصلين على
وجه آخر مثل , kaedah yang kedua ini sebenarnya adalah
Qiyas Iqtirani Hamli
(Shakl al-rabi’)[3].
Kenyataan
ilmu pertama: Setiap perkara yang tidak sunyi dari perkara baharu maka ia
baharu.
Kenyataan
ilmu kedua: Alam ini tidak sunyi daripada perkara baharu
Kenyataan
ketiga: Alam adalah baharu.
Kedua-dua
kaedah diatas ini bertujuan membukti dan mengithbatkan aqidah yang didokong
dengan hujah yang mencabar pihak lawan.
Kaedah ketiga (manhaj at thalis) : Bahawa
kita tidak membuktikan dakwaan
kita, sebaliknya menuntut kemustahilan dakwaan pihak lawan dengan
menunjukkan bahawa ia membawa kepada yang mustahil, dan apa yang membawa
kepada yang mustahil pasti mustahil. (أن لا نتعرض لثبوت دعوانا،
بل ندعي إستحالة دعوى الخصم بأن نبين أنه مفض إلى المحال وما يفضي إلى المحال
فهو محال لا محالة)
Ini
adalah bentuk qiyas kholaf[4].
Kenyataan
ilmu pertama dan kedua serentak :
Lawan
kita (الخصم ) kata
jika benar pandangan lawan kita putaran alam semesta (al falak) tiada
penghujungnya (infiniti/tiada nihayah), maka lazimlah (sewajarnya dia juga)
menerima pernyataan bahawa sesuatu yang tidak penghujung itu telah terhenti akhirnya (ada nihayah).
Diketahui
lazim itu adalah mustahil sebab dua kenyataan di atas adalah bertembung dan mustahil.
Lawan
kita boleh terima atau tidak
Sebenarnya
kaedah Manhaj yang ketiga ini kaedah yang bertujuan bukan untuk mengithbatkan
akidah tertentu kepada pihak lawan secara langsung. Ia sebaliknya digunakan
untuk menjelaskan kepada pihak lawan bahawa akidah yang mereka dokong itu
adalah salah.
Enam jenis madarik al-yaqin atau epistemologi
dalam akidah
Dari
sedikit tulisan di atas boleh dikatakan kita memahami qiyas mantiqi adalah kaedah
kita menetapkan konsep akidah yang menundukkan hujah lawan (kaedah ilmu kalam
adalah menetapkan hujah yang menundukkan lawan yang engkar akidah Islam). Kita
tahu untuk berhujah kita mesti tahu menyediakan muqaddimat-muqaddimat atau
usul-usul untuk diqiyas untuk mencari natijah (ilmu yang dipersetujui kita dan
lawan kita). (Abu Bakar, 2020b) Cara
untuk mendapat muqddimat/usul itu adalah dengan 6 sumber berikut. Imam al-Ghazali (2022), dalam al-Iqtisad
menyenaraikan enam asas untuk menilai kebenaran sesuatu kenyataan dan fakta. Asas-asas kebenaran ini adalah seperti
berikut:
فاعلم أن لها مدارك شتى
ولكن الذي نستعمله في هذا الكتاب نجتهد أن لا يعد ستة:
الأول منها: الحسيات،
أعني المدرك بالمشاهدة الظاهرة والباطنة، مثاله أنا إذا قلنا مثلاً كل حادث فله
سبب، وفي العالم حوادث فلا بد لها من سبب. فقولنا: في العالم حوادث، أصل واحد يجب
الإقرار به، فإنه يدرك بالمشاهدة الظاهرة حدوث أشخاص الحيوانات والنباتات والغيوم
والامطار ومن الأعراض والأصوات
الألوان. وان تخيل أنها
منتقلة، فالانتقال حادث ونحن لم ندع إلا حادثاً ولم نعين أن ذلك الحادث جوهر أو
عرض أو انتقال أو غيره. وكذلك يعلم بالمشاهدة الباطنة حدوث الآلام والافراح
والغموم في قلبه فلا يمكنه انكاره.
Ketahuilah
bahawa ia mempunyai pelbagai madarik (sumber pengetahuan), tetapi yang kami
gunakan dalam buku ini ialah enam:
Yang
pertama: pancaindera, maksud saya adalah pencerap melalui
pengamatan zahir dan batin.Contohnya ialah jika kita katakan, sebagai contoh,
setiap kejadian ada sebab, dan di dunia ada kejadian yang pasti ada sebabnya.
Maka kami berkata: Ada peristiwa di dunia, ada satu prinsip yang mesti diakui, Melalui
pemerhatian yang jelas, dia menyedari kejadian manusia, haiwan, tumbuhan, awan,
hujan, dan warna, sifat (‘aradh), bunyi. Jika kita membayangkan bahawa ia
dipindahkan, maka pemindahan itu adalah peristiwa (hadith), dan kita hanya
memanggil peristiwa dan kita tidak menyatakan bahawa peristiwa ini adalah zat
(jauhar), sifat (aradh), pemindahan, atau selainnya. Begitu juga, dia
mengetahui melalui pengamatan dalaman (perkara batin tidak nampak) seperti berlakunya
kesakitan, kegembiraan, dan kesusahan dalam hatinya, maka dia tidak dapat
menafikannya.
الثاني: العقل المحض،
فإنا إذا قلنا: العالم أما قديم مؤخر، وإما حادث مقدم، وليس وراء القسمين قسم
ثالث، وجب الاعتراف به على كل عاقل. مثاله أن
تقول: كل ما لا يسبق
الحوادث فهو حادث، والعالم لا يسبق الحوادث فهو حادث، فأحد الأصلين قولنا أن ما لا
يسبق الحوادث فهو حادث.
ويجب على الخصم الإقرار
به، لأن ما لا يسبق الحادث إما أن يكون مع الحادث أو بعده ولا يمكن قسم ثالث، فإن
ادعى قسماً ثالثاً كان منكراً لما هو بديهي في العقل، وإن انكر أن ما هو مع الحادث
أو بعده ليس بحادث فهو أيضاً منكر للبديهة.
Kedua:
Akal yang sejahtera. Jika kita katakan: Dunia ini sama ada qadim ,
atau baharu, dan tidak ada bahagian ketiga di sebalik dua ini, ia wajib
diiktiraf oleh setiap orang yang berakal. Contoh Dikatakan: Segala sesuatu yang
tidak mendahului (tidak qadim) perkara baharu adalah baharu, dan alam yang tidak mendahului
(tidak qadim) baharu adalah baharu. Salah satu daripada dua usul ialah kata-kata kita bahawa apa yang tidak
mendahului baharu adalah baharu (jika mendahului baharu ia mestilah qadim).
Pihak
lawan mesti mengakuinya, kerana apa yang tidak mendahului baharu itu boleh sama
ada dengan baharu itu atau selepas baharu, dan kategori ketiga tidak mungkin.
Jika dia mendakwa ada kategori yang ketiga, dia menafikan apa yang jelas بَدِيهِي dalam fikiran (tanpa perlu iktisab untuk
tahu perkara itu), dan jika dia menafikan bahawa apa yang ada dengan atau
selepas baharu itu bukan baharu, maka dia juga menafikan gerak hati (nya
sendiri).
الثالث: التواتر، مثاله
أنا نقول محمد صلوات الله وسلامه عليه صادقٌ لأن كلَ مَن جاء بالمعجزةِ فهو صادقٌ،
وقد جاء هو بالمعجزة فهو إذاً صادق، فإن قيل أنا لا نسلم أنه جاء بالمعجزة فنقول:
قد جاءنا بالقرآن والقرآن معجزة، فإذاً قد جاء بالمعجزة. فإن سلم الخصمُ أحدَ
الأصلين وهو أن القرآنَ معجزةٌ، أما بالطَوعِ أو بالدليل، وأراد إنكار الأصل
الثاني وهو أنه قد جاء بالقرآن، وقال لا أسلم أن القرآن مما جاء به محمد صلى الله
عليه وسلم تسليماً، لم يمكنه ذلك لأن التَوَاتُرَ يحصل العلمَ به كما حصل لنا
العلم بوجوده وبدعواه النبوة وبوجود مكة ووجود موسى وعيسى وسائر الأنبياء صلوات
الله عليهم أجمعين.
Ketiga:
Mutawatir umpamanya kita katakan bahawa Muhammad saw adalah benar
kerana setiap orang yang datang membawa mukjizat adalah benar, dan jika dia
datang dengan mukjizat, maka dia benar, jika dikatakan. , "bahawa kami
tidak menerima bahawa dia datang dengan mukjizat," kemudian kami berkata:
Dia datang kepada kami dengan Al-Quran dan Al-Quran adalah mukjizat, maka dia
datang dengan mukjizat. Jika pihak lawan menerima salah satu daripada dua
prinsip iaitu al-Quran itu mukjizat, sama ada secara sukarela atau dengan
dalil, dan ingin menafikan prinsip yang kedua, iaitu ia datang bersama-sama
al-Quran, Dia berkata, "Saya tidak menerima bahawa Al-Quran adalah sesuatu
yang dibawa oleh Muhammad s.a.w. dengan selamat. Dia tidak dapat melakukannya (tidak dapat
menolaknya) kerana mutawatir, telah memperoleh pengetahuan dengannya (al Quran),
sebagaimana terhasil kepada kita pengetahuan tentang kewujudannya (al Quran)
dan tuntutan kenabian dan kewujudan Mekah dan kewujudan Musa, Isa, dan para
nabi yang lain, semoga doa Allah ke atas mereka semua.
الرابع: أن يكون الأصل مثبتاً
بقياس آخر يستَنِدٌ بدرجة واحدةٌ أو درجاتُ كثيرة إما إلى الحسيات أو
العقليات أو المتواترات، فإن ما هو فرع الأصلين يمكن أن يجعل أصلاً في قياس آخر.
مثاله أنا بعد أن نفرغ من الدليل على حدوث العالم يمكننا أن نجعل حدوث العالم
أصلاً في نظم قياس، مثلاً أن نقول كل حادث فله سبب والعالم حادث فإذا له سبب، فلا
يمكنهم انكار كون العالم حادثاً بعد أن اثبتنا بالدليل حدوثه.
Keempat:
Bahawa usul usul itu dibuktikan dengan qiyas (analogi) lain yang
berdasarkan satu darjat atau banyak darjat, sama ada pada sumber pancaindera,
rasional (akal), atau mutawatir. Apakah furu’/cabang daripada dua usul itu
boleh dijadikan usul dalam qiyas yang lain. Sebagai contoh, selepas kita
menyelesaikan bukti kejadian dunia, kita boleh menjadikan kejadian dunia secara
asasnya menjadi sistem qiyas, contohnya, untuk kita mengatakan bahawa setiap baharu/hadis
mempunyai sebab (‘illat/pencipta) dan dunia adalah baharu/hadis, jadi ia
mempunyai sebab (pencipta). Mereka tidak boleh menafikan bahawa dunia adalah
satu yang baharu setelah kita membuktikan dengan bukti kebaharuannya.
الخامس: السمعيات، مثاله
انا ندعي مثلاً ان المعاصي بمشيئة الله تعالى، ونقول كل كائن فهو بمشيئة الله
تعالى والمعاصي كائنة فهي إذاً بمشيئة الله تعالى؛ فأما قولنا هي كائنة فمعلوم
وجودها بالحِسِ، وكونها معصيةً بالشرعِ، وأما قولنا كل كائن بمشيئةِ الله تعالى
فإذا أنكَرَ الخصمٌ ذلك مَنعَهُ الشرعُ مهما كان مقراً بالشرع أو كان قد أثبت عليه بالدليل فإنا نثبت هذا الأصل
بإجماع الأمة على صدق قول القائل ما شاء الله كان وما لم يشأ لم يكن, فيكون السمعُ مانعاً من الانكار.
Kelima: Sam’iyyat, Sebagai contoh, kita
mendakwa, sebagai contoh, bahawa perbuatan dosa/maksiat adalah dengan kehendak Allah
بمشيئة الله, dan kita mengatakan bahawa segala sesuatu yang wujud adalah
dengan kehendak Allah, dan dosa yang ada adalah dengan kehendak Allah. Adapun kata-kata kita ‘ia wujud/terjadi’ كَائِنٌ, maka diketahui
ia (dosa itu) wujud dengan akal (amrun ‘itibari), dan ia derhaka menurut
syariat. Adapun ucapan kita, “Semuanya terjadi كَائِنٌ wujud dengan kehendak Allah Taala”, jika lawan mengingkari
bahawa, Syariah melarang dosa, samada diakui oleh Syariah atau telah membuktikannya dengan dalil,
maka kita buktikan usul ini dengan ijmak ummah tentang kebenaran kata-kata
orang yang berkata: “Apa yang dikehendaki Allah, terjadilah, dan apa yang tidak
dikehendaki-Nya, tidak terjadi, ” jadi sam’iyyat adalah penghalang daripada
penafian.
السادس: أن يكون الأصل مأخوذاً من
مُعتَقَدات الخَصمِ ومُسلماتِه. فإنه وإن لم يقم لنا عليه دليل أو لم يكن
حسياً ولا عقلياً، انتفعنا باتخاذه إياه أصلاً في قياسنا وامتنع عليه الإنكار
الهادم لمذهبه. وأمثلة هذا مما تكثر فلا حاجة إلى تعيينه.
فإن قلت: فهل من فرق بين هذه المدارك في
الانتفاع بها في المقاييس النظرية؟ فاعلم أنها متفاوتة في عموم الفائدة، فإن
المدارك العقلية والحسية عامة مع كافة الخلق إلا من لا عقل له ولا حس له, وكان الأصل معلوماً فالحس الذي فقده, كالأصل المعلوم بحاسة البصر إذا استعمل مع الأكمه فإنه لا ينفع،
والأكمه إذا كان هو الناظر لم يمكنه أن يتخذ ذلك أصلاً، وكذلك المسموع في حق
الأصم.
وأما المتواتر فإنه نافع ولكن في حق من تواتر
إليه، فأما من لم يتواتر إليه ممن وصل إلينا في الحال من مان بعيد لم تبلغه الدعوة
فأردنا أن نبين له بالتواتر أن نبينا وسيدنا محمداً صلى الله عليه وسلم تسليماً
وعلى آله وصحبه تحدى بالقرآن، لم يقدر عليه ما لم يمهله مدة من يتواتر عنده، ورب
شيء يتواتر عند قوم دون قوم،
فقول الشافعي رحمه الله تعالى في مسألة قتل
المسلم بالذمي متواتر عند الفقهاء من أصحابه دون العوام من المقلدين وكم من مذهب
له في أحاد المسائل لم يتواتر عند أكثر الفقهاء وأما الأصل المستفاد من قياس آخر
فلا ينفع إلا مع من قدر معه ذلك القياس.
وأما مسلمات المذاهب فلا
تنفع الناظر وإنما تنفع المناظر مع من يعتقد ذلك المذهب. وأما السمعيات فلا تنفع
إلا من يثبت السمع عنه، فهذه مدارك علوم هذه الأصول المفيدة بترتيبها ونظمها العلم
بالأمور المجهولة المطلوبة وقد فرغنا من التمهيدات فلنشتغل بالأقطاب التي هي مقاصد
الكتاب.
Keenam:
Bahawa asalnya diambil daripada kepercayaan dan andaian pihak lawan.
Walaupun kita tidak anggap ia dalil bagi kita, atau ia tidak dicapai deria (hissiyah)
mahupun akal, kita mendapat manfaat daripadanya dengan mengambilnya sebagai asas untuk qiyas. Kita
dan menegah mereka menafikan (mazhab mereka) dengan cara merosakkan
doktrinnya (apabila hujah mereka makan diri mereka). Contoh ini banyak, jadi
tidak perlu menyatakannya.
Jika anda berkata: Adakah terdapat perbezaan
antara konsep-konsep ini (madarik) dalam menggunakannya dalam qiyas nazariy المقاييس النظرية? Ketahuilah bahawa mereka berbeza dalam keumuman
manfaatnya. Madarik akal dan pancaindera
(hissiyah) adalah umum bagi semua makhluk, kecuali bagi mereka yang tidak
mempunyai akal dan pancaindera, dan diketahui akan terhalang menanggapi sesuatu
usul tanpa pancandera.
Contohnya
usul yang ditanggapi oleh penglihatan tidak akan bermanfaat bagi yang buta. Jika orang
buta الأكمه, meneliti (membuat nazar), mereka tidak boleh berbuat sama sekali, dan perkara
yang sama berlaku kepada perkra yang didengari bagi orang yang pekak الأصم .
Adapun
yang mutawatir bermanfaat, tetapi hanya bagi orang yang terima khabar itu ,
adapun yang seruan dakwah tidak sampai
kepadanya, dan kita ingin menjelaskan kepadanya melalui penyampaian mutawatir bahawa Nabi kami Muhammad, semoga selawat dan salam ke
atasnya dan keluarga dan para sahabatnya, memberi petunjuk dengan Al-Quran, tetapi dia tidak dapat melakukannya.
Melainkan diberikan jangka waktu tertentu hingga khabar itu menjadi mutawatir
disisinya.
Barangkali
sesuatu khabar mutawatir disisi satu kaum tetapi tidak mutawatir bagi sesuatu
kaum lain.
Kata
Al-Syafi'i rahimahullah, mengenai hukuman mati bagi pembunuh ahli zimmah adalah
mutawatir di sisi ahli fiqh mazhabnya, tetapi
tidak mutawatir di sisi orang awam di kalangan orang yang taklid, dan berapa
banyak mazhab yang ada permasalahan
terpencil (أحاد المسائل )dalam masalah tertentu yang tidak mutawatir pun di kalangan kebanyakan fuqaha. Adapun usul yang dimanfaat dari qiyas yang lain (natijah
qiyas lain) hanya berguna untuk orang yang terima qiyas tersebut.
Adapun
doktrin mazhab (مسلمات المذاهب ), mereka tidak memberi manfaat kepada
pemerhati, tetapi lebih berguna untuk berhujah dengan mereka yang percaya
kepada mazhab itu. Adapun sam’iyyat ia tidak berguna kecuali bagi orang yang ada
pendengarannya. Ini adalah madarik sumber pengetahuan tentang ilmu-ilmu membuat
usul (muqaddimat qiyas) yang berguna ini. Dengan susunan tertib dan rapi mampu
memperoleh perkara yang tidak dketahui ( الأمور المجهولة المطلوبة ). Kami telah
menyelesaikan pengenalan -pengenalan (tamhidat), jadi marilah kita fokus pada isi
tujuan buku ini.
Di
bawah adalah kesimpulan 6 sumber ilmu tersebut menurut Wahab et al., (2018):
1. Pancaindera (al-hissiyyat) dan ia
merujuk kepada kesemua pancaindera yang lima dan juga deria dalaman. Dengan
pancaindera manusia mampu memastikan kebenaran perkata-perkara zahir yang dapat
dicapai oleh pancaindera manakala dengan deria dalaman pula manusia mampu
menanggapi pengalaman seperti kesakitan, duka, gembira dan sebagainya. Sumber
daripada al-hissiyyat atau al-fitriyyat, iaitu pengetahuan yang diketahui melalui pancaindera
manusia yang zahir (al-mushahadat) dan batin (al-mahsusat). Contoh pancaindera
zahir seperti penglihatan, pendengaran,
sentuhan dan sebagainya lagi. Manakala contoh pancaindera batin seperti lapar, dahaga,
sakit dan sebagainya.
1.
2. Akal tulen (al-`aql al-mahd) yang
merujuk kepada apa yang disebut sebagai badihiyyat (mudah diketahui tanpa perlu
usaha) dan daruriyyat di mana kebenarannya terserlah dan tidak menuntut
sebarang penghujahan ke atas kebenarannya. Ini seumpama kenyataan bahawa satu
lebih kecil dari dua atau satu adalah separuh dari dua. Sumber daripada al-‘aql
al-mahdah (al-‘aqliyyat) atau al-awwaliyyat, iaitu pengetahuan yang asas dan mudah
atau difahami sebagai akal semata-mata. Ia bersifat al-daruri dan diketahui
tanpa memerlukan kepada proses berfikir atau bantuan daripada pancaindera.
Kebenaran yang terhasil tidak dapat dinafikan oleh akal yang waras.
3. Mutawatir bermaksud suatu
kenyataan yang telah dinukilkan oleh sejumlah manusia yang tidak mungkin bagi
akal menghukumnya sebagai menipu. Al-Ghazali menyebut bagaimana bukti kebenaran
Nabi Muhammad s.a.w. adalah kerana Baginda diwahyukan dengan al-Qur’an yang
penuh mukjizat. Jadi untuk mempercayai kebenaran Nabi Muhammad s.a.w. seseorang
itu hendaklah yakin bahawa al-Qur’an itu mukjizat (1) dan bahawa Nabi Muhammad
diwahyukan kepadanya al-Qur’an (2). Keyakinan terhadap perkara (1) adalah
secara langsung ataupun berasaskan dalil di mana kemukjizatan al-Qur’an perlu
disokong dengan pelbagai hujah berkenaan. Manakala keyakinan terhadap perkara (2)
iaitu al-Qur’an diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. ia dapat disahkan
melalui asas mutawatir. Dalam konteks ini kenyataan bahawa al-Qur’an diwahyukan
kepada Nabi Muhammad s.a.w. telah diperakui semua orang dan tiada siapapun yang
mendakwa atau menyatakan bahawa al-Qur’an diwahyukan kepada selain dari Nabi
Muhammad s.a.w. Imam al-Nawawi menjelaskan
bahawa jumhur umat Islam dalam kalangan para sahabat, tabi’in dan selepas
mereka telah bersepakat, antaranya ulama Hadith, ulama fikah dan ulama akidah, tentang
ketidakharusan Hadith ahad untuk dijadikan hujah dalam perkara usul akidah,
kerana Hadith ahad akan menghasilkan zhon yang tidak membawa kepada keyakinan.
4. Fakta yang disabitkan berasaskan
mana-mana asas di atas, sama ada asas inderawi, akal ataupun mutawatir. Sumber
daripada al-asl mathbita bi qiyas akhr, iaitu pengetahuan yang diperolehi
daripada kesimpulan atau al-natijah yang terdahulu sama ada al-hissiyyat, al-‘aqliyyat
atau al-mutawatirat. Kesimpulan daripada al-qiyas ini digunakan untuk membentuk
muqadimah bagi al-qiyas yang lain.
5. Syarak (al-sam`iyyat) iaitu asas
nas atau sumber syarak contohnya dalam menentukan kebenaran kenyataan bahawa
sesuatu perbuatan itu dikira maksiat ataupun tidak, ia hanya dapat ditentukan
oleh syarak dan penentuan ini juga hanya diperakui oleh mereka yang memperakui
dan mengiktiraf syarak tersebut.
6. Fakta yang diterima sebagai benar
oleh lawan. Fakta ini boleh digunapakai untuk berhujah dengan lawan kerana
mereka tidak akan mampu menolaknya kerana premis yang digunakan adalah premis
yang mereka sendiri terima sebagai benar. Sumber daripada al-asl ma’khuzat min
mu’taqadat, iaitu pengetahuan yang menjadi pegangan pihak lawan. Metode
pendalilan sebegini bertujuan untuk mengikat atau menolak hujah pihak lawan
bagi membuktikan kebenaran.
Penutup:
Jika diteliti ternyata banyak perintah-perintah yang
menyuruh manusia menggunakan akal fikiran
tatkala melihat ciptaan
Allah s.w.t. contohnya
lebih daripada 20 kali diulang
lafaz ta’qilun ( تعقلون) di
dalam al-Quran. Contohnya pada
surah 2:44, 2:73, 2:76, 2:242, 3: 65, 3:118, 6:32, 6:151, 10:16, 11:51, 12:2,
12:109, 21:10, 21:67, 23: 80, 24:61, 26:28, 28:60, 36:62, 37:138, 40: 67, 43:3
dan 57:17. Daripada perbahasan di
atas, jelas menunjukkan
bahawa akal memainkan
peranan yang amat penting
dalam mengenal Allah
s.w.t. Bahkan ia menjadi
medium atau alat yang paling utama dalam proses
mentauhidkan Allah s.w.t. (Baharudin, 2019)
Antara cara menggunakan akal
adalah seperti dibahas di atas iaitu menyediakan hujah berdasarkan pengamatan
kita terhadap alam sekeliling dan menemukan kebenaran melaluinya. Sebenarnya
dalam siri dakwah Ahmad Deedat dan Dr Zakir Naik, konsep qiyas digunakan secara
kerap tanpa mereka nyatakan jenis dan skop qiyas berkenaan.
Rujukan:
Wahab,
M. R., Hamat, M. F., & Azmi, M. F. (2018). Konsep al-Qiyas al-Usuli Dan
al-Qiyas al-Mantiqi Dalam Pendalilan Akidah. Jurnal Akidah & Pemikiran
Islam, 20(2), 53–92. https://doi.org/10.22452/afkar.vol20no2.2
Al-Ghazali,
M. bin Muhammad. (2022). Al-Iqtisad fi al-I‘tiqad [Al maktabah Al
Syamilah].
Al-Ghazali,
M. bin Muhammad. (2018). Perihal Kesederhanaan Dalam Beriktikad. Inisiatif Buku Darul Ehsan.
Al-Iqtisad fi’l-i’tiqad of imam al-ghazali. Raja Zarith Sofiah Centre for Advanced Studies on
Islam Science and Civilisation. (2014). https://chancellery.utm.my/casis/i-events-2/al-iqtisad-fil-itiqad-of-imam-al-ghazali/
Irawan,
M. A. (2020, February 25). Mengenal konsep qiyas Ushuli Dalam Metode
Istidlal Akidah. Pecihitam.org. https://pecihitam.org/qiyas-ushuli/
YouTube.
(2019). TAMHID 4 METODOLOGI PENDALILAN DALAM MEMAHAMI KITAB AL-IQTISAD FIL
I’TIQAD. Retrieved November 26, 2023, from https://www.youtube.com/watch?v=SnUjcoBzVY8&t=10s.
Abu
Bakar. (2020a). Siri 09 - Tamhid Ke 4 - Manhaj Pendalilan. Retrieved
November 27, 2023, from https://www.facebook.com/100004826380158/videos/1746273688876827/?idorvanity=468434289885794.
Abu
Bakar. (2020b). Siri 10 - Tamhid ke4 - Sumber Ilmu. Retrieved November
27, 2023, from https://www.facebook.com/100004826380158/videos/pcb.3721734051222452/1747079815462881.
Baharudin,
A. M. (2019). Peranan Akal Dalam Mengenali Allah S.W.T. : Kajian Terhadap Surah
Al-Nahl: The Role of Akal in the Identity of Allah S.W.T. :Al-Nahl Surveys
Study. Jurnal Pengajian Islam, 12(2), 62–79. Retrieved from https://jpi.kuis.edu.my/index.php/jpi/article/view/13
[1] Penulis sedang menghabiskan Sarjana
Pengajian Islam di OUM. Graduan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam OUM dan
Diploma Pangajian Islam Kolej Pengajian Tinggi KPTI. Boleh dihubungi melalui
0176291368 atau email
[email protected]
[2] Qiyas istisna’i ada ittisoli dan ada
infisoli.
Qiyas istisna’I ittisoli rumusnya:
Muqaddimah sughra: Jika B maka C
Muqaddimah kubra : Tetapi B
Natijah : Maka ianya C
Qiyas istisna’I infisoli rumusnya:
Muqaddimah sughra: B kadangkala/samaada C atau kadangkala/samaada D.
Muqaddimah Kubra: Tetapi C
Natijah: Maka B adalah D
Contohnya :
Ali samada tidur atau sedang membaca
Tetapi sekarang Ali sedang tidur
Maka Ali tidak membaca
[3] Qiyas Iqtirani Hamli
adalah bermaksud mengumpulkan qadhiyah yang sempurna.
Syakl awwal : had ausat muqaddimah
sughra pada mahmul, muqaddimah kubra pada maudhu’.
Muqaddimah sughra: Setiap tumbuhan itu
tumbuh(mahmul)
Muqaddimah kubra: Setiap yang tumbuh
(maudhu’) itu perlukan makanan
Natijah: Setiap Tumbuhan perlukan
makanan
Contoh di teks atas adalah syakl rabi’ :
had ausathnya menjadi maudhu’ dalam muqaddimah sughra dan menjadi mahmul
dalam muqaddimah kubra.
Kenyataan ilmu pertama: Setiap perkara
yang tidak sunyi dari perkara baharu (maudhu’) maka ia baharu.
Kenyataan ilmu kedua: Alam ini tidak
sunyi daripada perkara baharu (mahmul)
Kenyataan ketiga: Alam adalah baharu.
[4] Dalam bab ini Al
Ghazali menggunakan qiyas al khalaf iaitu menggantikan hujah
musuh untuk melemahkannya. Ia satu penyelidikan untuk mencari kebenaran dengan
menggunakan keyakinan lawan hujah kita.
Contohnya : cara membuktikan Allah itu
Esa menggunakan qiyas al khalaf.
Jika Tuhan tidak esa ia mesti banyak
(musuh setuju)
Jika lebih satu setiap kali tindakan
Tuhan perlulah bermesyuarat. (musuh setuju atau tidak setuju-tinggalkan dia)
Jika bermesyuarat mestilah Tuhan
berkelahi. (musuh setuju atau tidak setuju-tinggalkan dia)
Jika berkelahi duniaakan hancur. (musuh
setuju atau tidak setuju-tinggalkan dia)
Tetapi hakikatnya alam ini lancar
sahaja tidak huru hara. (musuh setuju atau tidak setuju-tinggalkan dia)
Tuhan itu mustahil lebih dari satu.(musuh
akui sendiri jika semua diatas dia setuju)
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://laman-munawwarah.blogspot.com/2023/11/enam-madarik-ilmu-menurut-al-ghazali.html