Empat Tahun Sarawak Di Bawah Abang Jo



KUCHING: Pada tarikh 13 Jan empat tahun lepas, dengan penampilan berbeza, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg melangkah masuk ke Astana Negeri Sarawak, yang suatu ketika dahulu pernah menjadi kediaman rasmi ayahandanya Tun Abang Openg Abang Sapiee ketika menjadi Yang Dipertua Negeri Sarawak pertama.
Lengkap berbaju Melayu hitam dan bersamping, kehadirannya pada tarikh keramat 2017 di Astana Negeri Sarawak berlainan sekali dengan kemunculannya sebelum ini lantaran beliau hadir untuk mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sarawak keenam, sekali gus mencatat titik sejarah Bumi Kenyalang.
Tidak seperti yang dilalui Ketua-Ketua Menteri terdahulu, Abang Johari yang mencecah usia 66 tahun semasa menerima amanah sebagai ketua eksekutif negeri ini menerima jawatan itu dalam keadaan tidak dijangkakan.
Hanya kira-kira tiga tahun selepas rakyat Sarawak meraikan pelantikan Tan Sri Adenan Satem sebagai ketua menteri yang kelima, kesedihan merundung mereka apabila pada 11 Jan 2017, beliau meninggal dunia.
Walaupun pemergian Adenan (dianugerahkan gelaran Pehin Sri, darjah tertinggi bintang kebesaran Sarawak selepas Allahyarham meninggal dunia) menjadi satu kejutan buat seluruh Malaysia, namun perjalanan pentadbiran negeri terbesar di negara ini sedikit pun tidak terganggu.
Keadaan politik kekal tenang dan harmoni yang diwarisi sejak lebih tiga dekad lepas hinggalah sekarang, pelantikan Ketua Menteri baharu berjalan lancar apabila dalam tempoh 48 jam selepas pemergian Adenan, Abang Johari tampil di hadapan Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud di Astana Negeri Sarawak bagi menjunjung tanggungjawab memimpin pentadbiran negeri Bumi Kenyalang.
Berbekal pengalaman lebih 40 tahun dalam koridor pemerintahan Sarawak, kemampuan Abang Johari diyakini berupaya membawa kejayaan baharu kepada negeri yang kaya dengan hasil semula jadi.
Sebagaimana yang pernah dilalui oleh pemimpin-pemimpin sebelumnya, keupayaan Abang Johari pada peringkat permulaan sering kali dibandingkan dengan mereka yang terdahulu, sehingga adakala seperti membandingkan antara epal dengan oren.
Biarpun dibandingkan sedemikian, beliau tetap fokus dalam memastikan pelantikannya adalah untuk mewakili seluruh 2.8 juta penduduk di Sarawak yang secara sinergi mahukan pembangunan dan kemajuan kepada negeri mereka.
Pengamatan dalam beberapa kali menghadiri acara rasmi, Abang Johari sering melafazkan bahawa beliau adalah Ketua Menteri untuk pelbagai etnik rakyat Sarawak dan berikrar meneruskan dasar-dasar baik yang diperkenalkan pendahulunya, selain memperkenalkan dasar-dasar baharu yang boleh membawa Sarawak ke peringkat lebih tinggi.
Komitmen Abang Johari tidak dapat dinafikan terutamanya dalam memperjuangkan kepentingan, hak dan kedudukan Sarawak dengan tertubuhnya Majlis Khas mengenai Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) bagi memastikan hak-hak bagi Sarawak seperti mana yang terkandung dalam perjanjian itu adalah terpelihara.
Dengan penubuhan majlis khas itu, ia akan dapat merungkaikan beberapa isu yang masih tertangguh berhubung hak dan kedudukan Sabah dan Sarawak selaras dengan semangat MA63 dan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan.
Tujuh bulan selepas mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri, Abang Johari mengorak langkah apabila berjaya mencapai persetujuan untuk mengambil alih keseluruhan kepentingan ekuiti Sarawak Hidro Sdn Bhd (SHSB), pemilik dan operator Empangan Hidro Elektrik (HEP) Bakun di Ulu Belaga daripada kerajaan pusat yang bernilai RM2.5 bilion.
Pengambilalihan SHSB membolehkan kerajaan negeri dan Sarawak Energy Berhad (SEB) memperoleh pemilikan penuh semua kemudahan penjanaan elektrik di Sarawak, menjadikan SEB lebih fleksibel dalam mengoptimumkan pengurusan dan operasi bekalan elektrik di negeri ini.
Menerusi cetusan ideanya, pada 11 Mei 2017, tertubuhlah Bank Pembangunan Sarawak (DBOS) yang bertujuan untuk membiayai projek infrastruktur berkaitan dengan Internet, sistem pengangkutan, projek pembangunan sektor tenaga diperbaharui, industri minyak dan gas, penjagaan kesihatan dan pertanian moden.
Usaha ini tidak terhenti di situ sahaja apabila Abang Johari meneruskan inisiatifnya yang membawa kepada penubuhan Petroleum Sarawak Berhad (PETROS) pada Ogos 2017 untuk membangunkan industri minyak dan gas di Sarawak.
Di bawah usaha untuk mempelbagaikan lagi hasil negeri melalui strategi pembiayaan alternatifnya, cukai jualan negeri sebanyak lima peratus telah dikenakan ke atas produk petroleum berkuat kuasa 1 Jan 2019 bagi meningkatkan hasil negeri untuk membiayai pelaksanaan projek utama pembangunan di negeri ini.
Menyedari perubahan global ketika ini yang beralih kepada dunia digital, beliau memastikan Sarawak sentiasa berada pada landasan tepat dengan pengenalan Dasar Ekonomi Digital seiring dengan misi untuk mencapai status negeri maju menjelang 2030.
Sarawak kini telah beranjak daripada ekonomi tradisional kepada ekonomi digital berasaskan teknologi pintar termasuk sektor pertanian, pelancongan, bandar pintar, kesihatan, e-dagang, kerajaan digital, pengangkutan dan sosial.
Usaha ini diselaraskan menerusi penubuhan Lembaga Multimedia Sarawak (SMA) dan Perbadanan Ekonomi Digital Sarawak (SDEC) pada 2017, dengan antara kemuncaknya ialah pengenalan aplikasi e-dompet yang lebih dikenali sebagai Sarawak Pay bagi menggalakkan penggunaan aplikasi pembayaran tanpa tunai dalam kalangan masyarakat.
Selain itu, Sarawak ID iaitu sistem identiti digital turut diperkenalkan bagi memudahkan urusan rakyat dengan kerajaan dan membantu peralihan ke arah kerajaan digital.
Tulisan ini pastinya panjang berjela jika hendak disenaraikan kesemua inisiatif yang dilaksanakan Abang Johari sejak beliau mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sarawak empat tahun lepas. Terbukti sudah, nikmat pembangunan dikecapi hari ini membuktikan Abang Johari berupaya mengukir kejayaan baharu Sarawak, khususnya dalam merealisasi hasrat negeri maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2030.
– BERNAMA


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mediaterjah.com/2021/01/empat-tahun-sarawak-di-bawah-abang-jo/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Anak Bawah 4 Tahun Sebelum Nak Pandai Baca Buat Yang Ni Dulu Baru Cepat

Ada Anak Bawah 4 Tahun Sebelum Nak Pandai Baca Buat Yang Ni Dulu Baru Cepat

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 329 hits
2 3 tahun dah boleh membaca Logik tak Logik DENGAN SYARAT MEREKA DAH BERSEDIA Setiap anak kayu ukur mereka tak sama Maka jangan banding bandingkan mereka Life is about competition Compete dengan DIRI SENDIRI bukan dengan anak jiran ya atau ...
Jangan Rampas Hak Anak Untuk Bermain Paksa Mereka Belajar Anak Bawah 5 Tahun Lumrah Bermain Meneroka

Jangan Rampas Hak Anak Untuk Bermain Paksa Mereka Belajar Anak Bawah 5 Tahun Lumrah Bermain Meneroka

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 234 hits
Saya tertarik dengan kata akhir Adi Putra yang pernah menggemparkan Malaysia dengan kebijaksanaannya di dalam Matematik pada usia yang muda Katanya Talent is just a talent it does not mean success Ibu bapa sentiasa inginkan anak yang pandai...
Anggota Dpr Minta Pemerintah Uji Klinis Vaksin Untuk Masyarakat Di Bawah 18 Tahun

Anggota Dpr Minta Pemerintah Uji Klinis Vaksin Untuk Masyarakat Di Bawah 18 Tahun

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 168 hits
Diketahui meski akan mulai digunakan secara massal di Indonesia vaksin ini hanya bisa digunakan untuk kelompok usia 18 59 tahun Mengingat uji klinis vaksin Sinovac untuk kelompok usia di bawah 18 tahun belum dilakukan
Peraturan Baru Usia Di Bawah 5 Tahun Dilarang Pakai Masker Ini Panduan Menggunakan Masker Dari Who Untuk Anak Anak

Peraturan Baru Usia Di Bawah 5 Tahun Dilarang Pakai Masker Ini Panduan Menggunakan Masker Dari Who Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 370 hits
Baru baru ini WHO memberikan panduan menggunakan masker terbaru untuk anak Seperti kita ketahui bersama jika hingga saat ini virus Covid 19 masih mewabah dan menjadi momok di Tanah Air Oleh karenanya masyarakat harus mematuhi protokol keseh...
Buaya Berehat Bawah Rumah Ketika Banjir Di Sarawak

Buaya Berehat Bawah Rumah Ketika Banjir Di Sarawak

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 375 hits
Seperti sedia maklum baru baru ini negara kita dilanda banjir yang teruk di beberapa negeri di Semenanjung termasuk Sarawak sehingga menyebakan kematian akibat arus deras Menurut laporan keadaan dilaporkan semakin pulih di Semenajung tetapi...
5 Laptop Terbaik Tahun 2021 Bawah Rm2000 Sesuai Untuk Pelajar

5 Laptop Terbaik Tahun 2021 Bawah Rm2000 Sesuai Untuk Pelajar

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 484 hits
Anda mencari sebuah komputer riba Mungkin anda boleh pilih daripada 5 laptop terbaik bagi tahun 2021 dengan bawah harga RM2000 Sebuah komputer riba atau laptop sekarang kini sudah menjadi barang keperluan bagi seorang pelajar atau tenaga pe...
Mengenal 5 Negara Di Dunia Yang Nggak Merayakan Tahun Baru Pada Tanggal 1 Januari

Mengenal 5 Negara Di Dunia Yang Nggak Merayakan Tahun Baru Pada Tanggal 1 Januari

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 252 hits
Karena nggak menggunakan kalender Gregorian sebagai acuan 5 negara ini rayakan tahun baru bukan di tanggal 1 Januari
5 Resolusi Realistis Tahun 2021 Untuk Para Ibu Yuk Kita Aminkan Yang Kencang

5 Resolusi Realistis Tahun 2021 Untuk Para Ibu Yuk Kita Aminkan Yang Kencang

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 253 hits
Bye 2020 Para mama sudah siap lebih tangguh menghadapi 2021 Jangan lupaaa tahun barunya di rumah saja ya
Kenangan Tahun 2020

Kenangan Tahun 2020

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 420 hits
Ya hari ini hari terakhir tahun 2020 Sisyat ada juga rasa sayu Rasa sedih untuk tahun 2020 Sedih kerana bermula pada tahun 2020 ini norma kehidupan kita semua telah berubah Berubah kerana Covid 19 yang sangat jahat menyerang umat manusia Se...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree