Elak Tinggalkan Botol Air Dalam Kereta Pegawai Bomba Ini Jelaskan Bahaya Yang Menanti



Seperti yang kita tahu, air merupakan eleman penting yang diperlukan oleh tubuh manusia. Semua manusia digalakkan untuk minum sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong sehari. Malah air kosong bukan sahaja dapat memenuhi keperluan cecair tubuh, ia juga mempunyai pelbagai manfaat terutamanya untuk kesihatan dan kecantikan.
Disebabkan itulah, kebanyakkan orang akan membawa bekalan air ini walau di mana mereka berada. Terutamanya bagi yang memandu, selalunya air mineral atau minuman kosong ini pasti ada di samping anda. Hal ini oleh kerana air adalah sumber oksigen dan ia tentunya akan meningkatkan keupayaan kognitif dan membantu anda untuk lebih fokus.
Namun, kadang-kadang kita akan membiarkan sahaja botol yang air itu di dalam kereta tanpa memikirkan konsekuensi dari tindakan tersebut. Benar, siapa sangka botol air kosong yang tersimpan dalam kereta anda itu mampu menyebabkan kebakaran kan? Heboh diperkatakan sehari dua ini mengenai perkara berkenaan, berikut adalah penjelasannya:
Botol air yang disimpan di dalam kenderaan ketika musim panas boleh menyebabkan kebakaran.
Seorang pegawai bomba menasihatkan orang ramai tentang kebahayaan meninggalkan botol air di dalam kenderaan semasa musim panas.
David Richardson dari Jabatan Kebakaran Midwest di Amerika Syarikat memberitahu bagaimana botol air boleh menghasilkan haba dari sinar terik matahari.
Menurut David, “Sinaran matahari akan menembusi botol yang dipenuhi cecair, dan bertindak sama seperti kaca pembesar seperti yang anda lakukan pada kanta optik biasa. Pada waktu inilah ia menjadi berbahaya.”
“Ia menggunakan cecair dan bahan lutsinar untuk menjadi pelancar fokus dan sudah cukup menghasilkan percikan api yang boleh menyebabkan pembakaran,” tambah David.

Jabatan Kebakaran Midwest City menjalankan ujian mengenainya dan mendapati bahawa cahaya matahari mampu diperbesarkan melalui sebotol air yang mencapai suhu 250°F.
Haba panas yang dihasilkan kemudiannya boleh memberi tumpuan kepada bahan dalaman kereta termasuk kain, tempat duduk atau hamparan yang berpotensi menjadi bahan-bahan yang mudah terbakar.
Seorang juruteknik bateri bagi sebuah stesen janakuasa bernama Dioni Amuchastegui, menerangkan bagaimana dia mula mengetahui bahawa botol air plastik yang diletak secara tidak sengaja dapat mencipta satu keadaan berbahaya.
Dioni berkata dia sedang makan tengah hari ketika mula “melihat asap di sebelah sudut mata.” Dioni menoleh dan menyedari bahawa cahaya matahari yang panas telah dibiaskan melalui botol air dan “telah mula menyalakan api kecil yang menyebabkan tempat duduk kereta terbakar.”
Dalam video tersebut, Dioni menunjukkan lakonan semula kedudukan botol air itu di tempat duduk kereta dengan arah cahaya matahari yang datang, dan api boleh dilihat muncul dan asap mula berkepul dari tempat duduk yang diperbuat daripada kulit.
Ketika Dioni mengangkat botol air ini dari tempat duduk, dua kesan terbakar dapat dilihat. Cahaya matahari dan haba yang panas sudah cukup kuat untuk membakar dan membentuk dua lubang.
“Saya berasa agak terkejut sehingga terpaksa melihat dan memeriksa keadaan sekali lagi untuk memastikan suhu pada masa itu memang cukup panas. Saya juga menadah tangan di bawah sinaran terik cahaya matahari, dan agak sukar untuk mempercayai pada mulanya,” kata Dioni.
Berikutan insiden ini, pihak bomba mengesyorkan orang ramai supaya tidak menyimpan botol air di dalam kenderaan dan membiarkan ia terdedah kepada cahaya matahari apabila tiada siapa mahu menggunakannya.
 
Sumber: siakapkeli.my
The post Elak Tinggalkan Botol Air Dalam Kereta, Pegawai Bomba Ini Jelaskan Bahaya Yang Menanti appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/elak-tinggalkan-botol-air-dalam-kereta-pegawai-bomba-ini-jelaskan-bahaya-yang-menanti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4944 Ppim Dedah Penggunaan Pelekat Khas Elak Kereta Piang Dikesan Berita Harian 15 5 19

4944 Ppim Dedah Penggunaan Pelekat Khas Elak Kereta Piang Dikesan Berita Harian 15 5 19

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 469 hits
KUALA LUMPUR Beberapa ejen pemilikan semula atau lebih dikenali sebagai ejen tarik kereta dikesan menggunakan pelekat khas bagi melindungi kenderaan yang ditarik tetapi tidak diserahkan kepada bank Pelekat kebal memaparkan logo kumpulan kon...
Begini Bahaya Yang Bisa Terjadi Ketika Sahur Hanya Berupa Air Putih

Begini Bahaya Yang Bisa Terjadi Ketika Sahur Hanya Berupa Air Putih

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 245 hits
Perilaku sahur dengan air putih ini sebaiknya tidak dilakukan karena tubuh harus menahan haus dan lapar selama kurang lebih 13 jam lamanya Jika melakukan hal ini potensi untuk merasa kehausan atau kelaparan pada siang hari menjadi lebih bes...
Lion Air Jawab Tudingan Tinggalkan Kargo Jenazah Tujuan Batam

Lion Air Jawab Tudingan Tinggalkan Kargo Jenazah Tujuan Batam

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 207 hits
Seorang pengguna media sosial menyebut kargo jenazah anggota keluarganya tidak terbangkan padahal sudah melakukan pembayaran
Tak Bayar Ansuran Bulanan Kereta Taktik Gadis Ini Elak Kereta Dari Ditarik Diselar Wargamaya

Tak Bayar Ansuran Bulanan Kereta Taktik Gadis Ini Elak Kereta Dari Ditarik Diselar Wargamaya

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 382 hits
Viral di media sosial ketika ini video seorang pemilik kereta Honda City S enggan menyerahkan keretanya itu kepada penarik kereta yang ditugaskan untuk berbuat demikian Tak Bayar Ansuran Bulanan Kereta Taktik Gadis Ini Elak Kereta Dari Dita...
Suspek Bakar Kereta Ahli Unit Amal Pegawai Asri Persoal Pas

Suspek Bakar Kereta Ahli Unit Amal Pegawai Asri Persoal Pas

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 306 hits
PETALING JAYA Pegawai Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin mempersoal peranan Unit Amal PAS selepas pendedahan penglibatan individu yang mempunyai kedudukan penting dalam parti Islam itu dalam perbuatan membakar kereta rasmi mufti tersebut ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms