Elak Pasang Video Viral Bahasa Tak Beradab Depan Anak Otak Kanak Kanak Macam Span Cepat Serap


Dunia teknologi sememangnya dunia tanpa batasan, pelbagai perkara yang boleh di akses tanpa had sama ada perkara yang memberikan manfaat atau sebaliknya. Namun bagi kita sebagai orang dewasa tentu sekali kita boleh menilai mana yang baik ataupun mana yang buruk. Berbeza pula dengan anak-anak kita, generasi yang hidup dalam kecanggihan teknologi. Mereka perlu dikawal dan dibimbing agar tidak terjatuh dalam dunia tanpa sempadan ini.

Baru-baru ini viral satu video dimana seorang wanita yang juga merupakan seorang ibu mengeluarkan kata-kata kesat dalam FB Live. Netizen turut meluahkan rasa tidak selesa kerana anak-anak kecil mungkin terdengar bahasa yang kasar dan tidak elok ini.
Bahasa, perkataan, sikap sebenarnya bermula dari didikan di rumah. Didiklah anak-anak sejak dari dalam kandungan dengan bahasa-bahasa yang baik supaya mereka membesar menjadi manusia yang bertutur dengan bahasa yang baik-baik, bersikap yang baik-baik.
Menurut perkongsian Ibu Rose, ada beberapa langkah yang boleh dilakukan oleh kita sebagai ibu bapa untuk mendidik anak-anak supaya berakhlak baik.
Semasa anak masih di dalam kandungan
Begini, sejak anak itu masih di dalam kandungan, kita sudah memberi input mengenai pentingnya berakhlak mulia, apa itu akhlak mulia dsbnya.
Selepas Lahir
Bila dia sudah lahir, kita teruskan memasukkan ke dalam mindanya akan bagaimana perbuatan yang baik itu dan kenapa. Siapa contohnya dsb. Kita nyanyikan dan dodoikan dia dengan lagu-lagu yang bersenikata yang membina akhlaknya.
Bila dia sudah boleh tengok buku, kita bacakan kepadanya cerita-cerita yang memberi contoh perbuatan yang baik untuk diikut dan apakah yang tidak baik untuk diikut.
Anak 2 Tahun
Maka setelah dia mula menunjukkan kemahuan sendiri (2 Tahun) kita kuatkan lagi input itu dan ingatkan dia akan nasyid, buku dan semua cerita yang kita bacakan dulu untuk reinforce.
Namun pada usia ini dia belum boleh memikirkan kesan natijah. Jadi walaupun sayang mengingatkan dia, dia tetap dengan kemahuannya.
It is ok…ianya proses.
Masuk Fasa 3 Tahun atau 4 Tahun
Masuk 3 tahun atau 4 tahun, masa itu tekankan contoh-contoh yang telah diberi dan puji perbuatan yang baik dan mula memberi amaran jika melakukan perbuatan yang salah. Contohnya, memukul orang, bercakap kasar dsbnya.
Pada masa ini anak perlu diberi faham setiap perbuatannya ada kesan dan natijah dan dia perlu mula menggunakan kepintarannya untuk memikirkan kesan yang dia mahu…namun ingat pada usia 4 tahun itu, dia masih macam orang bawak kereta lesen L. Oleh itu bila buat Time Out tu berpada-padalah.

Jika sayang sudah memberi anak-anak garis panduan untuk berkelakuan, sebab dan musabab serta cara dan contohnya sayang sendiri dan orang-orang sekeliling adalah teladannya, maka anak pada usia 5 tahun, tidak akan membaling barang jika marah, sepak bila tak dapat apa yang dikehendaki atau menggunakan kata-kata kesat. Jika dia melakukan juga, anda perlu tegas dan memberi dia hukuman supaya dia tahu perangai itu tidak baik dan dia belajar berperangai dengan akhlak terpuji.
Sumber: Ibu Rose
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Elak Pasang Video Viral Bahasa Tak Beradab Depan Anak! Otak Kanak-Kanak Macam Span Cepat Serap appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/elak-pasang-video-viral-bahasa-tak-beradab-depan-anak-otak-kanak-kanak-macam-span-cepat-serap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Mohon Maaf Amp Amat Menyesal Remaja Cium Anak Nora Ariffin Minta Netizen Berhenti Viral Video Itu

Saya Mohon Maaf Amp Amat Menyesal Remaja Cium Anak Nora Ariffin Minta Netizen Berhenti Viral Video Itu

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 933 hits
Setelah beberapa hari video kontroversi yang membabitkan anak perempuan penyanyi Nora Ariffin viral di media sosial akhirnya remaja lelaki terbabit tampil bersuara nbsp Assalamualaikum Saya Mohd Zuher ingin memohon maaf terutamanya kepada s...
Demi Masa Depan Zuher Amp Adik Saya Anak Nora Tarik Balik Niat Saman Penyebar Video Adik Bercumbu

Demi Masa Depan Zuher Amp Adik Saya Anak Nora Tarik Balik Niat Saman Penyebar Video Adik Bercumbu

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 810 hits
Anak sulung penyanyi Nora Ariffin Mohd Syakir Iman Johan 27 sebelum ini mendedahkan pihak keluarga bersedia untuk membawa individu yang menyebarkan video adiknya Putri Nor Dahlia atau Putri bercumbu dengan remaja lelaki ke muka pengadilan N...
Saya Merayu Stop Viral Video Tu Tutuplah Aib Anak Saya Ibu Zuher Mohon Maaf Kepada Keluarga Nora Ariffin

Saya Merayu Stop Viral Video Tu Tutuplah Aib Anak Saya Ibu Zuher Mohon Maaf Kepada Keluarga Nora Ariffin

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 1067 hits
Perkara yang paling ditakuti dalam dunia ini adalah apabila kita membuat kesalahan sehingga ibu mengeluarkan air mata Ibu kepada remaja yang mencium anak perempuan Nora Ariffin juga tampil membuat permohonan maaf dan merayu kepada netizen a...
Viral Video Emak Gunting Bendera Merah Putih Ajudan Prabowo Marah Intel Tni Polisi Langsung Gerak Cepat

Viral Video Emak Gunting Bendera Merah Putih Ajudan Prabowo Marah Intel Tni Polisi Langsung Gerak Cepat

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 376 hits
Tengah viral video yang menunjukkan aksi emak menggunting bendera merah putih di depan seorang bocah Tingkahnya pun viral dan ramai menuai perbincangan di media sosial Informasi terbaru menyebut sang ibu sedang diburu banyak pihak terutama ...
Video Lama Berdiam Giliran Ibu Teman Lelaki Anak Nora Tampil Bersuara

Video Lama Berdiam Giliran Ibu Teman Lelaki Anak Nora Tampil Bersuara

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 558 hits
Sejak kebelakangan ini kisah panas berkenaan anak kepada penyanyi terkenal Nora Ariffin yang dipercayai terlibat dalam beberapa video berci1um telah tersebar dan mendapat perhatian warganet Nora dan anak perempuannya telah teruk dikec4m net...
Viral Video Bocah Di Bantul Terbawa Layangan Hingga Akhirnya Terjatuh

Viral Video Bocah Di Bantul Terbawa Layangan Hingga Akhirnya Terjatuh

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 214 hits
Sebuah video menampilkan seorang bocah ikut terbawa naik layangan yang diterbangkan hingga dirinya terjatuh viral di media sosial Unggahan tersebut dibagikan oleh akun Facebook Harimurti pada Jumat sekitar pukul 21 53 WIB Dalam video yang b...
Agar Istri Pulang Ke Rumah Ayah Ikat Leher Anaknya Dengan Tali Ini Fakta Dibalik Video Viral Itu

Agar Istri Pulang Ke Rumah Ayah Ikat Leher Anaknya Dengan Tali Ini Fakta Dibalik Video Viral Itu

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 301 hits
Tim Resmob Polres Bitung bekerja sama dengan Timsus Maleo Polda Sulut mengamankan JSI alias Jen warga asal Kumersot Kota Bitung yang merupakan aktor yang videonya viral karena mengikat leher anaknya dengan tali Minggu Saat diamankan JSI ali...
Viral Video Kereta Lawan Arus Pemandunya Telah Ditahan Polis

Viral Video Kereta Lawan Arus Pemandunya Telah Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 356 hits
KUALA LUMPUR Lelaki yang membawa kereta melawan arus sehingga menyebabkan kemalangan di Jalan Klang Lama seperti dalam video yang tular kelmarin telah ditahan polis Suspek berusia 35 tahun itu ditahan apabila dia hadir di Balai Polis Jalan ...
Kami Akan Bawa Anda Ke Muka Pengadilan Anak Sulung Nora Ariffin Mahu Saman Penyebar Video Adiknya

Kami Akan Bawa Anda Ke Muka Pengadilan Anak Sulung Nora Ariffin Mahu Saman Penyebar Video Adiknya

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 734 hits
Susulan video anak perempuan penyanyi Nora Ariffin bercumbu dengan teman lelakinya tersebar pihak keluarga itu bersedia untuk mengheret individu yang menyebarkan video itu ke muka pengadilan Anak sulung Nora Ariffin Mohd Syakir Iman Johan 2...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte