Elak Beri Susu Kambing Untuk Hilangkan Kuning Bayi Berikan Susu Ibu Secukupnya


Setiap bayi pasti akan mengalami masalah kesihatan, tidak kiralah penyakit ringan mahupun berat. Antara penyakit lazim yang sering dialami oleh bayi adalah demam kuning atau jaundis, demam, kolik, dan batuk. Bayi jatuh sakit adalah perkara semula jadi dalam proses tumbesaran mereka. Walau bagaimanapun, masalah ini tidak boleh dibiarkan berterusan kerana ada di antaranya yang boleh membahayakan tumbesaran bayi dan mengancam nyawa.

Berikut adalah antara penyakit lazim yang sering dialami bayi:
Demam kuning
Menurut laman Myhealth, lebih 50% bayi akan mengalami masalah jaundis atau demam kuning pada minggu pertama selepas kelahiran mereka. Manakala lebih 80% bayi tidak cukup bulan akan menghidapi jaundis di antara lima hingga tujuh hari selepas kelahiran. Biasanya ia akan hilang dua bulan selepas kelahiran. Jaundis atau demam kuning sering dialami oleh bayi baru lahir dan ini cukup membimbangkan ibu bapa. Jaundis yang normal dialami oleh bayi baru lahir selepas dua atau tiga hari mereka dilahirkan, dan akan hilang selepas dua minggu.
Bagi yang mengalami demam kuning biasanya akan mendapat rawatan seperti di bawah:
Pemeriksaan untuk mengetahui sama ada bayi tersebut mengalami jaundis lazimnya dilakukan di dalam cahaya matahari atau di bawah lampu panjang putih. Doktor akan mengambil bacaan bilirubin bagi mengetahui tahapnya sama ada masih terkawal atau tidak. Jika dalam seminggu tahap bacaan meningkat iaitu catatan melebihi 340umo1/1 atau 21mg/dL, maka rawatan fototerapi perlu diberikan dan bayi perlu ditahan di hospital.
Bayi akan diletakkan di bawah cahaya lampu biru dengan keadaan hanya memakai lampin dan matanya ditutup. Cahaya ini berfungsi menukar bilirubin kepada biliverdin dan akan dibuang melalui air kencing.
Berikan susu ibu kerana susu ibu baik untuk menggalakkan usus dan membolehkan bilirubin dibuang menerusi najis.
Demam
Demam adalah gejala normal yang dihadapi oleh setiap bayi. Lazimnya, setiap ibu bapa pasti berpengalaman menjaga bayi yang demam. Meskipun begitu, ini bukan bermakna tiada cara untuk mengelakkan bayi daripada jangkitan demam atau merawatnya untuk cepat sembuh. Bagi meredakan demam bayi, anda boleh cuba kaedah tersebut:
Beri paracetamol atau ibuprofen mengikut berat dan umur bayi. Sebaiknya anda dapatkan nasihat daripada doktor sebelum memberikan bayi ubat demam.
Letakkan pelekat suam pada dahi bayi untuk menurunkan suhu demamnya.
Beri bayi anda makan dan minum dengan kerap bagi mengelakkan dehidrasi. Bayi yang berusia 6 bulan ke bawah perlu diberikan susu ibu.
Pakaikan bayi pakaian daripada kain kapas yang nipis.
Kolik
Masalah kolik atau kembung perut adalah normal dan kerap berlaku pada bayi yang berumur kurang daripada enam bulan. Bayi yang mengalami kolik selalunya akan menangis berpanjangan tanpa henti dan meragam. Keadaan ini selalunya berlaku beberapa kali dalam seminggu. Bagaimanapun, ibu bapa tidak perlu risau kerana masalah kolik ini akan berkurangan apabila bayi makin membesar. Cara menangani masalah kolik bayi adalah:
Pemberian gripe water, mengandungi Dill Seed Oil yang dipercayai boleh melegakan simptom angin. Ubat ini hanya boleh digunakan untuk bayi berumur satu bulan ke atas.
Sapukan minyak bayi pada perut, paha, tapak kaki, pelipat tangan dan bahagian belakang pinggang bayi. Urutan lembut juga dapat membantu menghilangkan kembung perut.
Teknik dan penyusuan yang betul serta selesa membantu bayi menyusu tanpa menelan angin. Urut bayi sehingga sendawa setiap kali selepas penyusuan.
Sesetengah protein yang dalam pengambilan diet pemakanan ibu mungkin berada dalam susu ibu yang menyebabkan berlakunya kolik. Jadi ibu yang menyusukan bayi mungkin boleh menghindari pengambilan produk tenusu seperti susu lembu.
Batuk
Batuk secara teknikalnya bukanlah suatu penyakit, tetapi lebih kepada tindakan perlindungan yang berlaku apabila terdapat bendasing pada membran mukus sistem pernafasan. Bendasing yang ada termasuklah habuk, air liur, atau sesuatu yang bayi makan serta minum. Ketahui rawatan untuk mengubati dan mengelakkan batuk bayi.
-Hilangkan atau elakkan punca-punca batuk seperti habuk dan bulu haiwan.
-Pastikan peredaran udara di ruang kediaman anda berkualiti.
-Berikan bayi anda minuman untuk membuatkannya kekal hidrat.
-Bersihkan mukus dengan menggunakan penyedut hidung bagi membantu mukus keluar
daripada rongga hidung bayi anda. Bayi lebih mudah bernafas selepas mukus keluar.
-Sentiasa pastikan bayi anda mendapat preskripsi ubat yang betul sebelu
memberikannya sebarang ubat batuk.

Bagaimana demam kuning berlaku?
Demam Kuning, Punca dan Kaedah Merawatnya – susu ibu penyebab demam kuning
Jaundis berlaku apabila bayi mempunyai kadar bilirubin yang tinggi dalam darah mereka. Bilirubin adalah pigmen kuning yang dihasilkan semasa pecahan sel darah merah yang telah tua.
Bilirubin kebiasaannya melalui hati yang memprosesnya untuk disingkirkan melalui usus. Walau bagaimanapun, dalam bayi yang baru lahir, hati selalunya belum cukup berkembang dan mungkin tidak dapat menyingkirkan bilirubin daripada darah. Apabila terlalu banyak bilirubin dalam darah, ia boleh menetap di kulit. Ini menyebabkan kulit dan mata kelihatan kuning.
Selain masalah menyingkirkan bilirubin melalui hati dengan berkesan, bayi juga tidak mempunyai pergerakan usus yang cukup kerap. Salah satu manfaat kolostrum atau susu pertama bayi ialah ia membantu membersihkan usus bayi anda. Walaupun kolostrum hanya sebanyak satu sudu teh, ‘susu pertama’ ini akan membantu bayi anda membuang air. Jadi, jika bayi anda dipastikan menyusu secukupnya, bayi anda akan menerima banyak kolostrum dan akan menyebabkan banyak pergerakan usus, yang akan membantu bilirubin disingkirkan dengan cepat.
Mitos jaundis
Antara mitos yang tidak boleh dipercayai bagi merawat jaundis bayi antaranya:
-Memberi bayi susu kambing
-Memberi air kepada bayi
-Memberi bayi jus anggur atau madu asli
-Pendedahan kepada cahaya matahari
-Menyapu herba tertentu pada kulit bayi
-Mengelakkan herba, halia dan kunyit yang terkandung dalam makanan ibu
-Berhenti menyusu badan sehari ke dua hari untuk mengurangkan jaundis penyusuan
-Susu ibu boleh menyebabkan bayi demam kuning?
-Jaundis atau kekuningan pada kulit dan mata adalah perkara biasa bagi bayi baru lahir.
Seperti yang dimaklumkan pada awal tadi, lebih daripada 50% bayi baru lahir mengalami demam kuning atau jaundis dalam masa beberapa hari selepas kelahiran. Kebiasaannya apabila bayi baru lahir didapati mengalami jaundis, doktor akan menyarankan agar bayi diberikan susu ibu dengan secukupnya. Tetapi dalam keadaan yang sangat jarang berlaku, bayi mungkin mengalami demam kuning disebabkan susu ibu sendiri. Jadi, apakah sebenarnya kaitan antara demam kuning yang dialami bayi dengan susu ibu?
Susu ibu dan demam kuning
Terdapat dua jenis demam kuning yang berkaitan dengan penyusuan badan iaitu demam kuning susu ibu (breast milk demam kuning) dan demam kuning penyusuan susu ibu (breastfeeding demam kuning).Dalam kebanyakan hal, bayi anda mungkin mengalami demam kuning penyusuan susu ibu, iaitu disebabkan tidak menyusu dengan mencukupi. Dalam keadaan ini, anda akan disarankan untuk menyusukan bayi anda sekerap mungkin, agar lebih banyak bilirubin dibuang daripada badan bayi. Doktor anda mungkin akan menyarankan tip-tip berikut:
Sejurus selepas kelahiran, pegang bayi anda kulit ke kulit supaya menggalakkan bayi menekap di payudara. Letak bayi di dada sekerap mungkin.
Susukan bayi sejurus selepas kelahiran dan sekerap mungkin dalam beberapa hari pertama. Lebih kerap bayi menyusu, lebih kerap bayi akan membuang dan menyingkirkan bilirubin.
Pam susu anda untuk diberikan kepada bayi, jika perlu.
Jika bayi anda kerap mengantuk, pam susu kolostrum dan berikan menggunakan cawan atau sudu.
Hubungi konsultan laktasi untuk pemeriksaan teknik menyusu untuk memastikan semuanya berjalan lancar.
Ketahui isyarat lapar bayi anda dan segera bertindak balas! Jangan tunggu sampai bayi anda menangis untuk mula memberinya makan.
Pastikan anda menyusu sekurang-kurangnya 8 hingga 12 kali dalam tempoh 24 jam.
Jika bayi anda tidak bangun sendiri dalam tempoh 3 jam, kejutkan untuk menyusukannya.
Buka pakaian bayi anda dan biarkan lampin sahaja agar bayi terjaga sewaktu menyusu dan menyusu dengan betul.
Teruskan menyusu. Jangan memberikan air untuk menyingkirkan bilirubin.
Demam kuning susu ibu (breast milk demam kuning) pula adalah penyakit kuning dalam bayi yang berlaku seminggu selepas kelahiran. Keadaan ini sangat jarang berlaku dan dilaporkan terjadi dalam kurang daripada 3% bayi. Keadaan ini kadang-kadang boleh bertahan sehingga 12 minggu, tetapi jarang menyebabkan komplikasi pada bayi yang sihat dan menyusu baik.
Punca sebenar jaundis susu ibu tidak diketahui. Walau bagaimanapun, ia mungkin terkait dengan bahan dalam susu ibu yang menghalang protein tertentu dalam hati bayi daripada memecahkan bilirubin. Keadaan ini boleh diwarisi dalam keluarga.
Maklumat ini mungkin menimbulkan kerisauan bagi para ibu yang mengesyaki anak mereka mengalami jaundis susu ibu. Pun begitu, anda tidak boleh berhenti menyusu jika anda khawatir bayi anda mungkin mengalami demam kuning susu melainkan atas arahan doktor. Susu ibu adalah penting untuk kesihatan bayi anda. Ia membekalkan semua nutrien yang diperlukan dan melindungi bayi daripada penyakit dan jangkitan. American Academy of Pediatrics mengesyorkan bayi menyusu lapan hingga 12 kali sehari untuk enam bulan pertama kehidupan.

Simptom bahaya demam kuning
Demam Kuning, Punca dan Kaedah Merawatnya – simptom
Walaupun penyakit jaundis merupakan satu masalah biasa yang sering dialami oleh kebanyakan bayi, tetapi ia bukanlah satu perkara yang boleh dipandang remeh. Ini kerana demam kuning boleh mendatangkan risiko kepada masalah kesihatan yang lain. Antara simptom yang perlu dilihat adalah:
-Kulit bayi kelihatan kuning terutama di kawasan paha atau kaki.
-Bayi tidak aktif, kurang menyusu atau kurang kencing (kurang enam kali sehari)
-Bayi asyik merengek, menangis dengan suara nyaring
-Najis bayi kelihatan kelabu pucat (najis bayi biasanya berwarna kuning)
-Bayi yang mendapat jaundis berterusan melebihi dua minggu perlu mendapat pemeriksaan segera kerana bayi mungkin mempunyai masalah berkaitan hati, kekurangan hormon tiroid (boleh menyebabkan kecacatan otak jika lewat dirawat) atau jangkitan kuman.
Apakah bacaan normal dan bahaya bagi demam kuning?
Bacaan normal demam kuning bayi: Tahap bilirubin yang mencapai lebih dari 85 umol/l (5 mg/dL). Tahap bilirubin yang terlebihi sedikit masih boleh dianggap demam kuning bayi yang dapat dikawal.
Bacaan kuning bayi yang memerlukan rawatan fototerapi: Tahap bilirubin melebihi 359 umol/l (21 mg/dL).
Rawatan fototerapi akan membantu bilirubin untuk bertukar menjadi biliverdin yang lebih mesra tubuh dan senang dibuang melalui najis. Pemberian susu yang secukupnya masih penting untuk menggalakkan penyingkiran biliverdin.
Bacaan demam kuning bayi yang tidak normal: Tahap bilirubin yang melebihi 428 umol/l (25 mg/dL) dan apabila tahan bilirubin gagal dikawal dengan rawatan fototerapi. Bayi anda akan terpaksa menjalani pemindahan darah dengan darah lain.
Faktor yang menyebabkan bacaan menjadi tidak normal
Terdapat beberapa faktor yang dipercayai menjadi punca kepada bacaan normal demam kuning bayi boleh bertukar kepada bacaan tidak normal. Antaranya:
-Ibu yang mempunyai darah jenis O.
-Ketidak serasian kumpulan darah antara ibu dan anak.
-Anak yang mempunyai kekurangan G6PD – Kekurangan enzim ini menyebabkan sel-sel darah merah tidak stabil apabila terdedah pada bahan-bahan tertentu. Walau bagaimanapun, tidak lebih daripada 5% bayi mengalami masalah ini.
-Anak yang mempunyai masalah tiroid.
-Bayi pramatang.
-Jangkitan kuman pada bayi. Bayi biasanya kelihatan lemah dan memerlukan rawatan di hospital.
Kaedah merawat jaundis

Fototerapi
Dirawat dengan terapi lampu khas biru (fototerapi) yang terbukti berkesan menurunkan kandungan bilirubin darah. Doktor hanya akan memutuskan rawatan fototerapi selepas rawatan lain tidak berjaya. Fungsi cahaya biru adalah untuk mengurangkan tahap bilirubin dalam badan bayi anda.
Demam Kuning, Punca dan Kaedah Merawatnya – fototerapi
Kedua-dua mata bayi akan ditutup untuk melindunginya dari cahaya terang dan semasa sesi fototerapi, doktor dan jururawat akan memantau tahap bilirubin serta tanda-tanda kesihatan bayi anda. Tubuh bayi akan dibalikkan beberapa kali untuk memastikan semua bahagian tubuhnya terkena cahaya biru.
Jika bayi mengalami dehidrasi semasa terapi, dia akan diberikan cecair intravena. Apabila tahap bilirubin bayi anda turun, terapi akan dihentikan dan dianggap selesai. Jika bayi anda masih kelihatan kuning, hubungi doktor anda untuk mendapat rawatan segera.
Cahaya matahari
Bayi tidak boleh diletakkan di bawah sinaran matahari kerana cara ini tidak selamat dan boleh membahayakan kesihatan bayi. Cahaya matahari tidak sesuai untuk bayi dan boleh menyebabkan komplikasi seperti selaran matahari dan dehidrasi.
Susu kambing
Rawatan dengan susu kambing juga tidak sesuai dan tidak mempunyai bukti saintifik berkesan. Walaupun susu kambing itu baik, tetapi ia tidak sesuai untuk bayi di bawah usia 12 bulan kerana mengandungi protein yang tinggi menyebabkan peningkatan asid urik dan darah bayi berasid. Susu formula yang berasaskan susu kambing juga tidak sesuai kerana urea akan menjadi tinggi, folat menjadi rendah dan ia juga boleh menyebabkan alahan pada bayi.
Penyusuan
Penyusuan ibu mencukupi antara lapan hingga 12 kali mengurangkan kandungan bilirubin dalam darah bayi dan memastikan bayi sihat dan cukup zat makanan. Ini akan menggalakkan pencernaan supaya bilirubin dapat disingkirkan dari badan. Dapatkan bantuan dari pakar laktasi untuk memastikan bayi anda sedang melekap dengan betul. Jika susu ibu kurang, beri susu formula tambahan. Jika keadaan bayi anda bertambah teruk, ibu mungkin perlu berhenti menyusu selama 24 jam. Tapi jangan buang susu itu! Ibu masih boleh mengepam susu dan menyimpan susu itu untuk memastikan susu tetap lancar. Selepas 24 jam, ibu boleh sambung menyusukan anak lagi.
Pemberian makanan atau minuman lain
Pemberian cecair atau makanan selain susu ibu di bawah enam bulan tidak digalakkan kerana ia menyebabkan kemabukan air iaitu pencairan garam sodium dalam darah yang akhirnya boleh mencetuskan serangan sawan pada bayi. Makanan dan minuman selain susu ibu akan membuatkan bayi berasa kenyang dan kurang menyusu secara terus daripada payudara ibu. Tanpa permintaan, lama-kelamaan penghasilan susu ibu akan berkurangan.
Jaundis mudah dirawat, tetapi jika tahap jaundis tinggi boleh membawa komplikasi buruk seperti gangguan otak, masalah pembelajaran dan membahayakan nyawa bayi itu sendiri. Ibu yang mempunyai masalah penyusuan boleh mendapat bantuan nasihat doktor dan kumpulan sokongan penyusuan ibu. Segera dapatkan rawatan jika keadaan jaundis bayi berlarutan.
Sumber: Hello Doktor
The post Elak Beri Susu Kambing Untuk Hilangkan Kuning Bayi! Berikan Susu Ibu Secukupnya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/elak-beri-susu-kambing-untuk-hilangkan-kuning-bayi-berikan-susu-ibu-secukupnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi 1 Tahun Ke Atas Ibu Nak Bagi Fresh Milk Doktor Sarankan Susu Ini

Bayi 1 Tahun Ke Atas Ibu Nak Bagi Fresh Milk Doktor Sarankan Susu Ini

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 855 hits
Susu yang TERBAIK untuk bayi sudah tentunya susu ibu Itu tak boleh di sangkal lagi oleh mana mana kajian di dunia Tetapi kita semua akur ada banyak keadaan di mana ibu tak dapat nak menyusukan bayi setelah berusaha dan berikhtiar maka nak t...
Bukan Suka Suka Larang Bagi Susu Kambing Untuk Rawat Jaundis Bayi Ini Sebabnya

Bukan Suka Suka Larang Bagi Susu Kambing Untuk Rawat Jaundis Bayi Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 335 hits
Jaundis adalah perkara normal disebabkan organ hati baru nak berfungsi fungsi Kuning naik disebabkan oleh kadar bilirubin yang masih tidak dapat dileraikan oleh hati Tetapi jika terlalu tinggi akan membahayakan nyawa baby Baca Menurut laman...
Susu Ibu Cukup Untuk Bayi Cumanya Mama Yang Risau Bayi Lapar

Susu Ibu Cukup Untuk Bayi Cumanya Mama Yang Risau Bayi Lapar

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 1187 hits
Susu sikit Mommies jangan panik Mommies perlu tahu saiz perut bayi yang baru dilahirkan hanya sebesar buah ceri Dan percayakah mommies bila mommies perah susu selepas kelahiran yang keluar hanyalah kolostrum dan jumlahnya adakalanya hanya b...
Ini Cara Betul Bancuh Susu Formula Untuk Anak Untuk Elak Nutrisi Terjejas Yang Ibu Bapa Wajib Tahu

Ini Cara Betul Bancuh Susu Formula Untuk Anak Untuk Elak Nutrisi Terjejas Yang Ibu Bapa Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 437 hits
Proses penyediaan susu formula bayi perlu dilakukan dengan teliti bagi mengelakkan sebarang jangkitan atau kontaminasi kimia ke dalam bancuhan tersebut Pencemaran yang berlaku akan mengganggu kesihatan bayi khususnya boleh menyebabkan cirit...
Elak Minum Susu Kambing Segar Dari Sebuah Ladang Di Pulau Indah

Elak Minum Susu Kambing Segar Dari Sebuah Ladang Di Pulau Indah

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 355 hits
Shah Alam Jabatan Kesihatan Negeri Selangor mengingatkan pengguna supaya tidak membeli dan meminum susu mentah yang tidak diproses dengan sempurna Pengarahnya Datuk Dr Khalid Ibrahim berkata peringatan itu dibuat susulan terdapat kes pelang...
Bayi Dipotong Keluar Hidup Hidup Daripada Mayat Ibu Meninggal Dunia

Bayi Dipotong Keluar Hidup Hidup Daripada Mayat Ibu Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 340 hits
Setelah dua bulan bergantung dengan alat sokongan hidup seorang bayi yang pernah dipotong keluar dari rahim ibunya telah disahkan meninggal dunia Bayi tersebut dilaporkan meninggal dunia di Chicago Amerika Syarikat pada Jumaat lepas kerana ...
Pelopori Pemasaran Susu Kambing Secara Sistematik

Pelopori Pemasaran Susu Kambing Secara Sistematik

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 202 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Tidak Mampu Beri Susu Badan Bayi Berumur Dua Hari Di Tinggalkan

Tidak Mampu Beri Susu Badan Bayi Berumur Dua Hari Di Tinggalkan

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 262 hits
Hanya kerana tidak mampu memberi susu selepas bersalin seorang wanita meninggalkan bayi yang baru dua hari dilahirkannya di sebuah rumah di Kampung Pompod Kota Belud Sabah Wanita itu turut meninggalkan nota merayu supaya pemilik rumah berke...
Jangan Lagi Bikin Susu Formula Bayi Dari Air Dispenser Ketahui Bahaya Dan Cara Menyiapkan Susu Yang Benar

Jangan Lagi Bikin Susu Formula Bayi Dari Air Dispenser Ketahui Bahaya Dan Cara Menyiapkan Susu Yang Benar

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 262 hits
Mungkin banyak orang yang menganggap menyiapkan susu formula untuk bayi adalah perkara mudah Susu formula tinggal dimasukkan di dalam botol dot dan masukkan air ke dalamnya Bahkan masih banyak yang masih menggunakan air panas dari dispenser...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid